Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta
Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.
Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.
Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, että käsitöistä ei juuri kukaan halua maksaa kuin korkeintaan tarvikkeiden hinnan, eivät laita työlle mitään arvoa. Samahan se tietysti on myydä halvalla, jos käsitöitä joka tapauksessa tekee, mutta ne jää käyttämättöminä kaappiin, parempi jos saa niistä edes jotain.
Näin mä teen, neulon omaksi huviksi kun ehdin ja jaksan ja mieli tekee. Rajansa kuitenkin on sillä kuinka paljon villasukkia itse tarvii, ihan sama kuinka kauniita ne on. Annan niitä sitten lahjoiksi ja tuon työkavereille, saavat halutessaan ostaa pois. Hinta on yleensä korkeampi kuin pelkkä materiaalikulujen hinta, mutta ei siinä tuntipalkoille silti pääse. Sukista esim. 10-40 € riippuen onko ihan perussukkaa vai jotain polvimittaista kirjoneuletta. Parempi kuin jättää
Minun tekemilleni sukille ei käy tolla tavalla käytössä eikä pesussa. Pitää tietää mitä lankaa käyttää , myös ostajan kannatta tutea se asia. Onhan se toki jokaisen oma asia millaisia sukkia käyttää.
Muokkaa villasukista keppihevosia. Virkkaa lapasten ympärille luikertelemaan käärme tai lisko. Tee jotain muuta kuin peruslettisukkia ja -lapasia.
Eikö ennemmin kannattaisi keskittyä tekemään itselle mieluista ja käyttöön tulevaa kuin valittaa miksi perussukasta ei saa rahaa?
Netti ja ravelry on täynnä ihania ohjeita, joita voi tehdä. Huiveja, villapaitoja, neuletakkeja, pitsisukkia yms. Ei ainakaan itselläni ole ollut ongelmana se, että neuleet jää jonnekin lojumaan, vaan ennemminkin ajan puute.
Se joka arvostaa käsitöitä ja pitää niiden kotikutoisesta tyylistä, lähes aina harrastaa niitä itse eikä siten tarvitse ostaa muilta.
Se joka ei pidä käsitöiden tyylistä eikä näe moisille käyttöä, ei sellaisista myöskään ole valmis maksamaan. Miksi ostaisi jotain kallista jos se ei ole jotain mitä itse arvostaa?
Eli se joukko joka haluaa käsitöitä mutta ei tee niitä itse on hyvin pieni, eikä heistä riitä asiakkaita jokaiselle harrastajalle. Kyse ei ole siitä etteikö jokainen ymmärtäisi että käsitöiden tekemiseen menee aikaa, mutta kun se lopputulos vaan ei ole jotain jota suurin osa ihmisistä haluaisi itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsityötä, kotimaisuutta ja eettisyyttä arvostetaan koko ajan enemmän, ja tuotteista ollaan valmiita maksamaan reilusti. Täytyy vaan myydä oikeita tuotteita. Villasukat lienee kaikista huonoin bisnes.
Mä ompelen ja myyn huonona kuukautena noin 2000€ ja hyvänä 5000€. Tämän enempää en pysty tekemään palkkatyön ohessa.
Mitä sä ompelet ja missä myyt? Oletko itseoppinut ja miten kauan olet ommellut?
Lastenvaatteita ja asusteita, vähän aikuisillekin. Itseoppinut joo, mutta aloitin ompelun 6-vuotiaana äitini opeissa eli yli 20v jo ommellut aktiivisesti. Myyn instassa ja fbssä :)
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, että käsitöistä ei juuri kukaan halua maksaa kuin korkeintaan tarvikkeiden hinnan, eivät laita työlle mitään arvoa. Samahan se tietysti on myydä halvalla, jos käsitöitä joka tapauksessa tekee, mutta ne jää käyttämättöminä kaappiin, parempi jos saa niistä edes jotain.
Tämä.
En itekään osta muiden tekemiä villasukkia vaikka olisivat kuinka kauniita, koska osaa ntehdä niitä itsekin. Itse tekemäni eivät todellakaan ola kauniita, mutta ne saan aikaan muutamassa illassa samalla tv:tä katsoen, eikä maksa kuin lankakerän verran.
Sinänsä annan kyllä arvon toisten tekemälle työlle, mutta en vain halua enkä pysty siitä maksamaan, tosiaan kun osaan tehdä itsekin. En myöskään maksa tapetoijalle ta isiivoajalle, vaan teen nekin hommat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheisellä kirpputorilla on seinä, johon useampi paikkakunnan kädentaitaja on tuonut tekeleitään myyntiin. Kauempaa katsottuna näyttää hienolta ja taidokkaalta. Kun lähemmin tutkailee, niin kaikissa on jotain moitittavaa. Sukan suu on liian tiukka, väärän kokoisilla puikoilla neulottu (joko löysää kuin kalaverkko tai tiukkaa kuin peltiä), kantalappu liian lyhyt ja/tai kapea, kiilakavennukset tehty joka kierroksella, sukan kärki on väärin tehty.
Saman huomaa myös käsityömessuilla ja joulumyyjäisissä.
En tuhlaa rahojani sukkiin, jotka ei istu jalkaan.Kiilakavennus tehty joka kierroksella? Sukissa on kerroksia, ei kierroksia.
Makuasia. Joissain ohjeissa puhutaan kierroksista, joissain kerroksista. Pyöröneuleessa usein kierrokset, tasoneuleessa kerrokset.
Joo, niinhän se on. Pipoilla ja lapasillakin pärjää paremmin. Mutta ihmetuote pitää olla tohon5000 Eur/kuukaudessa myyntiin.
Ei käsitöitä kannata myyntiin tehdä. Tee itsellesi ja perheellesi ja anna lahjaksi, säästytpä lahjojen ostamiselta.
Muodissa olevat neulejutut kyllä menee kaupaksi, nythän on hittinä ollut islantilaistyyppiset villapaidat. Niille löytää varmasti ostajan, mutta ensin tietysti on hyvä tietää koko ja väritoiveet.
Itse en juuri tee myyntiin, mutta joskus olen myynyt muutaman ison huivin 80 - 100 e hintaan. Siinä pääsi jo pienille palkoillekin, kun lanka oli edullista mutta näyttävää liukuvärjättyä vironvillaa, kustannus yhtä huivia kohden alle kympin.
Ihan turha tehdä mitään käsitöitä, koska se on ihan hemmetin puuduttavaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tässä on kaksi tai kolme ongelmaa. Annoin alapeukun "aasinsillasta" tarkoittaen että koska aloittajalla on tylsää ja haluaa tehdä käsitöitä niin olisi muitten velvollisuus maksaa niistä.
Ensimmäinen ongelma: aloittaja tykkää tehdä käsitöitä. Tämähän on loistavaa! Käsityöt harjoittavat hienomotoriikkaa, ja on todella palkitsevaa oppia uusia taitoja!
Toinen ongelma: käsitöiden huono arvostus. Johtuen käsitöihin menevästä suuresta ajasta, ei käsitöistä lähes koskaan voi saada hyvää hintaa tuntia kohden. Tästä syystä monet käsityöläiset eivät joko myy töitään tuntemattomille, tai hyväksyvät ettei niistä makseta tarpeeksi.
Kolmas ongelma: aloittaja haluisi hyötyä rahallisesti harrastuksestaan. Liikeideoitten keksiminen on aina vaikeaa: jopa ihmisille jotka eivät perusta liikeideaansa lempiharrastukselleen on vaikea saada liikeideaansa kannattamaan rahallisesti. Näissä asioissa kultainen sääntö on ettei pidä myydä ihmisille sitä mitä itse tykkää myydä, vaan sitä mitä ihmiset haluavat ostaa. Ehdottaisinkin aloittajalle selvittävän vaikkapa sisustus tai muotiryhmistä mistä on juuri nyt kysyntää, ja valmistavan kohdennetusti juuri tuommoisia käsitöitä. Esimerkiksi vauvojen vaatteet ovat todella nopeatekoisia, ja monet tuoreet äidit tai mummot maksavat ilomielin laatu-vauvanvaatteista.
Tässä viestissä on hyviä pointteja, etenkin tuo, että perehtyy siihen, mitä ihmiset haluavat ostaa. Olen itse sivutoiminen taiteilija ja seuraan tiiviisti populaarikulttuuria instagramin, tiktokin yms. kautta, joista käy ilmi minäkin hetkenä trendaavat teemat. Tässä taannoin esimerkiksi Draco Malfoyn näyttelijä Tom Felton ponnahti yhtäkkiä pinnalle ja muutamat teokset hänestä printteineen myivät tosi hyvin. Seuraavaksi luultavasti keskityn ainakin näyttelijä Timothee Chalametiin (Dunen ensi-ilta) ja The Witcheriin (uusi kausi), sillä ne tulevat varmasti trendaamaan syksyllä.
Jos tekisin taidetta vain itseäni ajatellen, niin kiinnostus tuskin olisi edes puolta nykyisestä.
Voisitko neuloa mulle Munsalan kansallispuvun?
Käyttäjä40018 kirjoitti:
Eikö ennemmin kannattaisi keskittyä tekemään itselle mieluista ja käyttöön tulevaa kuin valittaa miksi perussukasta ei saa rahaa?
Netti ja ravelry on täynnä ihania ohjeita, joita voi tehdä. Huiveja, villapaitoja, neuletakkeja, pitsisukkia yms. Ei ainakaan itselläni ole ollut ongelmana se, että neuleet jää jonnekin lojumaan, vaan ennemminkin ajan puute.
Tämä! Kun alkaa tikuttaa itselleen kirjoneule-ihanuuksia fingering-vahvuisista langoista, ei enää tarvitse miettiä että riittääkö säilytystila valmiille töille. Slow knitting on parhautta!
Sama pätee ihan kaikkeen. Itse ostan vaatteeni perus vaatekaupoista, vaikka huippudesigner vaatteita saisi kalliimmalla. Ostan sisustustavarani ja huonekaluni Ikeasta, vaikka puusepältä ja taitelijalta saisi hienompaa kalliimmalla. Sillä että ovat parempia ja hienompia ei ole mitään väliä, vaan rahalla. En koe että saisin asioista kymmeniä kertoja enemmän maksamalla kymmeniä kertoja enemmän hyötyä irti. Taitelijat ja käsityöläiset saisivat muutenkin opetella tuottavuuden käsitteen myös omaan elämäänsä, eivät hekään taloa rakennuttaessaan osta kalliilla käsin tehtävää työtä ja paljon työmiehiä isoine palkkoineen, vaan he ottavat halvemman vaihtoehdon firmalta joka käyttää enemmän työkoneita ja vähemmän työmiehiä pienemmällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheisellä kirpputorilla on seinä, johon useampi paikkakunnan kädentaitaja on tuonut tekeleitään myyntiin. Kauempaa katsottuna näyttää hienolta ja taidokkaalta. Kun lähemmin tutkailee, niin kaikissa on jotain moitittavaa. Sukan suu on liian tiukka, väärän kokoisilla puikoilla neulottu (joko löysää kuin kalaverkko tai tiukkaa kuin peltiä), kantalappu liian lyhyt ja/tai kapea, kiilakavennukset tehty joka kierroksella, sukan kärki on väärin tehty.
En tuhlaa rahojani sukkiin, jotka ei istu jalkaan.Kiilakavennus tehty joka kierroksella? Sukissa on kerroksia, ei kierroksia.
Makuasia. Joissain ohjeissa puhutaan kierroksista, joissain kerroksista. Pyöröneuleessa usein kierrokset, tasoneuleessa kerrokset.
Kyllä se oikea termi on kerros, olipa neule pyöröpuikolla taikka suoralla puikolla.
Kunnollisia villasukkia ei ole tarjouksessa, eikä niitä tarvi olla isoa kasaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, niinhän se on. Pipoilla ja lapasillakin pärjää paremmin. Mutta ihmetuote pitää olla tohon5000 Eur/kuukaudessa myyntiin.
Se, joka 8-tuntisen työpäivänsä lisäksi ansaitsee tuhansia euroja ompelemalla lastenvaatteita, on emävalehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se oikea termi on kerros, olipa neule pyöröpuikolla taikka suoralla puikolla.
Edelleen makuasia. Joissain ohjeissa kierros, joissain kerros. Mutta vänkää toki, jos ei muuta tekemistä ole, ja jos se sinusta nyt jotenkin oleellista on.
Mitä sä ompelet ja missä myyt? Oletko itseoppinut ja miten kauan olet ommellut?