Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoilija! Ettekö te pöljät koskaan opi?!

Vierailija
18.08.2014 |

Siinä suojatiellä pysähdytään AINA jos siellä kävelijä odottaa pääsyä tien yli!

Se on liikennesäännöissä ja muuten uuden säännön mukaan jos sen poliisi näkee, he saavat ottaa ajokorttisi hyllylle. =))

On se kumma paikka kun vettä sataa kaatamalla ja kävelijä aivan litimärkänä lapsensa kanssa odottaa päästä tien yli niin joka mamma ja mummo köröttelee persus leviten siellä kuivassa autossaan ensimmäisenä eikä pysähdy. Ja jos pysähtyy niin näytetään siltä, että askel pitenee tai elämä lyhenee-tyyliin ja auton nokka suurinpiirtein hipaisee kantapäitä kun ei malteta odottaa, että toiset kävelee. Onhan se isosti teiltä pois! Ajattele nyt! Saatatte päästä nopeammin vaihtuviin valoihin jonottamaan punaisella. =D

Koittakaa nyt muistaa, että mitä teille käy jos ette jarruta ja pysähdy ja kävelijä jää alle! Te teette rikoksen ja olette vastuussa ihmishengistä! Teitä vihaa kaikki, jotka lukee lööpistä kuinka taas jäi lapsi auton alle kun jollain oli niin kiire. Etkä voi koskaan korvata virhettäsi.

Suojatie pitäisi olla kävelijälle se turvallinen mahdollisuus ylittää tie ja pienet lapset luottaa, että autoilija päästää yli. Älä tapa sitä pientä luottamuksellista ihmistaimea!

Nih!

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän ne kävelijät ovat oikeasti todella itsekkäitä. Ne jotka kävelevät ja autoilevat, osaavat ajatella kummankin kannalta asioita. Kävelijät kuvittelevat olevansa maailman omistajia. Varsinkin talvella on todella vaikeaa saada auto pysähtymään vaikka kuinka hiljaa ajaisi, jos joku aivan yllättäen singahtaa tielle. Itse ymmärrän, että mä kävelijänä jään toiseksi autolle, joten varmistan aina, että auto huomaa mut ja saa pysähtymään ennen kuin menen suojatielle. Aivan sama kummassa syy, jos mä saan elinikäiset vammat. Mua ei hyödytä yhtään se, että mä olin oikeassa, autoilija saa sakot ja menettää hetkeksi ajokortin, jos mä makaan vuodepotilaana, istun lopun elämäni pyörätuolissa tai jopa kuolen. 

Liikenteen sujuvuuteen vaikuttaa täysin se, että muut otetaan huomioon.

Vierailija
62/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Sörnäisissä tuo ei ole koskaan toiminut. Saat seistä suojatien edessä vaikka hamaan maailman tappiin, eivätkä autot pysähdy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:13"]

Mitä ne köyhät taas kitisee? Ei ole varaa autoon niin pitää kateellisena hankaloittaa muiden elämää. Kävelkää minun puolestani vaikka metsien läpi, ei tarvitse tulla tavallisten ihmisten liikennettä sotkemaan.

[/quote]

Haha. Ei noin yksinkertaiselle jaksa edes yrittää selittää. 

Mihin sinulla on kiire autosi kanssa, töihinkö? Toisten ei tarvitse tehdä töitä muiden ehdoilla kun on varaa kuntoilla ja huolehtia itsestään. Kylläpä hyväntuulista kävelijää taas naurattaa kun painat kaasua hermopinna kireällä. ;)

Vierailija
64/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:18"]

Ettekö te pöljät jalankulkijat ja pyöräilijät tajua että liikkuva auto ei voi pysähtyä sekunnissa. Ei ole mitään järkeä hypätä varoittamatta auton eteen edes suojatiellä! / autoilija

[/quote]

Miksi sinä et hiljennä vaikka kävelijä on jo suojatiellä? 

Vierailija
65/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:18"]

Etkö itse osaa päätellä? Ihan tosi? :)

Ap

[/quote]

Pässinpää. Jos menen ennen jalankulkujaa tulee sakot. Jos jään odottamaan, niin taas tukitaan ihan turhaan liikennettä.

Kyllä jalankulkujankin pitää ymmärtää mitä tarkoittaa jos joku antaa tilaa. Kaikkein eniten vihaan niitä, jotka jäävät siihen suojatien kohtaa pälättämään kännykkään. Koita nyt siinä sitten arpoa, että tuleeko henkilö suojatielle vai ei...

[/quote]

Ei sulla hyvin mene. Koittasit rauhoittua hyvä ihminen. Miksi ap:hen purat jos et tiedä mitä tulee tehdä? Varsinkin jos koet toimivasi oikein ja parhaalla mahdollisella tavalla jo nyt.

[/quote]

Viestit 2 ja 44 eivät ole saman ihmisen kirjoittamat. Minä kirjoitin kakkosen ihan vain piruillakseni, mutta täytyy myöntää, että 44:n viestissä on asiaa. On ärsyttävää, että tietä annettuani, kävelijä ei menekään yli vaikka norkoileekin suojatien edessä.

2

Vierailija
66/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:38"]

Ajattelin pyöräilijänä tulla tänne myös muistuttamaan (jos et jo tiennyt), että tämän vuoden alusta lähtien pyöräilijälläkin on etuoikeus autoon nähden, ts. pyörätieltä suojatielle tulevaa pyöräilijää pitää väistää!

[/quote]

Tähän haluaisin nähdä lähteen.

[/quote]

Mikä estää etsimästä?

[/quote]

Finlex sanoo:

Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)

Tämän vuoksi pyysin nähdä lähteen, jossa sanotain jotain muuta, koska mielestäni asiaa käsiteltiin juuri toisinpäin. Eli pyöräilijä joutuu väistämään useammissa tilanteissa kuin aikaisemmin.

Vierailija
67/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te pöljät jalankulkijat ja pyöräilijät tajua että liikkuva auto ei voi pysähtyä sekunnissa. Ei ole mitään järkeä hypätä varoittamatta auton eteen edes suojatiellä! / autoilija

[/quote]

No siis tottahan se auto nyt heti pysähtyy ilman jarrutusmatkoja yms. kun siis jalankulkija kun haluaa päästä yli ni sillähän on siihen OIKEUS! Tää keskustelu on kyllä niin perkeleen ärsyttävä jo ihan tuon ap:n ylimielisen ja harvinaisen provosoivan tyylin takia. Ja toisekseen täällä väitetään lakiin perustuvia asioita vaikka ja millä mitalla, vaan todisteita näille ei näytä löytyvän.

Kyllä mä ainakin laittaisin ihan todisteita linkkeinee päivinee, jos väittäisin jotain tuollaista mitä esim ap väittää, että ajokortti lähtisi hyllylle jos ei pysähdy suojatielle.

Vierailija
68/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä suojateiden ohitse voi ajaa lähes yli nopeusrajoitusten, kun sitten ei ehdi tarvuittaessa pysähtyä esim kun on liukasta.

Vierailija
69/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vink vink. Jälleen Liikennelaista yksi pykälä:

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Vierailija
70/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:20"]

Mitä ne köyhät taas kitisee? Ei ole varaa autoon niin pitää kateellisena hankaloittaa muiden elämää. Kävelkää minun puolestani vaikka metsien läpi, ei tarvitse tulla tavallisten ihmisten liikennettä sotkemaan.

[/quote]

Haha. Ei noin yksinkertaiselle jaksa edes yrittää selittää. 

Mihin sinulla on kiire autosi kanssa, töihinkö? Toisten ei tarvitse tehdä töitä muiden ehdoilla kun on varaa kuntoilla ja huolehtia itsestään. Kylläpä hyväntuulista kävelijää taas naurattaa kun painat kaasua hermopinna kireällä. ;)

[/quote]

Sen päivän kun näkisi että jalankulkija olisi hyväntuulinen. Naama norsunvitulla seistään sateessa ja koitetaan tunkea vaikka sinne auton alle kun ei haluta yhtään enempää aikaa viettää siellä ulkoilmassa.

Vierailija
71/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:20"]Yleensähän ne kävelijät ovat oikeasti todella itsekkäitä. Ne jotka kävelevät ja autoilevat, osaavat ajatella kummankin kannalta asioita. Kävelijät kuvittelevat olevansa maailman omistajia. Varsinkin talvella on todella vaikeaa saada auto pysähtymään vaikka kuinka hiljaa ajaisi, jos joku aivan yllättäen singahtaa tielle. Itse ymmärrän, että mä kävelijänä jään toiseksi autolle, joten varmistan aina, että auto huomaa mut ja saa pysähtymään ennen kuin menen suojatielle. Aivan sama kummassa syy, jos mä saan elinikäiset vammat. Mua ei hyödytä yhtään se, että mä olin oikeassa, autoilija saa sakot ja menettää hetkeksi ajokortin, jos mä makaan vuodepotilaana, istun lopun elämäni pyörätuolissa tai jopa kuolen. 

[/quote]

Juurikin näin!

Eipä kovinkaan moni kävelijä osaaa ymmärtää, kuinka hankala loppujen lopuksi reilu 2000kg:n metallikori on saada pysähtymään.

Loikkiikohan nää samaiset ihmiset myös rekkojen ja kuorkkien eteen? Uskon näin.

Vierailija
72/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:21"]

Vielä pahempia on nämä jotka pysähtyvät keskelle suojatietä. Viime viikollakin ajoin pyörällä melkein jonkun auton kylkeen.

[/quote]

Suojatietä ei saa pyöräillä, vaan pyörä pitää taluttaa. Olistkin ajanut kylkeen, niin olisit saanut maksaa.

Vierailija
73/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja sinä pöljä autoilijako et tajua hidastaa menoasi hiukan jos huomaat että suojatie lähestyy ja varsinkin jos siinä lähistöllä palloilee ihmisiä?! Itsekin autoilen päivittäin eikä kyllä tulisi mieleenkään painaa kaasupohjassa suojatien lähistöllä. Tälläisia aloituksen kaltaisia tapauksia nimittäin sattuu lähes tulkoon vain taajama-aluieilla ja sinun kyllä kortillisena täytyisi tietää, mikä noilla alueilla on maksiminopeusrajoitus. Eli ei se auton pysähtymismatka oikeilla nopeuksilla kovin montaa metriä ole. 

Vierailija
74/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:23"]

Kyllä mä ainakin laittaisin ihan todisteita linkkeinee päivinee, jos väittäisin jotain tuollaista mitä esim ap väittää, että ajokortti lähtisi hyllylle jos ei pysähdy suojatielle.

[/quote]

Sain kerran 700€ sakot ja tilanne oli vielä sellainen, että ajoin neljäkaistaista tietä (kaksi molempiin suuntiin) ja jalankulkija tuli kaistojen välissä olevaa puistoaluetta kävellen kohti tietä. Eli siinä oli vielä yksi tyhjä kaista (vasemman puoleinen) välissä, mutta poliisin mielestä minun olisi pitänyt odottaa (ja näihän laki sanookin), että jalankulkija on mennyt tien yli.

Laki sanoo:

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

Vierailija
75/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieliikennelain 32: Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Kyllä meitä on paljon autoilijoita, jotka näitä sääntöjä noudattaa ja ymmärtää myös ne ajaessa. Ikävästi jotkut täällä ajavat autoa, mutta eivät tunne sääntöjä tai eivät halua niitä noudattaa.

Turha tässä on sentään kaikkia autoilijoita syyllistää.

Vierailija
76/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:38"]

Ajattelin pyöräilijänä tulla tänne myös muistuttamaan (jos et jo tiennyt), että tämän vuoden alusta lähtien pyöräilijälläkin on etuoikeus autoon nähden, ts. pyörätieltä suojatielle tulevaa pyöräilijää pitää väistää! Jos pyöräilijä ajaa autotiellä on käsittääkseni autoilijaan verrattavat väistösäännöt.

[/quote]

No näytäs nyt missä näin sanotaan. Tämän hetkisen lain mukaan pyöräilijä väistää autoa, jos ajaa tien yli. Kääntyvä autoilija tai jos autoilija tulee kolmion takaa, niin silloin hän väistää. Muuten pyörälijä väistää.

Vierailija
77/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:20"]Yleensähän ne kävelijät ovat oikeasti todella itsekkäitä. Ne jotka kävelevät ja autoilevat, osaavat ajatella kummankin kannalta asioita. Kävelijät kuvittelevat olevansa maailman omistajia. Varsinkin talvella on todella vaikeaa saada auto pysähtymään vaikka kuinka hiljaa ajaisi, jos joku aivan yllättäen singahtaa tielle. Itse ymmärrän, että mä kävelijänä jään toiseksi autolle, joten varmistan aina, että auto huomaa mut ja saa pysähtymään ennen kuin menen suojatielle. Aivan sama kummassa syy, jos mä saan elinikäiset vammat. Mua ei hyödytä yhtään se, että mä olin oikeassa, autoilija saa sakot ja menettää hetkeksi ajokortin, jos mä makaan vuodepotilaana, istun lopun elämäni pyörätuolissa tai jopa kuolen. 

[/quote]

Juurikin näin!

Eipä kovinkaan moni kävelijä osaaa ymmärtää, kuinka hankala loppujen lopuksi reilu 2000kg:n metallikori on saada pysähtymään.

Loikkiikohan nää samaiset ihmiset myös rekkojen ja kuorkkien eteen? Uskon näin.

[/quote]

No itse autoilijana ja kävilijänä kyllä huomaan milloin auto pystyy pysähtymään ja milloin haluaisi ajella vain muuten vaan lainvastaisesti minun ohitseni. Siksi astunkin ihan surutta suojatielle vaikka huomaan auton tulevan kohti, jatkan matkaa jos auto näyttää hidastavan. Jos ei näytä hidastavan, jään siihen teille sopivalle etäisyydelle autosta ja sen ajaessa ohi kopautan vaikka sivuikkunaa tai takaluukkua. Muutaman munanjatkeella ajelevan pollen olen saanut aika vihaiseksikin tuolla tempulla ja se kyllä naurattaa :D

Vierailija
78/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:21"]

Vielä pahempia on nämä jotka pysähtyvät keskelle suojatietä. Viime viikollakin ajoin pyörällä melkein jonkun auton kylkeen.

[/quote]

Suojatietä ei saa pyöräillä, vaan pyörä pitää taluttaa. Olistkin ajanut kylkeen, niin olisit saanut maksaa.

[/quote]

Saa ajaa, jos pyörätie jatkuu toisella puolella. Ja auto ei missään tapauksessa saa pysähtyä suojatien päälle.

Vierailija
79/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:28"]

[/quote]

[/quote]

Suojatiellä saa pyöräillä, jos sille suojatielle tulee pyörätieltä. Silloin se suojatie on pyörätien jatke. Tämä ei silti vaikuta väistämissääntöihin mitenkään vaan se tässä tapauksessa ollut kärkikolmio ennen suojatietä aiheutti autoilijalle väistämisvelvollisuuden.

Vierailija
80/96 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:28"]

[/quote]

[/quote]

Höpö höpö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi