Tulen hulluksi kun en saa nukuttua. Taas pitäisi työpäivä tehdä muutaman hassun tunnin unilla
eikä siinä mitään, mutta unettomia öitä on takana useita.
Kommentit (20)
Sama ongelma. Palasin töihin maanantaina.
Tervetuloa unettomuuden omahoito-ohjelmaan!
Onko sinulla vaikeuksia nukahtaa? Heräätkö öisin, etkä saa enää unta? Tunnetko olosi levottomaksi mennessäsi nukkumaan? Huolettaako unettomuutesi sinua? Haluatko ymmärtää unettomuutta paremmin ja oppia parantamaan untasi?
Jos vastasit kyllä yhteen tai useampaan yllä olevaan kysymykseen, voi tästä omahoito-ohjelmasta olla sinulle hyötyä. Unettomuuden omahoito-ohjelmassa saat tietoa unesta ja unettomuudesta ja opit unta tukevia ajattelu- ja toimintamalleja.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/unettomuuden-omahoito-ohje…
Lopeta kofeiinin käyttö, kahvit, teet, colajuomat kaikki pois.
Täällä myös töihinpaluu laukaisi taas unettomuuden. Lomalla nukuin pääosin paremmin, poislukiem kesälomareissut ja vieraassa paikassa nukkuminen ja alkuloma ennen stressin helpottamista. Kokemuksesta tiedän, ettö vasta lokakuussa alkaa kaamosvösymyksen myötä vöhön helpottaa.
Huomenta!
Jos olisin sinä, niin kävisin lääkärissä hakemassa unilääkereseptin.
Minulla pitkäaikainen unettomuus johti psykoosiin, mistä toipuminen kesti vuosia.
Mä siirryin unettomuuden takia tekemään päivä ja iltavuoroja että saa nukuttua sen muutaman tunnin. Mulla masennusta joka ei ole estänyt työntekoa mutta vaikuttanut henkisesti, olen ollut burn outin takia kuukauden töistä poissa mut onneks pomo jousti ja sain tehdä iltatyönä työni. Unettomuus myös jonkin verran helpottunut, yksi syy miksi ihmiset kärsii unettomuudesta on älypuhelinlaite jota näprätään koko ajan.
Sairaslomalle loppuviikoksi. Ei hullujenhuoneelle.
Anna aivojen pysähtyä 3 kertaa päivässä meditoimalla.
Kaikki puhelimet pois, ruudut pois, älä tee mitään. Silmät kiinni, keskity hengitykseen sisään - ulos 3 sekuntia. Tämä aktivoi aivojen raihoittumista helpoittavaa aluetta. Tunti ennen nukkumaan menoa on hyvä rauhoittua.
Kärsin vastaavasta 1,5 vuotta. En nukkunut kertaakaan yli 2-3 tuntia putkeen ja koko yön unimäärä pätkissäkin jäi neljään tuntiin. Sinnittelin, kunnes lopulta elimistö romahti kertarysäyksellä, josta seurauksena 7 kuukauden saikku. Muutama asia minkä prosessissa opin:
- Ei kahvia tai kofeiinipitoisia juomia lounastunnin jälkeen. Kofeiinin puoliintumisaika on yli 10 tuntia elimistössä.
- Ei raskasta liikuntaa 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa
- Ulkoilua ja liikuntaa aiemmin päivällä. Terveellinen ruokavalio peilaa myös suoraan unen laatuun.
- Ei tietokoneella roikkumista iltaisin
- Makuuhuone kuntoon. Kunnon sänky, pimennys ja viilennys
Magnesium jakaa mielipiteitä, mutta tuntui itselläni auttavan. Unilääkkeet voi olla tosi hankalia käyttää arjessa, mutta riippuu unetomuuden laadusta. Jos nukahtaminen on ongelma, niin lääkekin on helpompi. Jos unessa pysyminen ei onnistu, niin ainakin itselläni kaikki lääkkeet aiheuttivat voimakasta tokkuraa seuraavana päivänä helposti lounastuntiin asti, joka omassa työssäni ei ole mahdollista.
no jos on työpaikkalääkäri käytössä niin varaisin nyt sieltä ensin ajan. nämä magnesiumit sun muun vinkit on niin kuluneita.
Kannattaa hakea apua heti. Mitä pitenpään kärvistelet sitä pitenpään toipuminen kestää. Tarkoitan nyt kuukausia tai jopa vuosia. Mä tein pitkään yötöitä ja tiedän mistä puhun. Mun saikku oli aluksi 6 kuukautta ja sitten yritin takaisin töihin. Ei enää onnistunut yötyö. Uusi 6 kuukauden saikku ja sitten vaan päivätöitä pelkästään, mutta vaikeeta oli niistäkin selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kofeiinin käyttö, kahvit, teet, colajuomat kaikki pois.
En ole ikinä käyttänyt mitään noista, paitsi puoli kuppia kahvia aamulla ennen seitsemää. Silti nukun vain n 3h/ yö.
Jaa, itse heräilin tuossa äsken noin 10 tunnin unien jälkeen. Kohta voisi käydä vaikka muutaman olusen ostamassa jahka kello tulee yhdeksän. Ei työttömänä vapaaherrana paljoa stressi paina, niin uni kyllä tulee :)
Mulla meni 1,5 vuotta huonoilla unilla välilevypullistuman takia. Nyt kipu on hellittänyt.
1,5 vuotta höh- Minulla tämä alkoi 10,5 vuotta sitten. Mikään ei auta, kaikki mitä tässä on lueteltu on kokeiltu, joten älkää jankatko samoja.
Nu33ittuna nukkuu paremmin
Nimimerkki kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Kärsin vastaavasta 1,5 vuotta. En nukkunut kertaakaan yli 2-3 tuntia putkeen ja koko yön unimäärä pätkissäkin jäi neljään tuntiin. Sinnittelin, kunnes lopulta elimistö romahti kertarysäyksellä, josta seurauksena 7 kuukauden saikku. Muutama asia minkä prosessissa opin:
- Ei kahvia tai kofeiinipitoisia juomia lounastunnin jälkeen. Kofeiinin puoliintumisaika on yli 10 tuntia elimistössä.
- Ei raskasta liikuntaa 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa
- Ulkoilua ja liikuntaa aiemmin päivällä. Terveellinen ruokavalio peilaa myös suoraan unen laatuun.
- Ei tietokoneella roikkumista iltaisin
- Makuuhuone kuntoon. Kunnon sänky, pimennys ja viilennys
Magnesium jakaa mielipiteitä, mutta tuntui itselläni auttavan. Unilääkkeet voi olla tosi hankalia käyttää arjessa, mutta riippuu unetomuuden laadusta. Jos nukahtaminen on ongelma, niin lääkekin on helpompi. Jos unessa pysyminen ei onnistu, niin ainakin itselläni kaikki lääkkeet aiheuttivat voimakasta tokkuraa seuraavana päivänä helposti lounastuntiin asti, joka omassa työssäni ei ole mahdollista.
Miten magnesium jakaa mielipiteitä? Otan aina illalla, kun se väsyttää.
"Väsymys on yleinen ongelma liikenteessä. Arviolta se on joka kuudennen kuolonkolarin taustalla. Joka viides on torkahtanut rattiin ja väsyneenä ajamiseen on syyllistynyt lähes jokainen kuljettaja."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vasymys-liikenteessa-vaikuttaa-kuin…