HS 30% suomalaisista on niin köyhiä ettei pysty lomailla viikkoa kodin ulkopuolella
Melko köyhää. Toisaalta viidennes ei kykene edes omaa asumistaan kustantamaan.
Kommentit (669)
Miksi köyhät ei koskaan mieti sitä, että joku toinen tekee töitä, jotta köyhä saisi kaiken, mitä ikinä keksii pyytää. Miksi tulottomalla pitäisi olla keskituloisen elintaso?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihan utopistinen ajatus ettei töissäkäyvillä olisi lomaan rahaa. Meillä nettotulot 7t kuussa yhteensä ja on omakotitalo, 2 autoa, 2 lasta ja lomaillaan ja reissataan, säästöönkin jää.
Luuletko että kaikilla on nettotulot 7000e?
Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä 2000e.Saatte tuohon kaikenmaailman tukia päälle.
Ei saada senttiäkään asumistukea tai toimeentulotukea.
Lapsilisät 199e saadaan.2 lapsen ja kahden aikuisen perhe 2t nettotuloilla ei saa senttiäkään tukea? Höpöhöpö tai sitten teillä on säästöjä tai omaisuutta.
No omaisuutta on mutta eihän sitä tässä kysytty.
"Pystyä lomailemaan", ei "pystyä lomailla."
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa tämä lapsiperheiden köyhyys. Helsingissä kahvilassa äiti leikkasi lapsille pullan kolmeen osaan. Lapset tappeli ensin vitriinin edessä, mikä pulla otetaan. Äiti ei sitten itse syönyt, kuin yhden haukun ja lapsille jaettu pillimehu.
Olisiko siinä ollut mitään jos äiti olisi itse leiponut ja vienyt lapset vaikka puistoon mehuretkelle. Mehuakin muuten voi tehdä itse.
Onhan Suomessa köyhempää kuin monessa muussa maassa vastaavissa asiantuntijatehtävissä. Aika moni asia on Suomessa kallista ja kalliimpaa kuin muualla. Ns. Keskivertoelämä täällä tarkoittaa sitä, ettei voi käydä viikoittain syömässä ulkona, kuten muualla Euroopassa on tapana tehdä ja usein. Eipä sillä, että suomalaiset edes ymmärtävät kulinarismin päälle, kun meillä on Rossot ja joku ABC. Suomalainen on tottunut siihen, ettei arjessa juhlita, eikä edes lomalla.
Minä tienaan asiantuntijatehtävissä saman verran nettona, kuin joku toimeentulotuella lapsen saanut pitkäaikaistyötön. Onhan se vähän motivaationtappaja.
Olen työkyvyttömyyseläkeläinen (fyysinen vamma, ennen kuin kukaan marmattaa mistään mielenterveysongelmista), työura jäi niin lyhyeksi (lähinnä ehti olla harjoitteluita ja kokeiluita) etten saa muuta kuin sitä pienintä kansaneläkettä plus takuueläkettä (ja tietysti eläkkeensaajan asumistukea), minulla ei ole autoa, en polta, en juo, ainoat pillerit mitä napsin ovat lääkärin määräämiä lääkkeitä, mutta koska minulla on hankalaa esim. kantaa perus kauppatavaroita tai perusteellisemmin siivota asuntoani, minun täytyy käyttää ostopalveluita jotka syövät rahaa. Asuminenkaan esteettömässä paikassa ei ole ihan halpaa vaikka onnistuinkin löytämään ihan tavallisen vuokrakämpän (ei siis mitään tuettua asumista tms., olen sellaiseen puolestaan liian hyväkuntoinen).
Onnistun silti säästämään vähän, useimpina kuukausina (kun ei reissaa eikä ole paheita niin tuo onnistuu), mutta ne rahat on tallessa sitä varten että jos tulee jotain äkillistä mikä syö rahaa (esim. joutuisin sairaalaan tai leikkaukseen ja tarvitsisin enemmän apua kuin normaalielämässä) niin en joudu samantien sompailemaan toimeentulotuen kanssa. Kai niillä voisi hotelliviikonlopun jossain päin Suomea matkoineen maksaa, mutten uskalla tuhlata niitä sellaiseen turhuuteen.
Kun on pienituloinen ja isomenoinen, ilman että niistä menoista voi juurikaan karsia, matkustelu ja lomien vietto on luksusta mihin ei ole varaa.
Olen silti ihan tyytyväinen elämääni; olen sentään elossa, ei mennyt henki onnettomuudessa vaikka iso osa toimintakyvystä menikin.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Akateemisena yksin elävänä naisena suurin osa palkasta menee asuntoon. Olisipa elämä paljon helpompaa, jos toinen olisi puolittamassa asumiskulut. Reissurahaa jäisi todella hyvin, kun joka kuukausi jäisi 600 euroa enemmän rahaa omaan käyttöön.
Etsi joku samanlaisessa tilanteessa oleva nainen ja muutatte asumaan kimppaan.
Ja kaikki uskoivat ap:ta ilman mitään lähdekritiikkiä.
Se Hesarin juttu kertoo tutkimuksesta, joka on tehty lomailumahdollisuuksista EU-maissa.
Kaikista EU-kansalaisista vajaa kolmasosa eli 28 prosenttia ei pysty (taloudellisista syistä) viettämään viikon lomaa.
Pienituloisista prosenttiosuus on (luonnollisesti) paljon suurempi. Esimerkiksi Kreikan pienituloisista liki 89 prosenttia ei kykene lomailemaan kodin ulkopuolella.
Suomessa kansalaisten taloudelliset mahdollisuudet lomailuun ovat tutkimuksen mukaan EU:n parhaat. Meillä jopa pienituloisista 70 prosenttia pystyy viettämään viikon loman poissa kotoa (yhdessäkään muussa maassa prosenttiosuus ei ole näin iso).
Kaikista suomalaisista lomailemaan kykenee luonnollisesti suurempi osa kuin 70 prosenttia. Mitä korkeampi tulotaso, sitä suuremmaksi prosenttiosuus nousee.
Totta kai on erittäin valitettava tosiasia, että meillä on pienituloisia ihmisiä, joista lähes kolmasosa ei voi edes lomailla. Siltikään ei pidä ryhtyä vääristelemään tutkimustuloksia.
verotus palkansaajalla ja yrityksillä on vaan liian kova. julkisen puolen rahantuhlailu on niin järkyttävää, kaikki nuo it-miljardien lypsämiset sun muut, että ei me työssäkäyvät niitä pystytä maksamaan. sikailu tuossa rahan jaossa on niin suurta, että siksi valtaosa elää täällä köyhyydessä. muutama hiljaa elelevä it-miljonääri ja se siitä. sitä on suomi.
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa tämä lapsiperheiden köyhyys. Helsingissä kahvilassa äiti leikkasi lapsille pullan kolmeen osaan. Lapset tappeli ensin vitriinin edessä, mikä pulla otetaan. Äiti ei sitten itse syönyt, kuin yhden haukun ja lapsille jaettu pillimehu.
Se keskituloisen perheen äiti leipoo pullan itse ja tarjoaa itsetehtyä mehua. Järkyttävää, miten jotkut panostavat oman elämänsä hallintaan sen sijaan että tarjoaisivat lapsille kahvilaelämyksiä.
Maailma on mennyt omituiseksi, jos onnistuneeseen ja onnelliseen elämään tarvitaan vuosittaisia lomareissuja. Tätä syötetään joka puolelta, että olet onneton jos et pääse reissaamaan ja saa hankittua sitä, tätä ja tota. Usein tämä pakko tulee ulkopuolelta, ja jos ei seuraisi somessa niin kovasti sitä, miten ”kuuluu elää”, olisi paljon onnellisempi ja tyytyväisempi omaan elämään.
Suurin osa nettopalkasta menee asumiskuluihin.
Lainanlyhennys ja vastike vie palkastani jo melkein 800e. Onneksi vanhemmillani on kesämökki minne voin mennä koska omaan mökkiin minulla ei ole varaa.
Näen että ongelmana täällä Suomessa on juuri se että palkasta ei jää ihmisillä paljoa rahaa käytettäväksi koska verotus ja asumiskulut on niin korkeita meillä.
Asun siis yksin eikä ole lapsia.
M30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihan utopistinen ajatus ettei töissäkäyvillä olisi lomaan rahaa. Meillä nettotulot 7t kuussa yhteensä ja on omakotitalo, 2 autoa, 2 lasta ja lomaillaan ja reissataan, säästöönkin jää.
Eihän kaikki käy töissä. Esim. meidän perheessä mies ei käy, koska on eläkkeellä. Se tarkoittaa silloin neljää ihmistä, joilla ei ole varaa lomailla viikkoa pois kotoa. Yksin mulla olisi, mutta ei ole, kun on ruokittavina nämä kolme muuta.
Minä kirjoitinkin TÖISSÄKÄYVILLÄ. Vastaatko useinkin ihan aiheen vierestä??
Eihän tuossa otsikossa (siinä artikkelissa?) ollut rajattu ihmisiä töissäkäyviin. Miksi tässä pitäisi puhua vain töissäkäyvistä?
Koska ei-työssäkäyvät on "aina lomalla" ja se on ihan ok, että ei-työssäkäyvillä on vähemmän rahaa käytössä vaikkapa lomamatkaan kuin työssäkäyvillä.
Ja esim sairauden takia työttömänä olevilla on lähes aina mahdollisuus hakea kaikenlaisia 'oman sairauden' tuettuja lomia. Tästä tuttavapiirissä useampi esimerkki. Tosin esim yksi äiti, jotka jo kolmena vuonna ovat päässeet viikoksi ohjelmalliseen tuettuun hotellilomaan silti jaksaa ruikata, kun pitäisi päästä Disneylandiin, kun "kaikki muutkin" (muka).
Ai eläkkeellä oleva koti-isä, joka hoitaa kodin ja lapset, on aina lomalla? No, ei kuule ole.
Eläkkeellä olevat koti-isät jotka hoitavat kodin ja lapset, onko noita Suomessa useampikin?
Meidän talossa yli puolet asukkaista on ulkkareita Lähi-idästä, Afrikasta, Venäjältä. Heillä ainakin menee hyviin. Autot on Mersuja ja Bemareita, kodit on bling-bling ja lapset hyvin kasvatettuja. He lähettävät rahaa kotimaamansa ja käyvät kotimaassaan matkoilla.
Ulkkarit elävät Suomessa omassa talouskuplassaan. Heillä on omat ruokakaupat, huonekaluliikket, vaatekaupat, herkkupuodit, ravintolat. Heillä on oma yhteiskunta suomalaisen yhteiskunnan sisällä. Suomalaisilta he saavat yhteiskunnalta "palvelu" rahaa jolla pyörittävät omaa talouttaan markkinatalouden lakien mukaisesti paljon tehokkaamiin kuin suomalainen sosialistinen yhteiskunta.
Toivottavasti ulkkareiden osuus nopeasti kasvaa ja suomalaisen kantaväestön osuus vähenee. Toivottavasti he saavat lisää taloudellista ja poliittista valtaa Suomessa. Heidän yritteliäisyytensä lisää suomalaistenkin vaurautta. Se on ainoa tapa jolla Suomi voi päästä eroon sosialismin kaiken halvannuttavasta ja köyhdyttävästä vaikutuksesta taloudessa ja koko yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Olet täysin oikeassa, kun et usko.
Ap ei ole ymmärtänyt lukemaansa tai sitten vääristelee faktoja tahallaan.
Jutun ja oikeat tutkimustulokset voi tarkistaa täältä:
Vierailija kirjoitti:
Olisi voinut olla meidän perhe aikanaan.
Ei tosin absoluuttisen varattomuuden takia, vaan 'kohtuuden ja oppimisen'. Usein otimme 1-2 yhteistä herkkua jotka sitten jaoimme 3-5hengen kesken. Jokainen sai palan herkkua, mutta maha täytettiin ruoalla.
Toisaalta kyllä kävimme jopa etelän lomilla, johon toki piti säästää pitkin vuotta ja usein teimme (kun lapset koululaisia) niin, että jouluna oli paketissa vain joku tarpeellinen vaate ja kirja+suklaa ja se joululahja oli 'hiihtolomamatka etelään'.
Ja useimmiten esim kun mentiin jonnekin kahvilaan juotiin jo etukäteen repusta vesipullosta suurin jano pois ja saatettiin tosiaan sitten ostaa lapsille yksi limppa jaettavaksi.
Toivottavasti ei ollut heille suuremmin traumaattista.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nettopalkasta menee asumiskuluihin.
Lainanlyhennys ja vastike vie palkastani jo melkein 800e. Onneksi vanhemmillani on kesämökki minne voin mennä koska omaan mökkiin minulla ei ole varaa.
Näen että ongelmana täällä Suomessa on juuri se että palkasta ei jää ihmisillä paljoa rahaa käytettäväksi koska verotus ja asumiskulut on niin korkeita meillä.
Asun siis yksin eikä ole lapsia.
M30
Oikeastihan sun kohdalla: "käytettäväksi ei jää rahaa koska oman vaurauden kerryttäminen on niin kallista" (olethan koko ajan maksamassa itsellesi sitä asuntoa - se on selkeä kulutusvalinta)
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki uskoivat ap:ta ilman mitään lähdekritiikkiä.
Se Hesarin juttu kertoo tutkimuksesta, joka on tehty lomailumahdollisuuksista EU-maissa.
Kaikista EU-kansalaisista vajaa kolmasosa eli 28 prosenttia ei pysty (taloudellisista syistä) viettämään viikon lomaa.
Pienituloisista prosenttiosuus on (luonnollisesti) paljon suurempi. Esimerkiksi Kreikan pienituloisista liki 89 prosenttia ei kykene lomailemaan kodin ulkopuolella.
Suomessa kansalaisten taloudelliset mahdollisuudet lomailuun ovat tutkimuksen mukaan EU:n parhaat. Meillä jopa pienituloisista 70 prosenttia pystyy viettämään viikon loman poissa kotoa (yhdessäkään muussa maassa prosenttiosuus ei ole näin iso).
Kaikista suomalaisista lomailemaan kykenee luonnollisesti suurempi osa kuin 70 prosenttia. Mitä korkeampi tulotaso, sitä suuremmaksi prosenttiosuus nousee.
Totta kai on erittäin valitettava tosiasia, että meillä on pienituloisia ihmisiä, joista lähes kolmasosa ei voi edes lomailla. Siltikään ei pidä ryhtyä vääristelemään tutkimustuloksia.
Ja sitten ovat ne, jotka eivät ehdi lomalle, vaikka olisi varaa. Työntekijöiden oikeudet menevät yrittäjän oikeuksien edelle. Meillä piti olla tällä viikolla loma, mutta miehen yrityksen työntekijän lapsi sairastui ja jotta asiakkaat eivät joudu sijaiskärsijöiksi, mies perui oman lomansa. Sijaisia on mahdotonta saada ja tilapäisen hoitovapaan aikana pitäisi maksaa palkkaa kahdelle yhden työstä, joten ei kannata.
Entinen köyhä kirjoitti:
No, ei minulla ollut opiskelijana tai työttömänä varaa lomailla. Ei se minua mitenkään ihmetyttänyt.
Minulla ei ole koskaan ollut niin paljon rahaa ja naisia kuin opiskellessa. Koko ajan reissattiin ulkomailla. Tehtiin maailmanympärimatkoja. Oli autot ja veneet. Naisia riitti aina. 90-luku oli ikuinen vappu.
2000-luku on paarustettu harmaassa työssä. Rahat menee veroihin ja seinien maksamiseen.
No jos on yh ja asunnon vuokra on 1200€ esim. Tai jos se on 800€, niin saako edes asumistukea, jos on yksi lapsi?