Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoilija! Ettekö te pöljät koskaan opi?!

Vierailija
18.08.2014 |

Siinä suojatiellä pysähdytään AINA jos siellä kävelijä odottaa pääsyä tien yli!

Se on liikennesäännöissä ja muuten uuden säännön mukaan jos sen poliisi näkee, he saavat ottaa ajokorttisi hyllylle. =))

On se kumma paikka kun vettä sataa kaatamalla ja kävelijä aivan litimärkänä lapsensa kanssa odottaa päästä tien yli niin joka mamma ja mummo köröttelee persus leviten siellä kuivassa autossaan ensimmäisenä eikä pysähdy. Ja jos pysähtyy niin näytetään siltä, että askel pitenee tai elämä lyhenee-tyyliin ja auton nokka suurinpiirtein hipaisee kantapäitä kun ei malteta odottaa, että toiset kävelee. Onhan se isosti teiltä pois! Ajattele nyt! Saatatte päästä nopeammin vaihtuviin valoihin jonottamaan punaisella. =D

Koittakaa nyt muistaa, että mitä teille käy jos ette jarruta ja pysähdy ja kävelijä jää alle! Te teette rikoksen ja olette vastuussa ihmishengistä! Teitä vihaa kaikki, jotka lukee lööpistä kuinka taas jäi lapsi auton alle kun jollain oli niin kiire. Etkä voi koskaan korvata virhettäsi.

Suojatie pitäisi olla kävelijälle se turvallinen mahdollisuus ylittää tie ja pienet lapset luottaa, että autoilija päästää yli. Älä tapa sitä pientä luottamuksellista ihmistaimea!

Nih!

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, eihän niitä poliiseja edes näy ikinä koskaan niin ei paljoa tarvitse liikennesäännöistä välittää. Ja mitä sitten jos kortti viedään, ei sitä edes kysytä koskaan. Eikä nyt paljoa kiinnosta jos köyhät myöhästyvät sossustaan sen takia kun eivät päässeet suojatien yli. Minulla on kiire töihin jonka verotuloista heidänkin elättämisensä maksetaan joten ihan oikein että antavat tietä parempiarvoisilleen.

Vierailija
42/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:46"]

Joo. Asun Keski-Euroopassa ja joka ikinen kerta kun olen Suomessa, tulee läheltä piti -tilanteita suojatiellä - mikäli menen suojatielle kuten täällä. Keskisormeakin nostellaan, kun on hädissään jouduttu pysäyttämään kosla jarrut vinkuen. Taitaa olla Suomessa surmatie suojatien sijaan. Toisaalta jos olen autolla Suomessa liikkeellä ja ajan täkäläiseen tapaan eli siis annan poikkeuksetta tietä, takanaolijat meinaavat ajaa perään.

Liikennesäännöt kyllä on samat, asenteet tai oppimiskyky ilmeisesti ei.

[/quote]

Olen huomannut saman asian. Olen itsekin asunut eri puolella Eurooppaa ja aina annettu kävelijälle tietä eikä suojateitäkään ole kaikkialla.

Monessa muussa maassa on ollut jo pitkään oikeasti rangaistava teko jos et autoilijana anna kävelijälle tietä. Ihan tuntuvat sakot saattaa saada. On siis hyvä, että Suomessakin saadaan tähän asiaan selvä ja selkeä rangaistus-käytäntö. En tiedä mistä tälläinen asenneongelma kumpuaa ettei toisista välitetä liikenteessä vaan ollaan niin kovin itsekkäitä.

Tässäkin ketjussa osa vain kritisoi  sivuseikkoja ja keskittyy henkilökohtaiseen irvailuun sen sijaan, että keskittyisi asian ytimeen. 

Se jos mikä osoittaa ja vahvistaa käsitystäni monien itsekkyydestä liikenteessä. Onneksi täällä silti suurin osa osallistui keskusteluun fiksusti ja ehkä pani ajattelemaan asiaa kaiken kiireen keskellä. Liian vähän nykyään asiasta muistutetaan, meilläpäin ei ole näkynyt yhtäkään kylttiä autoilijoille siitä kuinka ekaluokkalaisia tulee huomioida liikenteessä.

