Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä yllätti eniten vanhemmuudessa?

Vierailija
03.05.2014 |

Haluaisin uteliaana lapsettomana kysyä, mikä yllätti vanhemmuudessa eniten. Mitä ette osanneet kuvitella ennen lasta? Mihin lemmikit/kummilapset/sukulaislapset eivät valmistaneet teitä?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että lapsi on siinä koko ajan ja tarvitsee minua niin paljon. En osannut kuvitella tunnetta, vaikka kyllä tiesin sen etukäteen :).

Ja toinen, että rakkaus omaan lapseen kasvaa aina vain suuremmaksi ja ei lopu. Tottahan minä äidinrakkaudesta olin kuullut mutta ajattelin että se nyt vain on sellainen kaunis sana.

Vierailija
2/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se rakkaus, en tiennyt että sellaista onkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Rakkauden tunteen vahvuus.

2. Yhteiskunnan asenteet. Lehdissä / palstalla jne vellova keskustelu siitä, että vanhempien vanhemmuus on hukassa eikä lapsia osata kasvattaa. Henkilökohtaisesti en tunne sellaisia vanhempia, enkä oikein usko niitä paljon olevankaan. Onpahan vain pahansuopia ihmisiä ja outo 'vain asiantuntijat osaavat' -mentaliteetti.

Vierailija
4/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva vitutus yllätti.

Vierailija
5/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että pinna voi palaa näin nopeasti... Sanotaan, että lasten myötä se kasvaa, mutta päin vastoin mielestäni.. ;)

Vierailija
6/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva vastuun tunne ja oman ajan/vapauden menetys. Tiesin kyllä että niin kävisi, mutta en osannut kuvitella miltä se tuntuu. Lapsen ekan vuoden ajan sen olemassaolo tuntui jotenkin "väliaikaiselta tilalta", ja itse tavallaan stressasin koko ajan jotain (onkohan sillä nälkä / jano / tylsää / maha kipeä jne jne ja silloinkin kun vauva oli tyytyväinen, en osannut rentoutua vaan mietin siihen liittyviä asioita: "aloittaisinko kiinteät ensi viikolla vai ensi kuussa, pitäisikö yrittää venyttää vauvan nukahtamista jotta nukkuis pidempään, nukkuisko paremmin ulkona/sisällä, mitä vois tehdä ettei se itkisi niin paljon äidin perään" ym ym ym). Omaa aikaa kaipasi, mutta jos vauvan antoi jollekin hoitoon (edes isälle), stressasi koko ajan miten vauvalla menee sen aikaa kun olen pois :) Tavallaan alitajuisesti koko ajan odotti, että asiat palaa normaaleiksi ja saan taas oman elämän takaisin. Lopulta sitten tajusi, että se elämä ei miksikään siitä muutu, joten aloin sopeutua tilanteeseen ja rentoutua. Myös se auttoi, että lapsi kasvoi, ei itkenyt enää äidin perään, ei enää tarvinnut äidinmaitoa, oppi kävelemään ja kiinnostui ympäristöstään. Kaiken sen alun stressaamisen jälkeen elämä on ihanaa nyt (lapsi on kohta 2-vuotias), ja se on tässä ja nyt, mulla on ihana lapsi ja omaakin aikaa saan taas aina kun tarvitsen :)

Vierailija
7/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaus. Se, että rakkauteen kuuluu myös kipu. Elämä olisi tyhjää ilman tätä rakkautta

Vierailija
8/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tykkäänkin siitä niin paljon. Olin aina vähän epäileväinen lapsien suhteen, eikä minulla tästä syystä ole edes kummilapsia. Kuinka ollakaan, lopulta 36-vuotiaana sitten pitkällisen harkinnan jälkeen teimme ensimmäisen lapsen, ja se oli ihan mahtavaa!! Pian sitten toinen perään, ja päivääkään en ole katunut.

Perhe-elämä on tosi mukavaa!

Vierailija
9/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolen määrä yllätti ja vastuun suuruus. Se, että ihan kokoajan on oltava valmiudessa ja että lasta ei voi jättää minuutiksikaan yksin. Rakkauden laatu ja voimakkuus yllättivät myös.

Vierailija
10/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelon ja huolen ja suojelunhalun määrä yllätti.

Vierailija
11/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miten surkeassa jamassa on terveydenhuolto, päivähoito ja koulu.

Vierailija
12/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 14:04"]

Se, että tykkäänkin siitä niin paljon. Olin aina vähän epäileväinen lapsien suhteen, eikä minulla tästä syystä ole edes kummilapsia. Kuinka ollakaan, lopulta 36-vuotiaana sitten pitkällisen harkinnan jälkeen teimme ensimmäisen lapsen, ja se oli ihan mahtavaa!! Pian sitten toinen perään, ja päivääkään en ole katunut.

Perhe-elämä on tosi mukavaa!

[/quote]

Saman ikäisenä teimme ensimmäisen, harvoinpa on ollut sellainen päivä etten olisi katunut.

Vierailija
13/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että se onkin suht helppoa ja mukavaa-kuvittelin ankeaksi mutta ei olekaan! Se että lapset ei sairastakaan koko ajan ja käyttäydy huonosti.Se että parisuhde voi paremmin kuin ennen, lapset sitä vahvistaneet

Vierailija
14/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että voimakkaat tunteet, hermojen kireys, huoli ja stressi tai oman ajan menetys ovat yllättäneet. Minulla ei ole lapsia, mutta tiedän kylä, että juuri noita asioita lasten hankkimisesta seuraa.

Vierailija
15/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että vanhemmilta vaaditaan koko ajan super vanhemmuutta, tavalliset asiat on syntiä ja ettei isä ole vanhempi, ainakaan monen mielestä.

Vierailija
16/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ei tämä oikeastaan helpota vaikka lapsi kasvaa. Murheet muuttuvat mutta määrä on vakio.

Vierailija
17/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 16:36"]

Se että ei tämä oikeastaan helpota vaikka lapsi kasvaa. Murheet muuttuvat mutta määrä on vakio.

[/quote]

Miten joku voi yllättyä tästä? -14

Vierailija
18/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yllätti, että ei saanut nukkua. Mies ei sittenkään ollut valmis jakamaan vanhemmuuden iloja, joten valvoin yötä päivää kuukausia itkuisen vauvan kanssa. Hirveää aikaa ja kun se tuntui niin loputtomalta, kun ei tiennyt että koska pääsisi nukkumaan edes muutaman tunnin kerrallaan. Huoh, ei muistele kyllä innolla vauva-aikoja..

Vierailija
19/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, olet idiootti

Vierailija
20/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että väsyneenä voi suorastaan vihata lastaan vaikka oikeasti rakastaa häntä ihan mielettömästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän