Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta

Just joo
03.08.2021 |

Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.

Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.

Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.

Kommentit (403)

Vierailija
181/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet villasukkia, joita jokainen osaa tehdä? On muitakin neuleita, mille voisi olla enemmän kysyntää. 

Vierailija
182/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hinta ja laatu eivät nyt selvästi kohtaa. Lisäksi lähes kaikki tuntemani naisihmiset ikäväliltä 15-90 osaavat neuloa itse villasukkansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään tehdä samoja asioita kuin ap mutten todellakaan myyntiin. Olen ratkaissut asian kohdallani niin että teen valtavan isotöisiä ja haasteellisia käsitöitä ihan vain oman perheen iloksi. Ostan laadukkaita lankoja ja käytän aikaa töihin, lopputulos kestää vuosikausia. Työt saa valtavasti ihastelua ja toki kyselyjä tekisinkö muillekkin mutta olen vain tuumannut etten tee, enkä anna edes lahjaksi.

En pystyisi edes laskemaan hintaa noille, se aika mikä noihin menee tekisi hinnasta ihan älyttömän. Isotöisin on varmaan ollut eräs torkkupeitto, langat maksoi yli 200,- ja käytin varmasti yli 150 tuntia sen tekemiseen. Käytin monia tekniikoita ja opettelin uutta samalla. Peitto on kyllä upea, saan valtavasti siitä iloa ja se onkin seinäkoristeena kun kukaan ei sitä raaskinut käyttää peittona. Jotkut huivit vie myös aikaa, minulta on yritetty jopa varastaa niitä.

Työt ei siis valmistu liukuhihnalta ja niitä ei kerry joka nurkkaan. Silti on koko ajan joku mukava projekti menossa.

Samoilla mietteillä, vaikken todellakaan ole niin taitava, että tekeleitäni haluaisi kukaan varastaa.

Viime syksynä tein itselleni kuvioneuleen, varmaan 160 h tuli käytettyä siihen. Nyt kun lapset on pieniä, heille on kiva neuloa, kun kasvavat vaatteista ohi. Yksi villapaita on jo kierrätetty serkulle, toinen on esikoiselle tekeillä. Olen opetellut kuvioneulontaa, intarsiaa, nyt tekeillä olevaan tulee raglan-hihat. Mummuvainaan kuvarasoista tein uuden version ja otin kuviot samalla talteen. Villasukkia teen maltillisesti, kun isovanhemmat ompelee niitä ja itselläni ei sukat kulu millään, vaikka niitä käytänkin.

Vierailija
184/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kolunnut näitä käsityömyyjäisiä ja -messuja ja markkinoita, koska olen kaivannut nimenomaan käsin tehtyjä kodin tekstiilejä, en todellakaan mitään villasukkia.  Mutta aina siellä myydään vain tosiaankin näitä trikoomyssyjä, rumista mitättömän värisistä kankaista tehtyjä tilkkutöitä, kaiken maailman trikoopantoja, nukenvaatteita, itsetehtyjä koruja ja kangaslaukkuja, joita kukaan ei käytä ja muuta vastaavaa.  Siis silkkaa tilpehööriä.

Missään ei myydä esim. poppanaliinoja, joista pidän suunnattomasti tai edes ylipäänsä hyviä tukevaa tekoa olevia kaitaliinoja, pöytäliinoja, kylpyhuoneen mattoja tai mattoja yleensäkään,  hyvin tehtyjä kirjontatöitä joista olisin valmis maksamaan reilustikin, torkkupeittoja tai peräti sängynpeittojakin.

Missä näitä paksuja kirjoneulevillapaitoja pidetään?  En koskaan näe niitä kenenkään päällä, vaikka niitä aina aika ajoin on neulelehdet pullollaan.  Mihin vuodenaikaan ne sopii, kesällä ja keväällä ne on kuumat, syksyllä ja talvella epäkäytännölliset.  Niitten päälle ei mahdu takki tai jos mahtuu, niin on kyllä melkoisen tankki olo ja ilman takkia taas neulepaidasta menee tuuli läpi ja on kylmä.  Ja kun tulet sisälle, niin riisuttavahan se on, koska on sitten kuuma.  Joten alla on oltava kuitenkin joku edustuskelpoinen vaate, jos menet töihin tai kylään.  Ja jos mikä on inhottava, niin villavaate tihkusateessa.

Niitähän myytiin Tallinnassa edullisesti silloin muutama vuosikymmen sitten ja ihmiset osti niitä ihan innoissaan, mutta ikinä en nähnyt niitä kenenkään päällä.  Kun ei ikinä ollut sellainen ilma, että niitä olisi voinut käyttää.

Vierailija
185/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä me käsityöläiset tehdään tekemisen ilosta, eikä vain rahan takia. Mutta jos ei mene kaupaksi niin et osaa markkinoida. Myy tilaustuotteita (pyydetyllä kuviolla tms.), tai jollain tavalla erityisiä tuotteita (esim. vastuullisista materiaaleista), niin löydät kyllä asiakkaat jotka ovat valmiita maksamaan.

Vierailija
186/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kolunnut näitä käsityömyyjäisiä ja -messuja ja markkinoita, koska olen kaivannut nimenomaan käsin tehtyjä kodin tekstiilejä, en todellakaan mitään villasukkia.  Mutta aina siellä myydään vain tosiaankin näitä trikoomyssyjä, rumista mitättömän värisistä kankaista tehtyjä tilkkutöitä, kaiken maailman trikoopantoja, nukenvaatteita, itsetehtyjä koruja ja kangaslaukkuja, joita kukaan ei käytä ja muuta vastaavaa.  Siis silkkaa tilpehööriä.

Missään ei myydä esim. poppanaliinoja, joista pidän suunnattomasti tai edes ylipäänsä hyviä tukevaa tekoa olevia kaitaliinoja, pöytäliinoja, kylpyhuoneen mattoja tai mattoja yleensäkään,  hyvin tehtyjä kirjontatöitä joista olisin valmis maksamaan reilustikin, torkkupeittoja tai peräti sängynpeittojakin.

Missä näitä paksuja kirjoneulevillapaitoja pidetään?  En koskaan näe niitä kenenkään päällä, vaikka niitä aina aika ajoin on neulelehdet pullollaan.  Mihin vuodenaikaan ne sopii, kesällä ja keväällä ne on kuumat, syksyllä ja talvella epäkäytännölliset.  Niitten päälle ei mahdu takki tai jos mahtuu, niin on kyllä melkoisen tankki olo ja ilman takkia taas neulepaidasta menee tuuli läpi ja on kylmä.  Ja kun tulet sisälle, niin riisuttavahan se on, koska on sitten kuuma.  Joten alla on oltava kuitenkin joku edustuskelpoinen vaate, jos menet töihin tai kylään.  Ja jos mikä on inhottava, niin villavaate tihkusateessa.

Niitähän myytiin Tallinnassa edullisesti silloin muutama vuosikymmen sitten ja ihmiset osti niitä ihan innoissaan, mutta ikinä en nähnyt niitä kenenkään päällä.  Kun ei ikinä ollut sellainen ilma, että niitä olisi voinut käyttää.

Tämä on niin totta,

Mun miehellä on Tallinnasta ostettu eläinaiheinen ko. villapaita ostettu parikymmentä vuotta sitten. Ollut jo kaapissa viimeiset 10 vuotta käyttämättä.

Vierailija
187/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös käsityöt ole tarkoitettu itselle tai sitten lahjaksi ystäville tai sukulaisille?

Vierailija
188/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.

Käy ihmeessä katsomassa vaikka pelastusarmeijan kirpparilla on iso laatikko pullollaan nättejä villasukkia eurolla. Ei niitä kukaan osta eurolla niin miksi kukaan maksaisi niistä yli 20 euroakaan sitten?

Omalta kohdalta kun miettii niin en ole koskaan ostanut itse villasukkia. Ne pari hassua, joita ainharvoin käytän olen saanut lahjaksi. En tosin koskaan ole villasukkia lahjaksi halunnut tai pyytänyt.

Ne tuskin ovat villaa vaan jotain halvempaa täysin tekokuitua. Villasukassa on vähintään 75% villaa. Ja ne langat ovat kalliita. Harvalla on varaa kutoa aitoja villasukkia hyväntekeväisyyteen. Tuttavani sai sellaiset pelastusarmeijasta ja kylmäthän ne sukat olivat. 

Vierailija
189/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2 vuotta etsinyt itselleni sopivaa ompelunicheä, mutta vielä en ole keksinyt. Ois mukava saada ompelukoneille jotain hyötykäyttöä.

Vierailija
190/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi harrastuksestaan ylipäätään pitäisi saada rahaa? Eikö tärkeämpää olisi tekemisen ilo ja harrastuksessa kehittyminen?

Niin no miksi mistään jutusta pitäisi saada rahaa. Miksi jostain vaatteiden ompelusta, taulujen maalaamisesta, jääkiekon pelaamisesta, valmentamisesta, graafisesta suunnittelusta, bloggaamisesta, laulamisesta, soittamisesta tai muista myös harrastuksena tehtävistä asioista pitäisi kenenkään saada rahaa. Aika monelle harrastuksesta tulee sivutoiminen työ, joillain jopa kokoaikainen. Ap myy käsitöitään, joku toinen myy taidettaan, joku kolmas leipomuksia jne.

Minä soitan pianoa. Pitääkö mun ensi kerralla pyytää maksua, kun joku tuttu kuulee mun soittavan?

En soita mitenkään erikoisen hyvin, mutta eipä noissa perusneuleissakaan mitään erikoista ole.

Ei, mutta kukaan ei ihmettelisi jos laittaisit ilmoituksen missä tarjoudut tulemaan soittamaan juhliin maksusta. Nyt tässä ketjussa ja irl monet ihmettelevät, miksi neuleista pitäisi maksaa mitään kun jokainenhan niitä pystyy tekemään ja niiden tekemisestä saatu ilo on riittävä korvaus. Ja niinhän se joillekin onkin, mutta käsityöläisyys on myös ammatti. Meneekö kukaan savenvalajan tai puusepän luokse sanomaan, että tekemisen ilo on riittävä, kehtaatkin yrittää myydä käsitöitäsi :D

Tässä ketjussa nimenomaan ihmetellään sitä, miksi kukaan ei halua ostaa (ainakaan kunnon hinnalla) sukkia, joiden teko on opetettu kaikille tekstiilityön valinneille peruskoulussa.

Eli analogia olisi vähän sama kuin että minä ilmoittautuisin johonkin ohjelmatoimistoon pianistiksi, kun suoritin takavuosina 3/3-tutkinnon paikallisessa musiikkiopistossa, ja sitten ihmettelisin miksei nykyajan ihmisille taide kelpaa!

Vierailija
191/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsymyyjät, miten ihmeessä saatte tuotteenne näkyville etsyssä? Tarkoitan siis sitä, että ostajat löytää ne? Itse yritin tässä jokin aika sitten, varmaan ainakin vuoden. Opiskelin netistä kaikki taikakonstit, joilla saa myyntiä Etsyssä, oli hakusanat ja -optimoinnit ja mainonnat ja kaikki. Mutt pskanmarjat. Myyntiä tuli parhaimmillaan sen verran, että sain mainoskulut kuitattua. Voitolle en päässyt ollenkaan. Lopulta luovutin. 

Kertokaa siis miten onnistutte?

Täällä edellinen etsymyyjä. Tuotteeni ovat hyvin erikoisia eikä kilpailua juuri ole. Sinun pitää kehitellä persoonallinen tuote tai kokonainen mallisto ja oma niche. Itse en mainosta, ei ole tarvetta. Tuote myy itse itsensä.

Tutki alasi myytäviä tuotteita äläkä tee samanlaisia.

Vierailija
192/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsymyyjät, miten ihmeessä saatte tuotteenne näkyville etsyssä? Tarkoitan siis sitä, että ostajat löytää ne? Itse yritin tässä jokin aika sitten, varmaan ainakin vuoden. Opiskelin netistä kaikki taikakonstit, joilla saa myyntiä Etsyssä, oli hakusanat ja -optimoinnit ja mainonnat ja kaikki. Mutt pskanmarjat. Myyntiä tuli parhaimmillaan sen verran, että sain mainoskulut kuitattua. Voitolle en päässyt ollenkaan. Lopulta luovutin. 

Täällä edellinen etsymyyjä. Tuotteeni ovat hyvin erikoisia eikä kilpailua juuri ole. Sinun pitää kehitellä persoonallinen tuote tai kokonainen mallisto ja oma niche. Itse en mainosta, ei ole tarvetta. Tuote myy itse itsensä.

Miten te etsymyyjät koette etsyn provikkasysteemin, onko se teistä kohtuullinen?

Vierailija
193/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloihin usein haluavat vauvoille /vanhuksille myssyjä/sukkia. Tee ja lahjoita keräyksiin, niin saat ainakin hyvän mielen.

Vierailija
194/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään tehdä samoja asioita kuin ap mutten todellakaan myyntiin. Olen ratkaissut asian kohdallani niin että teen valtavan isotöisiä ja haasteellisia käsitöitä ihan vain oman perheen iloksi. Ostan laadukkaita lankoja ja käytän aikaa töihin, lopputulos kestää vuosikausia. Työt saa valtavasti ihastelua ja toki kyselyjä tekisinkö muillekkin mutta olen vain tuumannut etten tee, enkä anna edes lahjaksi.

En pystyisi edes laskemaan hintaa noille, se aika mikä noihin menee tekisi hinnasta ihan älyttömän. Isotöisin on varmaan ollut eräs torkkupeitto, langat maksoi yli 200,- ja käytin varmasti yli 150 tuntia sen tekemiseen. Käytin monia tekniikoita ja opettelin uutta samalla. Peitto on kyllä upea, saan valtavasti siitä iloa ja se onkin seinäkoristeena kun kukaan ei sitä raaskinut käyttää peittona. Jotkut huivit vie myös aikaa, minulta on yritetty jopa varastaa niitä.

Työt ei siis valmistu liukuhihnalta ja niitä ei kerry joka nurkkaan. Silti on koko ajan joku mukava projekti menossa.

Mulla vähän sama kun sulla. Olen tehnyt peittoja eri tekniikoilla. Parissa on käytetty vintage pitsejä. Niiden metsästämiseen meni kamalasti aikaa. En tee myyntiin koska niille on mahdoton määrittää hintaa. Kankaat ovat kalliita, sopivien kankaiden ja pitsien etsimiseen menee aikaa. Ja ison peiton tekemiseen vasta aikaa kuluukin. Yhden tein tyttärentyttärelle hänen lempikankaista. Muut ovat käytössä kotona. Ne on tehty sopimaan siihen sisustukseen ja värimaailmaa missä huoneissa ovat. Niitä on ihana suunnitella ja tehdä mutta jos alkaisi laskea hintaa työlle ja materiaaleille niin hinta olisi aivan älytön.

Vierailija
195/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te etsymyyjät koette etsyn provikkasysteemin, onko se teistä kohtuullinen?

Oma tuote pitää hinnoitella niin että ostajan maksama hinta kattaa etsyn provikan. Ja paypalin provikan jos käytät paypalia. Päätä ensin minkä hinnan haluat itsellesi ja lisää siihen etsyn ja paypalin prosentit.

Vierailija
196/403 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään käsillä teko on niin iso megatrendi, että minä ehkä suosiolla alkaisin kaupata tuotteita tekijöille. Kaavoja, ohjeita, nappeja tai käsinvärjättyjä lankoja Etsyyn, kangaskuoseja Spoonfloweriin jne.

Vierailija
197/403 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom ap ei puhunut aloituksessa vain villasukista, vaikka ottikin ne esimerkiksi. Hän mainitsi myös muut käsityöt, mutta tässä keskustelussa on nyt tartuttu tuohon villasukkaesimerkkiin aika hanakasti.

Laitoin huvikseni Etsyyn hakuun handmade knitted socks. Tarjontaa on paljon ja laatu näyttää vaihtelevalta, mutta kyllä joku niitä sukkia myös ostaa. Jotkut ovat myyneet satoja pareja, jotkut ei paljon mitään. Kuvat olivat kyllä osalla todella huonoja. Hinnat näyttivät olevan jotain 15-30 euron välillä yleisesti. Hakua voi myös rajata näyttämään suomalaiset myyjät.

www.etsy.com

Vierailija
198/403 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
199/403 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää haluaisin ostaa!

En oo facessa.

Vierailija
200/403 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä villasukkia, joita kone tekee satakertaisen määrän samalla hinnalla?

Tee jotain, jota ei muualta saa. Typerää hakata päätä seinään ja kiukutella. Tee sellaista, jolle on kysyntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi