HS 30% suomalaisista on niin köyhiä ettei pysty lomailla viikkoa kodin ulkopuolella
Melko köyhää. Toisaalta viidennes ei kykene edes omaa asumistaan kustantamaan.
Kommentit (669)
Tämänkin vuoksi on ollut täysin edesvastuutonta ja piittaamatonta avata matkailua korona-aikana: hauskanpito jää yksille, mutta haitat ja kustannukset kaikkien - köyhienkin - kestettäväksi ja kannettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty lomailla?
Olisikohan tämä sitä porukkaa, joka ei viitsinyt koulussa tehdä mitään. Vai pitäisikö kirjoittaa ap:n tavoin "ei koulussa viitsinyt tekemään mitään".
Kunpa se olisikin vain viitsimisestä kiinni. Kaikille ei valitettavasti koulunkäynti ole helppoa. On monia syitä, kuten lukihäiriö, siihen, ettei koskaan opi kirjoittamaan oikein. Sydäntä raastaa, kun seuraa koululaista, joka lukihäiriön takia tekee moninverroin enemmän työtä oppiakseen, kuin kaverinsa. Silti jää tuloksissa aina huonommaksi. Voi, kun te fiksut ja parempiosaiset ette pilkkaisi ja löisi lyötyjä. Kyllähän lukihäiriöisistä, kuten esim. Hjallis ja nepsyistä osa pärjää elämässään hyvinkin. Silloin yleensä on sitten muut asiat, kuten perhetilanteen ja koulun tuki vankkaa ja riittävää. Suurin osa joutuu taistelemaan, monet jopa oikeudessa asti saadakseen lapselleen avustajan ja tukea esim. juuri lukihäiriön hoitoon.
Sitten on myös sellaisia oppimisvaikeuksia jotka estävät pärjäämisen sai kuinka paljon tukea hyvänsä. On olemassa suhteellisen iso joukko ihmisiä, joilla ei käytännössä ole edellytyksiä pärjätä nykyisessä työelämässä. Näillä on laaja-alaista oppimisvaikeutta (ennen sitä kusuttiin heikkolahjaisuudeksi mikä kertonee kaikille mistä on kyse) tai lievää kehitysvammaa mikä keski-ikäisillä on usein diagnosoimaton kun ei sitä meidän lapsuudessamme niin paljon tutkittu.
Minullakin on paha hahmotushäiriö ja todennäköisesti myös ihan puhtaasti älyssä vikaa. Tähän vielä lisämausteeksi tarkkaavaisuushäiriö ja aspergerpiirteet. Ei minulle ole oikein paikkaa tässä yhteiskunnassa. Kyllä minua on autettu ja kannustettu ja itse olen yrittänyt ja yrittänyt lukemattomia kertoja, mutta eihän se näitä synnynnäisiä ominaisuuksia poista.
Enkä minä vaadi, että yhteiskunnan pitäisi alkaa kustantamaan minulle lomia. Mutta toivoisin niiltä fiksummilta ja pärjäävämmiltä vähän ymmärrystä.
Kasvihuoneelle tai maatilalle apumieheksi. Kyllä paikka löytyy.
Kuule kun minä olen jo töissä, mutta sillä palkalla jota minulle mahdollisista töistä voi saada, ei aikuinen ihminen kunnolla tule toimeen. Minulla on myös tiedossa, että tämä ei tule olemaan loppuelämäni työ, että sen saamisen mahdollisti sattuma, oikeassa paikassa oikeaan aikaan oleminen ja että uutta en saa sitten kun tätä ei enää ole. Mutta tällä hetkellä en ole lähdössä tästä paikasta mihinkään, saan olla kiitollinen siitä, että minulla on ylipäänsä työ.
Maatiloilla ja kasvihuoneilla ei edes ole mitään apumiehiä, ei nykyään enää tuollaisia avustavia töitä juuri ole mikä onkin kaltaisilleni ongelma. Luuletko, että hahmotushäiriöinen kömpelys pärjää jossain maatilalla? Näissä töissä on todella kova työtahti eikä siellä ole aikaa jonkun katsoa perään ja opastaa tällaista toistaitoista. Sitä paitsi mihinkään paikkaan ei vain mennä. Työntekijöiden hakeminen ei ole mitään hyväntekeväisyyttä. En minäkään, jos olisin työnantaja, palkkaisi ihmistä jolla olisi niin isoja haasteita selvitä yksinkertaisistakin työtehtävistä kuin minulla. Palkkaisitko sinä?
Ja miten muuten siellä maaseudulla jossa nämä työpaikat ovat, pärjätään ilman ajokorttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa tämä lapsiperheiden köyhyys. Helsingissä kahvilassa äiti leikkasi lapsille pullan kolmeen osaan. Lapset tappeli ensin vitriinin edessä, mikä pulla otetaan. Äiti ei sitten itse syönyt, kuin yhden haukun ja lapsille jaettu pillimehu.
Olisiko siinä ollut mitään jos äiti olisi itse leiponut ja vienyt lapset vaikka puistoon mehuretkelle. Mehuakin muuten voi tehdä itse.
Just ja äiti vois liftata ämpärin kanssa kaupungin ulkopuolelle keräämään ne mehumarjat. Olivat varmaankin ulkoilemassa tms. ja tuli jano. Tai ehkä äiti halusi antaa lapsilleen edes pienen maistiaisen, siitä mikä monille muille on jokapäiväistä tai ainakin silloin tällöin mahdollista.
Ei pysty lomaileMAAN.
En pysty lukeMAAN huonoa suomea.
Pystyn kuitenkin nipottaMAAN tarpeen tullen ;).
Suurin osa vanhemmistaan syntyneistä suomalaisista on kotoa lähtiessään varattomia.
On niitä jotka eivät tee mitään ja jäävät varattomiksi.
On niitä jotka tsemppaavat ja vaurastuvat.
Kysymys on valinnosta.
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Laura Rätykö se taas siellä ihmettelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisella jää käteen aika lailla saman verran kuin köyhällä. Lisäksi köyhä voi hakea tuettuja lomia, keskituloinen pomppaa niiltä pois tulojensa takia. Kun et ole oikeutettu mihinkään tukiin (paitsi lapsilisä, jota saavat kaikki), vaan kaikki pitää maksaa itse, on tilanne tämä.
Emme ole KOSKAAN lentäneet lasteni kanssa minnekään, saati lomailleet ulkomailla Ruotsin/Tallinnan risteilyjä lukuunottamatta. Eläminen pääkaupunkiseudulla sekä harrastukset maksavat. Esim. sama harrastus Helsingissä maksaa 2x niin paljon kuin vaikka Kymenlaaksossa. Muuttaminen ei ole mahdollista, koska työ Helsingissä ja lasten etävanhempi (kustannussäästö palaisi tapaamisten kustannuksiin; muuttava vanhempi voidaan velvoittaa maksamaan).
Jää työttömäksi. Olet selvästi niin katkera ja kateellinen köyhille, että sinun ei kannata yrittää yhtään vedota siihen, että olet töissä koska "ihmisen pitää elättää itsensä". Kun jäät työttömäksi, elämäsi paranee, lapsesi pääsevät tuetuille lomille ja saavat harrastaa ilmaiseksi. Näinhän sinä köyhien elämän näet, se on mielestäsi parempaa kuin sinulla nyt.
Valitettavasti työttämäksi jäämistä minulle on ehdotettu mm. Kelasta ja oikeusaputoimistosta, kun olen saanut kielteisiä päätöksiä hakemuksiini. Kuitenkin töissä käynti on minulle "vapaa-aikaa" lapsiperhe-elämästä (2 erityislasta) ja se ainoa syrjäytymistä ehkäisevä asia. Mutta taloudellisesti ei kannattavaa.
Jos en olisi töistä, saisimme sosiaalipalveluista jne. erilaista tukea kotiin, mm. omaishoidon tukea, siivouspalvelua, harrastustukea, tuettuja lomia jne. Työssäkäyvälle näitä ei tarjota. Plus miinus nolla.
Tälle on ihan nimityskin ja se on kannustinloukku.
Jaa-a, minusta kuulostaa siltä, että jos saisit kaikki nuo mainitsemasi avut, niin et tarvitsisi työntekoa paetaksesi omia lapsiasi.
Jää siis työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihan utopistinen ajatus ettei töissäkäyvillä olisi lomaan rahaa. Meillä nettotulot 7t kuussa yhteensä ja on omakotitalo, 2 autoa, 2 lasta ja lomaillaan ja reissataan, säästöönkin jää.
Onpa yllättävää että kun perheessä on kaksi työssäkäyvää joiden tulot ovat ylimmässä desiilissä niin lomailuunkin on varaa. Se vain on vähän epäselvää että miten se ketjun aiheena olevien 30%:n tuloasteikon alapäästä löytyvän suomalaisen lomailuun tai sen puutteeseen liittyy.
Selvästi kaikkia hyvin palkattuja pestejäkään ei kyllä ainakaan järjen lahjojen perusteella jaeta..
Ulosannista päätellen ei ole edes kouluja käynyt tämä 7000€/netto tienaava perhe tai ainakaan kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksuhäiriömerkintä on n. 400 000 suomalaisella ja asumistukia saa jo miljoonan suomalaisen verran. Ökykulutukseen on varaa vain muutamalla prosentilla mutta tämähän ei ole ongelma oikeistopuolueiden milestä,koska tulo- ja varallisuuserojen pitää antaa kasvaa lisää holtittomasti! Ennen oli duunareillaki varaa rakentaa omakotitalo ja mökki mutta nyt sen on monelle täysi mahdottomuus. Nuorten tulevaisuus näyttää synkältä pätkätöiden ja ulkomaisen halpatyövoiman puristuksessa.
Just kuin jonkun EU-tutkimuksen, missä todettiin, että pieni ja suurituloisimpien tuloerot on Suomessa hyvin paljon EU-keskivertoa pienemmät.
Eli tästä ketjusta päätellen ei se tulojen suhteelliset pienet erot kuitenkaan onnea ole tuoneet...
Ja tuo iänikuinen länkytys "ulkomaisesta halpatyövoimasta" - joku jenkki totesi, että jos oikeasti pitää olla huolissaan omasta työpaikastaan, koska se on uhattuna kielitaidottoman ja kouluttamattoman ulkomaisen työnvoiman takia, kannattaa kyllä keskittyä kehittämään sitä omaa osaamistaan ja kouluttautua.
Tuloerot rupeavat kasvamaan kun hyvin toimeentulevien määrä kasvaa.
Suomalaiset ovat pienituloisia ja kotitaloudet ovat Eurooppalaisittan köyhiä.
Mutta se tarkoittaa sitä, ettei enää voi lisätä yhtään veroja eikä muita "rangaistusmaksuja" työn tekijöille (missään tuloluokassa!-yleensähän ihmiset kokevat, että kaikkia niitä "suurituloisia, jotka tienaavat sen euron enemmän kuin minä voisi uhan hyvin verottaa lisää")
Se ei tuo lainkaan lisää "parempaa toimeentuloa" ihmisille eikä 'vaurautta kotitaloudelle' että kaikki lisätulo verotetaan "yhteiskunnan hyväksi" .
Tästähän on kyse - tuloerot ovat hyvästä!
Toki niin, että ne kaikkein vähäisintäkään tulevat ok toimeen tuloillaan. Mutta senpä takia Suomessa on varsin tiukka AY-liike ja minimisäädökset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty lomailla?
Olisikohan tämä sitä porukkaa, joka ei viitsinyt koulussa tehdä mitään. Vai pitäisikö kirjoittaa ap:n tavoin "ei koulussa viitsinyt tekemään mitään".
Kunpa se olisikin vain viitsimisestä kiinni. Kaikille ei valitettavasti koulunkäynti ole helppoa. On monia syitä, kuten lukihäiriö, siihen, ettei koskaan opi kirjoittamaan oikein. Sydäntä raastaa, kun seuraa koululaista, joka lukihäiriön takia tekee moninverroin enemmän työtä oppiakseen, kuin kaverinsa. Silti jää tuloksissa aina huonommaksi. Voi, kun te fiksut ja parempiosaiset ette pilkkaisi ja löisi lyötyjä. Kyllähän lukihäiriöisistä, kuten esim. Hjallis ja nepsyistä osa pärjää elämässään hyvinkin. Silloin yleensä on sitten muut asiat, kuten perhetilanteen ja koulun tuki vankkaa ja riittävää. Suurin osa joutuu taistelemaan, monet jopa oikeudessa asti saadakseen lapselleen avustajan ja tukea esim. juuri lukihäiriön hoitoon.
Sitten on myös sellaisia oppimisvaikeuksia jotka estävät pärjäämisen sai kuinka paljon tukea hyvänsä. On olemassa suhteellisen iso joukko ihmisiä, joilla ei käytännössä ole edellytyksiä pärjätä nykyisessä työelämässä. Näillä on laaja-alaista oppimisvaikeutta (ennen sitä kusuttiin heikkolahjaisuudeksi mikä kertonee kaikille mistä on kyse) tai lievää kehitysvammaa mikä keski-ikäisillä on usein diagnosoimaton kun ei sitä meidän lapsuudessamme niin paljon tutkittu.
Minullakin on paha hahmotushäiriö ja todennäköisesti myös ihan puhtaasti älyssä vikaa. Tähän vielä lisämausteeksi tarkkaavaisuushäiriö ja aspergerpiirteet. Ei minulle ole oikein paikkaa tässä yhteiskunnassa. Kyllä minua on autettu ja kannustettu ja itse olen yrittänyt ja yrittänyt lukemattomia kertoja, mutta eihän se näitä synnynnäisiä ominaisuuksia poista.
Enkä minä vaadi, että yhteiskunnan pitäisi alkaa kustantamaan minulle lomia. Mutta toivoisin niiltä fiksummilta ja pärjäävämmiltä vähän ymmärrystä.
Kasvihuoneelle tai maatilalle apumieheksi. Kyllä paikka löytyy.
Kuule kun minä olen jo töissä, mutta sillä palkalla jota minulle mahdollisista töistä voi saada, ei aikuinen ihminen kunnolla tule toimeen. Minulla on myös tiedossa, että tämä ei tule olemaan loppuelämäni työ, että sen saamisen mahdollisti sattuma, oikeassa paikassa oikeaan aikaan oleminen ja että uutta en saa sitten kun tätä ei enää ole. Mutta tällä hetkellä en ole lähdössä tästä paikasta mihinkään, saan olla kiitollinen siitä, että minulla on ylipäänsä työ.
Maatiloilla ja kasvihuoneilla ei edes ole mitään apumiehiä, ei nykyään enää tuollaisia avustavia töitä juuri ole mikä onkin kaltaisilleni ongelma. Luuletko, että hahmotushäiriöinen kömpelys pärjää jossain maatilalla? Näissä töissä on todella kova työtahti eikä siellä ole aikaa jonkun katsoa perään ja opastaa tällaista toistaitoista. Sitä paitsi mihinkään paikkaan ei vain mennä. Työntekijöiden hakeminen ei ole mitään hyväntekeväisyyttä. En minäkään, jos olisin työnantaja, palkkaisi ihmistä jolla olisi niin isoja haasteita selvitä yksinkertaisistakin työtehtävistä kuin minulla. Palkkaisitko sinä?
Ja miten muuten siellä maaseudulla jossa nämä työpaikat ovat, pärjätään ilman ajokorttia?
Hahmotushäiriöiseksi kirjoitat suorastaan loistavaa suomen kieltä (keskimäärin parempaa kuin joku Iltalehden toimittaja) - Älä usko siihen, ettei sulla ole mahdollisuuksia tuon työn jälkeen mihinkään. Tsemppiä!
Eipä mulla muuta.
Mikael Kosola kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikut väärissä piireissä. Tule tänne kokeilemaan, minulla on ms ja elän minimieläkkeellä. Käyn ruoka-avussa ja hortoilen rollaattorilla ilta-aleissa punaleimatuotteiden perässä. Ja meitä on paljon. Mutta älä ihmeessä usko❣️Minulla ei tule olemaan varaa lomaan enää ikinä elämäni aikana.
Olet eläkkeellä. Lomaa koko ajan.
Mahtavinta Suomessa on kaikkein köyhimpiä ja _sairaita_ kadehtivat keskiluokkaiset kultalusikkaperseet 😂 En voi tajuta millainen ihminen kehtaa kirjoittaa tuollaisen kommentin. Ai niin, kiusaaja. Sitähän meillä osataan.
Vierailija kirjoitti:
ei pysty LOMAILEMAAN.
70 prosenttia suomalaisista ei tiedä, että pysty-sanan jälkeen ei tule verbin perusmuoto.
t. ei pysty ymmärtää
Suuri osa peruskoulun läpäisseistä ei tiedä, mitä tarkoittaa verbin perusmuoto.
Puolet lukion ja amk:n käyneistä ei tiedä, mitä sana utopia tarkoittaa.
Juuri eräs tradenomi käytti sanaa "platoninen" sarkastisen synonyyminä(varmaan tsvoitteli sanaa "lakoninen", joka olisi ollut huti sekin.
Vierailija kirjoitti:
Mikael Kosola kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikut väärissä piireissä. Tule tänne kokeilemaan, minulla on ms ja elän minimieläkkeellä. Käyn ruoka-avussa ja hortoilen rollaattorilla ilta-aleissa punaleimatuotteiden perässä. Ja meitä on paljon. Mutta älä ihmeessä usko❣️Minulla ei tule olemaan varaa lomaan enää ikinä elämäni aikana.
Mahtavinta Suomessa on kaikkein köyhimpiä ja _sairaita_ kadehtivat keskiluokkaiset kultalusikkaperseet 😂 En voi tajuta millainen ihminen kehtaa kirjoittaa tuollaisen kommentin. Ai niin, kiusaaja. Sitähän meillä osataan.
Eikä hävetä näköjään yhtään kun kehtaa vielä nimellään tuollaisen oksennuksen kirjoittaa.
Siis tuossa Hesarin jutussa ei puhuttu suomalaisista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla niin köyhä ettei lomaankaan ole varaa?
Me ollaan mielestäni keskituloinen perhe. Saadaan miehen kanssa molemmat n. 2700e/kk käteen. Ei ole varaa lomailla.
Aika erikoista.
Minä yksinhuoltajana saan käteen n. 1800 euroa kuussa ja kivan loman vietimme tänäkin kesänä lasten kanssa. Ei tosin Malediiveilla käytykään.
Kiva sulle. Lyhennätkö sinäkin asuntolainaa 1200e/kk, maksat vastiketta 1000 euroa/kk ja muita lainoja 500 euroa/kk?
Ei, minä keskituloisena yksinhuoltajana (1 teini) maksan ison kaupungin keskustan liepeiltä kolmiosta asuntovelkaa n. 200,-/kk ja vastiketta vajaa 300,-/kk, muita lainoja ei ole, auto on (alle 5 v. vanha, vaihdan uudempaan muutaman vuoden välein, säästämällä rahat etukäteen). Ja normaalitilanteessa meillä on varaa yhteen etelänlomaan sekä yhteen Lapin lomaan vuodessa. Ja useampaan pitkään viikonloppuun. Nyt olisi ollut varaa, muttei halua niihin kotimaan hotellilomiin. Että viikkoa ei putkeen lomailtu, 3+3 yötä kuitenkin. Suosimme yleensäkin mökkejä ja lomahuoneistoja kotimaassa harvemmin hotellimajoitusta, jo ihan siksi, että rakastetaan tytön kanssa saunomista, lomalla siitä haluaa ja ehtii nauttia ja tilaa niissä on hotellihuonetta enemmän. Plus ruuassa säästää, kun voi tehdä itse sen lisäksi että välillä tietysti syödään ravintolassakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikael Kosola kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskelan tapaus kertoi meille kaiken siitä, millaista sakkia näissä keskiluokkaisissa perheissä elelee. Heikompien kiusaaminen on nautinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin: Suomi on vauras maa.
Niin valtio on vauras mutta kansalaiset eivät.
Niin , ja rälssin ylläpito on . Montako johtajaa lienee yhtä tuottavan työntekijää kohden ? Ne vain paisuu ja uusia syntyy . Virkoja kaikille ja sopeutumisrahaa kun net " ammutaan " alas ei ne tyhjänpäälle jää . Virka luodaan ja kaverille ja suvulle kanssa . Kuin vapaamuurarit ? Sitten köyhä kansa pärjätköön vaikka varastelemalla johon muuten vanhat ja vaivaiset ei kykene ja heiltä hampaat naulaan . Ketäpä sitä taasen äänestäisikään ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisella jää käteen aika lailla saman verran kuin köyhällä. Lisäksi köyhä voi hakea tuettuja lomia, keskituloinen pomppaa niiltä pois tulojensa takia. Kun et ole oikeutettu mihinkään tukiin (paitsi lapsilisä, jota saavat kaikki), vaan kaikki pitää maksaa itse, on tilanne tämä.
Emme ole KOSKAAN lentäneet lasteni kanssa minnekään, saati lomailleet ulkomailla Ruotsin/Tallinnan risteilyjä lukuunottamatta. Eläminen pääkaupunkiseudulla sekä harrastukset maksavat. Esim. sama harrastus Helsingissä maksaa 2x niin paljon kuin vaikka Kymenlaaksossa. Muuttaminen ei ole mahdollista, koska työ Helsingissä ja lasten etävanhempi (kustannussäästö palaisi tapaamisten kustannuksiin; muuttava vanhempi voidaan velvoittaa maksamaan).
Jää työttömäksi. Olet selvästi niin katkera ja kateellinen köyhille, että sinun ei kannata yrittää yhtään vedota siihen, että olet töissä koska "ihmisen pitää elättää itsensä". Kun jäät työttömäksi, elämäsi paranee, lapsesi pääsevät tuetuille lomille ja saavat harrastaa ilmaiseksi. Näinhän sinä köyhien elämän näet, se on mielestäsi parempaa kuin sinulla nyt.
Tässä kun katselee ylitöitä tekemällä keskituloiseksi yltävän, kolmivuorotyötä tekevän perheenäidin ja työttömän perheenäidin arjen puurtamista, niin ei käy kumpaakaan kateeksi. Eikä ole syytä heidän kadehtia tai haukkua toisiaan. Samaa harmaata molempien elämä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa yli puolet asukkaista on ulkkareita Lähi-idästä, Afrikasta, Venäjältä. Heillä ainakin menee hyviin. Autot on Mersuja ja Bemareita, kodit on bling-bling ja lapset hyvin kasvatettuja. He lähettävät rahaa kotimaamansa ja käyvät kotimaassaan matkoilla.
Ulkkarit elävät Suomessa omassa talouskuplassaan. Heillä on omat ruokakaupat, huonekaluliikket, vaatekaupat, herkkupuodit, ravintolat. Heillä on oma yhteiskunta suomalaisen yhteiskunnan sisällä. Suomalaisilta he saavat yhteiskunnalta "palvelu" rahaa jolla pyörittävät omaa talouttaan markkinatalouden lakien mukaisesti paljon tehokkaamiin kuin suomalainen sosialistinen yhteiskunta.
Toivottavasti ulkkareiden osuus nopeasti kasvaa ja suomalaisen kantaväestön osuus vähenee. Toivottavasti he saavat lisää taloudellista ja poliittista valtaa Suomessa. Heidän yritteliäisyytensä lisää suomalaistenkin vaurautta. Se on ainoa tapa jolla Suomi voi päästä eroon sosialismin kaiken halvannuttavasta ja köyhdyttävästä vaikutuksesta taloudessa ja koko yhteiskunnassa.
Mistä sä tiedät että heidän kodit on "bling-blingiä"? Ootko käynyt jokaisen luona kylässä? Ja mitä ylipäätään tarkoitat tuolla bling-blingillä?