Paljonko antaisit rahaa häälahjaksi?
Tilille pitäisi laittaa... mietin summaa, mikä olisi sopiva 2 hengeltä?
Kommentit (173)
Jos ei tiedä mitä hääpari tarvitsee, suosittelen ehdottomasti rahalahjaa. Sopiva summa määräytynee oman tulotason mukaan (lapset, opiskelijat, eläkeläiset, työttömät jne). Jos rahasta ei ole pulaa niin ainakin 100€/aikuinen.
Minusta on ihan kaunis ajatus, että nuorelle parille jää hääkulujenkin jälkeen vähän käteen, kodin ja perheen perustamiseen. Ökyhäät ovatkin sitten oma lukunsa.
Maksan illallisesta ainoastaan siinä tapauksessa, että saan itse valita, mitä syön ja juon ja missä aterioin.
Häät ovat joka tapauksessa usein puuduttavan tylsät juhlat, joissa vieraille jää ikävystyneen yleisön rooli, eli saa katsella, usein kuivin suin, kun hääpari kekkaloi kavereineen typerissä leikeissä. Nyt vielä oletetaan vieraiden maksavankin nämä pippalot.
Kiitos, mutta ei kiitos, joku toinen kerta sitten joskus ...
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 01:09"]
Hääetikettiin kuuluu että vähintään oma ruoka maksetaan pois. Aivan helppo perussääntö mistä voi laskea sopivan rahan. Kyllä jokaisen sivistyneen pitäisi tuo tietää.
[/quote]
Älä puhu soopaa.
Minun käsitykseni mukaan ihmiset järjestävät häät, syntymäpäiväjuhlat ym. koska haluavat jakaa ilonsa ja juhlia läheisten ihmisten kanssa. Näiden ihmisten ei pidä päässään laskea, että "paljonkohan se minun ruokani nyt maksaa, annanko varmasti tarpeeksi paljon rahaa tai arvokkaan lahjan?". Vieraiden ei kuulu maksaa tarjoilusta. Mutta on kohteliasta ja etiketin mukaista viedä lahja. Olkoon se sitten iso tai pieni, rahaa tai tavaraa.
Sopiva summa 2 ihmiseltä on 50-75 euroa, mieluummin samanarvoinen lahja kuin rahaa.
Siis miten tää homma nyt menee? Saat hääkutsun ja ennenkuin ilmoitat voitko osallistua, etsit esiin kaikkien lähiseudun pitopalveluiden hinnastot ja arvot niistä, mitä sinun osuutesi ruuasta tulee hääparille maksamaan. Jos sinulla on varaa pistää ko. summa per henkilö häälahjaan, ilmoitat että osallistutte, mutta jos teidän perheellä ei olekaan varaa maksaa yhdestä ateriasta niin isoa summaa, ilmoitat hääparille, että ette valitettavasti ole riittävän varakkaita voidaksenne osallistua juhlaan. Näinkö siis on sopivaa jatkossa toimia hääkutsun saadessaan?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:32"]
Vähintään 50 € per aikuinen. Jos on kutsuttu perheineen, lapsista maksetaan about puolet siten, että summa on jaollinen 50:llä ylöspäin pyöristäen. Esim. kaksi aikuista ja kolme lasta = 200 euroa lahjaksi.
Vähemmän kuin 50 € per aikuinen on noloa. Tai eri asia, jos on tiedossa että häissä ei tarjota lämmintä ruokaa tai alkoholia, vaan esim. vain kakkukahvit. Silloin voi antaa vähemmänkin.
[/quote]
En ole ikinä kuullut että häissä pitää lahjalla maksaa tarjoilut? Miksei suoraan oteta pääsymaksua? Eihän sitä edes etukäteen voi tietää paljonko se ruoka kustantaa? Saako pyytää palautusta jos ruoka paljastuukin halvaksi tai jos siitä ei tykkää eikä sitä siis voi syödä? Saako antaa vähemmän jos ottaa omat eväät mukaan?
Jumalauta että ihmisistä on tullut ahneita. Edes omia häitä ei enää tarjota, vaan maksatetaan vierailla. Kuulostaa wt-sakin touhulta. Pitää saada prameat juhlat vaikkei niihin varaa olekaan.
[/quote]
Kyse on huomaavaisuudesta. Kyllä jokainen tajuaa tai voi halutessaan selvittää, mitä on pitopalvelun hinnat ruokailijaa kohti. Paikkavuokrat, kukkakoristelut ja muut kulut tulee siihen päälle. En minä ainakaan kehtaisi tuottaa taloudellista murhetta juhlaparille. Häät on ainutlaatuinen tilaisuus ja se rakastuneille suotakoon. Jos mulla ei ole varaa maksaa soveliasta summaa niin en mene. Vähemmänhän tuo kutakin vierasta nipistää kuin jos tosiaan hääpari ihan kaiken kustantaisi, ja vieraat sitten toisivat niitä kukkopillejään lahjapöytään.
[/quote]
Sittenhän pariskunta saa halvat häät, jos kaikki vieraat toteavat, ettei ole varaa antaa lahjaksi niin paljon kuin etiketti määrää ja jäävät sen vuoksi häistä pois. Voivat pyytää jonkun todistamaan virkansa puolesta ja mennä kaksistaan syömään.
Tai ehkä pariskunnat menevätkin naimisiin vain lahjarahojen toivossa aivan kuten nuoret käyvät riparin?
"Häitä ei niin paljon ole, että olisi kohtuutonta vierailta vaatia sellaista lahjaa, joka paitsi kattaa heidän kestityksensä, jättää myös pesämunaa nuorelle parille"
meillä oli viime kesänä neljät häät. Kolmiin polttareihin tuli kutsu, yhdistä jo kieltäydyin. Kyllä se vaan aika kalliiksi tulee kun polttaritkin maksaa vähintään 70e. Ja tietenkään saman kaveriporukan häihin ei voi laittaa aina samaa mekkoa. Ja päälle vielä matkakulut JA mahdollisesti juomat. Näen myös polttarit häälahjana, toki laitamme myös rahaa, mutta yleensä olemme laittaneet 70-80e pariskuntana. Ajatelkoot kuka nitä hyvänsä. Ja mä taisin sinkkuna laittaa sen 35e lahjaksi kun oli pienet tulot ja polttareihin oli hassattu yli 100e. Omg.
Me saimme tavaralahjoina kahdelta läheiseltä ystäväpariskunnalta kultakin 20 euron arvoiset lahjat, eli rahaksi muunnettuna 10 euroa per vieras. Neljältä ihmiseltä siis 40 euroa. Toiselta pariskunnalta emme saaneet lainkaan korttia, mikä tuntui vähän oudolta. Itse olisin kyllä kaivannut lisänä vaikkapa edes pari kynttilää tai jotain muuta. Tavara sinänsä olisi kyllä menetellyt hyvin, mutta oliko pakko ostaa kaikkein halvinta ja olla liittämättä siihen mitään muuta?
Itselläni muuttui täysin suhtautuminen näihin ystäväpariskuntiimme. Tiedän, että he muuten käyttävät paljon rahaa, itseensä. Meille he eivät sitten häälahjaksi voineet antaa edes omia ruokia ja juomiaan kattavaa lahjapakettia. Onneksi molemmat pariskunnat eivät vielä ole naimisissa. Tietääpä ainakin, mitä antaa lahjaksi heidän hääpäivänään ja muina juhlina. :)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:21"]
Me saimme tavaralahjoina kahdelta läheiseltä ystäväpariskunnalta kultakin 20 euron arvoiset lahjat, eli rahaksi muunnettuna 10 euroa per vieras. Neljältä ihmiseltä siis 40 euroa. Toiselta pariskunnalta emme saaneet lainkaan korttia, mikä tuntui vähän oudolta. Itse olisin kyllä kaivannut lisänä vaikkapa edes pari kynttilää tai jotain muuta. Tavara sinänsä olisi kyllä menetellyt hyvin, mutta oliko pakko ostaa kaikkein halvinta ja olla liittämättä siihen mitään muuta?
Itselläni muuttui täysin suhtautuminen näihin ystäväpariskuntiimme. Tiedän, että he muuten käyttävät paljon rahaa, itseensä. Meille he eivät sitten häälahjaksi voineet antaa edes omia ruokia ja juomiaan kattavaa lahjapakettia. Onneksi molemmat pariskunnat eivät vielä ole naimisissa. Tietääpä ainakin, mitä antaa lahjaksi heidän hääpäivänään ja muina juhlina. :)
[/quote]
Eli pääasia ystävissäsi on siis se, kuinka paljon he antoivat häälahjaksi? Ovatko he nyt sitten jotenkin huonompia ihmisiä, kun eivät kattaneet ruokakulujaan häälahjalla? Outo ajattelutapa.
[/quote]
Ja näillä henkilöillä ei ollut mitään polttarikuluja.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:25"]
[/quote]
Eli pääasia ystävissäsi on siis se, kuinka paljon he antoivat häälahjaksi? Ovatko he nyt sitten jotenkin huonompia ihmisiä, kun eivät kattaneet ruokakulujaan häälahjalla? Outo ajattelutapa.
[/quote]
En sanonut sitä pääasiaksi. Sanoin vain sen, että ajattelutapani näistä ihmisistä muuttui täysin. Minusta on vain todella outoa se, että TIEDÄN näiden ihmisten rahankäyttötavat. He eivät pihistele muuten. Kyllä se minusta kertoo, että he eivät arvosta meitä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:25"]
[/quote]
[/quote]
En sanonut sitä pääasiaksi. Sanoin vain sen, että ajattelutapani näistä ihmisistä muuttui täysin. Minusta on vain todella outoa se, että TIEDÄN näiden ihmisten rahankäyttötavat. He eivät pihistele muuten. Kyllä se minusta kertoo, että he eivät arvosta meitä.
[/quote]
Siis jos olet ihminen, jonka voi kuvitella ostavan vaikkapa satasen munakkaan aamiaiseksi ja annat läheiselle ystävällesi 10 euron arvosta häälahjan, niin mitä muuta siitä voi päätellä?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:32"]
Vähintään 50 € per aikuinen. Jos on kutsuttu perheineen, lapsista maksetaan about puolet siten, että summa on jaollinen 50:llä ylöspäin pyöristäen. Esim. kaksi aikuista ja kolme lasta = 200 euroa lahjaksi.
Vähemmän kuin 50 € per aikuinen on noloa. Tai eri asia, jos on tiedossa että häissä ei tarjota lämmintä ruokaa tai alkoholia, vaan esim. vain kakkukahvit. Silloin voi antaa vähemmänkin.
[/quote]
En ole ikinä kuullut että häissä pitää lahjalla maksaa tarjoilut? Miksei suoraan oteta pääsymaksua? Eihän sitä edes etukäteen voi tietää paljonko se ruoka kustantaa? Saako pyytää palautusta jos ruoka paljastuukin halvaksi tai jos siitä ei tykkää eikä sitä siis voi syödä? Saako antaa vähemmän jos ottaa omat eväät mukaan?
Jumalauta että ihmisistä on tullut ahneita. Edes omia häitä ei enää tarjota, vaan maksatetaan vierailla. Kuulostaa wt-sakin touhulta. Pitää saada prameat juhlat vaikkei niihin varaa olekaan.
[/quote]
Näinpä. Kyllä lahjanantaja ihan itse päättää, kuinka suurella summalla haluaa/pystyy hääparia muistamaan. Jos juhlat on tarkoitus maksattaa vierailla, silloin myydään illalliskortteja.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 02:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 02:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 02:27"]
Juu, kyllä me jo uskotaan. On ihan normaalia maksattaa omat häänsä vierailla. Kun se on niin raskastakin se naimisiinmeno. Ei siihen pystyis jollei sais tilille vähintään 200€/vieras. Kun tulee niistä juhlista niin paljon kaikenlaisia kulujakin ja nekö pitäis muka itse maksaa??? Kaamea ja suorastaan pöyristyttävä ajatuskin kustantaa omat juhlansa. Eikö vierailla enää ole mitään häpyä!!!
[/quote]
Tuskinpa kaikki ketjua seuranneet edelleenkään uskoo :) Tai tämän perusteella ehkä pinnistetään, että kun on aiemmin menty 20 eurolla niin jatkossa laitetaan ryttyiset 25 egulia. Jämpti raha, ja pariskuntana tullaan, kyllä vissi on näin. Ja koko viikko pantataan kotona, kun juhlissa saa sitten syödä kupunsa täyteen.
[/quote]
Oot sitten häissäs laskenut vieraiden syömisetkin. Kai ihan taskulaskimella laskit jokaisen kohdalla paljonko tuli voittoa tai tappiota? Ja sinähän et siis ollut ahne :)
[/quote]
Olen se, joka tuolla jo aiemmin sanoi, ettei itse ole naimisiin mennyt, ja siis se jolta nyt häistä kysyt. Sen sijaan olen ollut kaasona ja hoitanut lahjapöytää jne. ja todellakin merkataan muistiin, mitä kukakin on antanut, tavallaan pidetään kirjanpitoa kahden ihmisen voimin että voidaan todentaa, ettei rahaa ole sitten kadonnut ja lasketaan kokonaissumma.
Olen kyllä melkoisia tapauksia nähnytkin. Yksi mieleen jäänyt oli se, kun morsiamen kaksi tätiä perheineen tuli häihin ja antoivat yhteislahjan. Perheissä yhteensä yhdeksän lasta, toisessa perheessä kuusi ja toisessa kolme. Nämä kaksi perhettä antoivat YHTEENSÄ 50 euroa yhdeltätoista hengeltä, ja tämä kuusilapsinen perhe jäi myös yöksi, kun hääpaikalle sai jäädä. Viettivät siis suuren lapsiperheen lomaa suht. edullisesti. Toki iltapala ja aamupala oli järjestetty heille myös ja saunat oli lämpimänä.
Kuten aiemmin sanoin, kyllä lahjoja vertaillaan vaikka hääpari ei ehkä juuri hääpäivänä asiaan keskity vaan nauttii juhlasta ja on iloinen jokaisesta paikalle saapuneesta vieraasta. Monet kuitenkin järjestävät häät velaksi elleivät vanhemmat maksa, joten on se sitten jälkeenpäin aika karua maksella velkaa jos on tuommoisia ihmisiä kuten yllä, kestinnyt viimeisen päälle.
Hääpari ei myöskään ehdi seurata kenenkään syömisiä. Olenpa vaan ihan tarjoiluista huolehtiessani useammankin kerran kuullut, kun pihi perheenisä muistuttaa lapsilleen ja vaimolleen, että nyt on sitten syötävä niin että napa rutisee, kun ei olla kotona. Vielä käski mennä hakemaan lisää, vaikka pojat jo valittivat etteivät jaksa enempää. Näitä ihmisiä Suomessa valitettavan paljon on, eikä tarvitse mitenkään erityisesti kyylätä nuo systeemit huomatakseen. Kyllä hyväsydämisyys ja hääparin onnesta iloitseminen on tuosta laskelmoinnista kaukana.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:58"]
Olen se, joka tuolla jo aiemmin sanoi, ettei itse ole naimisiin mennyt, ja siis se jolta nyt häistä kysyt. Sen sijaan olen ollut kaasona ja hoitanut lahjapöytää jne. ja todellakin merkataan muistiin, mitä kukakin on antanut, tavallaan pidetään kirjanpitoa kahden ihmisen voimin että voidaan todentaa, ettei rahaa ole sitten kadonnut ja lasketaan kokonaissumma.
Olen kyllä melkoisia tapauksia nähnytkin. Yksi mieleen jäänyt oli se, kun morsiamen kaksi tätiä perheineen tuli häihin ja antoivat yhteislahjan. Perheissä yhteensä yhdeksän lasta, toisessa perheessä kuusi ja toisessa kolme. Nämä kaksi perhettä antoivat YHTEENSÄ 50 euroa yhdeltätoista hengeltä, ja tämä kuusilapsinen perhe jäi myös yöksi, kun hääpaikalle sai jäädä. Viettivät siis suuren lapsiperheen lomaa suht. edullisesti. Toki iltapala ja aamupala oli järjestetty heille myös ja saunat oli lämpimänä.
Kuten aiemmin sanoin, kyllä lahjoja vertaillaan vaikka hääpari ei ehkä juuri hääpäivänä asiaan keskity vaan nauttii juhlasta ja on iloinen jokaisesta paikalle saapuneesta vieraasta. Monet kuitenkin järjestävät häät velaksi elleivät vanhemmat maksa, joten on se sitten jälkeenpäin aika karua maksella velkaa jos on tuommoisia ihmisiä kuten yllä, kestinnyt viimeisen päälle.
Hääpari ei myöskään ehdi seurata kenenkään syömisiä. Olenpa vaan ihan tarjoiluista huolehtiessani useammankin kerran kuullut, kun pihi perheenisä muistuttaa lapsilleen ja vaimolleen, että nyt on sitten syötävä niin että napa rutisee, kun ei olla kotona. Vielä käski mennä hakemaan lisää, vaikka pojat jo valittivat etteivät jaksa enempää. Näitä ihmisiä Suomessa valitettavan paljon on, eikä tarvitse mitenkään erityisesti kyylätä nuo systeemit huomatakseen. Kyllä hyväsydämisyys ja hääparin onnesta iloitseminen on tuosta laskelmoinnista kaukana.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 09:35"]Maksan illallisesta ainoastaan siinä tapauksessa, että saan itse valita, mitä syön ja juon ja missä aterioin.
Häät ovat joka tapauksessa usein puuduttavan tylsät juhlat, joissa vieraille jää ikävystyneen yleisön rooli, eli saa katsella, usein kuivin suin, kun hääpari kekkaloi kavereineen typerissä leikeissä. Nyt vielä oletetaan vieraiden maksavankin nämä pippalot.
[/quote]
Tylsiä tavanomaiseen tapaan etenevät häät ovat minustakin. Hiton kallista kaikkine koristeluineen ja pitopalveluineen (joissa ruoka silti usein ihan kotikokin tasoista), ja lopultakin yleensä suurin osa ajasta älyttömän tylsää. Ehkä illalla voi olla kivaa, kun ihmisillä tarpeeksi alkoholia veressä ja estot tiessään ja pääsee laittaa jalalla koreasti, sikäli kun nyt mieltää kännissä kekkaloinnin hauskanpidoksi. Ja tästäkö pitäisi sitten suurimman osan kommentoijista mielestä maksaa omat kulunsa pois + pesämunaa? Hoh hoijaa.
Voin suoraan sanoa, ettei meillä ollut varaa pitää isoja häitä, eipä kyllä tahtoakaan. Itselleni sopi oikein hyvin se, että kävimme mieheni kanssa itseltämme näyttäen (= ihan normaalivaatteissa ja normaalisti laittautumattomina) maistraatissa aivan kahden kesken sanomassa "tahdon" toisillemme. Sitten reippaasti myöhemmin, kun aika oli sopiva, kutsuimme mökille ihan vain kaikkein läheisimmät ihmiset, pidimme hauskaa saunoen jne. Ohjelmaakin oli, mutta sellaista, johon kaikki pystyivät osallistumaan. Budjettikin oli toki huomattavan pieni, mutta miksi pitäisi maksa (saati maksattaa vierailla) jotain, mikäolisi itsestä tuntunut tylsältä.
Pelkäsimme ihmisten tuovan meille kalliita turhakkeita, joten teimme lahjalistan arjen tavaroista puolittain vitsillä. Toiset eivät sitten tuoneet kuin itsensä, mutta sekin sopi meille mainiosti. Emme lahjojen takia juhlineet, vaan koska halusimme viettää aikaa rakkaittemme kanssa. Varsinainen vihkiminen taas oli meidän näköisemme yksityisyydellään.
Kyllä on ihmisten arvot pielessä, jos hääjuhlista tehdään isot vain koska siten voidaan pumpata enemmän vierailta. Parhaimmillaanhan juhlakalujen vanhemmat maksaa lystin ja hääpari saa vain kaiken "hyödyn". Omituista liittää koko juhlaan niin hirveästi sitä rahallista arvoa niin juhlien järjestämisen kuin lahjojenkin osalta.
Noh, tämä nyt oli vain oma näkemykseni. Mielestäni se kahden toisiaan rakastavan ihmisen välinen sopimus on kuitenkin se tärkein, ei ne juhlat.
Varsinaiseen kysymykseen vastaukseni on kuitenkin 50€ silloin, jos rahalahjan antaa. Mielestäni aivan riittävä summa.
P.S. Terkkuja vaan, jos joku tuttu tästä kuvauksesta tunnisti :)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 10:58"]
[/quote]
[/quote]
Ja mitäköhän te sillä tiedolla teette vaikka rahaa olisikin kadonnut? Alatteko pommittamaan vieraita soitoilla ja käymään ovilla, että kukas se vei satasen sieltä lahjapöydältä? Vallan hyvin riittää, että joku vahtii sitä lahjapöytää niin että näkee ettei ihmiset kaivele siinä toisten lahjoja ja vie mennessään, vaan ainoastaan antavat sen oman lahjansa. Ja tuon tekstisi perusteella sinulla.ei ole kyllä mitään varaa syyttää toisia ihmisiä laskelmoivaksi. Jos joku on niin idiootti, että järkkää häänsä VELAKSI niin se velka kuuluu kyllä vain ja ainoastaa sille.hääparille! Ihan uskomatonta ajattelua, että jos ei ole rahaa niin silti pitää saada hienot ja kalliit häät ja pistettäisiin vieraat sitten maksamaan ne. Tai tokihan näin voi tehdä, mutta silloin sinne.häihin myydään illalliskortteja ja halukkaat sitten osallistuvat kustannuksiin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 09:35"]Maksan illallisesta ainoastaan siinä tapauksessa, että saan itse valita, mitä syön ja juon ja missä aterioin.
[/quote]
Tylsiä tavanomaiseen tapaan etenevät häät ovat minustakin. Hiton kallista kaikkine koristeluineen ja pitopalveluineen (joissa ruoka silti usein ihan kotikokin tasoista), ja lopultakin yleensä suurin osa ajasta älyttömän tylsää. Ehkä illalla voi olla kivaa, kun ihmisillä tarpeeksi alkoholia veressä ja estot tiessään ja pääsee laittaa jalalla koreasti, sikäli kun nyt mieltää kännissä kekkaloinnin hauskanpidoksi. Ja tästäkö pitäisi sitten suurimman osan kommentoijista mielestä maksaa omat kulunsa pois + pesämunaa? Hoh hoijaa.
Voin suoraan sanoa, ettei meillä ollut varaa pitää isoja häitä, eipä kyllä tahtoakaan. Itselleni sopi oikein hyvin se, että kävimme mieheni kanssa itseltämme näyttäen (= ihan normaalivaatteissa ja normaalisti laittautumattomina) maistraatissa aivan kahden kesken sanomassa "tahdon" toisillemme. Sitten reippaasti myöhemmin, kun aika oli sopiva, kutsuimme mökille ihan vain kaikkein läheisimmät ihmiset, pidimme hauskaa saunoen jne. Ohjelmaakin oli, mutta sellaista, johon kaikki pystyivät osallistumaan. Budjettikin oli toki huomattavan pieni, mutta miksi pitäisi maksa (saati maksattaa vierailla) jotain, mikäolisi itsestä tuntunut tylsältä.
Pelkäsimme ihmisten tuovan meille kalliita turhakkeita, joten teimme lahjalistan arjen tavaroista puolittain vitsillä. Toiset eivät sitten tuoneet kuin itsensä, mutta sekin sopi meille mainiosti. Emme lahjojen takia juhlineet, vaan koska halusimme viettää aikaa rakkaittemme kanssa. Varsinainen vihkiminen taas oli meidän näköisemme yksityisyydellään.
Kyllä on ihmisten arvot pielessä, jos hääjuhlista tehdään isot vain koska siten voidaan pumpata enemmän vierailta. Parhaimmillaanhan juhlakalujen vanhemmat maksaa lystin ja hääpari saa vain kaiken "hyödyn". Omituista liittää koko juhlaan niin hirveästi sitä rahallista arvoa niin juhlien järjestämisen kuin lahjojenkin osalta.
Noh, tämä nyt oli vain oma näkemykseni. Mielestäni se kahden toisiaan rakastavan ihmisen välinen sopimus on kuitenkin se tärkein, ei ne juhlat.
Varsinaiseen kysymykseen vastaukseni on kuitenkin 50€ silloin, jos rahalahjan antaa. Mielestäni aivan riittävä summa.
P.S. Terkkuja vaan, jos joku tuttu tästä kuvauksesta tunnisti :)
[/quote]
En yhtään ihmettele, että noin ajatteleva menee itse naimisiin maistraatissa, vaikka osallistuisikin mielellään muiden isoihin kirkkohäihin.
Nykyään en enää mene häihin, ellei kyseessä ole todella läheinen henkilö. Niin hulluksi on meno mennyt häiden suhteen monessa asiassa.
No ei käy kyllä kateeksi muuten niihin Hesarinkin kirjoittamiin 16 000 eron häihin kutsuttuja vieraita, jos tämä "lahjan täytyy kattaa omat kustannukset" on todella se meininki :-D Eikös niitä vieraita ollut sinne tulossa joku reilu 100, joten n. 160 euroa olisi sitten sopiva summa per henki niin ei jää hääpari tappiolle. Esim. kaksilapsisen perheen pitäisi antaa tuolle hääparille siis 640 euroa tämän av-akkojen "hääetiketin" mukaan :-D
Oli itseasiassa hauskaa kun peruttiin viime tingassa hääkutsu, niin sivulauseessa vaativat ruokakuluja maksettaviksi.