13v värjäsi salaa tukkansa. Mikä rangaistukseksi?
13-vuotias tyttäreni on pyydellyt pitkään väriä päähänsä, johon sanoin ei. On väittänyt että moni muukin värjää, ja toivoo itsekin blondin tilalle jotakin muuta väriä. Kielsin, sillä taas on ollut juttua hiusvärien myrkyistä, ja musta ei noin nuoren vielä tarvitse ottaa väriä hiuksiinsa. Hänen tukkansa oli minun mielestäni vielä tosi kiva.
No, tyttö lähti aamulla kaupungille kaverinsa kanssa ja ilmestyi äsken kotiin pää kuparinpunaiseksi värjättynä. Olivat käyneet salaa hankkimassa kaverinsa siskon avulla hiusvärit kaupasta ja värittäneet tukkansa.
Olen tosi vihainen. Miten rankaisen tyttöä tästä? Arestiin? Apuja, kiitos.
Kommentit (41)
Meillä oli juuri tuollaista poliisimeininkiä kotona ihan kaiken suhteen. Niin isompienkin kuin pienempienkin asioiden suhteen. Ei sellainen kasvatus minusta tehnyt silti hyvää ihmistä. Päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:42"]Haluaisin tietää mitä liikkuu niiden ihmisten päässä jotka rinnastavat pukeutumisen hiusten värjäämiseen. Vaatteet eivät käsittääkseni sisällä myrkkyjä.
[/quote]
No heidän päässään ei liiku mitään.
Miksi ihmeessä pitäisi rangaista noin harmittomasta asiasta kuin hiusten värjääminen? Tyttösi olisi voinut vaikka juoda tai polttaa tupakkaa, eivätkö ne olisi olleet pahempia asioita?
Kuparinväriset hiukset ovat ihanat, sitäpaitsi!
Jos tekee kiellettyä, siitä seuraa rangaistus. Niinhän se on aikuisillakin, vaikka miten olis.. Se, onko sääntö alunperin ollu kenen mielestä typerä tai turha on ihan epäolennaista tässä.
Hiusvärit ja meikit on tarpeettomia lapselle (sitähän 13v vielä on).. Omille lapsilleni ainakin toivon voivani antaa sellaisen elämänasenteen, että kelpaa sellaisena kuin on syntynyt eikä tartte myrkyillä itseään muuttaa.. Kumpa oma äitinikin olisi kieltänyt värjäyksen sen sijaan että innoissaan hieroi sitä päähäni, olisi mieluummin kertonut miten upeat hiukset mulla olikin ihan sellaisenaan ja että olen kaunis nuori nainen ilman meikkiäkin... Huokaus. 20vuotiaana heräsin pikkuhiljaa tähän todellisuuteen, nyt 23 ja raskaana, odotamme tyttöä.. Toivottavasti voin olla parempi äiti hänelle kuin oma äiti oli minulle :)
Jos itse kieltäisin hiustenvärjäyksen, ja tytär silti värjäisi tukkansa salaa, kertoisin tytölle kuinka pettynyt olen ja miksi. Rangaistus salaa tekemisestäkin tulisi, toki jotain pientä vain, ei vapauden riistoa (aresti) tms, vaan esim viikkorahat pannaan, puhelin pois tai muuta sellaista jonka vanhemmat kustantaa lapselle.. Painottaisin myös sitä, että rangaistuksen voisi välttää jatkossa olemalla valehtelematta/salaamatta asioita, mieluiten keskusteltais asiat halki, miksi tyttö haluaa jotain ja miksi vanhemmat ovat erimieltä ja kuinka löytää kaikkia miellyttävä vaihtoehto...
Aja tukka pois.Väreissä 16vee ikäraja,ne on tujuja kemikaaleja ja lapset ei osaa päättää omasta terveydenhuollostaan vielä Tossa iässä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:38"]jos tuntisin sinut, tekisin lastensuojeluilmoituksen epäkelvosta äidistä.
kaikki kieltäminen ja rankaiseminen johtaa kapinointiin ja pahempaan käytökseen.
olet unohtanut jo itse millaista oli olla teini?
toki tämä aloitus tulee Porvoon keskustasta, ei sen puoleen.
[/quote]
Meidän tyttö teki samoin. Suutuin kyllä kun olisin antanut värjätä vasta kuusitoistavuotiaana, mutta eihän sille enää mitään voi. Rangaistuksena laitoin hänet lukemaan lehtiartikkelin hiusten värjäämisen vaaroista nuorena ja näytin netistä kuvia allergisista reaktioista. Alkoi kaduttaa ja annoimme sitten värin kulua pois.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:38"]jos tuntisin sinut, tekisin lastensuojeluilmoituksen epäkelvosta äidistä.
kaikki kieltäminen ja rankaiseminen johtaa kapinointiin ja pahempaan käytökseen.
olet unohtanut jo itse millaista oli olla teini?
toki tämä aloitus tulee Porvoon keskustasta, ei sen puoleen.
[/quote]
Toki sinun kommentti tulee Porvoon keskustasta, ei sen puoleen (huutonaurua). Toivottavasti sinulla ei ole lapsia, en todellakaan haluaisi törmätä "kasvatustuloksiesi" hedelmiin :D
No voi päivää. Jos on hyvin värjätty ja sopii tytölle niin en rangaitsisi.
no luulisi sinulla mielikuvituksen riittävän rangaistuksiin, jos kerran haluat määrätä hänen hiuksistaan.
hahaa - tossa iässähän kuuluukin kokeilla värejä. Hennalla aloitin, kaveri laittoi paremmaksi ja väjäsi vihreäksi. Ylä-aste-ikä on niin ihmeellistä ;)
Leikkaa hiukset pois. Etköhän tee nyt asiasta turhan isoa ongelmaa. Se että sinun mielestäsi tukka oli vielä tosi kiva, ei tarkoita että tukka olisi ollut vielä tosi kiva. Varsinkaan tyttären mielestä. Kyllä tuon ikäisen pitäisi saada jo itse päättää millaiset hiukset haluaa. Yhdestä värjäyskerrasta tuskin mitään myrkkyjä pääsee tulemaan. Eri asia jos värjää jatkuvasti kerran kuussa, niin se tuskin on kenellekkään suotavaa.
Älä rankaise. Anna pitää väri jos ostaa itse värit juurikasvun peittämiseen. Se tulee näyttämään rumalta. Minusta se on riittävä rangaistus. Ellet sitten halua jotain isompaa. Esim. puhelin pois?
Mitä helv?? Haloo, se on pelkkä väri! Punainen sitäpaitsi haalistuu äkkiä pois. Itekkin tuossa iässä värjäiltiin tukkaa, ja eipä oo myrkyt tainnu vaikuttaa millään tapaa.
Mitä helv?? Haloo, se on pelkkä väri! Punainen sitäpaitsi haalistuu äkkiä pois. Itekkin tuossa iässä värjäiltiin tukkaa, ja eipä oo myrkyt tainnu vaikuttaa millään tapaa.
Jos tekee kiellettyä, niin kyllähän rangaistus on paikallaan. Mulla on saman ikäinen ja todellakin suuttuisin tuollaisesta. Olen sitä mieltä, että eivät fiksujen perheiden lapset värjäile hiuksiaan. Kyllä siinä aina jonkun juntin perheen leiman saa. Lapsestakin aletaan ajatella, että siitä tulee amislainen ihan varmaan. Kouluja ei ainakaan käy. Seuraavaksi tatuointi varmaan ja kielilävistys. Stoppi täytyy laittaa.
Antaisin lapseni ottaa korkeintaan siistit raidat kampaajalla. Ei mitään itse huiskien. Yritän muutenkin korostaa lapselleni siistin olemuksen merkitystä. Ei kalliita vaatteita tarvita, mutta siistit ja asialliset pitää olla.
Tuo rangaistuksen keksiminen on hankalaa. Ehkä mediakieltoa viikoksi ja hiusten värjäys kampaajalla alkuperäisen väriksiksi?
Lapsi uhmaa ja rikkoo vanhempiensa asettamia sääntöjä ja teidän mielestä se on ihan OK? Seleeeevä. Joka perheessä on omat sääntönsä, joita jälkikasvun tulee noudattaa. Mitä sääntöjä teillä muilla kommentoijilla on? Viittaatteko kintaalla, jos lapsenne rikkoo niitä?
AP:lle: mitä teillä yleensä on käytetty rankaisuna? Puhelin pois, viikkoraha jäähylle? Sama rangaistus mielestäni aiheellinen ja älä vaan osta sille rumaan juurikasvuun lisävärejä.
Sinä et voi määrätä tyttäresi hiuksienväriä. Tyttäresi hiukset ja hän päättää värinsä. Minä en ainakaan olis vihane.