Miksi yhdellä oppilaalla on avustaja luokassa koko ajan?
Eli lapseni on yläasteella ja luokalle on tullut tyttö, jolla on koko ajan avustaja mukana. Tyttö ei mene ollenkaan välitunnille. Tyttö kuulee, näkee, puhuu ja liikkuu ainakin ulkopuolisen mielestä normaalisti.
Mitä syitä voi olla jatkuvalle avustajan läsnäololle?
Kommentit (43)
Erityislapsi, adhd, asperger tai vastaava. Luultavasti voi olla pelko kiusaamisesta ja siksi ei välitunneille. Todennäköisesti älylliseltä tasoltaan normaali, mutta voi tarvita ohjausta muissa asioissa, esim. joku voi olla sellainen, ettei saa kirjoja otettua itse esille tjsp.
Näkövamma mulla tuli ekana mieleen. Sen takia mun pojalla on koulussa avustaja, eikä sitä näkövammaa ulkopuoliset kovinkaan helposti huomaa.
Toinen syy voisi olla vaikka dysfasia.
No, itse olin vuonna yksi ja kaksi kko yläkoulussa oppilaalle jolla oli niin pahoja psyykkisiä haasteita ettei hän yksinkertaisesti uskaltanut, tai lähinnä kyennyt, tulla kouluun yksin ja itsenäisesti. Taustalla oli koulukiusaamista, vanhempien sekoa käytöstä, viiltelyä, itsemurhayritys, runsasta ja raskasta asennetta elämään ylipäänsä. Kouluruokalaankin meno oli tavoite joka avullani saavutettiin, se että uskalsi syödä siellä muiden kanssa samaan aikaan.
itä Ahaa, siis asperger- tai adhd-lapset saattavat saada oman avustajan luokkaan. Mitkä muut erityistarpeiset saavat apua? No, tällainen erityistarpeinen lapsi tässä sitten varmaankin on kyseessä, kun mitään ulkoista syytä ei ole huomattavissa. Hyvä juttu, että on ollut varaa palkata hänelle apua, kun nykyään on niin kamalan kitsasta tuo avun saaminen.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:04"]
itä Ahaa, siis asperger- tai adhd-lapset saattavat saada oman avustajan luokkaan. Mitkä muut erityistarpeiset saavat apua? No, tällainen erityistarpeinen lapsi tässä sitten varmaankin on kyseessä, kun mitään ulkoista syytä ei ole huomattavissa. Hyvä juttu, että on ollut varaa palkata hänelle apua, kun nykyään on niin kamalan kitsasta tuo avun saaminen.
ap
[/quote]eikös perheet joudu ihan itse sen henkilökohtaisen avustajan maksamaan ellei kyseessä sitten ole vain kouluavustaja?
Luulen, että avustaja on joku kouluavustaja. Lapseni arvelee hänen olevan erityisopettaja, mutta ei kai nyt sentään.
Entä voisiko kyseessä olla jotenkin vaarallinen lapsi? Siis sellainen, jolla on impulssikontrollin vakava häiriö ja olisi hyökkäävä? (Eli mielenterveyshäiriö) Pitääkö tätä lasta aluksi ainakin jotenkin varoa?
ap
Joskus voi olla kyseessä myös jokin fyysinen, mutta normaalisti päälle päin näkymätön syy. Minulla oli joskus oppilas, jolla oli vaikea epilepsia, ja häntä piti tarkkailla koko ajan, eikä hän saanut riehua tms.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:03"]
No, itse olin vuonna yksi ja kaksi kko yläkoulussa oppilaalle jolla oli niin pahoja psyykkisiä haasteita ettei hän yksinkertaisesti uskaltanut, tai lähinnä kyennyt, tulla kouluun yksin ja itsenäisesti. Taustalla oli koulukiusaamista, vanhempien sekoa käytöstä, viiltelyä, itsemurhayritys, runsasta ja raskasta asennetta elämään ylipäänsä. Kouluruokalaankin meno oli tavoite joka avullani saavutettiin, se että uskalsi syödä siellä muiden kanssa samaan aikaan.
[/quote]
Eikö ne ihan rehellisesti sanottuna olleet psyykkisiä vaikeuksia, eikä haasteita?
Jospa et nyt alkaisi maalailla kuvaa vaarallisesta lapsesta, menee nimittäin hyvin äkkiä kiusaamisen puolelle nuo arvailusi!
Todennäköisintä on esim. asperger tms, jonka takia oman toiminnan ohjaus on hyvin heikkoa. Tarvitsee siis jonkun koko ajan sanomaan viereen, että ota kirja esiin. Ota oikea sivu esiin. Ota kynä käteen. Tee tuo tehtävä jne.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:04"]
ap
[/quote]
Ei diagnoosi oikeuta avustajaan, vaan se, minkä tasoinen tapaus on, ja kirjoitin tai vastaava. Osa selviää ihan mainiosti itsenäisesti, mutta osalla voi olla niin pahoja vaikeuksia oman toiminnan ohjauksessa, että avustaja on tarpeen. Dysfasiakin voi olla. Avustajaa ei kyllä ihan helpolla saa, eikä pelkkä diagnoosi siihen koskaan riitä, vaan pitää olla sivutolkulla perusteluja.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:10"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:04"]
ap
[/quote]eikös perheet joudu ihan itse sen henkilökohtaisen avustajan maksamaan ellei kyseessä sitten ole vain kouluavustaja?
[/quote]Ei. Lapsille voidaan myöntää oikeus henkilökohtaiseen koulunkäyntiavustajaan. Nykyinen ammattinimike on muuten koulunkäyntiohjaaja.
"Siis sellainen, jolla on impulssikontrollin vakava häiriö ja olisi hyökkäävä? (Eli mielenterveyshäiriö)"
Tällä koulunkäynninohjaajalla & henkilökohtaisella ohjaajalla alko ainaki keittää kun luin tuon kommenttisi. Se, että joku on agressiivinen, ei tarkoita sitä, että hänellä olisi mielenterveydessä vikaa. Esim. jotkut autistit ei kestä sitä, että päiväohjelma muuttuu. Siihen lisätään puhekommunikoinnin puute, niin tuloksena voi olla agressiivisuus.
Kiitos viesteistänne. Lisääkin luen mielelläni!
Onpa paljon mahdollisia syitä olla avustaja mukana. Osa näyttää olevan fyysisiä syitä ja osa käyttäytymiseen liittyviä syitä. Toivottavasti ei ole vaarallisia kiukkukohtauksia saava tyttö nyt sitten ainakaan.
ap
Miksi ihmeessä tällä palstalla loukkaannutaan niin herkästi turhaan. Tässäkin ketjussa joku sai herneen nenään, kun vaarallista aggressiivista lasta pidettiin mielenterveysongelmaisena. Jos jollain on autismi ja hän ei saa haluamaansa ja on sitten arvaamattoman sekaisin, niin onko nyt kovin väärin sanoa häntä mielenterveysongelmaiseksi, vaikka autismi nyt joku neurologinen vamma olisikin!! Ainakin se oireilee ajoittain kuten mielenterveyshäiriöt, vaikka hoito olisi eri. Ei ihmiset tiedä oikeita termejä ja tautiluokituksia!!!! (ohis)
Olisi varmaan erityisoppilaan kannalta parasta sanoa heti avoimesti, miksi hänellä on avustaja mukanaan, että vältyttäisiin spekuloinneilta. Nyt muut pitävät häntä luultavasti vaan "outona". Nykyäänhän näitä erityisoppilaita integroidaan tavallisiin luokkiin. Ennen oli omat koulut heille. (Tai ainakin luokat.)
Mitä se sinulle kuuluu?