Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko jotenkin oppia olemaan häiriintymättä muiden ihmisten läsnäolosta?

Vierailija
20.02.2024 |

On tosi ärsyttävää ja stressaavaa olla koko ajan jossain valmiustilassa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedätyshoitoa, kaikkeen tottuu. 

Miksi ne häiritsee sinua, tulevatko iholle?

Mitä pahaa ne muut ihmiset on sinulle tehnyt, että häiriinnyt..

Mieti muuta mukavia, älä mieti niitä ihmisiä.

Vierailija
2/23 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siedätyshoitoa, kaikkeen tottuu. 

Miksi ne häiritsee sinua, tulevatko iholle?

Mitä pahaa ne muut ihmiset on sinulle tehnyt, että häiriinnyt..

Mieti muuta mukavia, älä mieti niitä ihmisiä.

Olen yli 40 enkä vieläkään tottunut. Häiritsevät sillä tavalla, että joudun miettimään koko ajan, että haluaako joku minusta jotain, haluaako puhua minulle, haluaako minun tekevän jotain, olenko väärässä paikassa tai teenkö jotain väärää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkö joku mitä tarkoitan?

Vierailija
4/23 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpat auttavat jonkin verran. Kun häiritsevät äänet poistaa, muuta ärsykekuormaa on helpompi käsitellä. Hanki sellaiset korvatulpat tai kuulokkeet, joista muut näkevät että käytät niitä. Silloin ihmiset tietävät, että et kuule mitä he sanovat sinulle, ja osaavat toistaa asiansa kun otat korvatulpat pois.

Opettele myös ajattelemaan, että ei sillä ole merkitystä mitä muut sinusta ajattelevat. Ja jos he oikeasti haluavat sinun tekevän jotain, he kertovat sen kyllä, ei sinun tarvitse arvailla sitä etukäteen tai varmuuden vuoksi.

Vierailija
5/23 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi kymmenen vuotta takana ja ei. Ei pysty.

Vierailija
6/23 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvatulpat auttavat jonkin verran. Kun häiritsevät äänet poistaa, muuta ärsykekuormaa on helpompi käsitellä. Hanki sellaiset korvatulpat tai kuulokkeet, joista muut näkevät että käytät niitä. Silloin ihmiset tietävät, että et kuule mitä he sanovat sinulle, ja osaavat toistaa asiansa kun otat korvatulpat pois.

Opettele myös ajattelemaan, että ei sillä ole merkitystä mitä muut sinusta ajattelevat. Ja jos he oikeasti haluavat sinun tekevän jotain, he kertovat sen kyllä, ei sinun tarvitse arvailla sitä etukäteen tai varmuuden vuoksi.

Mulla ainakin kuulokkeet pahentaa tilannetta koska en pysty valvomaan ympäristöä. Silloin vaaran tunne kasvaa entisestään.

Vierailija
7/23 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin kuulokkeet pahentaa tilannetta koska en pysty valvomaan ympäristöä. Silloin vaaran tunne kasvaa entisestään.

Mielenkiintoista! Siis ongelmasi on se, että koet jotain vaaraa ympäristön tai ihmisten taholta? Minua taas haittaavat liiat ärsykkeet, kuten melu ja välkkyvät valot.

Vierailija
8/23 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla sellainen olo, että ne muut olisivat sinusta kiinnostuneita, tarkkailisivat sinua ainakin puolittain tai jotain.

Kirjastossa huomasin kirjan "miten olla piittaamatta paskaakaan", mutta mä veikkaan että sun ongelmaan tuo kirjan otsikko ei viittaa.

Vierailija
9/23 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista! Siis ongelmasi on se, että koet jotain vaaraa ympäristön tai ihmisten taholta? Minua taas haittaavat lii

Haittaa nekin, todella paljon. Omassa työhuoneessa aina valot pois päältä, eikö joku tumpelo tule ja ala lässyttää "mitä säkin istut pimeessä, laita valot!" ja pamauttaa ultrakirkkaat valot päälle. Jissus.

Vierailija
10/23 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla sellainen olo, että ne muut olisivat sinusta kiinnostuneita, tarkkailisivat sinua ainakin puolittain tai jotain.

Kirjastossa huomasin kirjan "miten olla piittaamatta paskaakaan", mutta mä veikkaan että sun ongelmaan tuo kirjan otsikko ei viittaa.

Tähän pitää lainata Dr. Philiä: Et välittäisi siitä, mitä muut ihmiset sinusta ajattelevat, jos tietäisit miten vähän he sinua ajattelevat.

Vierailija
11/23 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus ja julkiset tilat?

Yleensä ahdistunut ja masentunut ihminen alkaa ajattelemaan että kaikki pyörii hänen itsensä ympärillä (tämä on normaalia jos viettää aikaa yksin paljon) ja että kaikki ihmiset tuojottaa ulkona ja ties mitä

Vangit sanoo tätä samaa vapautumisen jälkeen, niillä on olo että kaikki tuijottaa kokoajan, ne ei pysty olee normaalisti enää julkisissa tiloissa (johtuu vietetystä ajasta yksin ja eristyksissä) 

Oikeasti kukaan ei tuijota mitään

Se on osattava ajateltava näin:

Ne toisetkin ihmiset ajattelevat olevansa omien elämiensä sankareita ja kaikki pyörii niiiden ympärillä, niille sä oot pelkkä nobody, vieras. 

Eli siis yritä ajatella asia niin että sä et ole huomion keskipiste muiden elämissä, sä vaan luulet niin. 

Vierailija
12/23 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajattele, että muut tarkkailisivat mua. Siitä ei ole nyt kyse. Kiinnitän vaan liikaa huomiota muihin ja yritän koko ajan lukea heidän tarpeitaan.

Ap

Vierailija
13/23 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus ja julkiset tilat?

Yleensä ahdistunut ja masentunut ihminen alkaa ajattelemaan että kaikki pyörii hänen itsensä ympärillä (tämä on normaalia jos viettää aikaa yksin paljon) ja että kaikki ihmiset tuojottaa ulkona ja ties mitä

Vangit sanoo tätä samaa vapautumisen jälkeen, niillä on olo että kaikki tuijottaa kokoajan, ne ei pysty olee normaalisti enää julkisissa tiloissa (johtuu vietetystä ajasta yksin ja eristyksissä) 

Oikeasti kukaan ei tuijota mitään

Se on osattava ajateltava näin:

Ne toisetkin ihmiset ajattelevat olevansa omien elämiensä sankareita ja kaikki pyörii niiiden ympärillä, niille sä oot pelkkä nobody, vieras. 

Eli siis yritä ajatella asia niin että sä et ole huomion keskipiste muiden elämissä, sä vaan luulet niin. 

En ole ahdistunut tai masentunut enkä kuvittele, että muut tuijottaisivat tai olisin millään tavalla huomion keskipiste.

Ap

Vierailija
14/23 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajattele, että muut tarkkailisivat mua. Siitä ei ole nyt kyse. Kiinnitän vaan liikaa huomiota muihin ja yritän koko ajan lukea heidän tarpeitaan.

Ap

Ymmärrän täysin! 

Mulla auttaa, kun suuntaan kaiken huomion hetkeksi omaan kehoon, esim. hengitykseen tai vaikka vasemman jalan isovarpaaseen. Silloin en voi keskittyä toiseen.

Vierailija
15/23 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä auttaa, ja siihen on selityskin. Vanhemmat ihmiset haipuvat joskus omaan kuplaansa. Näön ja kuulon heikkeneminen liittyy tähän sekä jokin kognitiivinen muutos. Muiden tekemiset ja sanomiset kiinnostavat ka n. 0 %

Kääntöpuolena saatan ajatuksissani röyhtäistä ääneen Prisman kassalla. Kunnes tajuan, etten ole kotona. 

Vierailija
16/23 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ymmärrän mitä tarkoitat. Monet (naiset) parisuhteessa ja lasten kanssa tekee tätä. 

Huomio pitää tietoisesti suunnata pois muista, ja sen voi tehdä keskittymällä johonkin muuhun mitä tekee parhaillaan. Uppoutua kirjaan tai elokuvaan tai johonkin tekemiseen, ja sitten tosiaan pitää huomio vain siinä sitkeästi. 

Niille läsnäoleville saattaa myös sanoa, että "nyt teen tätä enkä huomioi sinua hetkeen, älä häiritse".

T. Paraskin puhumaan - muutin asumaan yksin tämän ongelmani takia

Vierailija
17/23 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaltaisiasi ihmisiä on varmasti paljon, kaikki eivät vain tiedosta sitä.

Vierailija
18/23 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanlainen. En esim. osaa käydä lähikaupassa vain ohimennen rennosti ajattelematta ympäristöäni, sellainen jatkuva tiedostavuus muista on päällä ja uuvuttaa. Kyse ei tosiaankaan ole siitä että olettaisin muiden kiinnittävän huomiota minuun, en ole itsekeskeinen tai tyhmä. Olen varmasti heille miltei näkymätön, mutta minä aistin heidän läsnäolonsa liian voimakkaasti!

Ahdistaa kaupassakin olla samalla hyllyllä jonkun kanssa, olisi jostain syystä hirveää kurotella samaa tuotetta, liian vaikea tilanne joten kiertelen muualla kunnes käytävä vapautuu paljon tällaisia pieniä juttuja arjessa. Ollut lapsesta asti, nyt 33v. Ainoa joka helpottaa on jos olen jonkun läheisen kanssa liikenteessä, silloin pystyn kiinnittämään huomioni häneen, jutustella jne. eikä ympäristö tunnu aivan yhtä pahalta. Työpaikallakaan ongelma ei ole yhtä suuri koska napsautan työroolin päälle, en ole silloin enää minä, suoriudun vaan päivästä koska pakkohan se...

Parasta on olla vain yksin kotona. :D 

Vierailija
19/23 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellessa asuin 2 vuotta kolmen eri kämppiksen kanssa. Se, ettei kotonakaan voinut rauhoittua ihmisistä oli stressaavaa. Kokoajan panikoi ja odotti milloin tämä ventovieras ihminen tulee ovesta sisään.

Vierailija
20/23 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että tätä on todella vaikea selittää kenellekään jolla ei samaa ole. Minua häiritsee aika lailla joka paikassa paitsi kotona muut ihmiset. Kotona olenkin tehnyt pihaan suojaisan paikan josta näen itse jos joku tulee, mutta minua ei voi nähdä sieltä. Ennen kuin sain tuon valmiiksi häiritsi pihallakin se että joku voi häiritä yllättäen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi