Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko antaisit rahaa häälahjaksi?

Vierailija
16.08.2014 |

Tilille pitäisi laittaa... mietin summaa, mikä olisi sopiva 2 hengeltä?

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:21"]

Senkö tuosta tekstistäni päättelit? Ja miten ihmeessä, kun mainitsin heti alkuun, että tavanomaiset häät ovat mielestäni tylsiä ja hauskanpito vain viinan varassa?

Itse taidat olla näitä lahjojenodottajia, jotka pahimmillaan suhtautuvat kutsumiinsa ihmisiin nuivasti lahjan arvon suuruuden perusteella. Olen onnellinen, ettet kuulu lähipiiriini :)

[/quote]

Kyllä, olen todellakin lahjanodottaja: jos järjestän juhlat merkkipäiväni tai jonkun muun kunniaksi, niin odotan kyllä, että vieraat osoittavat sen verran huomaavaisuutta, että tuovat lahjan. En enää mene siihen lankaan, että "raha ei merkitse mitään ystävyydessämme/rakkaudessamme", niin että se pihi paska voi vuodesta toiseen tulla tyhjin käsin, kun on itse sitä mieltä että riittävä lahja on kun hän tulee paikalle.

Vastaavasti annan itse aina kunnon lahjat enkä syö ja juo itseäni tainnoksiin vain siksi, että olen "joutunut" lahjan ostamaan.

[/quote]

Sääliksi kyllä käy tuo sun (ja monen muunkin tähän ketjuun vaatanneen) materialistinen arvomaailma. Ihanko todella sinulle on noin tärkeää aina vaan SAADA? Toivottavasti olet tavaroinesi ja rahoinesi onnellinen pinnallisessa maailmassasi. Itse etsin onneni ihmisistä ja elämyksistä, ja olen sitä kovasti saanutkin ja nautin elämästäni ilman tuollaista kyynisyyden taakkaa :)

[/quote]

Niin niin, minä myönnän mielelläni, että olen materialisti, kun en vuodesta toiseen siipeilijän vierailuita ja tyhjin käsin vierailulle ja juhlapaikalle tulemista yksipuolisesti suostu kustantamaan :) Voi olla että siipeilijä todella katsoo, että minä olen se materialisti tässä, mutta ei se mua haittaa. En menetä siinä ystävyydessä mitään.

Vierailija
102/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:23"]

Olimme juuri hulppeissa häissä. Ruoka oli todella hyvää, varmasti kallista. Tarkoittaako tämä, että lahjaraha (vain tilille, vain rahaa, tämä luki kutsussa) tulisi olla nyt enemmän kuin keskivertohäissä?

Olimme mukana myös polttareissa, minä morsiamen, mies sulhasen. Myös polttarit oli hulppeat. Oikeastaan törkykallista (budjetit per naama 120e ja 200e. Tähän päälle vielä omat ravintolaruoat, -juomat ja matkakulut). Häät oli lapsettomat, vaati meiltä maksullisen lastenhoitajan.

Ihanat ja meille tärkeät nuoremmat sukulaiset kyseessä, siksi osallistuimme. Mutta häihin meiltä meni yli 500e kaikkinensa. Tilille pistimme lopulta 50e meiltä yhteensä. Ei varmastikaan kata ruokakulujamme häissä. Sen myönnän. Mutta koen kyllä meidän antaneemme heille muuten maksimaalisesti, aivan yli meidän perheen budjetin.

Ps. Me menimme maistraatissa naimisiin.

Koska ei ylimääräistä rahaa, eikä haluja ottaa lainaa eikä kanttia maksattaa hyviä bileitä muilla. En taida sittenkään olla Because I'm worth it- sukupolvea. ;)

[/quote]

Tämä on niin juuri sitä mitä tarkoitan! Mekot ja puvut täytyi uusia, lastenhoitaja palkata, matkakulut ym. Ei tämä ole mitään työttömän yksinhuoltajan hommaa, niin kuin joku tuolla ylempänä joku väitti. Näyttäkää mulle se työtön yksinhuoltaja (jolla ei ole säästöjä), joka voi tuosta vaan laittaa 500 euroa juhliin.. Se työtön yksinhuoltaja taisi olla joku naimisiin menijä, joka haaveilee suurista rahalahjoista...! Ap

[/quote]

Ja vaikka me olemme molemmat ihan ok-palkkaisissa työpaikoissa, niin silti se 500e on täysin käsittämätön summa meille "ylimääräiseen". Isompi budjetti kuin omissa maistraattihäissämme aikoinaan. ;) On kyse sitten pihiydestä tai ei, mutta jonkin sortin suhteellisuudentajusta kuitenkin.

[/quote]

Tähän ylläolevaan minä työtön yh totean vain, että en osallistu yleensä polttareihin, ellei morsian ole ihan läheisimpiä ystäviäni. Jos osallistun polttareihin, osallistun myös niiden suunnitteluun, ettei kustannukset karkaa vallan käsistä. Ökyhäissä enkä ökypolttareissa ole ollut. On ollut ilo kaikista juhlista oma osuutensa maksaa, koska on kiva tavata vanhoja tuttuja ja tutustua uusiin ihmisiin ja ennen kaikkea, juhlistaa toisten tärkeää päivää täydestä sydämestä.

Tiedän, että monilla naisilla on periaate, että samaa vaatetta ei voi monissa häissä pitää, mutta minä menen mieluummin samassa juhlavaatteessa kuin että laitan omaan uuteen vaatetukseeni sen satasen ja annan sitten juhlaparille parikymppiä. En näe järkeä ostaa juhlavaatetta vain kerran käytettäväksi. Kuulostaa vaan tekosyyltä, miksi ei "voida" toiselle paljoa antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ainoastaan häissä pätee tämä ihmeellinen "vieraiden pitää kattaa kulut" -sääntö? Kuten tässä keskustelussa taidettiinkin jo todeta, niin hautajaiset ovat yleensä omaisille todella iso rahareikä, eikä sinne tulevat tuo minkäänlaisia lahjoja - eikä pidäkään. Olen ollut useilla syntymäpäiväkekkereillä, joiden kutsuissa on nimenomaan kielletty lahjat tai vaihtoehtoisesti pyydetty laittamaan rahat johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen.

Jos minä pidän juhlat, teen sen siksi, että haluan viettää aikaa minulle rakkaiden ihmisten kanssa. Siihen kuuluvat kulut nyt on vain nieltävä, koska se on hinta siitä, että saan juhlia ystävieni kanssa. Jos budjetti on niin korkea, ettei siitä selviä ilman vieraiden almuja, niin sitten pitää järkätä pienemmän kokoluokan pippalot.

Vierailija
104/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:55"]

Vastasin jo noihin kommentteihisi edellisessä vastauksessa: se lahjapöydästä vastuussa oleva kärrää ne lahjat sitten paremoaan talteen niin ei tarvitse koko aikaa olla pönöttämässä pöydän vieressä. Ja edelleenkään ei tullut vastausta tuohon kysymykseeni: mitä sillä pilkun ja euron tarkalla lahjakirjanpidolla tekee? Ja miten se vaikuttaa sun oikeusturvaan ja jälkikäteen todentamiseen? Jos huomataan että lahjapotista on kadonnut vaikka 100 euroa, miten toimitte?

[/quote]

Ei ole koskaan kadonnut rahaa, kun ollaan niin fiksusti toimittu kuin toimitaan. Ellei summia merkittäisi muistiin, ei edes tiedettäisi, onko jotain kadonnut. Se varmaan onkin joidenkin ihmisten toive, ettei summia katsottaisi heti eikä siten edes tiedettäisi, etten vienyt lahjaksi mitään, tai että pihistin jostain kuoresta muutaman setelin. Eli en ymmärrä, mitä se rehellistä ja asiallista vierasta haittaa, että rahat tarkastetaan ja siirretään sivuun.

Morsiusparin vanhemmat on yleensä jossain vaiheessa kiinnostuneita siitä, mitä kukin on antanut. Ja kyllä sitä tietoa eteenpäinkin kerrotaan mehevinä tarinoina, jos ihan alta riman on menty. Tämmöinen on ihminen. Mutta eläköön pilvilinnoissa ne, jotka niin haluaa, niin heidän hyväuskoisuudestaan sitten toiset mukavasti hyötyy.

Vierailija
105/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:23"]

Olimme juuri hulppeissa häissä. Ruoka oli todella hyvää, varmasti kallista. Tarkoittaako tämä, että lahjaraha (vain tilille, vain rahaa, tämä luki kutsussa) tulisi olla nyt enemmän kuin keskivertohäissä?

Olimme mukana myös polttareissa, minä morsiamen, mies sulhasen. Myös polttarit oli hulppeat. Oikeastaan törkykallista (budjetit per naama 120e ja 200e. Tähän päälle vielä omat ravintolaruoat, -juomat ja matkakulut). Häät oli lapsettomat, vaati meiltä maksullisen lastenhoitajan.

Ihanat ja meille tärkeät nuoremmat sukulaiset kyseessä, siksi osallistuimme. Mutta häihin meiltä meni yli 500e kaikkinensa. Tilille pistimme lopulta 50e meiltä yhteensä. Ei varmastikaan kata ruokakulujamme häissä. Sen myönnän. Mutta koen kyllä meidän antaneemme heille muuten maksimaalisesti, aivan yli meidän perheen budjetin.

Koska ei ylimääräistä rahaa, eikä haluja ottaa lainaa eikä kanttia maksattaa hyviä bileitä muilla. En taida sittenkään olla Because I'm worth it- sukupolvea. ;)

[/quote]

Tämä on niin juuri sitä mitä tarkoitan! Mekot ja puvut täytyi uusia, lastenhoitaja palkata, matkakulut ym. Ei tämä ole mitään työttömän yksinhuoltajan hommaa, niin kuin joku tuolla ylempänä joku väitti. Näyttäkää mulle se työtön yksinhuoltaja (jolla ei ole säästöjä), joka voi tuosta vaan laittaa 500 euroa juhliin.. Se työtön yksinhuoltaja taisi olla joku naimisiin menijä, joka haaveilee suurista rahalahjoista...! Ap

[/quote]

Ja vaikka me olemme molemmat ihan ok-palkkaisissa työpaikoissa, niin silti se 500e on täysin käsittämätön summa meille "ylimääräiseen". Isompi budjetti kuin omissa maistraattihäissämme aikoinaan. ;) On kyse sitten pihiydestä tai ei, mutta jonkin sortin suhteellisuudentajusta kuitenkin.

[/quote]

Tähän ylläolevaan minä työtön yh totean vain, että en osallistu yleensä polttareihin, ellei morsian ole ihan läheisimpiä ystäviäni. Jos osallistun polttareihin, osallistun myös niiden suunnitteluun, ettei kustannukset karkaa vallan käsistä. Ökyhäissä enkä ökypolttareissa ole ollut. On ollut ilo kaikista juhlista oma osuutensa maksaa, koska on kiva tavata vanhoja tuttuja ja tutustua uusiin ihmisiin ja ennen kaikkea, juhlistaa toisten tärkeää päivää täydestä sydämestä.

Tiedän, että monilla naisilla on periaate, että samaa vaatetta ei voi monissa häissä pitää, mutta minä menen mieluummin samassa juhlavaatteessa kuin että laitan omaan uuteen vaatetukseeni sen satasen ja annan sitten juhlaparille parikymppiä. En näe järkeä ostaa juhlavaatetta vain kerran käytettäväksi. Kuulostaa vaan tekosyyltä, miksi ei "voida" toiselle paljoa antaa.

[/quote]

Joo mutta jos ei ole mitään vaatetta juhliin ja se on pakko ostaa?! Miehen puku oli vuosia vanha, ollut kovalla käytöllä ja sen näki... Ihmisten koko myös muuttuu vuosien varrella... Kyllä mäkin sitä mekkoa pidän seuraavat 20 v. kun sen nyt hankin. Ap

Vierailija
106/173 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida tuohon yhteen väitelyyn kun tuli mieleen että ollaankohan jopa sukulaisia: erään sukulaiseni perheessä siis on tuollainen tapaus, joka laskee tarkkaan ja kirjaa ylös mitä lahjoja ja kuinka paljon on saanut lahjaksi keneltäkin. Ja siten todellakin juoruilee ja piikittelee näistä lahjoista jälkeenpäin. Kerran kun äitini oli ostanut itselleen uuden kauan haaveilemansa astiaston, tämä sukulaisakka oli kuulemma kommentoinut ihan avoimesti, että on se vaan aika tekopyhää ostella itselleen kokonainen Arabian kallis astiasto, meidän Lissulle annoit vaan 50 valmistujaislahjaksi. Jos nyt satut siis olemaan tuo minun sukulaiseni, niin voin kertoa että olette kyllä aikamoinen naurunaihe meidänkin keskuudessamme. Vaikka minulla olisikin varaa antaa lahjaksi enemmän, tuollaiset juoruilijat ja ilkeilijäy eivät mielestäni ansaitse yhtään mitään. Ne juhlat itsessään tai naimisiinmeno ei ole vielä mikään peruste antaa lahjoja. Lahjanantaja päättää ihan itse mitä haluaa antaa: ystävällisiä ja vieraanvaraisia tuttavia ja sukulaisia ilahdutan ihan mielelläni kunnon lahjoilla, tuollaiset kyräilijät eivät mielestäni ansaitse mitään. Haluan palkita hyvää käytöstä, koska se on mielestäni aivan liian harvinaista nyky-yhteiskunnassa.

Vierailija
107/173 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:45"]

[/quote]

Mitä helvettiä??!! Kerrotaan mehevinä tarinoina eteenpäin.... siis tuossa kyllä nolaavat itsensä vain ja ainoastaan hääpari ja kaasot tai ketkä noita "meheviä tarinoita" eteenpäin juoruavat, ei todellakaan vieraat. Ihanko istutte iltaa tiliotteiden ja excelin kanssa että kappas kun ei Martta-tätikään antanut kuin 50 euroa vaikka sai viime vuonna töissä ylennyksenkin...ja Pertti-setä, jestas, santsasi kuitenkin ruokaa kahdesti ja joi kolme kuppia kahvia mutta ei antanuy kuin 60 euroa... Noin ei todellakaan toimita muuten kuin ehkä teidän kerassaan omituisissa piireissänne. Häälahjat ja rahasummat ei todellakaan kuulu kenellekään muulle kuin lahjan antajalle ja lahjan saajalle.

[/quote]

Niinhän sä toivoisit, mutta kyllä se vaan niin menee, että lahjapöydän hoitaja kirjaa summat ylös, ja sitten kakkukahvien jälkeen morsiamen tai sulhasen äiti tulee supattamaan ja kysymään, että onko sulla sitä listaa, näytätkö vähän. Ja kyllä sitä vaan pannaan merkille jos joku vakavarainen pari on parikymppiä heittänyt ja mällää jo tanssilattialla menemään tuhannen päissään. Nämä muistetaan juu. Eikä hävetä ollenkaan meitä kirjureita ;)

[/quote]

Minäpä en laita mitään korttia siihen rahakuoreen, näin voin nimettömänä antaa vaikka kympin, eikä kenelläkään ole nokan kopauttamista asiaan.

Vierailija
108/173 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-50€/hlö

Vierailija
109/173 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

500€/pariskunta jos ei ole kovin läheinen. Lähimmille ystäville/sisaruksille 2000-3000€ on ihan kohtuullinen lahja.

Vierailija
110/173 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 e

Vierailija
111/173 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e

Vierailija
112/173 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani antoivat meille 5000 euroa häälahjaksi. Viisi opiskelijaystävääni antoivat meille kimppalahjana muistaakseni n. 50 euron lahjakortin. Rakkaat ihmiset tekivät juhlapäivästä niin onnellisen ja ilontäyteisen, että muistelen sitä päivää lämmöllä varmasti elämäni loppuun saakka. Eikä millään noista lahjoista ollut tippaakaan asian kanssa tekemistä.

Olemme menossa tänä kesänä kaverin häihin. Annetaan varmaan 50-100 euroa lahjaksi, kun häämatkakassaan sitä pyysivät.

Vierailija
113/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:07"]

Joo mutta jos ei ole mitään vaatetta juhliin ja se on pakko ostaa?! Miehen puku oli vuosia vanha, ollut kovalla käytöllä ja sen näki... Ihmisten koko myös muuttuu vuosien varrella... Kyllä mäkin sitä mekkoa pidän seuraavat 20 v. kun sen nyt hankin. Ap

[/quote]

No ei kai se juuri sen hääparin syy ole, jonka juhliin hankit puvun, että sun täytyy siinä kohtaa se ostaa? En nyt tarkoita, että jos teillä on tiukkaa, niin pitää viimeiset rahansa lahjaksi antaa. Tässä ketjussa on ollut puhetta ihmisistä, joilla on kyllä varaa ja itseensä kyllä satsaavat rahaa, mutta eivät koskaan muille mitään antaisi.

Olen itse pienituloisena tottunut suunnittelemaan menoni kaukaa ennakoiden, mutta tarvittaessa vaikka lainaan vaatetta samankokoiselta ystävältä tai etsin kirpparilta jos tilaisuus tulee niin yllätyksenä, ettei ole mistä ottaa. Hääkutsut tulevat yleensä viimeistään kahta kuukautta aikaisemmin, siinä ehtii kyllä laittamaan joka viikko vaikka 10-20 euroa sivuun omaa pukua ja lahjaa varten normaali ihminen. Jos haluaa.

Vierailija
114/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 02:19"]

Aika kalliiksi tulee vieraille jos heidän pitää maksaa:

-tarjoilut & tarjoiluhenkilökunta n. 50€/henkilö

-kutsut, kukat ja muut koristeet 10€/henkilö

-hääparin vaatteet 15€/henkilö

-sormukset 15€/henkilö

-tilojen vuokra & siivous 20€/henkilö

-muut mahdolliset kulut 20€/henkilö

-vaivanpalkkaa hääparille suunnittelusta & stressistä 20€/henkilö

-pesämuna hääparille tulevaisuutta varten, eli se perinteinen häälahja 50€/henkilö

[/quote]

Eli jokaisen vieraan on annettava 200€ lahjaksi. Pariskunta siis antaa yhteensä 400€, kaksilapsinen perhe 800€. Näin juhlien kulut tulee maksettua, pari saa hieman korvausta stressistä ja vielä pienen pesämunan tulevaisuutta varten. Halpaa on nykyisin tämä häissäkäyminen.

Vierailija
115/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä eräs tuli siistissä farkuissa eikä tuonut mitään, eräs toi muutaman euron lasikulhon. Arvatkaa mitä? Ei haittaa! Ihanaa että tulivat, kaikki kutsutut oli paikalla koska haluttiin niin, ei llahjojen takia. Oman kyvyn mukaan vain :). Tällä hetkellä rahasta tekee tiukkaa, joten antaisin 40 e - sitä pienempää ei kehtaa (vaikka tuskin teitä lahjojen takia kutsutaan) mutta enempää ei voi.

Vierailija
116/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eipä ollut uusia juhlapukuja meillä, ei kampaajalla käyntiä ei mitään "extraa" itselle. 500e tuli jo pelkästään siitä siis, että molemmat osallistuimme polttareihin, saavuimme paikalle, pistimme rahaa lahjarahatilille ja maksoimme lastenhoitajalle minimipalkan (lapsettomat häät).

Minunkin mielestäni polttaribudjetti oli överi, mutta tuntuu olevan kovin normaalit budjetit. Kuitenkaan en ymmärrä eroa siinä, että pistänkö rahaa polttareihin vai jättäytymällä polttareista pois sen rahan lahjarahatilille. Hääparin hyväksi se raha joka tapauksessa meni, ja nyt saivat ja me saimme lisäksi yhdessä vietettyä aikaa ja elämyksiä. (Häissä ikävä kyllä hyvä kun ehdimme vaihtaa muutaman sanan.)

Vierailija
117/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttareista sen verran, että olen ollut mukana useammissa polttareissa viimeisten vuosien aikana ja kyllä se 100e tuntuu olevan aika keskivertokustannus polttareista tällä hetkellä. Olen ollut kalliimmissakin ja vastaavasti joskus selvinnyt parillakympillä. Todella paljon ratkaisee lopulta kaasot ja ehkä myös se taso, mihin morsian on tottunut. Opiskelijahäät opiskelijabudjetilla on yleensä myös tarkoittanut opiskelijabudjetin polttareita ja opiskelijabudjetin häälahjalistoja. Suurimmat kulut on ollut niillä, jotka ovat olleet työelämässä jo vuoden pari, mutta ilman sellaisia kustannuseriä kuten lapset tai ehkä asuntolaina. :) 

Aika moni ikävä kyllä jättäytyy pois polttareista (varmaankin juuri kustannusten takia), mutta silloin ne kustannukset vastaavasti allokoituu yhä pienemmän porukan kustannettaviksi. Noidankehä.

Mutta jos olen maksanut 100e siitä, että morsian on päässyt hierottavaksi ja hyppäämään benji-hypyn, niin kyllä minä sen päässäni lasken osaksi itse häälahjaa. Ei se korvaa itse lahjaa, mutta kyllä se on osa sitä.

Vierailija
118/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27v naimaton ja lapseton täällä hei! Luin tätä ketjua aikamoisen hämmennyksen vallassa, sillä olen ollut siinä käsityksessä, että häät on naimisiinmenon kunniaksi järjestettävä juhla/seremonia, johon kutsutaan ne itselle tärkeät ihmiset (sukulaiset&ystävät) tarkoituksena viettää ikimuistoinen päivä/ilta hyvän ruuan ja juoman parissa. Ajatuksena yleensä se, että naimisiin mennään vain kerran, joten tottahan sitä voidaan juhlistaa tilaamalla bändi, kerrankin oikein hieno kakku, kunnon skumppaa ja vuokrata joku makea tila, johon voidaan mahduttaa ne kaikki tärkeät ihmiset. Olen myös ajatellut, että hääkutsun saaminen tarkoittaa sitä, että olen yksi noista tärkeistä ihmisistä, joten läsnäoloni on toivottavaa ja jopa tärkeää. En siis LAINKAAN ymmärrä tätä hysteriaa ja väittelyä siitä, että onko häälahjan tarkoitus olla vastike hääkuluista vaiko ei!! Mielestäni ei, tai muussa tapauksessa voisi jättää koko juhlat pitämättä. 

Ja kyllä, oon ollut useissa häissä ja jopa sellaisissa, joissa lahjoja ei annettu. Haluttiin vain pitää juhla niille tärkeille ihmisille ja kyllä, sielläkin sai ruokaa ja oikein kiitoskortin (läsnäolosta?) jälkikäteen. 

On meitä monenlaisia.

Vierailija
119/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote] No niinpa. Oma mekko oli jo käynyt niin isoksi sitte toissavuoden juhlien, etten todellakaan kehdannut panna sitä päälleni. Miehen puku ei ollut sovelia näihin häihin. Ei meillä miehelläkään vakiona monenlaisia pukuja ole kaapissa.

Mutta oikeasti kieltäydymme suurimmista osista häitä nykyään. Ne on niin nähty. Menemme vain todella läheisten häihin ja niitä on jo vähän, kun suurin osa sukulaisista on jo naimisissa

Vierailija
120/173 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:59"]

Miksi ainoastaan häissä pätee tämä ihmeellinen "vieraiden pitää kattaa kulut" -sääntö? Kuten tässä keskustelussa taidettiinkin jo todeta, niin hautajaiset ovat yleensä omaisille todella iso rahareikä, eikä sinne tulevat tuo minkäänlaisia lahjoja - eikä pidäkään. Olen ollut useilla syntymäpäiväkekkereillä, joiden kutsuissa on nimenomaan kielletty lahjat tai vaihtoehtoisesti pyydetty laittamaan rahat johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen.

Jos minä pidän juhlat, teen sen siksi, että haluan viettää aikaa minulle rakkaiden ihmisten kanssa. Siihen kuuluvat kulut nyt on vain nieltävä, koska se on hinta siitä, että saan juhlia ystävieni kanssa. Jos budjetti on niin korkea, ettei siitä selviä ilman vieraiden almuja, niin sitten pitää järkätä pienemmän kokoluokan pippalot.

[/quote]

No totaa... Hautajaisten juhlakalu ei niinku enää sillee välitä maallisesta mammonasta, patalapuista tai puukapustoista. Ehkä siks??

Ja häiden perinne on toi, koska ennen vanhaa ei muutettu yhteen ennen häitä niin piti varustaa nuoripari tavaralla uuteen kotiin. Siks häät poikkeaa muista juhlista edelleen ja siitä periaattesta, et kutsuja maksaa. Ois se kohtuutonta, että isoissa häissä kutsuja maksais eikä sais mitään lahjoja, hä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä