Mistä järjestän lapselleni hoitajan?
Lapseni on nyt 8kk ikäinen ja vanhempainrahakauteni päättyisi siis ensikuussa. Olen aloittanut opiskelut viikko sitten. Aluksi suunnitelmani oli se, että lapsi on isovanhemmillaan 2 ensimmäistä viikkoa, ja tämän jälkeen jään kotiin 3viikoksi ja opiskelisin itsenäisesti tämän ajan. Ajattelin tämän järjestelyn sopivan, sillä olen opiskellut alaa jo aiemmin, enkä uskonut, että jäisin kovin pahasti muista jälkeen.
Tajusin kuitenkin viime viikolla, että nykyinen kouluni panostaa opetuksen laatuun ja oppilaisiin täysin eri tavalla kuin aiempi kouluni. Työtahti on nopea, eikä minulla jää varaa olla pois koulusta laisinkaan!
Otin yhteyttä kaupungin työntekijään, keneltä kysyin voiko lapseni päivähoitoon ottamista aikaistaa, jos keskeytän vanhempainrahakauteni. Sanoivat, että jos päiväkodissa on vapaa paikka, sen pitäisi onnistua. Soittivat perjantaina, että lapsi saa aloittaa jo maanantaina. Kerkesin ilahtua ja soitin innoissani miehelleni että asia järjestyi. 5 minuuttia myöhemmin kuitenkin soittivat takaisin ja peruivatkin aloituksen, koska eivät olleet laskeneet lapseni ikää oikein. Eli lapseni ei nyt voikaan aloittaa ennen 9kk ikää.
Yksityiseen hoitajaan minulla ei ole varaa enkä tiedä enää mitä tekisin. Hyvä ystäväni tarjosi minulle apuaan 10päivän ajaksi, hänellä on tuolloin loma, mutta en millään viitsisi tuhlata hänen ainoita vapaapäiviään lapseni hoitoon. Lisäksi hän asuu toisella paikkakunnalla, joten vienti/tuonti hankaloituu.
Olen ymmärtänyt että kunnan päiväkodeissa on ollut nuorempiakin lapsia vauvaryhmässä, miksi minun lapseni ei pääse hoitoon? Onko kellään ideoita, mistä keksisin hoitopaikan tähän hätään??
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:30"]Tuonikäinen tarvitsee vanhempiaan, ei materiaa. Eikä kuulosta siltä että opinnoilla valmistuisit mihinkään kovin kummoiseen...
[/quote]
En ehkä sinun mittapuullasi, mutta ammatti on intohimoni ja olen mieluusti sellaisessa ammatissa josta pidän. Ja paremmin sillä tienaan kuin nykyisessä työssäni. Tiettyjä etujakin ammatti tuo tullessaan kunhan vaan taitoni karttuvat.
Ei vanhempainvapaata edes voi pitää kun äiti on äitiysvapaalla. Sotket termit.
Sinulla on vauva. Siirrä opintoja vuodella. Jooko?
Joo, no nyt ei ole aika miettiä sinun intohimojasi vaan lapsen hyvinvointia.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:33"]Samaa mieltä kuin 21. Vanhempainvapaa nyt vain pidetään jos lapsi sattuu syntymään. Se on työntekijän subjektiivinen oikeus. Kaikilla on aina kiire töissä, mutta silti lapsia syntyy ja vapaita pidetään.
[/quote]
Tosiaan ne vapaat on jo pidetty.
Ota lainaa ja palkkaa hoitaja siihen asti, että vauva täyttää 9kk.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:33"]Samaa mieltä kuin 21. Vanhempainvapaa nyt vain pidetään jos lapsi sattuu syntymään. Se on työntekijän subjektiivinen oikeus. Kaikilla on aina kiire töissä, mutta silti lapsia syntyy ja vapaita pidetään.
[/quote]
[/quote]
Ei voi olla, jos lapsi on alle 9kk.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:38"]Joo, no nyt ei ole aika miettiä sinun intohimojasi vaan lapsen hyvinvointia.
[/quote]
Lapseni voi oikein hyvin, kiitos vain. Minut on laitettu aikanaan päiväkotiin 9kk iässä, kun äitini oki töissä ja opiskeli.
Tuhannet lapset on laitettu tuon ikäisenä päiväkotiin ja heistä on kasvanut ihan kelpokansalaisia. Jopa tohtoreita kansanedustajia ja vaikka keitä muita.
No siinähän sen sitten näkee. Kiintymiskyvytön tuli sinustakin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:33"]Samaa mieltä kuin 21. Vanhempainvapaa nyt vain pidetään jos lapsi sattuu syntymään. Se on työntekijän subjektiivinen oikeus. Kaikilla on aina kiire töissä, mutta silti lapsia syntyy ja vapaita pidetään.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No nyt tulee mulle uutta tietoa? Mites se vanhempainvapaa isän kohdalla määräytyy? Isä oli poissa töistä vajaa kk lapsen syntymän jälkeen ja toisen kerran kesällä.
ap
Sotket isyysvapaisiin. Ja miksi helvetissä se kesällä niitä käytti kun niille olisi käyttöä nyt?!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:33"]Samaa mieltä kuin 21. Vanhempainvapaa nyt vain pidetään jos lapsi sattuu syntymään. Se on työntekijän subjektiivinen oikeus. Kaikilla on aina kiire töissä, mutta silti lapsia syntyy ja vapaita pidetään.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No nyt tulee mulle uutta tietoa? Mites se vanhempainvapaa isän kohdalla määräytyy? Isä oli poissa töistä vajaa kk lapsen syntymän jälkeen ja toisen kerran kesällä.
ap
[/quote]
Vanhempainvapaa on se, joka alkaa äitiysloman loputtua (kun vauva on noin 3kk) ja loppuu kun vauva on noin 9kk. Äitiysloman voi pitää vain äiti, isyysloman vain isä mutta vanhempainvapaan kumpi vain.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:43"]No siinähän sen sitten näkee. Kiintymiskyvytön tuli sinustakin.
[/quote]
Mistä hitosta sinä tiedät mitä minä tunnen lastani kohtaan?? Olet todella hävytön ja loukkaava. Että joku edes yrittää väittää etten välittäisi lapsestani. On se nyt kumma!
Jos ei kiinnostaisi lapsen hyvinvointi, en edes jaksaisi yrittää etsiä hoitoapua.
Kiitos AV kannatti yrittää, mutta eihän täältä saa kuin pahan mielen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:33"]Samaa mieltä kuin 21. Vanhempainvapaa nyt vain pidetään jos lapsi sattuu syntymään. Se on työntekijän subjektiivinen oikeus. Kaikilla on aina kiire töissä, mutta silti lapsia syntyy ja vapaita pidetään.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Määräytyy ihan samalla tavalla isän ja äidin kohdalla. Yhteensä 158 päivää, kummallakin korkeintaan kaksi jaksoa. Bonuksena voi saada ns. isäkuukauden. Onkohan isä kuitenkin ollut isyysvapaalla.
Kukaan täyspäinen äiti ei toimi kuten sinä. Tai isä.
Missä kaupungissa asut? Eikö kukaan sukulainen voisi olla avuksi?
Ota vauva mukaan kouluun. Selität opettajille että nyt on poikkeustilanne. Ja joka päiväksi palkkaat pariksi tunniksi MLL:n hoitajan joka huolehtii lapsesta osan aikaa siellä koulussa, vaikka käytävällä ja lähipuistossa, jos vauvaa on hankala pitää mukana opetusta seuratessa.
Voiko vauvan ottaa kouluun mukaan? Jos siis rauhallinen tapaus.
Etkö voi siirtää opintoja vuodella? Asiat tärkeysjärjestykseen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:27"]"Lapsen isä on vastaavassa asemassa omassa työssän. Heillä on juuri kausi alkanut ja todella kiireistä töissä, hän ei siksi voi jäädä kotiin."
No voi hyvänen aika sentään. Suomessa jopa pääministerit ovat pitäneet vanhempainvapaata, puhumattakaan muista ministereistä. Ja yrityselämässä sama juttu, siellä toimitusjohtajat pitävät vahempainvapaat, koska yleensä lapsi menee työn edelle, oli kiire töissä tai ei.
Se on järjestelykysymys, koska kukaan meistä ei ole korvaamaton ja tämä asiat on mietitty moneen kertaan, mitä vastuullisempi tehtävä, varahenkilö on etukäteen nimetty, sillä kuka tahansa voi sairastua tai olla esteellinen tehtävään tai jopa kuolla. Jos toisin on, niin tuskin yrityksellä on mitään mahdollisuutta tulevaisuudessa.
Sama juttu opiskelussa, ei se siihen kaadu, jos äiti pitää muutaman välivuoden, sillä lapsi tarvitsee vanhempiaan tässä ja nyt, eikä niitä vuosia oteta takaisin, sitten kun vanhemmilla on siihen aikaa tai vähemmän kiireinen elämänvaihe.
[/quote]
Vanhempainvapaa on pidetty jo isän osalta jo silloin kun lapsi oli vastasyntynyt. Kiire hänellä on vain sesonkiaikaan ja jos tilane olisikin sattunut vasta hieman myöhemmin syksyllä, hän jäisikin pois. Ymmärrän kyllä mitä yrität sanoa, mutta sinä et voi olla määrittelemässä sopiiko mieheni olla pois työpaikaltaan vai ei.
Jos joku jää, niin minä ja sitten työskentelen kovemmin. On sitä tiukemmissakin tilanteissa oltu, ja kyllä tästä selvitään jollain keinolla. Tietysti voi kysyä apua tarjonneelta ystävältäni joitakin päiviä hoitoapua, mutta en voi hänen lomaansa kokonaan käyttää omiin tarkoituksiini.