HS 30% suomalaisista on niin köyhiä ettei pysty lomailla viikkoa kodin ulkopuolella
Melko köyhää. Toisaalta viidennes ei kykene edes omaa asumistaan kustantamaan.
Kommentit (669)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan hyvät palkat mutta täällä on niin kallista ettei sillä isolla palkalla oikein mitään saa tehtyä.
Mulla jää palkasta käteen 2000e/kk ja asumiskuluihin sekä laskuihin menee se 1000e/kk.
Sitten tarvitsen vielä autoa työmatkoihin joten mulla jää kuukaudessa reilu 500e elämiseen rahaa joten ei tällä niin vain lähdetä reissailemaan.
Tämä.
Meitä on minä ja yksi lapsi, ja juuri katsoin pankista, että heinäkuussa on mennyt tonni johonkin ei-mihinkään?
En ole ostellut mitään ihmeempiä, mennyt vaan elämiseen.
Tuohon ei siis sisälly muita laskuja kuin parin suoratoistopalvelun suoraveloitus ja 53e matkakortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihan utopistinen ajatus ettei töissäkäyvillä olisi lomaan rahaa. Meillä nettotulot 7t kuussa yhteensä ja on omakotitalo, 2 autoa, 2 lasta ja lomaillaan ja reissataan, säästöönkin jää.
Eihän kaikki käy töissä. Esim. meidän perheessä mies ei käy, koska on eläkkeellä. Se tarkoittaa silloin neljää ihmistä, joilla ei ole varaa lomailla viikkoa pois kotoa. Yksin mulla olisi, mutta ei ole, kun on ruokittavina nämä kolme muuta.
No eikös silloin teidän perheessä 25 % ole varaa lomailla. Tai 50 % jos sinä pystyisit ottamaan yhden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Just oltiin parisen viikkoa ympäri Lappia ja kaiken kaikkiaan meni rahaa 3000€.
Niinpä. Horveä hinta. Tuohon ei pienituloisilla ole varaa, tosiaankaan. Ja siis en sano tätä arvostellakseni niitä, joilla on, vaan että tajutkaa, että näin asia tosiaan on, kuin HS kirjoittaa.
Osalle pienituloisuus ainakin osan elämää on valinta, esim. itselle. Inhoan työntekoa ja rakastan vapaa-aikaa, siksi en tee töitä, kuin 30h viikossa. Mutta olen kokenut pienituloisen elämää ja ilman perintöä ja lahjojani elämäni sukkaisi ihan todella. Köyhillä elämä on ihan hirveää verrattuna varakkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihan utopistinen ajatus ettei töissäkäyvillä olisi lomaan rahaa. Meillä nettotulot 7t kuussa yhteensä ja on omakotitalo, 2 autoa, 2 lasta ja lomaillaan ja reissataan, säästöönkin jää.
Luuletko että kaikilla on nettotulot 7000e?
Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä 2000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikki käy töissä. Esim. meidän perheessä mies ei käy, koska on eläkkeellä. Se tarkoittaa silloin neljää ihmistä, joilla ei ole varaa lomailla viikkoa pois kotoa. Yksin mulla olisi, mutta ei ole, kun on ruokittavina nämä kolme muuta.
No eikös silloin teidän perheessä 25 % ole varaa lomailla. Tai 50 % jos sinä pystyisit ottamaan yhden mukaan.
Ai lomailisin näiden muiden kuukauden ruuilla, vai? Ei ole, johan sanoin. Koska mä ruokin nämä muut, mullakaan ei ole varaa lomailla. Jos olisin yksin, olisi varaa. Tajusitko?
Vierailija kirjoitti:
Onpa yllättävää että kun perheessä on kaksi työssäkäyvää joiden tulot ovat ylimmässä desiilissä niin lomailuunkin on varaa. Se vain on vähän epäselvää että miten se ketjun aiheena olevien 30%:n tuloasteikon alapäästä löytyvän suomalaisen lomailuun tai sen puutteeseen liittyy.
Selvästi kaikkia hyvin palkattuja pestejäkään ei kyllä ainakaan järjen lahjojen perusteella jaeta..
Ei pysty lomailla?
Olisikohan tämä sitä porukkaa, joka ei viitsinyt koulussa tehdä mitään. Vai pitäisikö kirjoittaa ap:n tavoin "ei koulussa viitsinyt tekemään mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa yllättävää että kun perheessä on kaksi työssäkäyvää joiden tulot ovat ylimmässä desiilissä niin lomailuunkin on varaa. Se vain on vähän epäselvää että miten se ketjun aiheena olevien 30%:n tuloasteikon alapäästä löytyvän suomalaisen lomailuun tai sen puutteeseen liittyy.
Selvästi kaikkia hyvin palkattuja pestejäkään ei kyllä ainakaan järjen lahjojen perusteella jaeta..
2 % suomalaisista maksaa 20 % tuloveroista. Sillä tavalla se liittyy. Hyvätuloiset kustantavat alimpien desiilien lomailun, sen maksuttoman, josta siitäkin osataan valittaa.
Olen lomaillut työttömänä, opiskelijana, töissä käyvänä ja kotiäitinä. Joten tuskin kyse on siitä, ettei ole varaa, vaan miten ne varat käyttää. Ja lomailla voi ihan törkeään hintaan tai hyvinkin edullisesti. Voi hyödyntää edullisia lentoja ja majoituksia ja syödäkin voi edullisesti.
Moni köyhänä itseään pitävä elää hyvin tuhlaavaista elämää. Ei seurata hintoja, ostetaan ruoat kalliista kaupasta, rahat menevät huomaamatta kaikenlaisiin turhuuksiin vaikka ei mukamas olekaan ostettu mitään. Ostetaan pizzaa, hampurilaisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty lomailla?
Olisikohan tämä sitä porukkaa, joka ei viitsinyt koulussa tehdä mitään. Vai pitäisikö kirjoittaa ap:n tavoin "ei koulussa viitsinyt tekemään mitään".
Ei. Mulla on korkeakoulututkinto alla. Olen toi työkyvytön jolla on ms. Peruskoulussa ja lukiossakin olin aina kärkikaartia. Life is a bitch. Ja nyt kaiken päälle kuuntelen vielä opistoinssien vittuilua. Kaiken se kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Liikut väärissä piireissä. Tule tänne kokeilemaan, minulla on ms ja elän minimieläkkeellä. Käyn ruoka-avussa ja hortoilen rollaattorilla ilta-aleissa punaleimatuotteiden perässä. Ja meitä on paljon. Mutta älä ihmeessä usko❣️Minulla ei tule olemaan varaa lomaan enää ikinä elämäni aikana.
Pahoittelen tilannettasi, mutta että 30 % olisi samassa tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Seitsemän tonnin nettotulot ja tulet leuhkimaan köyhyyttä koskevaan ketjuun? Ihme tunnevammainen empatiakyvytön leuhka olet, pudotettiinko sinut päällesi vauvana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitinkin TÖISSÄKÄYVILLÄ. Vastaatko useinkin ihan aiheen vierestä??
Eihän tuossa otsikossa (siinä artikkelissa?) ollut rajattu ihmisiä töissäkäyviin. Miksi tässä pitäisi puhua vain töissäkäyvistä?
Vierailija kirjoitti:
No ei mullakaan olis varaa asua Suomessa hotelleissa ja syödä kaikki ateriat ulkona viikon ajan. Johonkin etelän pakettimatkaan voiskin olla varaa.
Mulla on kyllä ihan hyväpalkkainen työ, mutta myös omistusasunto, vapaa-ajan asunto ja auto - no tästäpä jokainen voi sitten varmaan päätellä, miksen yhden ihmisen tuloilla enää tämän lisäksi kauheasti hotelleissa humputtele. Kiinteistöt ja auto vaatii ylläpitoa, ja ihan normaali eläminenkin on Suomessa kallista.
Minä ja mieheni emme ole keskituloisia, mutta ilman tätä remppakotiamme saisimme reilusti säästöön. Matkailun voi unohtaa ainakin vielä seuraavaksi viiden vuodeksi. Tällaiset kyselyt antavat loppujen lopuksi väärin tulkittavaa tietoa. Emme ole köyhiä, olemme vaan valinneet kulutuskohteemme toisin.
Vierailija kirjoitti:
Me kuulutaan tuohon prosenttiin. Asutaan vuokralla, eikö olla käyty lomamatkalla. Ollaan käyty päiväseltään kotieläintilalla, museossa, leikkipuistoissa ja rannalla lähes joka päivä. Asumme lähiössä, jossa paljon lapsia, joten illat kuluneet lähipuistossa kavereiden kanssa. Lapsilla on kuulema ollut paras kesä ikinä.
Niin tämä.
Mikä itseisarvo on "lomailla viikko pois kotoa" - totta helkkarissa vielä sukupolvi sitten mun lapsuudessa kaikilla oli varaa tuohon lomaan - mentiin yksinkertaisesti mummolaan (työleirille)-lomalle, usein lapset koko kesäksi. Oltiin siis montakin viikkoa pois kotoa lomalla.
Jotkut onnekkaat taisi tosiaan mennä johonkin mökkiin, joka takuuvarmasti oli sellainen täällä dissattu 'röttelö ilman mukavuuksia' jopa ilman sähköä!
Nyt on vähemmän noita maaseudun mummoloita, mutta kaikkea ihan samaa, uintia, pyöräilyä, retkeily metsissä marjoja keräämässä, elukoiden ihmettelyä kotieläintilalla, pystyy tekemään retkinä oman kodin mukavuudesta - ja sen teltan pystyy halutessaan laittamaan vaikka omalle parvekkeelle (testattu ja tehty on, hauskin juttu 'ikinä' silloin omien ja naapurin lasten mielestä).
Loma Maksullisella yöpymisellä ei ole mikään itseisarvo, eikä siitä saisi HS eikä yhteiskunnan toimesta sellaista tehdäkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitsemän tonnin nettotulot ja tulet leuhkimaan köyhyyttä koskevaan ketjuun? Ihme tunnevammainen empatiakyvytön leuhka olet, pudotettiinko sinut päällesi vauvana?
Suurin osa suomalaisista keskituloisista on tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Liikut väärissä piireissä. Tule tänne kokeilemaan, minulla on ms ja elän minimieläkkeellä. Käyn ruoka-avussa ja hortoilen rollaattorilla ilta-aleissa punaleimatuotteiden perässä. Ja meitä on paljon. Mutta älä ihmeessä usko❣️Minulla ei tule olemaan varaa lomaan enää ikinä elämäni aikana.
Pahoittelen tilannettasi, mutta että 30 % olisi samassa tilanteessa?
Ihan varmasti, ja syyt ovat moninaiset. Kermaperseenä sitä on vaikea käsittää.
Minua surettaa tämä lapsiperheiden köyhyys. Helsingissä kahvilassa äiti leikkasi lapsille pullan kolmeen osaan. Lapset tappeli ensin vitriinin edessä, mikä pulla otetaan. Äiti ei sitten itse syönyt, kuin yhden haukun ja lapsille jaettu pillimehu.
Useimmille auto on pakollinen ja vihervasemmiston autoilun verotus vie kaikki rahat. Tällä tavalla SDP, Vas. jne pilaavat lapsiperheiden kesät.