Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta

Just joo
03.08.2021 |

Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.

Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.

Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.

Kommentit (403)

Vierailija
201/403 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarvitsisin yksinkertaisen tyylikkäät pitkät kotivillasukat! Ei siis mitään Anelmaisia kuitenkaan, vaikka upeita ovatkin, eivät vain ihan minun tyyliäni.

Ainakin eräs pirkanmaalainen firma myy melko simppeleitä, yksivärisiä ja pitkiä villasukkia.

Hintaa on muistaakseni karvan alle 100 euroa. Kai noitakin jotkut ostaa..

Vierailija
202/403 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa valitusta ap:lla siitä, että koko muu maailma ei mukaudukaan oman itsen ympärille. Tämä itsepintainen ja itsekeskeinen väärä oletus on muutettava, mikäli hän haluaa erilaisen lopputuloksen.

On tullut paljon hyviä vinkkejä siitä, millaisia ovat fiksummat lopputulokset. Moni on myös maininnut ystävällisesti oikeansuuntaisen lähtöoletuksen. Ap:n on itse mukauduttava maailmaan.

Huomaamme kuitenkin, että nämä ystävälliset ohjeet ja neuvot eivät ole tyydyttäneet aloittajaa. Hän kyllä tahtoi keskustella, mutta ei ollut valmis aitoon dialogiin vaan yhä vastustaa ja selittelee.

Ap ei kykene sopeutumaan maailmaan ja sen tarpeisiin. Hänen omat tarpeensa myyjänä ovat niin paljon ostajien tarpeit tärkeämmät. Aloittajan on mahdotonta käytännössä olla menestyvä myyjä, sillä hänelle asiakas ei ole ikinä oikessa.

Vaikuttaa siltä, että ap itse tarvitsee tätä ongelmaansa johonkin. Voi esimerkiksi ylläpitää huonosti arvostetun identiteettiään ja käsitystään siitä, että toiset ihmiset ovat tyhmempiä kuin hän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/403 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityöstä ei haluta maksaa. Meneppä kysymään vaikka verhoilijalta että kuinka mielellään ihmiset maksaa sen mitä sille mööpelille tulee oikeasti hintaa kun uuden saa parilla sataa Sotkasta. Se on harmi, käden taidot häviävät tällä menolla kokonaan. Jostain syystä ihmiset ei vaan arvosta käsityötä.

Vierailija
204/403 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi harrastuksestaan ylipäätään pitäisi saada rahaa? Eikö tärkeämpää olisi tekemisen ilo ja harrastuksessa kehittyminen?

Niin no miksi mistään jutusta pitäisi saada rahaa. Miksi jostain vaatteiden ompelusta, taulujen maalaamisesta, jääkiekon pelaamisesta, valmentamisesta, graafisesta suunnittelusta, bloggaamisesta, laulamisesta, soittamisesta tai muista myös harrastuksena tehtävistä asioista pitäisi kenenkään saada rahaa. Aika monelle harrastuksesta tulee sivutoiminen työ, joillain jopa kokoaikainen. Ap myy käsitöitään, joku toinen myy taidettaan, joku kolmas leipomuksia jne.

Minä soitan pianoa. Pitääkö mun ensi kerralla pyytää maksua, kun joku tuttu kuulee mun soittavan?

En soita mitenkään erikoisen hyvin, mutta eipä noissa perusneuleissakaan mitään erikoista ole.

Ei, mutta kukaan ei ihmettelisi jos laittaisit ilmoituksen missä tarjoudut tulemaan soittamaan juhliin maksusta. Nyt tässä ketjussa ja irl monet ihmettelevät, miksi neuleista pitäisi maksaa mitään kun jokainenhan niitä pystyy tekemään ja niiden tekemisestä saatu ilo on riittävä korvaus. Ja niinhän se joillekin onkin, mutta käsityöläisyys on myös ammatti. Meneekö kukaan savenvalajan tai puusepän luokse sanomaan, että tekemisen ilo on riittävä, kehtaatkin yrittää myydä käsitöitäsi :D

Tässä ketjussa nimenomaan ihmetellään sitä, miksi kukaan ei halua ostaa (ainakaan kunnon hinnalla) sukkia, joiden teko on opetettu kaikille tekstiilityön valinneille peruskoulussa.

