Paljonko antaisit rahaa häälahjaksi?
Tilille pitäisi laittaa... mietin summaa, mikä olisi sopiva 2 hengeltä?
Kommentit (173)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:00"] Kuitenkin oli joku, joka antoi 10 euroa per henkilö tavaralahjan muodossa.
[/quote]Eihän kympillä saa edes nykyisin enää alakouluikäisten lasten kavereille synttärilahjoja.
kannattaa olla järjestämättä juhlia !! ei tarvi elää kaunassa:D
Olette kyllä ihan helvetin väsyneitä. Nykyään kaikki on aivan älyttömän kallista ja köyhillä ei täten olisi oikeutta mennä naimisiin koska varat ei riitä. Anyway, me säästämme rahaa häitämme varten ja jos jotain täytyy velaksi ottaa niin sitten on näin. Molempien suvut on todella isot ja tapana on ollut kaikki kutsua, mikä tekisi lähes 180ihmistä. 180! Runsaan karsinnan jälkeen 120. Enkä todellakaan odota että vieraamme kustantaa häämme. krääsää en todellakaan halua, sitä on jo liikaa omakotitalossa. Eli raha on ainoa vaihtoehto ja sillä tosiaan mennään häämatkalle ja velat on velkoja. Herätkää naiset!
Vierailija kirjoitti:
70€ 35 per naama. Syötte ja juotte kumminkin ainakin sen edestä
No ei sitä sen mukaan pidä rahaa antaa. Voi luoja! Taas joku jonka mielestä vieraat on pilanneet häät jos ei ole tullut rahaa niin paljon että niillä maksaa kaikki hääkulut ja jää 8000 euroa vielä käteen häämatkaa varten.
Satasen olen aina maksanut, oli läheinen tai kaukaisempi.
Mun läheinen ystävä menee ensi talvena naimisiin. Tiedän, että häät laitetaan kasaan mahdollisimman pienellä budjetilla. Kaikki värkätään itse wishiltä tilatusta krääsästä ja jonkun mummo keittää lihasoppaa tms.
Itse olen vielä korkeakouluopiskelija, ystävä aloitellut työelämää jo muutaman vuoden. Hän ja mies maksavat asuntolainaa ja käyvät kerran vuodessa halvahkolla etelänmatkalla.
Yhteinen koti kippoineen jo on ja toivovat rahaa "häämatkakassaan", todennäköisesti kuitenkin ikäänkuin kattamaan hääkulut.
Paljonko tässä tilanteessa tulisi antaa rahaa? Menen poikaystäväni kanssa.
Eräs kenties huomioonotettava seikka tässä on se, että itse aion säästää muutaman vuoden ja viettää astetta hulppeammat häät paikkakunnalla, jonne on aika kallista matkustaa kotipaikkakunnaltani, jolla tämä ystäväni asuu.
Onko aivan tekopyhää antaa nyt opiskelijana köyhäilyhäissä pieni summa, mutta kuitenkin odottaa heidän käyttävän paljon rahaa paikalletuloon ja antavan kivan lahjan/rahasumman sitten 5-7 vuoden päästä minun häissäni, kun olemme kaikki paremmin kiinni työelämässä (parempituloisia)?
Mikä summa olisi siis nyt hyvä?
Laitetaan aina 100e kahdelta. Työtön ja osa-aikatyöläinen pari ollaan, mutta häitä on kuitenkin yleensä maks yhdet vuodessa. Tuskin kenenkään nnin "vähäpätöisen" sukulaisen tai kaverin juhliin tulis kutsua että laittais vähemmän. Siis häiden osalta.
Käsittääkseni ei ole mitään tiettyä summaa, joka pitäisi antaa. Suosittelisin, että annetaan oman maksukyvyn mukaan. Ei kannata pistää talouttaan liian tiukille häiden takia. Eiköhän kutsuja ilahdu eniten, kun tietää, että vieras ei mene vararikkoon ja voi juhlia iloisin mielin.
Normaalisti olen antanut 200€. Menin sitten yksin tai miehen kanssa. Käyn siis vain oikeasti läheisten ihmisten häissä (sukulaisuudella ei ole mitään tekoa). Jokaisen kummin kaiman serkun häihin en mene. Matkakustannukset tai polttarit ei vaikuta summaan. Kaveri meni viime kesänä naimisiin italiassa. Kustannukset oli meiltä pariskuntana jotain 1500€ ja lahja.
Omissa häissä pyysin bestmania ottamaan rahat pois kuorista ja laittamaan yhteen kuoreen. Ei mitään merkintöjä, että kuinka paljon ketäkin antoi. Päätettiin, että ei haluta tietää mitä saatiin keltäkin. Sen takia ei ollut tilinumeroa kutsussa. Olisi paljastanut, että mitä kukakin antoi. Eikä ollut lahjalistaakaan. Jätettiin valinta mahdollisesta lahjasta vieraalle. Muutamat käsittääkseni tulivat ilman lahjaa tai korttia. Meille se oli ihan ok, koska ei ihmisiä lahjojen takia kutsuttu. Ja kutsuttuina olivat oikeasti sellaiset ihmiset, joita tavataan säännöllisesti. Esimerkiksi serkkujani tai tätejäni en kutsunut koska heitä en tapaa kuin kerra viidessä vuodesa korkeintaan. Toisaalta kutsuin häihini 5 työkaveriani, joiden kanssa olen hyvinkin paljon vapaa-ajalla ja joita voisin oikeastaan ystävikseni kutsua. Vieraita ei ollut kuin noin 45.
Vierailija kirjoitti:
Hääetikettiin kuuluu että vähintään oma ruoka maksetaan pois. Aivan helppo perussääntö mistä voi laskea sopivan rahan. Kyllä jokaisen sivistyneen pitäisi tuo tietää.
No,enpä ole törmännyt tuollaiseen käytäntöön, että omat ruuat maksaa vieras!!!!!!!
Normaalisti antaisin yksin kutusttuna sen 50€. Pari kuukautta sitten tuli kuitenkin takapakki elämään ja jäin sairaslomalle ja siitä työttömäksi. Olen aina ollut huono säästäämään eli kyllä, hieman edesvastuuton rahan kanssa, joten uusi tilanne veti talouden aika äkkiä tiukalle. Häihin olin kuitenkin ilmoittautunut enkä kehdannut enää perua. Asun ulkomailla, josta olin matkustanut Suomeen muutenkin perhettä ja sukua tapaamaan normaalin kesälomasuunnitelman mukaisesti (päätetty ja lennot ostettu jo aiemmin keväällä), mutta kotipaikkakunnalta matkustaminen häihin halvimmilla mahdollisilla kulkuvälineillä tuli silti maksamaan yli 100€, hääpaikalle kuljin paikallisbussilla ja yöllä takaisin majapaikkaan taksi oli ainut vaihtoehto. Häitä varten ostin myös mekon (alle 20€ kylläkin), koska en ennestään omistanut yhtään juhlamekkoa. Hiuspinnejä, lakkaa ja korvakorut tuli myös juhlaa varta vasten hankittua. Satsaukset eivät normaalisti tuntuisi missään, mutta tällä kertaa ne söivät ison osan tilillä olevasta rahamäärästä, jolla pitäisi selvitä määräämättömän pituinen aika, kunnes olen kelpoinen työttomyyskorvauksiin tai saan uuden työn. Tämän pitkän sepostuksen alustamana tunnustan, että jätin lahjatilisiirron tekemättä. Hävettää ja harmittaa, koska emme ole niin läheisiä, että morsian tietäisi tilanteeni, sulhasen tapasinkin ensimmäistä kertaa vasta häissä, mutta toivon hartaasti, että he osaavat arvostaa sitä, että minä kunnioitin heidän juhlaansa osallistumalla ja kirjoittamalla kauniin kortin, ja käytin heidän takia matkustamiseen yhteensä kolme vuorokautta.
Kommentillani en halua kerätä sääliä, vaan tuoda ilmi, että joskus tilanne voi vieraalla olla ihan vaan hetkellisesti huono. Ja jälkeenpäin ajattelin, että halvemmallahan olisin päässyt, kun olisin jonkin tekosyyn varjolla jättänyt menemättä ja vain siirtänyt sen 50 tai jopa 100€ häämatkatilille onnittelujen kera. Uskon ja toivon kuitenkin, että tärkeämpää heille oli, että olin paikalla, vaikka en lahjatiliä kartuttanutkaan.
Riippuu siitä kuinka paljon muita kuluja häistä tulee. Jos on mennyt jo useita kymppejä matkakuluihin ja/tai sen lisäksi on vielä maksettava majoituksesta (plus mahdollisesti omat juomat) niin työttömänä häälahjasumma jäisi varmaan pariin kymppiin.
Itsekin ihmettelen miksi järjestää häitä ns. vieraiden kustannuksella. Eivätkä useimmat vieraat voi tietää etukäteen onko tarjolla esim. vaan keittoa tms. ja illemmalla ehkä makkarat vai onko ruokaan panostettu kunnolla... mutta en silti tuossa edellä mainitussa tilanteessa ainakaan 20 euroa enempää antaisi.
Paras olla laittamatta mitään. Ei se morsian summaan kuitenkaan tyytyväinen ole.
Ravintolaillan hinta, eli 100e puolison kanssa ja 200€ jos olen yksin.