Autoilija! Ettekö te pöljät koskaan opi?!
Siinä suojatiellä pysähdytään AINA jos siellä kävelijä odottaa pääsyä tien yli!
Se on liikennesäännöissä ja muuten uuden säännön mukaan jos sen poliisi näkee, he saavat ottaa ajokorttisi hyllylle. =))
On se kumma paikka kun vettä sataa kaatamalla ja kävelijä aivan litimärkänä lapsensa kanssa odottaa päästä tien yli niin joka mamma ja mummo köröttelee persus leviten siellä kuivassa autossaan ensimmäisenä eikä pysähdy. Ja jos pysähtyy niin näytetään siltä, että askel pitenee tai elämä lyhenee-tyyliin ja auton nokka suurinpiirtein hipaisee kantapäitä kun ei malteta odottaa, että toiset kävelee. Onhan se isosti teiltä pois! Ajattele nyt! Saatatte päästä nopeammin vaihtuviin valoihin jonottamaan punaisella. =D
Koittakaa nyt muistaa, että mitä teille käy jos ette jarruta ja pysähdy ja kävelijä jää alle! Te teette rikoksen ja olette vastuussa ihmishengistä! Teitä vihaa kaikki, jotka lukee lööpistä kuinka taas jäi lapsi auton alle kun jollain oli niin kiire. Etkä voi koskaan korvata virhettäsi.
Suojatie pitäisi olla kävelijälle se turvallinen mahdollisuus ylittää tie ja pienet lapset luottaa, että autoilija päästää yli. Älä tapa sitä pientä luottamuksellista ihmistaimea!
Nih!
Kommentit (96)
Ja vaikka omassa autossa toimii jarrut joku voi ajaa perään, kun pysähtyy. Jos turvallista päästän jalankulkijan tien yli.
Ja vaikka omassa autossa toimii jarrut joku voi ajaa perään, kun pysähtyy. Jos turvallista päästän jalankulkijan tien yli.
Ajattelin pyöräilijänä tulla tänne myös muistuttamaan (jos et jo tiennyt), että tämän vuoden alusta lähtien pyöräilijälläkin on etuoikeus autoon nähden, ts. pyörätieltä suojatielle tulevaa pyöräilijää pitää väistää! Jos pyöräilijä ajaa autotiellä on käsittääkseni autoilijaan verrattavat väistösäännöt.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:30"]
Vaikka liikennesäännöt sanovatkin, että jalankulkija pitää aina päästää tien yli, silti saa omaa älyä käyttää eikä rynnätä suojatielle "koska mulla on oikeus". Paperilla kaikki toimii hienosti, mutta käytännössä ei aina menekään niin. Pätee ihan joka asiaan.
[/quote]
Kuka ryntäämisestä puhui?
Asiahan on niin, että jos joku ryntääkin sun auton alle ja ajat vahingossa päälle niin sinä olet siltikin se syyllinen tilanteessa. Ja tuolla ryntäämiselläkö sitten lohduttelet itseäsi jos joku loukkaantuu tai kuolee?
Missä on ihmiselämän kunnioitus?
[/quote]
Mistä moinen hyökkäys? Onhan näitä monesti nähty, että ihminen pomppaakin yllättäen auton eteen, vaikka ensin ei ole ollut merkkiäkään tien ylittämisestä. Pointti lähinnä oli se, että ei aina kannata sokeasti luottaa niihin omiin oikeuksiin.
Kyllä mäkin aina autolla ajessa katson myös liikennevaloista lähtiessäni, että kukaan kylkeen ole tulossa, vaikka mulla onkin oikeus mennä. Onneksi näin, kerran olisi tullut täysperävaunurekka päälle.
Voi, voi. Kylläpä kovin älähtää se koira johon kalikka kalahtaa...
Tämä kortin pois ottaminen astuu/astui lakiin ja sitä tuskin silloin enään mietitään naamarajan kanssa. Olisitte edes ajatasalla säännöistä ja laeista kun autoilette.
Itsekin pyrin, vaikka en edes aja, mutta kyllä minun kävelijänäkin tulee tietää vastuuni ja olisi outoa/laitonta jos pomppisin tuolla ihan miten lystää sekä aiheuttaisin vaaratilanteita.
Kertokaa minulle autoilijat, miksi teette sitä ette hiljennä vaikka ihminen on jo suojatiellä?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:36"]
[/quote]
Jos pitää turvavälin ja ajaa nopeusrajoitusten mukaan niin tuskin tuo vaara on mainitsemisen arvoinen. Eli mieluummin kävelijän päälle? Sitä jarrua voi painaa hissukseen ja väläyttää jarruvaloa taka ajajalle merkiksi. Peräänajo hitaassa vauhdissa on tuskin kuolemaksi ja se peräänajaja maksaa viulut eli en ymmärrä sun ajatusmaailmaasi.
Tuo oli nyt hiukan kuin selitys, että ei mun kannata kun ei nuo toisetkaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:39"]
Voi, voi. Kylläpä kovin älähtää se koira johon kalikka kalahtaa...
Tämä kortin pois ottaminen astuu/astui lakiin ja sitä tuskin silloin enään mietitään naamarajan kanssa. Olisitte edes ajatasalla säännöistä ja laeista kun autoilette.
Itsekin pyrin, vaikka en edes aja, mutta kyllä minun kävelijänäkin tulee tietää vastuuni ja olisi outoa/laitonta jos pomppisin tuolla ihan miten lystää sekä aiheuttaisin vaaratilanteita.
[/quote]
Ei läheskään kaikki "pompi miten lystää" suojateille. Moni kuitenkin valittaa sitä, ettei pääse tien yli koska kukaan ei pysähdy, tai että auto ajaa varpailta/kantapäiltä suojatiellä jo ollessa. Valo-ohjatut risteykset on myös pahoja, jos kääntyvillä autoilijoilla on yhtä aikaa vihreä jalankulkijoiden kanssa - nämä ovat minulle olleet niitä kamalimpia vähältä piti tilanteita, kun minulle on vihreä valo ja auto on tulla päälle silti.
Vastauksia olisi kiva saada.
Mä en todellakaan aja aina hiljaa, maanteilla hyvinkin kovaa, mutta kaupungilla osaan ottaa myös muut huomioon.
Itse sä vesität sun juttusi. NIH! Ei kukaan muu. NIH!
Näköjään sulla on muutakin vikaa kuin huono ulosanti, et ymmärrä lukemaasi. Kirjotin, että pelaan katsekontaktin kanssa, sen avulla näkee onko joku tulossa suojatielle vai ei. Sitten on myös niitä, jotka harppovat suoraa päätä tien yli, heidätkin näkee ja suurin osa normaaleista autoilijoista saavat autonsa pysähtymään.
Sä taas olet varmasti niitä ihmisiä, jotka istuvat aina apukuskin paikalla, koska autolla ajo on niin pelottavaa ja nyt kuvittelet, että suojatielle pysähtymättä jättämisestä menettää korttinsa. =D
Pahimpia on nää jotka ei anna tilaa kum edellinenkäön ei antanut. Kerran seisoin keskellä 2kaistaistasuojatietä 4 auton verran kun kukaan ei antanut tilaa. Tuli aika uskomaton olo.. Sitten vasta pääsin kun tungin jalkani eteenpäin jatkaakseni matkaa niin viides auto teki käytännösssä hätäjarrutuksen vaikka minut näki n. 100m päästä 40 rajoituksella. Sitten kiukuteltiin kun piti pysähtyä.
Joo. Asun Keski-Euroopassa ja joka ikinen kerta kun olen Suomessa, tulee läheltä piti -tilanteita suojatiellä - mikäli menen suojatielle kuten täällä. Keskisormeakin nostellaan, kun on hädissään jouduttu pysäyttämään kosla jarrut vinkuen. Taitaa olla Suomessa surmatie suojatien sijaan. Toisaalta jos olen autolla Suomessa liikkeellä ja ajan täkäläiseen tapaan eli siis annan poikkeuksetta tietä, takanaolijat meinaavat ajaa perään.
Liikennesäännöt kyllä on samat, asenteet tai oppimiskyky ilmeisesti ei.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:20"]ottakaa kuvia ja lähettäkää poliisille ja rekisterinumerot muistiin
[/quote]
Kuka alkaa ottaan liikenteessä kuvia tapahtumasta, joka on ohi parissa sekunnissa. Helvetin tampio :D
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:44"]
Mä en todellakaan aja aina hiljaa, maanteilla hyvinkin kovaa, mutta kaupungilla osaan ottaa myös muut huomioon.
Itse sä vesität sun juttusi. NIH! Ei kukaan muu. NIH!
Näköjään sulla on muutakin vikaa kuin huono ulosanti, et ymmärrä lukemaasi. Kirjotin, että pelaan katsekontaktin kanssa, sen avulla näkee onko joku tulossa suojatielle vai ei. Sitten on myös niitä, jotka harppovat suoraa päätä tien yli, heidätkin näkee ja suurin osa normaaleista autoilijoista saavat autonsa pysähtymään.
Sä taas olet varmasti niitä ihmisiä, jotka istuvat aina apukuskin paikalla, koska autolla ajo on niin pelottavaa ja nyt kuvittelet, että suojatielle pysähtymättä jättämisestä menettää korttinsa. =D
[/quote]
Kannattaa tutustua asiaan ennen kun kommentoi. :)
Asia ei nyt muutu mihinkään, vaikka kuinka selittelet. Olet autoilijana vastuussa jos ajat jonkun päälle. Jätä nuo selittelyt poliisille. Syylliset selittää. :)
Tää ketju osoittaa kyllä yksityisautoilijoiden ajatuksenjuoksun. Minäminäminäjamunautojamunvuorojamunoikeudet. Laista viis, kunhan minä, Suuri ja Kunnioitettava Yksityisautoilija pääsen perille 10 sekuntia aiemmin.
Kunnon käyttömaksut, tietullit ja polttoaineverojen korotukset kehiin, loppuu se maailman omistaminen.
Ties kuinka monetta kertaa: jos vaan seisot siellä suojatien lähellä niin silloin luovut oikeudestasi mennä ensin. Jos taas tulet reippaasti suojatielle niin silloin pysähdyn.
Totta hemmetissä mä olen vastuussa, jos ajan jonkun päälle suojatiellä, mutta kukaan ei vie korttia pois, jos en pysähdy suojatien eteen.
Tosiaan ap, taidat olla hieman hidasjärkinen. Onko sun yleensäkin vaikea ymmärtää mitä muut puhuvat sulle? Et oikein pysy muiden juttujen perässä ja ihmettelet mitä muut nauravat ja mistä oikeasti puhuvatkaan?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:55"]
Ties kuinka monetta kertaa: jos vaan seisot siellä suojatien lähellä niin silloin luovut oikeudestasi mennä ensin. Jos taas tulet reippaasti suojatielle niin silloin pysähdyn.
[/quote]
Kaikki ei pysähdy silloinkaan. Miksi?
Ja on paikkoja joissa on vaarallista seistä jo suojatiellä, siksi moni odottaa jalkakäytävän reunassa. Vaatiiko se paljon älyä ymmärtää, että ihminen on menossa yli? Ja jos ihminen ei heti uskalla mennä, niin mistä luulet sen johtuvan ellei suomalaisesta liikennekultturista?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:38"]
Ajattelin pyöräilijänä tulla tänne myös muistuttamaan (jos et jo tiennyt), että tämän vuoden alusta lähtien pyöräilijälläkin on etuoikeus autoon nähden, ts. pyörätieltä suojatielle tulevaa pyöräilijää pitää väistää! Jos pyöräilijä ajaa autotiellä on käsittääkseni autoilijaan verrattavat väistösäännöt.
[/quote]
Jotain lähteitä tälle? En ole mistään lukenut, että tuo väistämissääntö olisi muuttunut. Tänä vuonnakin olen lukenut useamman ohjeistuksen pyöräilijöille noista väistämissäännöistä. Ainoa, mikä on muuttumassa, on suojatiemerkinnät paikoissa, joissa suojatie onkin oikeasti pyörätien jatke. Sekään ei tarkoita muutosta väistämissäännöissä vaan osoitusta, että siitä saa pyörällä ajaa yli eikä ole pakko taluttaa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:56"]
Totta hemmetissä mä olen vastuussa, jos ajan jonkun päälle suojatiellä, mutta kukaan ei vie korttia pois, jos en pysähdy suojatien eteen.[/quote]
Kyllä muuten vie, jos et pysähdy suojatien eteen jos viereisellä kaistalla on pysähdytty.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:22"]
sakot siitä saa, tuskin nyt korttia pois otetaan.
[/quote]
Kyllä nykyään saa ottaa kortin pois.Ja oikein hyvä asia, koska tämä ei ole mikään pikkujuttu vaan kyse ihmishengistä. Että sakot siitä vaan tulisi jos joku pieni lapsi vaarassa jäädä alle? Ja se vaara on aina jos ei noudata liikennesääntöjä. Piste.
[/quote]
varmasti SAA ottaa kortin pois, mutta käytännössä en usko että näin toimitaan. ja tuolla ylempänä joku mainitsi, että meinas fillarilla ajaa auton kylkyeen; etkö tiennyt että sinun pyöräilijänä tulee väistää?
[/quote]
Sillä oli kolmio. Ja mä ajoin pyörätietä pitkin.
[/quote]
Mulla kävi näin kans. Tuli niin vauhilla etten kerinnyt reagoimaan, 2cm niin olisin törmännyt ja en ajanut edes vauhdikkaasti pyörälläni kun tarkastan aina tuleeko autoja. Onneksi tie jolle oli kääntymässä oli silloin hiljainen niin paku jatkoi matkaansa samantien, jos ei olisi liikahtanut siitä suojatienpäältä olisin ollut nenä lytyssä kyljessä. Kolmiontakaa tuli myös.