Vain me aikuiset voimme asian puolesta tehdä jotain, jotta jokaisella koululaisella voisi olla turvallinen matka kotiin eikä elämän tie päättisi lyhyeen ajattelemattomuuden vuoksi.

Ap (unohdin moneen tekstiin tämän laittaa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:18"]

Etkö itse osaa päätellä? Ihan tosi? :)

Ap

[/quote]

Pässinpää. Jos menen ennen jalankulkujaa tulee sakot. Jos jään odottamaan, niin taas tukitaan ihan turhaan liikennettä.

Kyllä jalankulkujankin pitää ymmärtää mitä tarkoittaa jos joku antaa tilaa. Kaikkein eniten vihaan niitä, jotka jäävät siihen suojatien kohtaa pälättämään kännykkään. Koita nyt siinä sitten arpoa, että tuleeko henkilö suojatielle vai ei...

Vierailija
44/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortti menee ja kuva hölmistyneestä ilmeestä isolla someen ;)

Vierailija
45/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:38"]

Ajattelin pyöräilijänä tulla tänne myös muistuttamaan (jos et jo tiennyt), että tämän vuoden alusta lähtien pyöräilijälläkin on etuoikeus autoon nähden, ts. pyörätieltä suojatielle tulevaa pyöräilijää pitää väistää!

[/quote]

Tähän haluaisin nähdä lähteen.

Vierailija
46/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:20"]

ottakaa kuvia ja lähettäkää poliisille ja rekisterinumerot muistiin

[/quote]

Facebookiin jakoon ja soitto iltapäivälehtiin. Päivittäihän näitä juttu näkee. Ei poliisi asian eteen mitään ennen tee. Sitten otetaan muodolliseen käsittelyyn, että saadaan taas somessa positiivistä palautetta.

Vierailija
47/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta ollut kortti, ajan paljon ja aina ajanut samalla tyylillä eikä vielä ole kortti lähtenyt suojatien takia.

Vierailija
48/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:20"]ottakaa kuvia ja lähettäkää poliisille ja rekisterinumerot muistiin

[/quote]

Kuka alkaa ottaan liikenteessä kuvia tapahtumasta, joka on ohi parissa sekunnissa. Helvetin tampio :D

[/quote]

No näistä tilanteista saa kyllä filmiä vaikka kuinka paljon kunhan vaan menee seisomaan siihen suojatien eteen - aniharva ohiajaja väistää. 

Vierailija
49/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:56"]

Totta hemmetissä mä olen vastuussa, jos ajan jonkun päälle suojatiellä, mutta kukaan ei vie korttia pois, jos en pysähdy suojatien eteen.

Tosiaan ap, taidat olla hieman hidasjärkinen. Onko sun yleensäkin vaikea ymmärtää mitä muut puhuvat sulle? Et oikein pysy muiden juttujen perässä ja ihmettelet mitä muut nauravat ja mistä oikeasti puhuvatkaan?

[/quote]

Ei vaan minua ei liikuta tuollaisten ihmisten kommentit vaan mitenkään tai paremminkin tuollaiset kommentit. Pääosin täällä on asiallisia vastuksia ja kirjoituksia. Asia herätti kysymyksiä ja mielipiteitä. e oli tarkoituskin.

Minun ei tarvitse älykkyyttäni kenellekään todistaa ja tiedän olevani hyvällä asialla, joten miksi ihmeessä tuntisin huonommuutta millään tapaa.

