Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko antaisit rahaa häälahjaksi?

Vierailija
16.08.2014 |

Tilille pitäisi laittaa... mietin summaa, mikä olisi sopiva 2 hengeltä?

Kommentit (173)

Vierailija
81/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:03"]

No siksihän sitä lahjapöytää vahtiikin joku, ettei mitään viedä. Ja kuskaa ne lahjat sitten jossain vaiheessa parempaa talteen. En edelleenkää tajua että mitä te sillä tarkalla.tiedolla teette, kuka antoi mitäkin ja kuinka.paljon. Kaikki höpinät omasta oikeusturvasta ja jälkikäteen todentamisesta??? Entäs sitten kun huomaatte, että rahaa tai tavaraa onkin kadonnut? Mitä sitten teette?

[/quote]

Kukaan ei vahdi koko juhlan ajan lahjapöytää. Se pyritään järjestämään keskeiselle paikalle, jotta on ns. silmän alla, mutta avustajilla on muutakin tekemistä illan kuluessa, kuin seistä pönöttää lahjapöydän luona. Pöytä voidaankin jättää vartioimatta sen jälkeen, kun rahat on poistettu kuorista jonkun haltuun ja lahjat kirjattu listaan ylös. Jos nyt joku sitten sen kukkopillin tai pussilakanasetin varastaa, niin sitten varastaa.

Rahakuorien avaajiin toki luotetaan, siksi juuri heidät on tehtävään valittu. Yleensä heillä on kuitenkin niin paljon muutakin huolehdittavaa, että varmuuden vuoksi kannattaa olla kaksi ihmistä kirjaamassa summat ja sopimassa, miten rahat pidetään, jotta edes toinen muistaa tai on tavoitettavissa silloin, kun asiaa kysytään. Ei hääpari ole koskaan pyytänyt summia merkitsemään muistiin tietenkään, se nyt vaan on hyvä tapa jonka itse haluaa tehdä silloin kun lahjapöydästä huolehtii, että tietää itse, onko kaikki tallella. Varsinkin jos summat hajautetaan useamman henkilön haltuun illan ajaksi.

Jännä että mulle pienituloisena työttömänä yksinhuoltajana ei tuota mitään tuskaa maksaa sitä 50 euroa omasta puolestani, tai jos lapset on mukana, satasta, kun häihin osallistun. Häitä ei tosiaan ole kuin muutamat kesässä. Ihmetellä täytyy, jos joku työssäkäyvä ja vaikkapa lapseton on niin "köyhä", että tuollaiset summat olisivat ylivoimaisia ja tuntuvat muka joltain rahastukselta ja illalliskortilta. Normaaleista käytöstavoista on kyse, ei kummemmasta.

[/quote]

Vastasin jo noihin kommentteihisi edellisessä vastauksessa: se lahjapöydästä vastuussa oleva kärrää ne lahjat sitten paremoaan talteen niin ei tarvitse koko aikaa olla pönöttämässä pöydän vieressä. Ja edelleenkään ei tullut vastausta tuohon kysymykseeni: mitä sillä pilkun ja euron tarkalla lahjakirjanpidolla tekee? Ja miten se vaikuttaa sun oikeusturvaan ja jälkikäteen todentamiseen? Jos huomataan että lahjapotista on kadonnut vaikka 100 euroa, miten toimitte?

Vierailija
82/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:06"]

70€ 35 per naama. Syötte ja juotte kumminkin ainakin sen edestä

[/quote]

Morsiuspari tarjoaa ne sapuskat, vieraiden ei niitä tarvitse maksaa. Antaisin ehkä 40-50 euroa yhteensä kahdelta. Toistan vielä morsiuspari voi tarjota vaikka hapankorppuja munavoilla ja kraanavettä, mutta lahja on taas aivan eri asia. Ei vieraiden tarvitse maksaa niitä kinkereitä ja tarjoomuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:55"]

Tilille pitäisi laittaa... mietin summaa, mikä olisi sopiva 2 hengeltä?

[/quote]  Katsoisin ensin, mitä on tarjoilu ja maksaisin sitten vasta hinnan häistä. Hyvästä ruoasta olisin valmis maksamaan enemmän, mutta keittohäistä kymppi per nokka

Vierailija
84/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 09:35"]

Maksan illallisesta ainoastaan siinä tapauksessa, että saan itse valita, mitä syön ja juon ja missä aterioin.

Häät ovat joka tapauksessa usein puuduttavan tylsät juhlat, joissa vieraille jää ikävystyneen yleisön rooli, eli saa katsella, usein kuivin suin,  kun hääpari kekkaloi kavereineen typerissä leikeissä. Nyt vielä oletetaan vieraiden maksavankin nämä pippalot.

Kiitos, mutta ei kiitos, joku toinen kerta sitten joskus ...

[/quote]

Ap täällä, juuri näin! Huh huh viattomasta kysymyksestä nousi tällainen haloo, en edes jaksanut lukea kaikkea... Enkä edelleenkään tiedä paljonko laitan häälahjatilille, rahasta on tiukkaa.

Häät vie todella paljon rahaa ja voimia myös vierailta, miksi kukaan järjestää tällaisia spektaakkeleita...

Ja koska kaikki tämä muu hössötys ja hienona pönötys ei riitä, pitää vielä rahaakin antaa vähistään. Mietin miten selviän kun tämä on ohi, siis taloudellisesti...

Olisi pitänyt heti ilmoittaa ettemme tule, nyt on liian myöhäistä.

[/quote]  Penette 20 euroa kummaltakin ja sitten sairastutte norovirukseen. Sitä on liikkeellä

Vierailija
85/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi vieraiden ajateltava hääparia. Kun hääpari nyt kuitenkaan ei pysy naimisissa kuin pari vuotta, olisi säällistä maksaa vieraiden häälaina pois, ettei hääparin tarvitse jäädä maksamaan lainaa vielä siinä vaiheessa, kun erotaan.

Vierailija
86/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme syömässä ennen häitä ABC.llä, joten jätimme ruoat väliin ja joimme pelkästään kakkukahvit. Joten 10 euroa riitti ja sekin oli aika paljon, koska kahvikupillinen ei montaa senttiä maksa ja kakunpala oli aika pieni.

Suosittele tätä, että jätätte aterioinnin väliin ja juotte vain vettä samaan aikaan, kuin syötte. Jos joku ihmettelee, niin ilmoitatte vain, että kävitte syömässä ennen häitä, niin ei tarvitse maksaa ruokailua tilille

Vierailija
87/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme juuri hulppeissa häissä. Ruoka oli todella hyvää, varmasti kallista. Tarkoittaako tämä, että lahjaraha (vain tilille, vain rahaa, tämä luki kutsussa) tulisi olla nyt enemmän kuin keskivertohäissä?

Olimme mukana myös polttareissa, minä morsiamen, mies sulhasen. Myös polttarit oli hulppeat. Oikeastaan törkykallista (budjetit per naama 120e ja 200e. Tähän päälle vielä omat ravintolaruoat, -juomat ja matkakulut). Häät oli lapsettomat, vaati meiltä maksullisen lastenhoitajan.

Ihanat ja meille tärkeät nuoremmat sukulaiset kyseessä, siksi osallistuimme. Mutta häihin meiltä meni yli 500e kaikkinensa. Tilille pistimme lopulta 50e meiltä yhteensä. Ei varmastikaan kata ruokakulujamme häissä. Sen myönnän. Mutta koen kyllä meidän antaneemme heille muuten maksimaalisesti, aivan yli meidän perheen budjetin.

Ps. Me menimme maistraatissa naimisiin.

Koska ei ylimääräistä rahaa, eikä haluja ottaa lainaa eikä kanttia maksattaa hyviä bileitä muilla. En taida sittenkään olla Because I'm worth it- sukupolvea. ;)

Vierailija
88/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 02:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 02:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 02:27"]

Juu, kyllä me jo uskotaan. On ihan normaalia maksattaa omat häänsä vierailla. Kun se on niin raskastakin se naimisiinmeno. Ei siihen pystyis jollei sais tilille vähintään 200€/vieras. Kun tulee niistä juhlista niin paljon kaikenlaisia kulujakin ja nekö pitäis muka itse maksaa??? Kaamea ja suorastaan pöyristyttävä ajatuskin kustantaa omat juhlansa. Eikö vierailla enää ole mitään häpyä!!!

[/quote]

Tuskinpa kaikki ketjua seuranneet edelleenkään uskoo :) Tai tämän perusteella ehkä pinnistetään, että kun on aiemmin menty 20 eurolla niin jatkossa laitetaan ryttyiset 25 egulia. Jämpti raha, ja pariskuntana tullaan, kyllä vissi on näin. Ja koko viikko pantataan kotona, kun juhlissa saa sitten syödä kupunsa täyteen.

[/quote]

Oot sitten häissäs laskenut vieraiden syömisetkin. Kai ihan taskulaskimella laskit jokaisen kohdalla paljonko tuli voittoa tai tappiota? Ja sinähän et siis ollut ahne :) 

[/quote]

Eikö sitten olisi kaikkein reiluinta laittaa sinne noutopöydän päähän vaaka, jotta voitaisiin punnita vieraiden ruoka-annokset ja sitten ne voisi maksaa seuraavana olevalle kassalle. Kassa tilittäisi syötyjen ruokien hinnan suoraan morsiusparille. Näin jokainen maksaisi itse syömisensä, eikä morsiusparin tarvitsisi miettiä sitä, että maksaako jokainen vieras varmasti syömisensä ja jääkö lahjarahasta jotain vielä kemuista aiheutuneiden laskujen maksamisen jälkeen käteenkin. Eihän morsiusparin tarvitse maksaa mitään siitä, että on kutsunut vieraita häihinsä, heidän roolinsahan on maksaa bileet.

Vierailija
89/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:23"]

Olimme juuri hulppeissa häissä. Ruoka oli todella hyvää, varmasti kallista. Tarkoittaako tämä, että lahjaraha (vain tilille, vain rahaa, tämä luki kutsussa) tulisi olla nyt enemmän kuin keskivertohäissä?

Olimme mukana myös polttareissa, minä morsiamen, mies sulhasen. Myös polttarit oli hulppeat. Oikeastaan törkykallista (budjetit per naama 120e ja 200e. Tähän päälle vielä omat ravintolaruoat, -juomat ja matkakulut). Häät oli lapsettomat, vaati meiltä maksullisen lastenhoitajan.

Ihanat ja meille tärkeät nuoremmat sukulaiset kyseessä, siksi osallistuimme. Mutta häihin meiltä meni yli 500e kaikkinensa. Tilille pistimme lopulta 50e meiltä yhteensä. Ei varmastikaan kata ruokakulujamme häissä. Sen myönnän. Mutta koen kyllä meidän antaneemme heille muuten maksimaalisesti, aivan yli meidän perheen budjetin.

Koska ei ylimääräistä rahaa, eikä haluja ottaa lainaa eikä kanttia maksattaa hyviä bileitä muilla. En taida sittenkään olla Because I'm worth it- sukupolvea. ;)

[/quote]

Tämä on niin juuri sitä mitä tarkoitan! Mekot ja puvut täytyi uusia, lastenhoitaja palkata, matkakulut ym. Ei tämä ole mitään työttömän yksinhuoltajan hommaa, niin kuin joku tuolla ylempänä joku väitti. Näyttäkää mulle se työtön yksinhuoltaja (jolla ei ole säästöjä), joka voi tuosta vaan laittaa 500 euroa juhliin.. Se työtön yksinhuoltaja taisi olla joku naimisiin menijä, joka haaveilee suurista rahalahjoista...! Ap

Vierailija
90/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:23"]

[/quote]

Tämä on niin juuri sitä mitä tarkoitan! Mekot ja puvut täytyi uusia, lastenhoitaja palkata, matkakulut ym. Ei tämä ole mitään työttömän yksinhuoltajan hommaa, niin kuin joku tuolla ylempänä joku väitti. Näyttäkää mulle se työtön yksinhuoltaja (jolla ei ole säästöjä), joka voi tuosta vaan laittaa 500 euroa juhliin.. Se työtön yksinhuoltaja taisi olla joku naimisiin menijä, joka haaveilee suurista rahalahjoista...! Ap

[/quote]

Ja vaikka me olemme molemmat ihan ok-palkkaisissa työpaikoissa, niin silti se 500e on täysin käsittämätön summa meille "ylimääräiseen". Isompi budjetti kuin omissa maistraattihäissämme aikoinaan. ;) On kyse sitten pihiydestä tai ei, mutta jonkin sortin suhteellisuudentajusta kuitenkin.

Vierailija
91/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja on lahja ja jokainen antaa sen mitä pystyy. Jos ei ole varaa järjestää häitä, niin silloin on parempi mennä naimisiin ilman suurempia juhlia.

Vierailija
92/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:21"]

Senkö tuosta tekstistäni päättelit? Ja miten ihmeessä, kun mainitsin heti alkuun, että tavanomaiset häät ovat mielestäni tylsiä ja hauskanpito vain viinan varassa?

Itse taidat olla näitä lahjojenodottajia, jotka pahimmillaan suhtautuvat kutsumiinsa ihmisiin nuivasti lahjan arvon suuruuden perusteella. Olen onnellinen, ettet kuulu lähipiiriini :)

[/quote]

Kyllä, olen todellakin lahjanodottaja: jos järjestän juhlat merkkipäiväni tai jonkun muun kunniaksi, niin odotan kyllä, että vieraat osoittavat sen verran huomaavaisuutta, että tuovat lahjan. En enää mene siihen lankaan, että "raha ei merkitse mitään ystävyydessämme/rakkaudessamme", niin että se pihi paska voi vuodesta toiseen tulla tyhjin käsin, kun on itse sitä mieltä että riittävä lahja on kun hän tulee paikalle.

Vastaavasti annan itse aina kunnon lahjat enkä syö ja juo itseäni tainnoksiin vain siksi, että olen "joutunut" lahjan ostamaan.

[/quote]

Sääliksi kyllä käy tuo sun (ja monen muunkin tähän ketjuun vaatanneen) materialistinen arvomaailma. Ihanko todella sinulle on noin tärkeää aina vaan SAADA? Toivottavasti olet tavaroinesi ja rahoinesi onnellinen pinnallisessa maailmassasi. Itse etsin onneni ihmisistä ja elämyksistä, ja olen sitä kovasti saanutkin ja nautin elämästäni ilman tuollaista kyynisyyden taakkaa :)

Vierailija
93/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin juuri että suomalainen lahjanantokulttuuri on mätä. Juhlien pitäisi olla iloinen tapahtuma, joka tuo lähipiirin/suvun yhteen juhlistamaan jotain tärkeää päivää. Mutta ihmiset muuttuvatkin kuin salamaniskusta sukuaan vihaaviksi piheiksi, että "Minun rahoistani ette iloa saa!". Vieraat stressaantuvat kun "pitää tuoda jotain, liian vaivalloista, liian kallista". Kaivetaan kaapin pohjalta/alesta/kirpparilta halvin, epäkäytännöllisin ja rumin esine jota ei toivoisi edes itse saavansa, mutta onpa sitten edes jotain. Siitä on ajatus ja sydän kaukana. Lapsellisimmat jättävät juhlat välistä vain osoittaakseen mieltään.

Minusta lahjan antaminen on ILO ja haluan ihan hyvästä tahdostani antaa jotain minkä uskon olevan juhlan tähdelle mieluisa (vaikka sitten rahaa). Tiedän että juhlan järjestäjä on panostanut ja ajatellut kutsuessaan minut, en edes kehtaisi olla tekemättä samoin. Ja hyvin toimeentulevana en näe mitään syytä pihistellä, kun menen juhlimaan rakkaan ihmisen tärkeää päivää.

Vierailija
94/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:21"]

Senkö tuosta tekstistäni päättelit? Ja miten ihmeessä, kun mainitsin heti alkuun, että tavanomaiset häät ovat mielestäni tylsiä ja hauskanpito vain viinan varassa?

Itse taidat olla näitä lahjojenodottajia, jotka pahimmillaan suhtautuvat kutsumiinsa ihmisiin nuivasti lahjan arvon suuruuden perusteella. Olen onnellinen, ettet kuulu lähipiiriini :)

[/quote]

Kyllä, olen todellakin lahjanodottaja: jos järjestän juhlat merkkipäiväni tai jonkun muun kunniaksi, niin odotan kyllä, että vieraat osoittavat sen verran huomaavaisuutta, että tuovat lahjan. En enää mene siihen lankaan, että "raha ei merkitse mitään ystävyydessämme/rakkaudessamme", niin että se pihi paska voi vuodesta toiseen tulla tyhjin käsin, kun on itse sitä mieltä että riittävä lahja on kun hän tulee paikalle.

Vastaavasti annan itse aina kunnon lahjat enkä syö ja juo itseäni tainnoksiin vain siksi, että olen "joutunut" lahjan ostamaan.

[/quote]

Sääliksi kyllä käy tuo sun (ja monen muunkin tähän ketjuun vaatanneen) materialistinen arvomaailma. Ihanko todella sinulle on noin tärkeää aina vaan SAADA? Toivottavasti olet tavaroinesi ja rahoinesi onnellinen pinnallisessa maailmassasi. Itse etsin onneni ihmisistä ja elämyksistä, ja olen sitä kovasti saanutkin ja nautin elämästäni ilman tuollaista kyynisyyden taakkaa :)

[/quote]

No, onhan se pihi paska* elämys sinällää... :D

(*terveen vastavuoroiseksi tarkoitetun ystävyyden ottava muttei koskaan antava osapuoli, muiden kustannuksella rilluttelija)

Vierailija
95/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:55"]Tajusin juuri että suomalainen lahjanantokulttuuri on mätä. Juhlien pitäisi olla iloinen tapahtuma, joka tuo lähipiirin/suvun yhteen juhlistamaan jotain tärkeää päivää. Mutta ihmiset muuttuvatkin kuin salamaniskusta sukuaan vihaaviksi piheiksi, että "Minun rahoistani ette iloa saa!". Vieraat stressaantuvat kun "pitää tuoda jotain, liian vaivalloista, liian kallista". Kaivetaan kaapin pohjalta/alesta/kirpparilta halvin, epäkäytännöllisin ja rumin esine jota ei toivoisi edes itse saavansa, mutta onpa sitten edes jotain. Siitä on ajatus ja sydän kaukana. Lapsellisimmat jättävät juhlat välistä vain osoittaakseen mieltään.

Minusta lahjan antaminen on ILO ja haluan ihan hyvästä tahdostani antaa jotain minkä uskon olevan juhlan tähdelle mieluisa (vaikka sitten rahaa). Tiedän että juhlan järjestäjä on panostanut ja ajatellut kutsuessaan minut, en edes kehtaisi olla tekemättä samoin. Ja hyvin toimeentulevana en näe mitään syytä pihistellä, kun menen juhlimaan rakkaan ihmisen tärkeää päivää.

[/quote]

Tai sitten vaan häälahjojen pointti on muuttunut. Nyt kun mennään entistä myöhemmin naimisiin eikä ole pulaa enää materiasta, niin lahjojen pointti onkin yhtäkkiä isojen häiden kustannuksien kattaminen tai Malediivien matkan rahoittaminen. On eri asia pistää omista vähistään nuoren parin auttamiseen (vaikka jos se astiasto uupuu) ja olla mukana tukemassa toisten yhteistä elämää kuin laskea ja arvioida omaa osuuttaan catering-laskusta. Se on pieni vivahde-ero.

Vierailija
96/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:22"]Me kävimme syömässä ennen häitä ABC.llä, joten jätimme ruoat väliin ja joimme pelkästään kakkukahvit. Joten 10 euroa riitti ja sekin oli aika paljon, koska kahvikupillinen ei montaa senttiä maksa ja kakunpala oli aika pieni.

Suosittele tätä, että jätätte aterioinnin väliin ja juotte vain vettä samaan aikaan, kuin syötte. Jos joku ihmettelee, niin ilmoitatte vain, että kävitte syömässä ennen häitä, niin ei tarvitse maksaa ruokailua tilille

[/quote]

Aika noloa. Varmaan olisitte päässeet halvemmalla jättämällä rehellisesti väliin ja menemällä vaan kahvilaan. Ei tainnut olla kovin rakas hääpari?

Vierailija
97/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:06"]

70€ 35 per naama. Syötte ja juotte kumminkin ainakin sen edestä

[/quote]

Ihanko oikeasti ihmiset järjestävät häät siten, että vieraat maksavat oman osansa? Voi hyvänen aika. Ostamme lahjaksi jotain tarpeellista, ei lahjahevosen suuhun kuulu katsoa.

Ajatuksenakin kauhea, että maksan häälahjasta 80 €, ja sitten yritän syödä ja juoda mahdollisimman paljon, että tulee summa kuitattua. Järkyttävää tämä nykyihmisten homma!

Vierailija
98/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:55"]Tajusin juuri että suomalainen lahjanantokulttuuri on mätä. Juhlien pitäisi olla iloinen tapahtuma, joka tuo lähipiirin/suvun yhteen juhlistamaan jotain tärkeää päivää. Mutta ihmiset muuttuvatkin kuin salamaniskusta sukuaan vihaaviksi piheiksi, että "Minun rahoistani ette iloa saa!". Vieraat stressaantuvat kun "pitää tuoda jotain, liian vaivalloista, liian kallista". Kaivetaan kaapin pohjalta/alesta/kirpparilta halvin, epäkäytännöllisin ja rumin esine jota ei toivoisi edes itse saavansa, mutta onpa sitten edes jotain. Siitä on ajatus ja sydän kaukana. Lapsellisimmat jättävät juhlat välistä vain osoittaakseen mieltään.

[/quote]

Tai sitten vaan häälahjojen pointti on muuttunut. Nyt kun mennään entistä myöhemmin naimisiin eikä ole pulaa enää materiasta, niin lahjojen pointti onkin yhtäkkiä isojen häiden kustannuksien kattaminen tai Malediivien matkan rahoittaminen. On eri asia pistää omista vähistään nuoren parin auttamiseen (vaikka jos se astiasto uupuu) ja olla mukana tukemassa toisten yhteistä elämää kuin laskea ja arvioida omaa osuuttaan catering-laskusta. Se on pieni vivahde-ero.

[/quote]

Onko Suomessa sitten enemmistö jotenkin niin hyvätuloista ettei ylimääräisellä rahalla ole käyttöä arjessa? Enpä usko. Ihan samalla cheapass meiningillä niitä nuoria parejakin "tuetaan" nykyään.

Vierailija
99/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotensakin kamala lukea näitä häälahjaketjuja :(

mun mielestäni lahja annetaan omien varojen mukaan tai mitä nyt haluaa antaa. Ei ole mitään häälahjan "suuruussääntöä", eikä kenenkään pidä missään nimessä joutua taloudellisesti tiukoille lahjan vuoksi. 

Me kutsumme juhliin kuin juhliin ne ihmiset, jotka haluamme paikalle juhlimaan kanssamme ja lahjalle on yks ja sama. Ei ole mitään pääsymaksua tai velvollisuutta maksaa meidän juhlanjärjestämiskustannuksia. Ihan hulluksi mennyt tuo ihmisten ahneus. :(

Mä kirjoitan nyt siis lahjan saajana. Mulle ei tarvi tuoda lahjoja. Minä en puhu selän takana paskaa lahjoista tai lahjattomuudesta. Mulle on oikeesti ihan sama. Päääasia, että kutsutut juhlivat mun kanssani.

Mä itse olen hyvissä varoissa, joten annan aina hyvät lahjat. Jos mulla ei olis varaa, niin sitten sais kaikki pienempiä lahjoja. Mun ystäväpiirissäni tuollaisilla asioilla ei ole mitään merkitystä. Pääasia on, että juhlitaan ja kaikilla on hauskaa!

Vierailija
100/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 e teiltä yhteensä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän