Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä järjestän lapselleni hoitajan?

Vierailija
17.08.2014 |

Lapseni on nyt 8kk ikäinen ja vanhempainrahakauteni päättyisi siis ensikuussa. Olen aloittanut opiskelut viikko sitten. Aluksi suunnitelmani oli se, että lapsi on isovanhemmillaan 2 ensimmäistä viikkoa, ja tämän jälkeen jään kotiin 3viikoksi ja opiskelisin itsenäisesti tämän ajan. Ajattelin tämän järjestelyn sopivan, sillä olen opiskellut alaa jo aiemmin, enkä uskonut, että jäisin kovin pahasti muista jälkeen.

Tajusin kuitenkin viime viikolla, että nykyinen kouluni panostaa opetuksen laatuun ja oppilaisiin täysin eri tavalla kuin aiempi kouluni. Työtahti on nopea, eikä minulla jää varaa olla pois koulusta laisinkaan!

Otin yhteyttä kaupungin työntekijään, keneltä kysyin voiko lapseni päivähoitoon ottamista aikaistaa, jos keskeytän vanhempainrahakauteni. Sanoivat, että jos päiväkodissa on vapaa paikka, sen pitäisi onnistua. Soittivat perjantaina, että lapsi saa aloittaa jo maanantaina. Kerkesin ilahtua ja soitin innoissani miehelleni että asia järjestyi. 5 minuuttia myöhemmin kuitenkin soittivat takaisin ja peruivatkin aloituksen, koska eivät olleet laskeneet lapseni ikää oikein. Eli lapseni ei nyt voikaan aloittaa ennen 9kk ikää.

Yksityiseen hoitajaan minulla ei ole varaa enkä tiedä enää mitä tekisin. Hyvä ystäväni tarjosi minulle apuaan 10päivän ajaksi, hänellä on tuolloin loma, mutta en millään viitsisi tuhlata hänen ainoita vapaapäiviään lapseni hoitoon. Lisäksi hän asuu toisella paikkakunnalla, joten vienti/tuonti hankaloituu.

Olen ymmärtänyt että kunnan päiväkodeissa on ollut nuorempiakin lapsia vauvaryhmässä, miksi minun lapseni ei pääse hoitoon? Onko kellään ideoita, mistä keksisin hoitopaikan tähän hätään??

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:51"]Ota vauva mukaan kouluun. Selität opettajille että nyt on poikkeustilanne. Ja joka päiväksi palkkaat pariksi tunniksi MLL:n hoitajan joka huolehtii lapsesta osan aikaa siellä koulussa, vaikka käytävällä ja lähipuistossa, jos vauvaa on hankala pitää mukana opetusta seuratessa.

[/quote]

Luokassa on vaarallisia välineitä, usko pois pohdin jo tuotakin vaihtoehtoa. Mutta kiitoksia teille, ketkä ette hauku.

Tuli paha mieli teistä muista. Onneksi te olette tehneet vain oikeita päätöksiä ja olette täydellisiä äitejä, siksihän teillä on varaa arvostella.

Vierailija
42/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:49"]Missä kaupungissa asut? Eikö kukaan sukulainen voisi olla avuksi? 

[/quote]

Anoppi on ollut 2viikkoa palkattomalla. Oma äitini ei voi sairautensa vuoksi ottaa hoitoon. Miehen sisko olisi halunnut auttaa, mutta työnantaja ei myönnä lomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tuli. Sinun ja miehesi pitäisi nyt oikeasti vähän keskustella. Teillä on prioriteetit täysin hukassa!

Vierailija
44/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä ettei ole varaa yksityiseen hoitajaan? Niitä on hyvinkin eri hintaisia. Oletko edes yrittänyt löytää? Itse teen omasta elämäntilanteestani riippuen välillä hyvinkin edullisia sopimuksia hoitolasten hoidosta.

Vierailija
45/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:51"]Ota vauva mukaan kouluun. Selität opettajille että nyt on poikkeustilanne. Ja joka päiväksi palkkaat pariksi tunniksi MLL:n hoitajan joka huolehtii lapsesta osan aikaa siellä koulussa, vaikka käytävällä ja lähipuistossa, jos vauvaa on hankala pitää mukana opetusta seuratessa.

[/quote]

Luokassa on vaarallisia välineitä, usko pois pohdin jo tuotakin vaihtoehtoa. Mutta kiitoksia teille, ketkä ette hauku.

Tuli paha mieli teistä muista. Onneksi te olette tehneet vain oikeita päätöksiä ja olette täydellisiä äitejä, siksihän teillä on varaa arvostella.

[/quote]

Niin ja siis olisinkin juuri MLL:n hoitajan palkannut. Itselläni ei juuri nyt siihen ole varaa. En sitten tiedä ottaisinko lainaa niinkuin joku ehdotti. Tai miehellä on tietysti paremmat tulot tällä hetkellä. Osaako joku kertoa, miten palkka maksetaan hoitajalle?

Vierailija
46/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No daa. Se on selitetty yllättäen MLL:n sivuilla...  Niiden kanssa vaan on sama juttu kuin hoitopaikkojen. Kiireellää saa vain huonoja, parhaat buukataan ensin.

Vierailija
47/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen omalle pienelle lapselle löytänyt aiemmin hyvän ja sopivan hintaisen yksityisen hoitajan. Eli kyllä niitä voi löytää jos oikeasti haluaa. T: 47

Vierailija
48/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelet asiasta koulussa. Kyllä ne siellä joustavat. Ei varmaan ole katastrofi jos suoritat joitakin kursseja myöhemmin jos nyt on läsnäolopakko eikä etäopiskelu onnistu. Itse sain lapsen kesken opintojen ja olin vuoden poissa, mutta suoritin joitakin kursseja ja kun en saanut kaikkia kursseja kasaan kun piti valmistua, niin minulle tehtiin henkilökohtainen opintosuunnitelma ja työn ohessa suoritin etäopiskeluna loput.

Vierailija
49/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:33"]Vanhempainvapaa on pidetty jo isän osalta jo silloin kun lapsi oli vastasyntynyt. Kiire hänellä on vain sesonkiaikaan ja jos tilane olisikin sattunut vasta hieman myöhemmin syksyllä, hän jäisikin pois.[/quote]

Jos miehellä helpottaa nyt syksyn mittaan, voisitteko järjestää niin että hän jää vanhempainvapaalle mahdollisimman pian, ja sitä ennen koitat selvitä opiskelemalla etänä/iltapuolella ja ulkopuolisen lastenhoitajan voimin silloin kun se on mahdollista saada? Vanhempainvapaata mies ei ole vielä voinut käyttää, kuten joku taisi jo ylempänä selventää.

En tiedä onko ihan älytön idea, mutta olisiko joitakin oppitunteja mahdollista saada videolle? Nykytekniikka mahdollistaa vaikka mitä suht helposti.

Vierailija
50/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:02"]Ja olen omalle pienelle lapselle löytänyt aiemmin hyvän ja sopivan hintaisen yksityisen hoitajan. Eli kyllä niitä voi löytää jos oikeasti haluaa. T: 47

[/quote]

Mistä löysit?

Vierailija
51/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota luova asenne tuohin opiskeluun äläkä lykkää vielä lastatasi kodin ulkopuolelle hoitoon. Esitit jo itsekin monia ratkaisuja: opiskele iltaisin ja päiväunien aikaan. Pakollisina päivällä olevina tunteina ota lapsi mukaan tai pyydä ystäväsi kotiisi tai maksa mll:n hoitajalle. Ota ensi tilassa yhteys kouluun ja kysy vaihtoehdoista. Selvitä voiko miehesi joustaa työajoistaan. Voidaanko ryhmätöitä tehdä kotonasi? Ratkaisuja löytyy varmasti, niin että voit sekä opiskella että hoitaa lasta.

Vierailija
52/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:33"]Vanhempainvapaa on pidetty jo isän osalta jo silloin kun lapsi oli vastasyntynyt. Kiire hänellä on vain sesonkiaikaan ja jos tilane olisikin sattunut vasta hieman myöhemmin syksyllä, hän jäisikin pois.[/quote]

Jos miehellä helpottaa nyt syksyn mittaan, voisitteko järjestää niin että hän jää vanhempainvapaalle mahdollisimman pian, ja sitä ennen koitat selvitä opiskelemalla etänä/iltapuolella ja ulkopuolisen lastenhoitajan voimin silloin kun se on mahdollista saada? Vanhempainvapaata mies ei ole vielä voinut käyttää, kuten joku taisi jo ylempänä selventää.

En tiedä onko ihan älytön idea, mutta olisiko joitakin oppitunteja mahdollista saada videolle? Nykytekniikka mahdollistaa vaikka mitä suht helposti.

[/quote]

Voisin tietysti kysyä tuota mahdollisuutta! hyvä idea. Kuten sanoin, etänä pystyn valmistamaan työn, mutta portfolion valmistamiseen tarvitsisin tunteja, jotta osaan tehdä oikein. Mutta juttelen huomenna opettajan kanssa, kyllä jokin ratkaisu löytyy.

Vierailija
53/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:00"]Niin ja siis olisinkin juuri MLL:n hoitajan palkannut. Itselläni ei juuri nyt siihen ole varaa. En sitten tiedä ottaisinko lainaa niinkuin joku ehdotti. Tai miehellä on tietysti paremmat tulot tällä hetkellä.[/quote]

Siis totta kai mies maksaa oman lapsensa hoidosta, jos sulla ei ole varaa! Tai sitten on hyvä ja jää itse kotiin. Ei ihme että naisten asema työelämässä on mitä on, jos naisen aina oletetaan ottavan kontolleen vastuu lapsen hoidosta. Jos toisella on vakipaikka, niin ennemmin se jää pois, niin että toinen saa hankkia itselleen koulutuksen jos sellaista ei vielä ole. 

Vierailija
54/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin ilmoituksen hoitopaikka.net

sieltä voi myös katsoa hoitajien ilmoituksia.

(tämä sivusto toimii mielestäni parhaiten)

t: 47

Onko aplla ketään kotona lasten kanssa olevaa kaveria?

Vierailija
55/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikille teille jotka mussutatte "liian nuori hoitoon ym" paskaa, niin valittanaa valtiolle!! Se ei ole meidän päätettävissä että voimmeko jäädä kotiin, tai no anteeksi, onhan se jos haluaa elää taivas alla.

Hoitovapaalla äidin tulot on max. 400€, miten maksat sillä vuokran/lainan, ruuat ym? Kertokaa se minulle!

Ja vastaus miksi tehdä lapsia ei todellakaan kelpaa!

Sitä vaan nyt on pakko äidin mennä takaisin töihin/opiskelemaan. Kyllä minäkin odottaisin että lapsi olisi reilun vuoden ennen kuin hänet tarhaan pistän, mutta mielummin tarjoan hänelle katon pään päälle sekä ruokaa naaman eteen..

Vierailija
56/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:27"]"Lapsen isä on vastaavassa asemassa omassa työssän. Heillä on juuri kausi alkanut ja todella kiireistä töissä, hän ei siksi voi jäädä kotiin."

No voi hyvänen aika sentään. Suomessa jopa pääministerit ovat pitäneet vanhempainvapaata, puhumattakaan muista ministereistä. Ja yrityselämässä sama juttu, siellä toimitusjohtajat pitävät vahempainvapaat, koska yleensä lapsi menee työn edelle, oli kiire töissä tai ei.

Se on järjestelykysymys, koska kukaan meistä ei ole korvaamaton ja tämä asiat on mietitty moneen kertaan, mitä vastuullisempi tehtävä, varahenkilö on etukäteen nimetty, sillä kuka tahansa voi sairastua tai olla esteellinen tehtävään tai jopa kuolla. Jos toisin on, niin tuskin yrityksellä on mitään mahdollisuutta tulevaisuudessa.

Sama juttu opiskelussa, ei se siihen kaadu, jos äiti pitää muutaman välivuoden, sillä lapsi tarvitsee vanhempiaan tässä ja nyt, eikä niitä vuosia oteta takaisin, sitten kun vanhemmilla on siihen aikaa tai vähemmän kiireinen elämänvaihe.  

[/quote]

Vanhempainvapaa on pidetty jo isän osalta jo silloin kun lapsi oli vastasyntynyt. Kiire hänellä on vain sesonkiaikaan ja jos tilane olisikin sattunut vasta hieman myöhemmin syksyllä, hän jäisikin pois. Ymmärrän kyllä mitä yrität sanoa, mutta sinä et voi olla määrittelemässä sopiiko mieheni olla pois työpaikaltaan vai ei.

Jos joku jää, niin minä ja sitten työskentelen kovemmin. On sitä tiukemmissakin tilanteissa oltu, ja kyllä tästä selvitään jollain keinolla. Tietysti voi kysyä apua tarjonneelta ystävältäni joitakin päiviä hoitoapua, mutta en voi hänen lomaansa kokonaan käyttää omiin tarkoituksiini."

Vanhempainvapaalla tarkoitin palkatonta vapaata tai muuta vapaata. Miten muuten kuvittelet yrittäjien hoitavan lapsensa, silloin kun lapsi tarvitsee vanhempien hoivaa ja turvaa ja se aika on toista kymmentä vuotta per lapsi. Ihmettelen suuresti miten siihen eivät pysty "palkalliset" kun siihen pystyvät yrittäjät, vaikka usein yrityksen menestys on kiinni johtoryhmästä ja usein jopa tuhannet työpaikat, mutta silti lapset laitetaan elämässä etusijalle, jonka jälkeen tulevat yrityksen kiireet tai henkilöstön "korvaamattomuus".

Myös lapsella on oikeus onnelliseen ja tasapainoiseen lapsuuteen,  joka on huomioitu jopa lainsäädännöllä, eikä noin pieniä lapsia oteta kunnalliseen päivähoitoon, kun erikoistapauksissa esim. vanhempien vakava sairaus tai lastensuojelu asiakkailta.

Vierailija
57/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainvapaan tulot riippuu omista ansioista! Ja kotihoidontukea saa vaikka olisi kokopäivätöissä eli jos ei muuta keksi niin menee iltasiivoamaan ja isä hoitaa lasta.

8-kuinen ei kuulu päiväkotiin. 

Vierailija
58/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kaupunki?

Mä hoidan lapsia usein ihan ilmaseksikin. :)

Vierailija
59/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuntuu ap pahalta sinun puolesta.. Näin törkeitä haukkuja saat täältä, aivan uskomatonta p*skaa!

Ei tämmösille sivustoille kannata tulla kysymään neuvoa, kaikki äidit täällä ovat olevinaan olleet monta vuotta kotona vain lasta hoitamssa jne. Ovat vain katkeria vanhoja akkoja sanon minä!

Mutta toivottavasti tilanteeseen löytyy jokin ratkaisu, tsemppiä!

Ja kirjoituksiesi perusteella olet aivan mahtava äiti lapsellesi! <3

Vierailija
60/65 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:28"]Kyllä tuntuu ap pahalta sinun puolesta.. Näin törkeitä haukkuja saat täältä, aivan uskomatonta p*skaa!

Ei tämmösille sivustoille kannata tulla kysymään neuvoa, kaikki äidit täällä ovat olevinaan olleet monta vuotta kotona vain lasta hoitamssa jne. Ovat vain katkeria vanhoja akkoja sanon minä!

Mutta toivottavasti tilanteeseen löytyy jokin ratkaisu, tsemppiä!

Ja kirjoituksiesi perusteella olet aivan mahtava äiti lapsellesi! <3

[/quote]

Ala peukkuja? Miksi? :o

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi