Mistä järjestän lapselleni hoitajan?
Lapseni on nyt 8kk ikäinen ja vanhempainrahakauteni päättyisi siis ensikuussa. Olen aloittanut opiskelut viikko sitten. Aluksi suunnitelmani oli se, että lapsi on isovanhemmillaan 2 ensimmäistä viikkoa, ja tämän jälkeen jään kotiin 3viikoksi ja opiskelisin itsenäisesti tämän ajan. Ajattelin tämän järjestelyn sopivan, sillä olen opiskellut alaa jo aiemmin, enkä uskonut, että jäisin kovin pahasti muista jälkeen.
Tajusin kuitenkin viime viikolla, että nykyinen kouluni panostaa opetuksen laatuun ja oppilaisiin täysin eri tavalla kuin aiempi kouluni. Työtahti on nopea, eikä minulla jää varaa olla pois koulusta laisinkaan!
Otin yhteyttä kaupungin työntekijään, keneltä kysyin voiko lapseni päivähoitoon ottamista aikaistaa, jos keskeytän vanhempainrahakauteni. Sanoivat, että jos päiväkodissa on vapaa paikka, sen pitäisi onnistua. Soittivat perjantaina, että lapsi saa aloittaa jo maanantaina. Kerkesin ilahtua ja soitin innoissani miehelleni että asia järjestyi. 5 minuuttia myöhemmin kuitenkin soittivat takaisin ja peruivatkin aloituksen, koska eivät olleet laskeneet lapseni ikää oikein. Eli lapseni ei nyt voikaan aloittaa ennen 9kk ikää.
Yksityiseen hoitajaan minulla ei ole varaa enkä tiedä enää mitä tekisin. Hyvä ystäväni tarjosi minulle apuaan 10päivän ajaksi, hänellä on tuolloin loma, mutta en millään viitsisi tuhlata hänen ainoita vapaapäiviään lapseni hoitoon. Lisäksi hän asuu toisella paikkakunnalla, joten vienti/tuonti hankaloituu.
Olen ymmärtänyt että kunnan päiväkodeissa on ollut nuorempiakin lapsia vauvaryhmässä, miksi minun lapseni ei pääse hoitoon? Onko kellään ideoita, mistä keksisin hoitopaikan tähän hätään??
Kommentit (65)
Ei pääse kunnalliseen hoitoon koska vanhempainvapaa on kesken. Mitenkäs olisi lapsen isä?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:57"]Ei pääse kunnalliseen hoitoon koska vanhempainvapaa on kesken. Mitenkäs olisi lapsen isä?
[/quote]
Lapsen isä on vastaavassa asemassa omassa työssän. Heillä on juuri kausi alkanut ja todella kiireistä töissä, hän ei siksi voi jäädä kotiin.
Helppoa, miehesi ottaa 3 viikkoa palkatonta lomaa. Ongelma ratkaistu (tai sitten jäät itse hoitamaan lasta sen ajan, ja menet kouluun myöhemmin. Työskentelet sitten kovemmin esim iltaisin niin, että saat toiset kiinni.
Hankit kotiin hoitajan kun tarviit. En olis voinut omaani edes 9kk laittaa päiväkotiin. On siis ihan järkevä että edes jotkut rajat. Jos niillä muilla on ollut jokin erityinen syy esim. Masennus ja lapsi hoidossa välillä tai jotain.
63: siksi alapeukkuja että monelle av mammalle lapsi on se paras tekosyy jäädä kotiin, kodinhoidontuella ja miehen rahoilla tietenkin.
Jos taloudessa tekee tiukkaa niin vingutellaan luotto tappiin ja taas mietitään.
Kuten joku jo sanoi: Kodinhoidontuki on pieni. Siihen lapsilisä - summa on edelleen pieni. Useilla on autolaina, asuntolaina.. Sen päälle kaikki normaalin elämisen kulut. Vaikka olisi mies niin välttämättä ei riitä. Eivätkä kaikki halua laskea joka kuukausi ostoksia sentilleen.
Itse olen mennyt perhepäivähoitajalle kun olin 8kk.
Suhde vanhempiini on läheinen ja lämmin. Lapsuudesta ihania ja hyviä muistoja :)
Omat lapseni menivät hoitoon 2v tarhaan (nyt jo siis 4v) ja toinen 13kk perhepäivähoitajalle. Itse töissä ja mies töissä. On ihana oma koti ja rahaa säästössä pahanpäivän varalle - rahaa on myös ruokaan ja lastentarpeisiin. Illat ja viikonloput (ja lomat) vietämme perheenä.
Älkää aina jaksako syyllistää niitä jotka eivät halua / voi olla kotona lapsen kanssa. Te voitte (vai voitteko?) ja se on ihan fine :)