Se taas, että jotkut tekevät tuollaisia johtopäätöksiä ihmisistä, heidän luonteestan ja älykkyydestään aloituksen perusteella, kertoo ihmisestä myös jotain sellaista, että isommat selittelyt tuskin hyödyttää enään. Jos ei näe metsää puilta ja jää miettimään jotakin sivuseikkaa noin kamalasti niin se on sääli. Asian ydin menee silloin hukkaan.

ap 

Vierailija
50/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:05"]

Ajattelin pyöräilijänä tulla tänne myös muistuttamaan (jos et jo tiennyt), että tämän vuoden alusta lähtien pyöräilijälläkin on etuoikeus autoon nähden, ts. pyörätieltä suojatielle tulevaa pyöräilijää pitää väistää!

[/quote]

[/quote]

Mikä estää etsimästä?

Vierailija
51/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne köyhät taas kitisee? Ei ole varaa autoon niin pitää kateellisena hankaloittaa muiden elämää. Kävelkää minun puolestani vaikka metsien läpi, ei tarvitse tulla tavallisten ihmisten liikennettä sotkemaan.

Vierailija
52/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Minuakin kiinnostaisi että missä tuo on ns. virallisesti sanottu. Kääntyvä ajoneuvo väistää pyöräilijää noissa pyörätienjatke -suojateissä, suoraan ajavaan autoa sen sijaan pyöräilijä väistää vaikka olisikin suojatie olisikin pyörätien jatke. Luulisi että tästä olisi kyllä melko laajasti tiedotettu ja infottu, jos tämä sääntö olisi tosiaan muuttunut.

Vierailija
53/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ohi aloituksen tai sitten ei mene... täältä noista polkupyöräilijän väistämissäännöistä rautalankaa sivuilta 8, 9, 10 ja 11: http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikenteessa/jalanjapyoralla_opas.pdf

hyvää luettavaa myös muille.

Vierailija
54/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:13"]

Mitä ne köyhät taas kitisee? Ei ole varaa autoon niin pitää kateellisena hankaloittaa muiden elämää. Kävelkää minun puolestani vaikka metsien läpi, ei tarvitse tulla tavallisten ihmisten liikennettä sotkemaan.

[/quote]

Voi voi kikkelin jatkeella ajelija, kun ne liikennesäännöt ei sinun puoltoasi kaipaa :D

Vierailija
55/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:18"]

Etkö itse osaa päätellä? Ihan tosi? :)

Ap

[/quote]

Pässinpää. Jos menen ennen jalankulkujaa tulee sakot. Jos jään odottamaan, niin taas tukitaan ihan turhaan liikennettä.

Kyllä jalankulkujankin pitää ymmärtää mitä tarkoittaa jos joku antaa tilaa. Kaikkein eniten vihaan niitä, jotka jäävät siihen suojatien kohtaa pälättämään kännykkään. Koita nyt siinä sitten arpoa, että tuleeko henkilö suojatielle vai ei...

[/quote]

Ei sulla hyvin mene. Koittasit rauhoittua hyvä ihminen. Miksi ap:hen purat jos et tiedä mitä tulee tehdä? Varsinkin jos koet toimivasi oikein ja parhaalla mahdollisella tavalla jo nyt.

Vierailija
56/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:13"]

[/quote]

[/quote]

Mikä estää etsimästä?

[/quote]

En ole ylempi, mutta minuakin kiinnosti tuo sääntömuutos (en itse ole kuullut asiasta mitään), joten yritin googlailla. Eipä ihan äkkiä löytynyt yhtään mitään, ja tosiaa voisi kuvitella että näin merkittävästä muutoksesta kyllä jotain löytyisi.

Vierailija
57/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te pöljät jalankulkijat ja pyöräilijät tajua että liikkuva auto ei voi pysähtyä sekunnissa. Ei ole mitään järkeä hypätä varoittamatta auton eteen edes suojatiellä! / autoilija

Vierailija
58/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:55"]

Ties kuinka monetta kertaa: jos vaan seisot siellä suojatien lähellä niin silloin luovut oikeudestasi mennä ensin. Jos taas tulet reippaasti suojatielle niin silloin pysähdyn.

[/quote]

Kaikki ei pysähdy silloinkaan. Miksi?

Ja on paikkoja joissa on vaarallista seistä jo suojatiellä, siksi moni odottaa jalkakäytävän reunassa. Vaatiiko se paljon älyä ymmärtää, että ihminen on menossa yli? Ja jos ihminen ei heti uskalla mennä, niin mistä luulet sen johtuvan ellei suomalaisesta liikennekultturista?

[/quote]

Kyllä pysähtyvät kun vaan toimii reippaasti ja röyhkeästi. Tai no, yhden kerran olisin jäänyt alle kun jo 80-vuotias puolisokea luuska olisi jyrännyt Nissan Micrallaan yli.

Ja vaatiiko se paljon älyä tajutakseen sen että seisomalla osoittaa luopuvansa oikeudestaan mennä ensin yli? Näköjään.

Nysväämällä ei mitään tapahdu.

Vierailija
59/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:56"]

Totta hemmetissä mä olen vastuussa, jos ajan jonkun päälle suojatiellä, mutta kukaan ei vie korttia pois, jos en pysähdy suojatien eteen.

Tosiaan ap, taidat olla hieman hidasjärkinen. Onko sun yleensäkin vaikea ymmärtää mitä muut puhuvat sulle? Et oikein pysy muiden juttujen perässä ja ihmettelet mitä muut nauravat ja mistä oikeasti puhuvatkaan?

[/quote]

Ei vaan minua ei liikuta tuollaisten ihmisten kommentit vaan mitenkään tai paremminkin tuollaiset kommentit. Pääosin täällä on asiallisia vastuksia ja kirjoituksia. Asia herätti kysymyksiä ja mielipiteitä. e oli tarkoituskin.

Minun ei tarvitse älykkyyttäni kenellekään todistaa ja tiedän olevani hyvällä asialla, joten miksi ihmeessä tuntisin huonommuutta millään tapaa.

Se taas, että jotkut tekevät tuollaisia johtopäätöksiä ihmisistä, heidän luonteestan ja älykkyydestään aloituksen perusteella, kertoo ihmisestä myös jotain sellaista, että isommat selittelyt tuskin hyödyttää enään. Jos ei näe metsää puilta ja jää miettimään jotakin sivuseikkaa noin kamalasti niin se on sääli. Asian ydin menee silloin hukkaan.

ap 

[/quote]

Olisit vain sentäs voinut tehdä asiastasi vielä pikkuisen fiksumman ja paremman kuuloisen jättämällä tuon lapsellisen haukkumisen pois. Se, että haukut autoilijoita jo otsikossa tekee asiastasi vain pelkkää sananhelinää ja mua ei autoilijana ainakaa paskan vertaa enää kiinnosta olla yhtään kohtelias kaltaisilesi ihmisille.

Parempi vaan jos alle jäätte, niin onpaha maailmassa vähemmän tuollaisia kaltaisiasi haukkujia ja turhasta kitisijöitä.

Vierailija
60/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin pyöräilijänä tulla tänne myös muistuttamaan (jos et jo tiennyt), että tämän vuoden alusta lähtien pyöräilijälläkin on etuoikeus autoon nähden, ts. pyörätieltä suojatielle tulevaa pyöräilijää pitää väistää! Jos pyöräilijä ajaa autotiellä on käsittääkseni autoilijaan verrattavat väistösäännöt.

[/quote]

juuri näin. Sen sijaan Helsingin keskustassa on se ongelma, että monet pyöräilijät vaihtelevat autotieltä suojatielle ja jalkakäytävälle ja päinvastoin aivan miten sattuu ja sen mukaan missä on vain vihreä valo. Autoilijana on hirveän vaikea ennakoida tällaista toimintaa, joskin olen ottanut sen asenteen, että ajelen niin pienillä nopeuksilla, että yllättävät tilanteet vältetään. Ei se paljon lohduta, jos olet oikeassa, jos joku vammautuu tai kuolee liikenteessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän