mies tuhlaa rahamme
Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.
Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.
Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.
Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..
Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?
Kommentit (326)
Ap, sen voit ainakin nyt heti tehdä, että ohjaat kaikki tulosi tulemaan omalle tilillesi. Siis äitiyspäiväraha ja lapsilisät, en tiedä onko ehkä muutakin. Näin mies ei pääse ainakaan niihin enää koskemaan.
Onko keskustelu jo käyty?
Onko tilanteeseen tullut selvyyttä?
Mies aikoo nyt parantaa tapansa.. katson kuukauden, kaksi miten alkaa toimia, ja jos ei toimi niin sitten erotaan. Jos taas näyttää, että mies aikoo tosissaan ottaa vastuuta, niin jatketaan. Paitsi että ykskin ylilyönti vielä, niin ukosta tulee entinen, en todellakaan jää sitten odottamaan meneekö minumkin talous kuralle vai ei. Alan kuitenkin säästämääm jälleen pahan päivän varalle, jos käykin huonosti niin on ainakin pesämuna erotessa.
Ap
Arvasin ettet vielä tohdi erota. Ja arvasin, että tuollainen possu kuin miehesi onkin, niin hän tietenkin vetelee niistä naruista mistä tietää, että saa sut jäämään. Olet ollut alistettuna ja huonossa suhteessa hyvin kauan, ettet edes ymmärrä paremmasta. Miehesi taas on tottunut ettet paljoa vaadi, hänen on helppoa kohdella sinua ja lapsianne huonosti.
Tilanteesi on hyvin ahdistava, mutta itse sinä päätöksesi teet. Todennäköisesti mies on hetken kiltisti, sitten palaa taas vanhoihin tapoihin. Keskustelitteko saatko yhtään omaa aikaa? Meinaako mies hoitaa lapsia? Mitkä on konkreettiset asiat mitkä hän aikoo muuttaa? Ostatteko lapsille vaatteita miehen harrastusten sijaan?
Ap, ymmärrän että tilanne on vaikea enkä päätöstäsi kyseenalaista. Mutta mitenkäs rakkaus? Rakastatteko toisianne? Eihän se rakkauskaan kaikkea merkitse, kumppanuuskin on erinomainen juttu. Musta vain näyttäisi, että miehesi ei hirveästi sinua kunnioita. Voisitko sinä vielä kunnioittaa ja arvostaa häntä? Ja ei näihin mun kysymyksiin tarvitse vastata. Kunhan tässä "ääneen" pohdiskelen.
Lupasi työntää omat harrastusmenonsa sivuun, ruveta maksamaan itse velkojaan ja lapsilisät käytetään/säästetään lapsiin. Aikoi myös mennä mukavuusalueensa ulkopuolelle, ja pyrkiä tarvittaessa hoitamaan lapsia. Edes sen lenkin tai kirjastokäynnin ajan.
Kieltämättä, en oikein usko itsekään että muuttuu. Mutta lupasin itselleni, että pitkän parisuhteen vuoksi yritän sen pari kuukautta ja annan viimeisen mahdollisuuden. Jos ei toimi niin joulusta tulee parempi :) miehelle en tietenkään mitään aikarajaa antanut, eli jos lipeää lupauksistaan 2 viikossa tai 2 kuukaudessa niin on entinen. Sitten en enää jakele mahdollisuuksia.
Ap
Olipa ihana kuulla, että ap:n mies on pyytänyt anteeksi ja hyvitellyt. Nähtäväksi jää tapahtuuko oikeasti tilanteen korjaus. onhan sekin mahdollista. Jos mies on aika vasta aloittanut tämän harrastuksen ja jotenkin sokaistui siihen ja sai pakkomiesteen hankkia itselleen se kaikkein komein auto. Tekeehän jokainen välillä virheitä. Tämä ei ollut kohtakokas, jos mies nyt pystyy hillitsemään itsensä. Yksi mies kertoi minulle kerran haksahtaneensa nettipokeriin ja tehneensä vaimolta salaa 30 000 euroa velkaa. Vaimo oli antanut anteeksi. Kyllä se rakkaus aika paljon sietää...
Eropaperit voi tosiaan laittaa jo vetämään. Eroa voi hakea 6kk päästä, mutta siinäkin kohtaa on vielä se toiset puoli vuotta aikaa harkita. Jos puolen vuoden kohdalla ei ole varma, voi vielä miettiä puoli vuotta lisää ja jos sinä aikana tulee siihen tulokseen, että ero on parempi, sitä voi hakea. Jos ei 12kk ekan hakemuksen jättämisestä hae eroa, se ensimmäinen hakemus raukeaa automaattisesti.
Kuun loppu tuli ja meni. Miten kävi?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:02"]Mun luuseri-mies on myös surkea hoitamaan raha-asioita. Käänne parempaa tuli vasta kun ne luottotiedot meni, koska ei pystynyt ottamaan enää lisää velkaa.
[/quote]
Nykyään muuten voi lisätä nimensä lainakielto-luetteloon ihan luottotiedollinen ihminenkin. On just näitä tilanteita varten kehitelty kun vippikierre alkaa.
ADHD aikuisiällä saattaa aiheuttaa esim. holtitonta rahankäyttöä. Ei vaan pysty olla ostamatta vaikka on monta viikkoa järkeillyt että nyt ostetaan vaan tarpeellista. Sitten kun kuitenkin mielenkiintoista tulee eteen niin se on ostettava. Ei välttämättä liity mieheesi mutta tuli ekana mieleen!
Tuo ylempi S-pankkia koskeva neuvo on hyvä edellyttäen että sulla on s-jäsenyys omissa nimissä.
Myy kotoa kaikki mitä ette tarvi ja talleta rahat tuolle s-tilille. Aina pullonpalautusrahat tuolle tilille. Kaikki siten, että teet sen marketin kassalla niin ettei mies näe nettipankista tilisiirtoja. Tämä vain sen takia että keräät pesämunaa vaikeita aikoja varten, on se vaikea aika sitten ero tai jokin muu.
Miehen kanssa kannattaa eka tosiaan keskustella. 7 vuotta on sen arvoista. Aiemmassa viestissä joku ehdotti vuositasolla tulojen ja menojen erittelyä. Eka pakolliset, sitten tärkeät ja sen jälkeen hupimenot. Pakollisia on asunto, vesi, sähkö, terveydenhoito ja ruoka, tärkeitä netti, puhelin, vakuutukset (tästä voi olla montaa mieltä) ja lasten vaatteet, hupia on harrastukset, kauneuden hoito, lasten lelut, matkat jne. Ja jokaisella perheen jäsenellä tulee olla oikeus saada edes vähän hupirahaa. Ihan hyvä olisi myös eritellä lasten kulut: ruoka, vakuutus, lelut, vaatteet ja huomioida että tulevaisuudessa nuo menot vain kasvavat.
Te olette yhdessä perustaneet perheen, joten yhdessä teidän täytyy siitä vastatakin. Miehen myös. Ja miehen elämän laatu todennäköisesti heikkenisi eron myötä. Vuokra+ruoka+laskut+velat+elarit (tai puolet lasten kuluista) veisivät niin paljon rahaa, että palkasta jäisi vähemmän käytettäväksi kuin nyt. Ja lasten vuoroviikkoasumisen vuoksi tehtävääkin tulisi enemmän. Kannattaa kertoa sekin.
Ja ennen kuin joku itkee, että taas on nainen joka elää miehen kukkarolla, niin sorry ei ole niin. Tienaan 3 kertaa enemmän kuin mieheni ja meillä on yhteiset rahat. Mies käyttää rahaa harrastuksiinsa, niin minäkin. Ja jos on tarpeen, niin molemmat tinkivät omista menoistaan yhtä lailla.
Mulla oli pesämuna, piti ottaa lainan yhteydessä semmoinen vähittäisrahastotalletus, 30e joka toinen kuukausi. Nää jouduttiin käyttään, tilillä oli jo yli 200 vuoden jälkeen kuten myös miehellä, mutta mies teki sen reissunsa niin ruokaa oli saatava. Reissuunkin meni tuplasti se mitä oltiin sovittu.. me tehtiin lasten kanssa n 100e reissu huvipuistoon, vrt miehen 800e reissu.. joka on kuulemma tehtävä joka vuosi. Tuota s-pankin tiliä voisin yrittää hyödyntää. Miehellä ei ole todettu adhd:ta, mutta on sen oloinen, etten ihmettelisi vaikka olisikin. Mä vaan en jaksa kuin itkeä joka kerta kun mietin, että mistä saataisi ruokaan tarpeeksi rahaa.. aina, kun rahaa tulee, se menee laskuihin, lainoihin ja mies tuhlaa kysymättä loput. Bensaa sentään ostaa, että pääsee kulkemaan. Ja aina pitäisi ostaa herkkuja yms, ruokakaupassa sitten viikon ruokia saa miettiä 60e-100e:lla.. Onneksi olen kekseliäs, ja vikkon ruoat ovat monipuolisia edelleen, vaikka viikon ostoihin käytössä puolet vähemmän kuin esim vuosi sitten. Kiitos ihmiset neuvoista, nyt pelonsekaisin tuntein miehelle kertomaan "vaihtoehdot" kunhan kotiutuu..
Ap
Tee itsellesi plussa- ja miinuslista.
Mies siis ei osallistu lasten- ja kodinhoitoon.
Sinä teet ne kuin piika.
Mies tuhlaa rahanne. Sinä ja lapset kärsitte siitä nahoissanne.
Mitä mies tekee sinun kanssasi.
Mitä sinä oikein loppupelissä teet tuolla miehellä???? Saat seksiä?
Oletko läheisriippuvainen?
Kuka teillä maksaa laskut? Jos tunnukset on miehellä niin hän kai? No eikö hän sit tajua et rahat ei riitä?
Ja miksi oi miksi te naiset suostutte yhteisiin tileihin???? Mä haluan ainakin pitää jotain omaa! Vaik yhteisesti hoidetaan laskut ym. menot. Tili on mun!
Hän on halutessaan ihana isä, ja ihana aviomies. Leikkii lasten kanssa silloin tällöin. Lapset rakastavat häntä. Hänen kanssaan on joskus voinut nauraa, voi vieläkin. Pitkä parisuhde kuitenkin takana, joten en nyt ihan heti haluaisi erota. Plus että yhteinen talo, jota on yhdessä laitettu, on molemmille tärkeä. Sen myyminen tai minun lähtemiseni ei tuntuisi hyvältä. Kuitenkin rakastan vielä miestäni, eikös se niin mene, että niin myötä- kuin vastamäessä. En ajatellut heittää kaikkea pelkän rahan takia pois. Tai sitten olen tyhmä ja sokea..
Ap
Nämä raha-asiat ovat täysin toissijaisia tuon miehen kotihommiin osallistumattomuuden rinnalla.
Ja kumminkin, kumminkin piti niitä lapsia vääntää vieläpä useampi kappale, kun se oli niin ihqu.
Mua niin raivostuttaa tää ketju!! ja ap:n mies!!