Eli analogia olisi vähän sama kuin että minä ilmoittautuisin johonkin ohjelmatoimistoon pianistiksi, kun suoritin takavuosina 3/3-tutkinnon paikallisessa musiikkiopistossa, ja sitten ihmettelisin miksei nykyajan ihmisille taide kelpaa!

Riippuu ihan siitä minkä hinnan laskee omalle käytetylle ajalle sukkien teossa. Jos tykkää harrastuksena niin mikäs sitten. Jos taas vertaa omaan tuntipalkkaan niin sitten voi tulla eri tulos.

Vierailija
205/403 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kolunnut näitä käsityömyyjäisiä ja -messuja ja markkinoita, koska olen kaivannut nimenomaan käsin tehtyjä kodin tekstiilejä, en todellakaan mitään villasukkia.  Mutta aina siellä myydään vain tosiaankin näitä trikoomyssyjä, rumista mitättömän värisistä kankaista tehtyjä tilkkutöitä, kaiken maailman trikoopantoja, nukenvaatteita, itsetehtyjä koruja ja kangaslaukkuja, joita kukaan ei käytä ja muuta vastaavaa.  Siis silkkaa tilpehööriä.

Missään ei myydä esim. poppanaliinoja, joista pidän suunnattomasti tai edes ylipäänsä hyviä tukevaa tekoa olevia kaitaliinoja, pöytäliinoja, kylpyhuoneen mattoja tai mattoja yleensäkään,  hyvin tehtyjä kirjontatöitä joista olisin valmis maksamaan reilustikin, torkkupeittoja tai peräti sängynpeittojakin.

Missä näitä paksuja kirjoneulevillapaitoja pidetään?  En koskaan näe niitä kenenkään päällä, vaikka niitä aina aika ajoin on neulelehdet pullollaan.  Mihin vuodenaikaan ne sopii, kesällä ja keväällä ne on kuumat, syksyllä ja talvella epäkäytännölliset.  Niitten päälle ei mahdu takki tai jos mahtuu, niin on kyllä melkoisen tankki olo ja ilman takkia taas neulepaidasta menee tuuli läpi ja on kylmä.  Ja kun tulet sisälle, niin riisuttavahan se on, koska on sitten kuuma.  Joten alla on oltava kuitenkin joku edustuskelpoinen vaate, jos menet töihin tai kylään.  Ja jos mikä on inhottava, niin villavaate tihkusateessa.

Niitähän myytiin Tallinnassa edullisesti silloin muutama vuosikymmen sitten ja ihmiset osti niitä ihan innoissaan, mutta ikinä en nähnyt niitä kenenkään päällä.  Kun ei ikinä ollut sellainen ilma, että niitä olisi voinut käyttää.

Nopealla päättelyllä sanoisin, että trikoomyssyjä, villasukkia ja metallilankakoruja varten ei tarvita isoja ja kalliita tarvikkeita. Eikös kaitaliinoihin ja noi muut jutut tarvitse kangaspuut, jotka vievät tilaa. Kirjontatöitä voi tietysti tehdä pienemmälläkin satsauksella.

Vierailija
206/403 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kolunnut näitä käsityömyyjäisiä ja -messuja ja markkinoita, koska olen kaivannut nimenomaan käsin tehtyjä kodin tekstiilejä, en todellakaan mitään villasukkia.  Mutta aina siellä myydään vain tosiaankin näitä trikoomyssyjä, rumista mitättömän värisistä kankaista tehtyjä tilkkutöitä, kaiken maailman trikoopantoja, nukenvaatteita, itsetehtyjä koruja ja kangaslaukkuja, joita kukaan ei käytä ja muuta vastaavaa.  Siis silkkaa tilpehööriä.

Missään ei myydä esim. poppanaliinoja, joista pidän suunnattomasti tai edes ylipäänsä hyviä tukevaa tekoa olevia kaitaliinoja, pöytäliinoja, kylpyhuoneen mattoja tai mattoja yleensäkään,  hyvin tehtyjä kirjontatöitä joista olisin valmis maksamaan reilustikin, torkkupeittoja tai peräti sängynpeittojakin.

Missä näitä paksuja kirjoneulevillapaitoja pidetään?  En koskaan näe niitä kenenkään päällä, vaikka niitä aina aika ajoin on neulelehdet pullollaan.  Mihin vuodenaikaan ne sopii, kesällä ja keväällä ne on kuumat, syksyllä ja talvella epäkäytännölliset.  Niitten päälle ei mahdu takki tai jos mahtuu, niin on kyllä melkoisen tankki olo ja ilman takkia taas neulepaidasta menee tuuli läpi ja on kylmä.  Ja kun tulet sisälle, niin riisuttavahan se on, koska on sitten kuuma.  Joten alla on oltava kuitenkin joku edustuskelpoinen vaate, jos menet töihin tai kylään.  Ja jos mikä on inhottava, niin villavaate tihkusateessa.

Niitähän myytiin Tallinnassa edullisesti silloin muutama vuosikymmen sitten ja ihmiset osti niitä ihan innoissaan, mutta ikinä en nähnyt niitä kenenkään päällä.  Kun ei ikinä ollut sellainen ilma, että niitä olisi voinut käyttää.

Nopealla päättelyllä sanoisin, että trikoomyssyjä, villasukkia ja metallilankakoruja varten ei tarvita isoja ja kalliita tarvikkeita. Eikös kaitaliinoihin ja noi muut jutut tarvitse kangaspuut, jotka vievät tilaa. Kirjontatöitä voi tietysti tehdä pienemmälläkin satsauksella.

Isoissa töissä tulee myös varastointikysymys eteen. Harvempi voi kotonaan pitää sängynpeittoja tai mattoja myyjäisiä varten ja ne ehkä menevät tai ei mene kaupaksi. Kuvittelisin myös, että itse tehdyn sängynpeiton hinta kohoaisi todella korkeaksi, jos siis oikeasti haluaa materiaalikustannusten lisäksi korvausta työajasta sekä kattaa myyjäispöydän tai verkkokaupan kustannuksia myyntihinnalla. Siinäpä sitten olet kymmenen tilkkutäkin tai samettipeiton kanssa jumissa.  Pienemmät käsityöt ovat helpompia säilyttää.

Vierailija
207/403 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se puukulliyrittäjäkin valitti kun kukaan ei suostu maksamaan sataaviittäkymppiä sen pärisemättömistä kapuloista.

sai se silti 100000e koronarahaa ja pisti firman heti kiinni

Vierailija
208/403 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teille väliä sillä että onko myyjä toiminimiyrittäjä vai harrastuksena tekemiään käsitöitä myyvä?

Vierailija
209/403 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin miettinyt, mitä käsityöläiset tuotoksillaan tekevät.

Vierailija
210/403 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen sukkia ja lapasia kymmenittäin vuodessa, en myy vaan jaan sukulaisille ja ystäville ja nautin siitä kun saajat riemastuvat ❤️

Vierailija
211/403 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monilla on sukankutojia omasta takaa. Osaan itsekin kutoa sukat mutta tarvetta ei ole kun niitä tulee mummoilta, tädeiltä ja ystävältä. Siksi niitä lienee turha yrittää edes myydä.

Vierailija
212/403 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Kaikki eivät ole facebookissa joten olisikos mahdollista sinun kaupata niitä vaikka niissä perinteiseissä kanavissa kuten etsy tai tori?

Vierailija
213/403 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monilla on sukankutojia omasta takaa. Osaan itsekin kutoa sukat mutta tarvetta ei ole kun niitä tulee mummoilta, tädeiltä ja ystävältä. Siksi niitä lienee turha yrittää edes myydä.

Näin juuri. Jos sukuun mahtuu parikin innokasta villasukkien neulojaa, ihminen saa vuodessa lahjaksi muutamat sukat. Olen itse myynyt näitä kirpparillakin käyttämättöminä, kun ei niitä määräänsä enempää saa kulutettua. (Ja lasten sukissa on vielä sekin ongelma siis, että jalan koko kasvaa.) Kolmekin euroa on liian kova hinta uusista ja hyvin tehdyistä sukista. Ylipäänsä kannattaa miettiä missä "taidekäsityötä" myy. Kirpparit ym. on vihonviimeinen paikka, messut ovat paljon parempi paikka. 

Vierailija
214/403 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää haluaisin ostaa!

En oo facessa.

Mitä kautta ostaisit? Mitkä olisi sellaiset hyvät väylät, joiden kautta ihmiset jotka ei ole facessa voisi löytää näitä? Käytätkö instaa tai muita tällaiseen? Tai toria?

Vierailija
215/403 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin. Mutta en osta yksittäisiltä nettitorimyyjiltä turvallisuussyistä (ja hankalaa jos yksi ostaa yhden pienen) tai kirppikseltä, koska kirppikset täällä isossa kaupungissa levottomalla alueella ja vaikea kulku toisinaan. Pienellä paikkakunnalla uskaltaisi ostaa ehkä keskustasta, sivultakin tai jopa kirppikseltä. Villapaidat, kaulahuivi josta ei tuule läpi, pipo josta ei tuule läpi, villasukat ja kädentaitotuotteet. 

Jos joku kauppias ottaisi niitä ihmisten töitä myyntiin, olisi kätevää. Pitäisikö olla joku kauppa johon kaikki tuovat tekeleitään ja osa on "edullisempaa", se houkuttaa - en tarkoita liian halvalla. Kalliit versiot erikseen. Myös verkkokauppiaalta voisi ostaa jolla on käytössä muutkin kuin posti kuljetusmuotona, koska tuotteesta on kuvat. Ja jos on luotettava ihminen jotenkin, ettei huijaus. Luomutuotteille on kysyntää jos on mikrobiologisesti tutkittu ja lainmukainen - ettei ole mitään ylimääräistä. 

Vierailija
216/403 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä on se ongelma nykyaikana, työntekijälle ei haluta maksaa palkkaa missään. Työn pitäisi olla ilmaista kaikkialla.

Vierailija
217/403 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitöistä ehhe-HEH

KJEH KJEH KJEH

KRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHHH

Vierailija
218/403 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Jos sukuun mahtuu parikin innokasta villasukkien neulojaa, ihminen saa vuodessa lahjaksi muutamat sukat. Olen itse myynyt näitä kirpparillakin käyttämättöminä, kun ei niitä määräänsä enempää saa kulutettua. (Ja lasten sukissa on vielä sekin ongelma siis, että jalan koko kasvaa.) Kolmekin euroa on liian kova hinta uusista ja hyvin tehdyistä sukista. Ylipäänsä kannattaa miettiä missä "taidekäsityötä" myy. Kirpparit ym. on vihonviimeinen paikka, messut ovat paljon parempi paikka. 

3 euroa liian kova hinta? Sehän on vähemmän mitä materiaalit maksaa.

Vierailija
219/403 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 euroa liian kova hinta? Sehän on vähemmän mitä materiaalit maksaa.

Voi ottaa enemmän. 3e on liian vähän, varsinkin jos laatua. Ihmisillä on väärä käsitys hinnoista. Eri asia jos haluaa jotain köyhää auttaa tai naapuria tms.

Vierailija
220/403 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamalla suomalaisten tekemää käsityötä rahat myös jää paremmin kiertämään Suomeen. Tosin saattaa käydä niin, että ap menisi Tokmannille ostamaan ansaitsemillaan rahoillaan jotain halpaa roskaa XD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme