Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13v värjäsi salaa tukkansa. Mikä rangaistukseksi?

Vierailija
17.08.2014 |

13-vuotias tyttäreni on pyydellyt pitkään väriä päähänsä, johon sanoin ei. On väittänyt että moni muukin värjää, ja toivoo itsekin blondin tilalle jotakin muuta väriä. Kielsin, sillä taas on ollut juttua hiusvärien myrkyistä, ja musta ei noin nuoren vielä tarvitse ottaa väriä hiuksiinsa. Hänen tukkansa oli minun mielestäni vielä tosi kiva.

No, tyttö lähti aamulla kaupungille kaverinsa kanssa ja ilmestyi äsken kotiin pää kuparinpunaiseksi värjättynä. Olivat käyneet salaa hankkimassa kaverinsa siskon avulla hiusvärit kaupasta ja värittäneet tukkansa.

Olen tosi vihainen. Miten rankaisen tyttöä tästä? Arestiin? Apuja, kiitos.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma miten täällä ollaan aina sitä mieltä, että kyllä lapsen itse pitää saada päättää. Nykyinen suositus on, että alle 16-vuotiaat eivät värjää hiuksiaan. Ammattitaitoiset kampaajatkin noudattavat nykyisin tuota suositusta.

Toinen asia on se, että nuoren pitää noudattaa perheen sääntöjä, olivat ne hänen mielestään miten tyhmiä tahansa. Jos nuoren mielestä on liian aikaista tulla illalla kotiin klo 22 ja kaikki kaveritkin ovat kylillä myöhempään, on teidän mielestänne varmasti ihan sama tuleeko nuori sovittuna kotiintuloa-aikana vai ei.

Keskustele tyttäresi kanssa sääntöjen noudattamisesta ja luottamuksesta, jonka hän nyt menetti. Minusta voisi saada vähäksi aikaa kotiarestia/;aikaisemman kotiintuloajan. Rahahanat myös kiinni vähäksi aikaa.

Vierailija
22/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa miten heikko ihmisten tietous on hiusvärien riskeistä. Hiusvärit sisältävät ainesosia, jotka allergisoivat pikku hiljaa. Mitä nuorempana värjäämisen aloittaa, sitä suurempi todennäköisyys on saada allerginen reaktio jossain kohtaa elämää. Tiesittekö muuten että hiusväreissä on ikäraja 16 vuotta? Toki ikärajasäännöt eivät ole samanlaiset kuin esimerkiksi tupakkaa ja alkoholia koskevat säännöt.

Minua kaduttaa että olen koskaan mennyt värjäämään blondit hiukseni tummiksi, nyt sitten koitan päästä takaisin omaan väriini. En viihtynyt omassa värissäni ja sainkin suostutella äitiäni antamaan luvan hiusten värjäämiseen viitisen vuotta. Olen kiitollinen äidilleni että lupa herui vasta 17-vuotiaana. Tosin sitä ennen värjäsin hiukseni kevytvärillä tummemmaksi, tästä en saanut rangaistusta. Rangaistuksen sijaan sain infopaketin värjäyksen vaaroista ja nähdä kuviani äitini turvonneesta naamasta ja palaneesta hiuspohjasta kun hän oli saanut allergisen reaktion hiusväristä. 

t. 21-vuotias lapseton ihminen, joka ei ikimaailmassa antaisi lapsen värjätä hiuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuntisin sinut, tekisin lastensuojeluilmoituksen epäkelvosta äidistä.

kaikki kieltäminen ja rankaiseminen johtaa kapinointiin ja pahempaan käytökseen.

olet unohtanut jo itse millaista oli olla teini?

toki tämä aloitus tulee Porvoon keskustasta, ei sen puoleen.

Vierailija
24/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:32"]Lapsi uhmaa ja rikkoo vanhempiensa asettamia sääntöjä ja teidän mielestä se on ihan OK? Seleeeevä. Joka perheessä on omat sääntönsä, joita jälkikasvun tulee noudattaa. Mitä sääntöjä teillä muilla kommentoijilla on? Viittaatteko kintaalla, jos lapsenne rikkoo niitä?

AP:lle: mitä teillä yleensä on käytetty rankaisuna? Puhelin pois, viikkoraha jäähylle? Sama rangaistus mielestäni aiheellinen ja älä vaan osta sille rumaan juurikasvuun lisävärejä.

[/quote]

Kannattaa nyt vähän miettiä, mitkä säännöt ovat tarpeellisia ja mitkä eivät. Esim huumeidenkokeilu, kännien ryyppääminen jne. Mutta hiusväri?

Erilaisten meikkien ja hiustyylien kokeilu kuuluu oman identiteetin etsintään. Päätätkö nuoren kohdalla myös sen, mitkä vaatteet hän aamulla kouluun päälleen laittaa?

Rakastatko lastasi vähemmän punahiuksisena?

Ne ovat vain hiuksia, miksi väriä ei saisi kokeilla? Väri haalistuu ja hiukset kasvavat.

Miettikää vähän, mitä asioita kannattaa oikeasti kieltää. Paljon kertoo sinusta ja kasvatustavoistasi myös se, että nuoren piti tehdä tuo salaa.

Vierailija
25/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisin tutustua näiden dissaajien perhe-elämään.

Vierailija
26/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää mitä liikkuu niiden ihmisten päässä jotka rinnastavat pukeutumisen hiusten värjäämiseen. Vaatteet eivät käsittääkseni sisällä myrkkyjä.

Vierailija
27/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias ei ole enää kovin lapsi, vaan teini. Olet selittänyt huonosti, miksi hiuksia ei saa värjätä. Sen sijaan, että kohtelet jälkikasvuasi kuin koiraa (porkkana ja keppi), koita keskustelua ja luoda yhteys. Ja lisätä tietenkin, että olet pettynyt lapseen kun oli niin ajattelematon. ;)

Vierailija
28/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:42"]Haluaisin tietää mitä liikkuu niiden ihmisten päässä jotka rinnastavat pukeutumisen hiusten värjäämiseen. Vaatteet eivät käsittääkseni sisällä myrkkyjä.

[/quote]

Uusissa pesemättömissä vaatteissa on myrkkyjä, säilöntäaineita, jotka tappaa ötökät, ja estää mahdollisen kosteuden tekemiä tuhoja. Siksi ne pitäisi pestä ennen 1. käyttöä.

Vierailija
29/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:42"]Haluaisin tietää mitä liikkuu niiden ihmisten päässä jotka rinnastavat pukeutumisen hiusten värjäämiseen. Vaatteet eivät käsittääkseni sisällä myrkkyjä.

[/quote]

Uusissa pesemättömissä vaatteissa on myrkkyjä, säilöntäaineita, jotka tappaa ötökät, ja estää mahdollisen kosteuden tekemiä tuhoja. Siksi ne pitäisi pestä ennen 1. käyttöä.

[/quote]

Arvasin että joku tulee pätemään :D

Vierailija
30/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo todellista! Siis ensinnäkään se, että hiusten värjäys olisi rangaistavaa. Mutta vielä ääliömäisempää on kysellä rangaistusvinkkejä AV-palstalta. Aivottomia Vatipäitä olette!

Vierailija
31/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:30"]

Jos tekee kiellettyä, niin kyllähän rangaistus on paikallaan. Mulla on saman ikäinen ja todellakin suuttuisin tuollaisesta. Olen sitä mieltä, että eivät fiksujen perheiden lapset värjäile hiuksiaan. Kyllä siinä aina jonkun juntin perheen leiman saa. Lapsestakin aletaan ajatella, että siitä tulee amislainen ihan varmaan. Kouluja ei ainakaan käy. Seuraavaksi tatuointi varmaan ja kielilävistys. Stoppi täytyy laittaa.

Antaisin lapseni ottaa korkeintaan siistit raidat kampaajalla. Ei mitään itse huiskien. Yritän muutenkin korostaa lapselleni siistin olemuksen merkitystä. Ei kalliita vaatteita tarvita, mutta siistit ja asialliset pitää olla.

Tuo rangaistuksen keksiminen on hankalaa. Ehkä mediakieltoa viikoksi ja hiusten värjäys kampaajalla alkuperäisen väriksiksi?

[/quote]

VHJ

Vierailija
32/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ratkaisu on kieltää lapsesi, poistat hänet elämästäsi. Niin raju teko vaatii rajun vastauksen...

Vierailija
33/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on murheet ap:llä.

Vierailija
34/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän muuta se tekee salaa?

Vierailija
35/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on VHJ?

Olen todellakin sitä mieltä, että antaa suttuisen kuvan lapsesta, jos sillä on itse värjätyt hiukset. Tulee vaikutelma, että perheessä ei välitetä ikätasoisesta siisteydestä ollenkaan.

Vierailija
36/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v on LAPSI vaikka jenkkityyliin on jo teini-ikäinen. Mutta LAPSI se silti vielä. Ja hiusten värjääminen myrkyillä on todella typerää. Ei ollut sallittua meilläkään. Siskoni värjäs aikanaan 12 vuotiaani ihanat kullanvaaleat hiukset karmean punaisiksi. Ja siskoni tiesi kantani asiaan. Suutuin siskolleni, mutta myös lapselleni joka tiesi, ettei olisi saanut värjätä hiuksiaan. Rangaistuksena oli 4 päivän kotiaresti ja tätilään ei saanut mennä kahteen viikkoon.

Vierailija
37/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ostettu niitä colour mask hiusnaamioita tytölle. Ihan hyvin tarttuu värjäämättömään hiukseen ja kestää kolmisen pesua. Tytöllä ihan vaaleat hiukset, joten kaikki värit näkyy.

Vierailija
38/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, syyksi riittää että SINUN mielestäsi vaaleat oli kiva väri. Onneksi 13 vuotiaalla ei ole omaa mielipidettä siitä millaiset hiukset haluaa niin että vanhemmat voivat päättää kaiken. Voi jee mitä jeesustelua. Relaa vähän ja anna asian olla ja niele oma ylpeytesi. Ole iloinen että lapsesi "kapinoi" vanhempia vastaan värjäämällä hiuksia eikä esim käyttämällä alkoholia / huumeita...

Vierailija
39/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:00"]Mikä on VHJ?

Olen todellakin sitä mieltä, että antaa suttuisen kuvan lapsesta, jos sillä on itse värjätyt hiukset. Tulee vaikutelma, että perheessä ei välitetä ikätasoisesta siisteydestä ollenkaan.

[/quote]

No vie se kampaamoon... Ainakin kun minä olin teini niin äiti käytti minut ja siskoni kampaajalla värjäämässä hiukset. Sain värjätä hiukseni intensiivisen punaiseksi, ja se oli 8. Luokalla varmaan maailman siistein asia. Kaikki muut pennut kadehti täydellistä värjäystäni ja pilasivat omat hiuksensa kaupan väreillä, niin että tuloksena oli lyhyeksi kynitty hamppu tukka.

Aikuisena on kyllä ehtinyt kasvattaa oman tylsän hiusvärinsä takaisin..

Vierailija
40/41 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjäyskausi menee ohi nopeasti, kokemusta on. Eikä hiusten värjääminen ole merkki "huonosta perheestä". Kokeilunhalua ja nuoruuden epävarmuutta ilmenee varmasti ns. paremmissakin perheissä. Oma lapsi on jo yliopistossa haluamallaan uralla ja hyväkäytöksinen, siisti nuori nainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi