HS 30% suomalaisista on niin köyhiä ettei pysty lomailla viikkoa kodin ulkopuolella
Melko köyhää. Toisaalta viidennes ei kykene edes omaa asumistaan kustantamaan.
Kommentit (669)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihan utopistinen ajatus ettei töissäkäyvillä olisi lomaan rahaa. Meillä nettotulot 7t kuussa yhteensä ja on omakotitalo, 2 autoa, 2 lasta ja lomaillaan ja reissataan, säästöönkin jää.
Luuletko että kaikilla on nettotulot 7000e?
Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä 2000e.Sit hommaamaan lisätuloja lisäduunipaikoilla.
Ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki uskoivat ap:ta ilman mitään lähdekritiikkiä.
Se Hesarin juttu kertoo tutkimuksesta, joka on tehty lomailumahdollisuuksista EU-maissa.
Kaikista EU-kansalaisista vajaa kolmasosa eli 28 prosenttia ei pysty (taloudellisista syistä) viettämään viikon lomaa.
Pienituloisista prosenttiosuus on (luonnollisesti) paljon suurempi. Esimerkiksi Kreikan pienituloisista liki 89 prosenttia ei kykene lomailemaan kodin ulkopuolella.
Suomessa kansalaisten taloudelliset mahdollisuudet lomailuun ovat tutkimuksen mukaan EU:n parhaat. Meillä jopa pienituloisista 70 prosenttia pystyy viettämään viikon loman poissa kotoa (yhdessäkään muussa maassa prosenttiosuus ei ole näin iso).
Kaikista suomalaisista lomailemaan kykenee luonnollisesti suurempi osa kuin 70 prosenttia. Mitä korkeampi tulotaso, sitä suuremmaksi prosenttiosuus nousee.
Totta kai on erittäin valitettava tosiasia, että meillä on pienituloisia ihmisiä, joista lähes kolmasosa ei voi edes lomailla. Siltikään ei pidä ryhtyä vääristelemään tutkimustuloksia.
Ja sitten ovat ne, jotka eivät ehdi lomalle, vaikka olisi varaa. Työntekijöiden oikeudet menevät yrittäjän oikeuksien edelle. Meillä piti olla tällä viikolla loma, mutta miehen yrityksen työntekijän lapsi sairastui ja jotta asiakkaat eivät joudu sijaiskärsijöiksi, mies perui oman lomansa. Sijaisia on mahdotonta saada ja tilapäisen hoitovapaan aikana pitäisi maksaa palkkaa kahdelle yhden työstä, joten ei kannata.
"Meillä piti olla lomaa"? Mikä estää sinua lomailemassa, vai onko sinut jotenkin liimattu kiinni mieheesi, ettet voi nyt lomailla? Ihan ihme selitystä. Tottakai lomailet, jos sinulla on lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhät ei koskaan mieti sitä, että joku toinen tekee töitä, jotta köyhä saisi kaiken, mitä ikinä keksii pyytää. Miksi tulottomalla pitäisi olla keskituloisen elintaso?
Kysy siltä hyvätuloiselta joka aloitti ketjun ja valittaa että köyhillä ei ole varaa hänen elintasoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaljaan ja röökiin on varaa kuitenkin... Mökin saa vuokrattua jo ihan 240€ viikko ...
Rikkaat saavat ehkä tuohon hintaan firman tukeman lomamökin. Itse katsoin mökkien hintoja. Noin 500e/vuorokausi. Ei pienituloinen saa mitään toisten kustantamia lomia. Kaikki pitäisi itse maksaa.
Sorry, mutta pienituloinen saa usein toisten kustantaman asumisen. Olen itse keskituloinen ja eron jälkeen asuin kaksiossa teinin kanssa. Teini sai makkarin ja minä punkkasin olohuoneessa. En tietenkään saanut asumistukea eli kolmioon ei ollut varaa.
Täällä toinen yksituloinen, joka asuu kolmiossa kolmen lapsen kanssa. Asunto on vuokralla ja kallis. Omaan ei ole varaa. Minäkin nukun olohuoneessa ja lapset makuuhuoneissa. Eikä todellakaan ole oikeutta asumistukiin tms. muihin tukiin. Lapsilisä toki tulee, mutta se menee moninkertaisesti lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa tämä lapsiperheiden köyhyys. Helsingissä kahvilassa äiti leikkasi lapsille pullan kolmeen osaan. Lapset tappeli ensin vitriinin edessä, mikä pulla otetaan. Äiti ei sitten itse syönyt, kuin yhden haukun ja lapsille jaettu pillimehu.
Ja sitten edesautat köyhyyden lisääntymistä äänestämällä itse vihervassareita.
Kokoomus se on se joka ei haluaisi maksaa töistä palkkoja ja jotka haluaisi nostaa palkkaverotusta ja alentaa pääomaverotusta. Valita niille.
Minäkin katselin kesällä josko kävisi jollain autoreissulla ja yöpyisi leirintäalueiden mökeissä. Mutta ei kyllä noilla hinnoilla ja telttailu ei innosta sekään. Olin sitten tämänkin kesän vaan kotona, enintään päiväseltään kävin naapurikaupungeissa pyörähtämässä. Nekin on kyllä jo niin moneen kertaan nähty että eipä paljoakaan piristänyt.
Minä en kyllä ymmärrä miksi Suomalaisia halutaan pitää tällaisessa köyhyyskyykyssä? Kuka siitä saa jotain perverssiä sadistista tyydytystä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla niin köyhä ettei lomaankaan ole varaa?
Lapsiperheellä keskituloisella asuminen vie lähes kaikki rahat.
Olen korkeakoulutettu 3 lapsen kanssa asuva vanhempi. Asumiskulut vievät noin puolet tuloista. Lapset ovat jo sen ikäisiä, että heidän kanssaan matkustaminen ei ole ilmaista. Esim. ravintolassa maksan 3 aikuisen annoksesta ja 1 lasten annoksesta, koska vanhimmat syövät jo aikuisten menulta. Hotellissa joudun ottamaan perhehuoneen ja ne ovat tuplat kalliimpia kuin muut, vaikka "lapset olisivat ilmaiseksi".
Karkeasti ottaen lomakulut ovat itselläni 3-4 x sen mitä lapsettoman.
Ja ei todellakaan ole varaa lomailla viikkoa muuten kuin vanhan äitini luona kyläillen.
Ei tarvitse yöpyä hotellissa tai syödä ravintolassa. Muitakin mahdollisuuksia on. Ei meilläkään olisi tuollaiseen varaa, mutta kevyesti pystyy vuokraamaan esim. halvan mökin ja (ale-) ruokaa saa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Jotain nyt...
Hesari on täynnä uutisia, miten ihmisillä ei ole lääkkeitä, ei nukkumapaikkaa, pommit räjähtelevät naapurissa, on nälkä jne.
Ja meillä saatana vingutaan, että ei ole hyvinvointivaltio, jos ei pääse hotelliin.
Suomelle tulisi paljon edullisemmaksi lopettaa asumistuet hyvin varustelluista huoneistoista ja antaa kaikkien halukkaiden muuttaa hotelliin, jos se olisi se hyvinvoinnin haaveen ylimmäinen ilmentymä. Jokaiselle perheelle vain oma koppero hotellista. Ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin katselin kesällä josko kävisi jollain autoreissulla ja yöpyisi leirintäalueiden mökeissä. Mutta ei kyllä noilla hinnoilla ja telttailu ei innosta sekään. Olin sitten tämänkin kesän vaan kotona, enintään päiväseltään kävin naapurikaupungeissa pyörähtämässä. Nekin on kyllä jo niin moneen kertaan nähty että eipä paljoakaan piristänyt.
Minä en kyllä ymmärrä miksi Suomalaisia halutaan pitää tällaisessa köyhyyskyykyssä? Kuka siitä saa jotain perverssiä sadistista tyydytystä?!
Suomessa on jokamiehenoikeus joka mahdollistaa esim. telttailun siellä sun täällä. Isä oli 90-luvun laman aikana työtön vuosia, ja pankki melkein otti talomme. Silti kävimme telttailemassa luonnossa loma-aikoina, vaikka mihinkään muuhun ei varaa ollut.
Oikeasti voi matkustaa. Jos todella priorisoi reissuja ja ei majoitu kslliisti
Kurjaa, ettei kaikilla suomalaisilla ole varaa lomailla.
Mutta kuten tuo Hesarin siteeraama tutkimus kertoo, suomalaiset ovat kuitenkin kaikista EU-maista parhaassa asemassa lomailun osalta.
Normaali- ja hyvätuloisilla suomalaisilla ei ole mitään vaikeuksia kustantaa itselleen viikon lomaa.
Ja pienituloisistakin suomalaisista peräti 70 prosenttia pystyy lomailemaan, mikä on huomattavan korkea luku.
Pitäisi yrittää muistaa, että köyhyys on hyvin suhteellinen asia.
Hesarin juttu käsittelee pelkkää (vaurasta) EU:ta. Voi vain yrittää arvailla, kuinka moni ihminen koko maailmassa jää ilman lomaa, kun siihen ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan mielestäni keskituloinen perhe. Saadaan miehen kanssa molemmat n. 2700e/kk käteen. Ei ole varaa lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikoksi voi mennä lomailemaan vaikka teltan kanssa, ja jokamiehenoikeudet takaavat että yöpaikka löytyy aina. Ja tämä ei ole mikään Susanna Kosken hatusta vedetty vinkki vaan koitin opiskeluaikana houkutella kavereita mukaan vaellusreissulle. Mutta ei sovi, se on lennettävä jonnekin mahdollisimman kauas ja jos rahat loppuvat ruokaa saa leipäjonosta. Kukin tavallaan mutta tarkoittaako tuo muualla lomailu oikeutta matkustaa kaukomaille? Lomailla voi myös perheen tai ystävien luona, jos nämä asuvat toisessa kaupungissa.
Vaellus varusteet on todella kalliita mutta eihän sitä näe kun varusteet on jo hommattu. Itse en näe lomana sitä että menisin muiden nurkkiin lokkeileen
Teltta tokmannista 40e ja kesämakuupussi 15e kpl. Ihan todella kallista.
Ota huomioon, että loma merkitsee aika monelle ihan muuta kuin teltassa nukkumista makuupussissa. Mikä loma se on jos siitä ei yhtään nauti.
Vasta sitten kun kaikki haluavat lomailla telttailemalla voi verrata, että on halpaa.
Aika harva, oli sitten minkäikäinen tai -tuloinen tahansa, ihan aikuisten oikeesti, vuodesta vuoteen lomailee makuupussissa nukkuen teltassa.
Aina voi vedellä esiin vaikka, että menee naapurin metsikköön istumaan kannolle vesipullon kanssa. On halpaa, juu, ja puutkin ihan erinäköisiä kun omalla pihalla.
Pitäis kelvata köyhälle.
Näissä ja vastaavissa ketjuissa paistaa aina niiiin kovin itsensä ylentäminen ja toisten alentaminen. Niiin kova tekopyhyys.
Haluaisinpa nähdä kuinka moni joka näitä "hyviä neuvoja" jakaa elää itse neuvojensa mukaan.
Ei, vaan tavoitteena on vaan päästä ronkkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomilomat neljälle hengelle meillä maksaa yleensä n. 200 €/päivä. Sisältää majoituksen, ruoat ja joitakin huvituksia tai tapahtumia.
Saahan sitä menemään vaikka kuinka paljon rahaa riippuen kohteesta ja tietenkin jos pitää maksaa 10 lastakin mukaan yhden palkan saajan. Mutta jos yhden ihmisen pitää maksaa vain itsensä kahden hengen huoneeseen, niin kyllähän noita äkkilähtöjä ulkomaille jopa ruuan kanssa, saa suht halvalla, että vuodessa sellaiseen saa moni rahat säästettyä, jos halua löytyy.
Jos joka viikko saa säästettyä 10€ se on 520€ vuodessa. Ihan vaan vaikka syömällä tai juomalla aavistuksen vähemmän. Jonka moni ylipainoinen varsinkin kykenee toteuttamaan ilman terveysvaikutuksia huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaljaan ja röökiin on varaa kuitenkin... Mökin saa vuokrattua jo ihan 240€ viikko ...
Rikkaat saavat ehkä tuohon hintaan firman tukeman lomamökin. Itse katsoin mökkien hintoja. Noin 500e/vuorokausi. Ei pienituloinen saa mitään toisten kustantamia lomia. Kaikki pitäisi itse maksaa.
Älä valehtele. Suomessa on ainakin kolme eri puolueeseen sitoutunutta veikkausrahoitusta saavaa pienituloisten lomajärjestöä joista saa hakea tuettuja lomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomilomat neljälle hengelle meillä maksaa yleensä n. 200 €/päivä. Sisältää majoituksen, ruoat ja joitakin huvituksia tai tapahtumia.
Saahan sitä menemään vaikka kuinka paljon rahaa riippuen kohteesta ja tietenkin jos pitää maksaa 10 lastakin mukaan yhden palkan saajan. Mutta jos yhden ihmisen pitää maksaa vain itsensä kahden hengen huoneeseen, niin kyllähän noita äkkilähtöjä ulkomaille jopa ruuan kanssa, saa suht halvalla, että vuodessa sellaiseen saa moni rahat säästettyä, jos halua löytyy.
Jos joka viikko saa säästettyä 10€ se on 520€ vuodessa. Ihan vaan vaikka syömällä tai juomalla aavistuksen vähemmän. Jonka moni ylipainoinen varsinkin kykenee toteuttamaan ilman terveysvaikutuksia huonompaan suuntaan.
Kuinka tyhmä on jos tekee 10 lasta ymmärtämättä että niiden elättäminen maksaa maltaita?
Vierailija kirjoitti:
Viikon loman etelässä pystyy 1 ihminen ruokineen ja juomineen tekemään helposti 500 eurolla, tämä tarkoittaa että vuodessa pitäisi säästää 10 EUROA VIIKOSSA, eli 1,5 röökiaskia/ 1 iso tuoppi keskustassa/ 2 valmisruoka-annosta. Väitän, että tämä onnistuisi kaikilta ihmisiltä näin halutessaan.
Entä kun ei tupakoi eikä juo eikä silti ole varaa? Tai se pieni mitä voi säästää kuussa menee sitten kerralla kun sairastuu ja pitää maksaa lääkärimaksu ja mahdollisesti ostaa reseptilääke sen hoitoon (jotka hinnat on iso- ja pienituloisílle samat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheellä keskituloisella asuminen vie lähes kaikki rahat.
Olen korkeakoulutettu 3 lapsen kanssa asuva vanhempi. Asumiskulut vievät noin puolet tuloista. Lapset ovat jo sen ikäisiä, että heidän kanssaan matkustaminen ei ole ilmaista. Esim. ravintolassa maksan 3 aikuisen annoksesta ja 1 lasten annoksesta, koska vanhimmat syövät jo aikuisten menulta. Hotellissa joudun ottamaan perhehuoneen ja ne ovat tuplat kalliimpia kuin muut, vaikka "lapset olisivat ilmaiseksi".
Karkeasti ottaen lomakulut ovat itselläni 3-4 x sen mitä lapsettoman.
Ja ei todellakaan ole varaa lomailla viikkoa muuten kuin vanhan äitini luona kyläillen.
Ei tarvitse yöpyä hotellissa tai syödä ravintolassa. Muitakin mahdollisuuksia on. Ei meilläkään olisi tuollaiseen varaa, mutta kevyesti pystyy vuokraamaan esim. halvan mökin ja (ale-) ruokaa saa kaupasta.
Laitatko linkin halpaan mökkiin? Ne mitä nyt heinäkuulle katsoin, olivat hotellia kalliimpia. Lemmikki myös mukana.
Ja kyllä viikon lomalla on jossain vaiheessa pakko syödä lämmintäkin ruokaa, ei aleruoilla voi viikkoa autossa syödä. Siis jotain paistopiste/voileipäjuttuja? Vai että jotain alejauhelihaa, jota sitten paistetaan jossain kertakäyttögrillissä (?).
Tämä lomailu ei tosiaan ole meille ongelma, teemme joskus 1-2 päivän matkoja. Mutta todellakaan ei keski/hyvätuloisellakaan ole varaa lomailla viikkoa! Viikko on todella pitkä aika. Monilla on vaan vääristynyt kuva, kun voivat lomailla vanhempien mökillä, vanhempien Lapin lomaosakkeessa, firman maksamassa mökissä jne. Jos ei ole mitään näitä, niin kalliiksi tulee ja monessa paikassa on jopa eioota nyt, kun rikkaatkin lomailevat koronan takia Suomessa.
Tai on ne kaikki retkeiluvarusteet valmiina. Meilläkin on jotain, mutta valitettavasti meillä on niin vähän säilytystilaa, ettei 4 hengen retkeiluvälineitä olisi mahdollista säilyttää edes missään. Siis makuupussit, -alustat, teltat, retkikeittimet, rinkat jne. Eikä tuollainen viikon telttaloma kolmen lapsen ja koiran kanssa olisi minulle mitään lomaa. Mieluummin ollaan kotona mukavuuksien äärellä ja tehdään pikkureissuja. Muuhun ei kyllä olisi varaakaan.
Moni köyhä lomailee joka ikinen päivä ja sellaiseen luksukseen ei töissä käyvällä ole mahdollisuuksia.
Jotain nyt...
Hesari on täynnä uutisia, miten ihmisillä ei ole lääkkeitä, ei nukkumapaikkaa, pommit räjähtelevät naapurissa, on nälkä jne.
Ja meillä saatana vingutaan, että ei ole hyvinvointivaltio, jos ei pääse hotelliin.