Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies tuhlaa rahamme

Vierailija
18.08.2014 |

Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.

Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.

Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.

Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..

Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?

Kommentit (326)

Vierailija
201/326 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti kaikki hyvin. Nyt teki lisävelkaa 2500e... kysymättä. Tosin luopuu harrastustiloistaan.. huoh.

Ap

Vierailija
202/326 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajat, olkaa kilttejä ja perustelkaa alapeukut! Mä tarviin nyt monta näkökulmaa kun selvästi oon sokeutunut tilanteelle.

Ap

Vierailija
204/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että pelkkä tilien eriyttäminen ei nyt pelkästään enää riitä. teidän parisuhde on nykyisin ongelmakimppu, ei kahden tasaveroisen aikuisen suhde. Ihan kuin sulla olisi neljä lasta, kolme aivan pientä ja yksi murkkuikäinen joka käy kotona paskalla ja syömässä ja lähtee taas.

Vastaako mies puheluihisi kun soitat hänelle hänen ollessaan "harrastamassa"? Koska viimeksi olette olleet aivan kahden?

Vierailija
205/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:55"]

Saat tasan 1000 e kuussa ja mies 1800 e, eli mies saa käyttää vapaasti 800 euroa haluamiinsa menoihin tai harrastuksiin ilman että sinulle syntyy oikeutta valittaa siitä.

[/quote]

Tässä on perhe kyseessä, pönttö, eikä nuoret vasta yhteen muuttaneet sinkut, jotka voi omilla rahoillaan tehdä mitä lystää. Tässä mies tuhlaa isoja summia turhuuteen, ja perhe kärsii jopa perusasioiden puutteesta. Täysin epätasa-arvoista siis.

Vierailija
206/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa jos ehtii. Jos ei niin soitan kaverilleen joka yleensä mukana, mutta soitan tälle vain jos on todellinen hätä. Kyllä hän ainakin useimmiten on siellä missä sanoo olevansa.

Tälläkin hetkellä kaksin, lapset nukkumassa, minä teen käsitöitä ja mies katsoo elokuvaa.. sitä ennen milloin lie. Seksiä kyllä on niin paljon kuin mies haluaa, tiedä sitten riittääkö se jos sitä tarkoitat.

Ap

Vierailija
207/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei järkevästi keskustelemalla tilannetta ymmärrä, ainakin itse eroaisin. Miehen itsekkyys on suoraan pois muun perheen selkänahasta. Pärjäisitte paremmin ilman miestä. Jätä mies leikkimään leluillaan.

Vierailija
208/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko otit asian puheeksi?

Vierailija
209/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan sopivin tuossa vaiheessa, että kaikki menee yhteiselle taloustilille, ja kumpikin saa jonkun reilusti sovitun summan omaa käyttörahaa (250-400e) teidän tapauksessa. Taloustililtä maksetaan vain perheen menot.

Me taas itse laitamme joka kuu saman summan (2x1000e) yhteiselle taloustilille, jolta maksetaan yhteiset menot. Kumpikin saa hurvitella loppupalkkansa kuten tahtoo. Tämä siksikin, että vakiinnuimme melko vanhoina, enkä tahdo olla tilivelvollinen menoistani.

Täysin yksin ei kannata miestä raha-asioineen jättää. Kuulostaa siltä, että hän saa maksuhäiriömerkinnän melko helpolla. Se taas häiritsisi teidän yhteistä elämää.

Vierailija
210/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:42"]

Kyllä mä tiedän, enkä olis mitään niistä vaillakaan. Kunhan saisin tärkeimmät huonekalut (lasten) ja jotain mitä olen joskus kotoani tuonut, olisin tyytyväinen. Mies aiemmin uhkasi myös, että jos erotaan, hän ei maksa elareita vaan ottaa lapset (3v ja 8kk) viikko-viikko -systeemillä. Muuten varmaan onnustuisikin, mutta mies ei ole kumpaakaan hoitanut yön yli, maksimissaan 3h. Mä odotan kauhulla miehen reaktiota kun ehdotan jälleen tilien eriyttämistä..

Ap

[/quote]

Tää on nyt mutua, mutta en usko, että lastenvalvoja määrää mitään viikko-viikko -systeemiä ainakaan 8 kk:n ikäiselle lapselle.

Vierailija
211/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:42"]

Kyllä mä tiedän, enkä olis mitään niistä vaillakaan. Kunhan saisin tärkeimmät huonekalut (lasten) ja jotain mitä olen joskus kotoani tuonut, olisin tyytyväinen. Mies aiemmin uhkasi myös, että jos erotaan, hän ei maksa elareita vaan ottaa lapset (3v ja 8kk) viikko-viikko -systeemillä. Muuten varmaan onnustuisikin, mutta mies ei ole kumpaakaan hoitanut yön yli, maksimissaan 3h. Mä odotan kauhulla miehen reaktiota kun ehdotan jälleen tilien eriyttämistä..

Ap

[/quote]

Tää on nyt mutua, mutta en usko, että lastenvalvoja määrää mitään viikko-viikko -systeemiä ainakaan 8 kk:n ikäiselle lapselle.

[/quote

Se on SATAVARMAA, ettei viikko-viikkosysteemia tässä tapauksessa määrätä. Tästä voit olla täysin huoleti ap, sä olet vahvoilla. Alle 3-vuotiaille sitä ei vahvisteta. Korkeintaan tulee tyyliin joka toinen vkloppu isällään. Ja sekin voi aluksi olla vain la-su yö ja pienen kanssa ehekei alkuun sitäkään, kunhan kerrot tilanteen ettei isä ole hoitanut ja PIDÄT PUOLESI. 

Vierailija
212/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 19:48"]Alapeukuttajat, olkaa kilttejä ja perustelkaa alapeukut! Mä tarviin nyt monta näkökulmaa kun selvästi oon sokeutunut tilanteelle.

Ap

[/quote]

Ymmärrän että kaipaat tukea, mutta tilanteenne on niin absurdi etten löydä sanoja. Ole kiltti ja ymmärrä, että ansaitset parempaa kohtelua.

Vierailija
213/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä ap et suostu viikko-viikko -systeemiin, niin mies maksaa kiltisti elatusmaksut. Eikä sitä mikään lastenvalvoja määrää, jos ette pääse huoltajuudesta yhteisymmärrykseen, niin sosiaaliviranomaiset tekevät olosuhdeselvitykset ja antavat lausunnon käräjäoikeudelle, joka päättää asian.

Vierailija
214/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:32"]

Ikävä huomio, mutta avioerossa kun alatta jakamaan omaisuutta, niin omat henkilökohtaiset harrastusvälineet on "omia", niitä ei laiteta yhteiseen pottiin, mikä jaetaan tasan.

[/quote]

Väärin. Ne laitetaan pottiin, kuten vaikka kukkaruukut, matkalaukut, ja kaikki kumpienkin omaisuus.

Vierailija
215/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin että mies on ainoa joka on teidän taloudessa palkkatyössä joten hän myös määrää omasta rahankäytöstään. Sitten kun sinä itse alat tehdä jotakin hyödyllistä josta maksetaan palkkaa niin voit alkaa esittämään vaatimuksia. Ihme kitisijä!

Vierailija
216/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa yksin lasten menoja varten joku erillistili, jonne on PAKKO laittaa kuukausittain rahaa. Sen tilin rahoista ostetaan vaatteet, synttäri- ja joululahjat ja kavereiden synttärilahjat sitten kun niiden aika tulee (nuo ovat pieniä summia, mutta jos rahaa ei ole).

Kun lapset kasvavat, summaakin on kasvatettava.

Miehesi käyttäytyy kuin lapsi, ei kuten vastuullinen perheenisä. Tiedän, että omista hupimenoista on vaikea luopua, mutta voit kenties kuvailla hänelle, miten kivaa on sitten, kun tuhlailu on jatkunut liian pitkään. Silloin kenellekään ei ole kivaa. Hänki huomaa yhtäkkiä menettäneensä perheensä ja nekin rahat, mitä vielä hetki sitten oli. Perheellisen tehtävä on ajatella, kuinka voisi lisätä kumppaninsa hyvinvointia, silloin kaikki päätyvät voimaan hyvin. Teidän tilanteessanne taitaa olla päinvastoin, mutta muutos on mahdollinen,.

Vierailija
217/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin hälle soitin kun makselin laskuja, kerroin että jos maksan kaikki, meille jää 20e ruokarahaa viikoksi. Ja jos jätän yhden maksamatta, jonka mies joutuisi sopimaan soittaen, jäisi 120e. Mies tokaisi että kyllä sieltä karhu tulee parin viikon päästä, hän viiti tuommoisia murehtia kun on parempaakin tekemistä.. mä menin ihan sanattomaksi. Löi vielä luurin korvaan. Itken, miten voi olla noin ettei viitsi murehtia mitä lapset syö? Ja jos menee luottotiedot? Ei juma tää oo näin paha ollu koskaan.. nyt tässä teen juurikin näitä laskelmia, enkä anna enää yhtään joustoa tähän hommaan. Joko tilit tai tilit ja osoitteet erilleen, mä en jaksa enää.

Ap

Vierailija
218/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tee minulle palvelus. Katsokin, että kun palaat töihin, niin hyvä palkkasi tulee sinun omalle, henkilökohtaiselle tilillesi. Sitten se ahdistus helpottaa, kun tiedät että sinulla on rahaa joka on vain sinun hallinnassasi. 

Tilanne ei kuitenkaan missään nimessä saa luisua siihen, että sinä hoidat rahoillasi lainat, laskut ja ruuan pöytään, ja miehen palkka on hänelle silkkaa lelu- ja karkkirahaa. Pakolliset kulut puoliksi, ehdottomasti. Suhtautuisin erittäin skeptisesti mieheen, kenelle tämä ei ole itsestään selvää. 

Miehesi tulee varmasti vetoamaan siihen että "elättti" sinua ollessasi kotona, mutta muista, ettet ole hänelle mitään velkaa. Lapset ovat 50% hänen. 

Vierailija
219/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:53"]

No mä luulen, että vaikka kuinka latelet miehellesi noita laskelmia, meno ei muutu. 

[/quote]Ei niin. Ei tässä ole osaamisen tai tiedon puutteesta kyse, vaan halun. Laskelmat ei sitä halua tuo. Mikään miehen käytöksessä ei kuulosta siltä että hän haluaisi korjata tilanteen, päinvastoin. Kuulostaa lähinnä siltä, että mies sikailee sen minkä kerkeää, koska haluaakin erota ja ottaa nyt ns. viimeiset löysät pois kun vielä ehtii.

Olen pahoillani ap, mutta toivottavasti tämä ketju on avannut sun silmät kuinka sinua kusetetaan ja kohdellaan kuin paskaa :(.

Vierailija
220/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen avomies. Harrasti kaikenlaista autonlaittoa, mikroautoilua ja autotallipuuhailua. Vähän lapsellinen mutta suht normaali ja kiva oli seurustellessa, mutta sen verran jätin itselleni pelivaraa, että kun muutettiin yhteen, pidin oman asuntoni. Parissa kuukaudessa havaitsin jo mitä se tulisi olemaan jatkossa. Kun muutin saman katon alle, mies lakkasi hoitamasta kotia millään lailla ja alkoi pikkuhiljaa viihtymään aina vaan enemmän harrastuksensa parissa. Saattoi olla niissä hommissa yömyöhään saakka koko viikon. Yhtäkkiä aina kerrottiin että on jo sopinut menoja jonkun harrastuskaverinsa kanssa ja siinä menivät nekin yhteiset vapaat. Minä olisin saanut kyllä tulla mukaan ja paljon kävinkin, mutta eivät ne jutut minua niin kiinnostaneet ja pääosin sitten jouduin istumaan jossain sivulla seuraamassa. Yhteinen taloudenpito tökki lähes heti. Mies ei ostanut yhteenmuuton jälkeen kuin itselleen ruokaa. Minä ostin yhteisesti. Aika pian esitin jotain kuittisysteemiä että kulut menisivät tasan. Maksoi kyllä aina kuun lopussa, mutta joka kuitista kyllä katsoi pois kaikki jutut joita ei ollut syönyt. Sitä ei huomioinut että saattoi vetäistä yhteisistä ruuista lähes kaikki, esim. leivät ja juusto niin ettei minulle ollut mitään kun tulin kotiin. Oli vaan kaikintavoin niin lapsellinen ja poikamiestapainen, että tajusin ettei missään nimessä mitään perhettä ja tulevaisuudenrakentamista tämän kanssa. 

Mitä kerrot miehestäsi on ihan yksi yhteen sen kanssa, millainen tämä ex-avo olisi ollut ja miten nähnyt asiat. Puhuttiin yhdessäollessa tuollaisistakin asioista laajasti ja näkemykset hänellä olivat just tuollaisia hyvin itsekeskeisiä. Ilmoitti jopa minulle että hän tulisi sitten osallistumaan lapsenhoitoon ja maksuihin n. 30 prosentilla, koska lapset eivät ole "niin paljon" hänen juttunsa. 

En usko yhtään näiden kirjoittamiesi juttujen perusteella, sekä sen mitä tiedän noista moottoriharrastajamiehistä (tapasin heitä todella paljon seurustelun aikana), että meno tulisi muuttumaan yhtään mihinkään vaikka puhuisitte kuinka. Ihan ylelnen vitsi tämän porukan kesken on että ero tuli kun muija ei kestänyt harrastusta mutta voivoi. Niissä olikin paljon eronneita tai riitaisissa liittoissa olevia.

Tollainen itsekeskeinen paska mitä miehesikin on, toki uhkailee lasten ottamiselle jne, mutta tosiasiassa todennäköisesti ei tule heitä juuri näkemään eron jälkeen. Noilla tyypeillä harrastus menee kaiken ohi ja mieluummin ei vaikka syödä kun jätettäisiin se harrastusosa tilaamatta. Elatustuen saat vaikka hän kieltäytyisi maksamasta, valtio maksaa sinulle ja perii häneltä. Voin kyllä luvata että pääset paljon vähemmällä mielipahalla, pärjäät paremmin taloudellisesti ja annat paremman kuvan lapsillesi, jos heivaat moisen panostavan perheenisän.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä