Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta
Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.
Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.
Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi perusvillasukkia, koska ne on niin helpot tehdä itsekin ja tosiaan kaupastakin saa kaikenmaailman sukkia, joten miksi maksaisin itseni kipeäksi jonkun harrastusneulomisesta, joka ei edes taitoa vaadi?
Kiinnostukseni herättäisi erikoiset sukat, joita on haastavampi tehdä ja olisivat tyylikkäät. Erilaiset kuviot ja tekniikat herättävät monien mielenkiinnon. Mutta jos "erikois"villasukat maksavat vielä enemmän, kuin perussukat, niin ostamatta jää.
Jos neulominen ei vaadi taitoa, niin miksi sitten ei kaikki neulo. Ihmeellistä taidon vähättelemistä.
Tuo kirjoittajahan kiteyttää ongelman juuri niin kuin se on: pitäisi saada perustavaran hinnalla taidokasta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sentään ymmärtänyt, että tutuille ja sukulaisille ei saa antaa käsitöitä pyytämättä. Sellainen on hirveää, vastapuoli joutuu inhottavaan tilanteeseen, kun joutuu ottamaan kaappeihin pyörimään jotain käsitöitä, jotka ovat siellä sitten kymmeniä vuosia.
Mikä niitä siellä kaapeissa kymmeniä vuosia pitelee?
Kun niitä ei halua käyttää. Eivät ole mieluisia.
Oletko kuullut kierrätyksestä?
Jos joku antaa itsetekemänsä sukat tms, eihän niitä voi antaa eteenpäin. Se olisi loukkaus. Ja juuri tämän takia neulomusten pyytämättä antaminen on niin inhottavaa.
Lol, en todellakaan hilloa "kymmeniä vuosia" (edes päiviä) jotain turhanpäiväistä rojua kaapeissani, jos en siitä pidä. Vaikka olisi läheiseltä. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia tuotteita ap valmistat? Itse olisin valmis käsityöstä maksamaan, mutta kun menen johonkin tapahtumaan, jota mainostetaan "käsityöläisiä paikalla", tuotteet ovat aina sitä samaa. Puuvillapipoja, kierrätysmateriaaleista tehtyjä koruja, kierrätyskankaisia laukkuja, ehkä pannulappuja. Ovat yleensä oikein kivoja, mutta eihän ko. tuotteita kovin montaa kappaletta tarvitse. Villasukkia ehkä toiset pitävät enemmän, itse vain muutamina päivinä vuodessa sisällä. Siinä ei sukat paljoa kulu. Tällä kulutuksella pärjännen muutamilla pareillani n. 15 - 20 vuotta.
Tuollaisia valmistetaan, koska ne on halpa, helppo ja ennenkaikkea NOPEA valmistaa. Jossain Lapissa näin aikoinani myynnissä käsinkudotun kirjoneulevillapaidan, joka maksoi muistaakseni noin 400 euroa. Mietin silloin, että oli kyllä ihan törkeän hintainen. Nyt kun itse teen enemmän käsitöitä ja tiedän paljonko laadukkaat langat maksavat ja kuinka kauan aikaa käsitöiden tekemiseen menee (vaikka en edes tee kirjoneuletöitä), niin pidän sen neuleen hintaa ihan kohtuullisena, jos ihminen haluaa saada myös hieman tuntipalkkaa työstään.
Mutta olisi kyllä hienoa, jos joku käsityöläinen saisi markkinoitua tuotteitaan niin, että ihmiset tietäisivät hänen nimensä ja olisivat valmiita maksamaan siitä. Käsitöiden Ferrari.
Niinhän se puukulliyrittäjäkin valitti kun kukaan ei suostu maksamaan sataaviittäkymppiä sen pärisemättömistä kapuloista.
Laita muihin palveluihin myös mainostamaan, jotkut saaneet miljoona omaisuuden kun joku julkkis mainostanut heidän tuotetta ja sitten ne on viety käsistä kun fanit alkaa ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Myyt väärässä paikassa. Mainosta vaikka instagramissa ennemmin.
Samaa mieltä. Toinen paikka missä käsityöt myy on etsy. Facebook ei tavoita enää ihmisiä, kun niin moni on lopettanut sen käytön.
Läheisellä kirpputorilla on seinä, johon useampi paikkakunnan kädentaitaja on tuonut tekeleitään myyntiin. Kauempaa katsottuna näyttää hienolta ja taidokkaalta. Kun lähemmin tutkailee, niin kaikissa on jotain moitittavaa. Sukan suu on liian tiukka, väärän kokoisilla puikoilla neulottu (joko löysää kuin kalaverkko tai tiukkaa kuin peltiä), kantalappu liian lyhyt ja/tai kapea, kiilakavennukset tehty joka kierroksella, sukan kärki on väärin tehty.
Saman huomaa myös käsityömessuilla ja joulumyyjäisissä.
En tuhlaa rahojani sukkiin, jotka ei istu jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi perusvillasukkia, koska ne on niin helpot tehdä itsekin ja tosiaan kaupastakin saa kaikenmaailman sukkia, joten miksi maksaisin itseni kipeäksi jonkun harrastusneulomisesta, joka ei edes taitoa vaadi?
Kiinnostukseni herättäisi erikoiset sukat, joita on haastavampi tehdä ja olisivat tyylikkäät. Erilaiset kuviot ja tekniikat herättävät monien mielenkiinnon. Mutta jos "erikois"villasukat maksavat vielä enemmän, kuin perussukat, niin ostamatta jää.
Jos neulominen ei vaadi taitoa, niin miksi sitten ei kaikki neulo. Ihmeellistä taidon vähättelemistä.
Ei juokseminenkaan vaadi muuta taitoa kuin terveen kropan. Mutta silti kaikki eivät harrasta juoksua, ja on hölmöä kysellä että mikseivät. Ehkä he tykkäävät muista ajanvietteistä.
En ole tuo, jota kommentoit, mutta minullekin tuottaa suuria vaikeuksia ymmärtää, mitä hienoa on käsin tehdyissä perussukissa. Kone tekee siistimmät. Käsin tekeminen on vain yhdenlainen reliikki, harrastus. Sillä on arvoa lähinnä tekijälle itselleen ja hänen läheisilleen, Sitten jos aletaan puhua käsityötaidosta, kuuluu siihen mielestäni olennaisesti tuotteen suunnittelu.
Niin. Ihan turha mennä pelaamaan sulkapalloa, eihän kukaan minulle siitä maksa, vaan joudun itse maksamaan että pääsen halliin pelaamaan.. Olisko kuitenkin niin, että harrastuksia tehdään ihan vaan siksi, että se on hauskaa. Ostajia löytyy jos hinta on kohdallaan, varmaan löytyy paikkoja joihin voi myös lahjoittaa sukkia ja lapasia? Toki jos raha on motivaattorisi niin sitten ei ehkä kannata tehdä käsitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se puukulliyrittäjäkin valitti kun kukaan ei suostu maksamaan sataaviittäkymppiä sen pärisemättömistä kapuloista.
Puukulliyrittäjä 😂
Vierailija kirjoitti:
Läheisellä kirpputorilla on seinä, johon useampi paikkakunnan kädentaitaja on tuonut tekeleitään myyntiin. Kauempaa katsottuna näyttää hienolta ja taidokkaalta. Kun lähemmin tutkailee, niin kaikissa on jotain moitittavaa. Sukan suu on liian tiukka, väärän kokoisilla puikoilla neulottu (joko löysää kuin kalaverkko tai tiukkaa kuin peltiä), kantalappu liian lyhyt ja/tai kapea, kiilakavennukset tehty joka kierroksella, sukan kärki on väärin tehty.
Tämä on aivan totta. Harvat sukat ovat oikeasti hyvät. Edes oman äitini tai anoppini tekemät sukat eivät ole, vaikka heillä on vuosikymmenien kokemus. Itse olen saanut joskus kohtuullisen istuvia sukkia, kun olen tehnyt koko jalkapöydän palmikkoa tai valepalmikkoa.
Puhumattakaan sitten väreistä. Melkein jokainen toivoo hillittyjä yksivärisiä sukkia. Mutta noiden kirppispöytien sukat on yleensä tehty melkoisessa värihuumassa, ylijäämälankoja hyödyntäen. Toki kierrätys on hieno asia, mutta ei silmiä pitäisi särkeä sukkia katsellessa.
Yhden vanhan rouvan tiedän, joka tekee täydellisiä sukkia. Häneltä ostan aina joulun alla lapsille parit. Hinnasta ei väliä.
Liian kallista. Ymmärrän sen työn määrän, koska olen itsekin parit villasukat vääntänyt, mutta en kyllä toisen tekemistä maksaisi 15 euroa enempää. Saakohan sillä rahalla edes lankoja nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Kiilakavennus tehty joka kierroksella? Sukissa on kerroksia, ei kierroksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tuhlaa rahojani sukkiin, jotka ei istu jalkaan.Kiilakavennus tehty joka kierroksella? Sukissa on kerroksia, ei kierroksia.
Mun äitivainaani puhui aina kierroksista, ei kerroksista. Hän jopa puhui kutomisesta, ei neulomisesta. Pitele kiinni tuolistasi: silti tuli ihan hyviä sukkia!
Ongelma on se, että haluat myydä samaa mitä tuhannet muutkin. Käsitöiden tekemisellä kyllä elää, kunhan keksii sellaista, mitä ei jokainen mummo pysty itse tekemään, tai osaa tehdä tarpeeksi persoonallista jolloin erottuu joukosta. Eli pitää tulla pois sieltä ompelu-neulomis-virkkausakselilta niin tulee enemmän myyntiä.
Minä teen paljon käsitöitä , lahjoitan eteenpäin (en tutuille). Ei tulis mieleenkään pyytää maksua , mulle käsityöt on harrastus. Villalangat maksaa muutaman euron , tarjouksesta voi ostaa ison kasan.
Myyt väärässä paikassa. Kokeile laittaa Etsyyn https://www.etsy.com/uk/pages/etsy-uk?ref=pg_name
Just jotain villasukkia olen ostanut, huutonetistä (faceen en mene). Mutta ei niitä määräänsä enempää tarvitse. Lapsenkin jalka lakkasi kasvamasta joten samat sukat sopii vuosia.
Käsityötä, kotimaisuutta ja eettisyyttä arvostetaan koko ajan enemmän, ja tuotteista ollaan valmiita maksamaan reilusti. Täytyy vaan myydä oikeita tuotteita. Villasukat lienee kaikista huonoin bisnes.
Mä ompelen ja myyn huonona kuukautena noin 2000€ ja hyvänä 5000€. Tämän enempää en pysty tekemään palkkatyön ohessa.
Auttaako, jos laitat sukkien mukana jotain halpaa extra-tavaraa, esim. kangaskassin?