Ahdistaa taas sotkuperheen vierailu.
Ei, edelleenkään ei olla päästy niistä ihmisistä eroon. Olen avautunut tästä perheestä jo varmaan puolenkymmentä kertaa tänne. Huomenna taas tulossa meille. En varmasti saa unta ensi yönä.
Suoraan sanominen ei ole auttanut. Siivouslaskun lähettäminen vierailun perään ei ole auttanut. Siis mikään ei auta. Oli jo vaihe, jolloin ei nähty meillä, oltiin muualla, ulkotiloissa tai HopLop-tyyppisissä sisäleikkipuistoissa.
Nyt on isot juhlat, joihin ei olla tätä perhettä kutsuttu, mutta juuri kuulin, että ovat siinä luulossa, että heidätkin on kutsuttu. En voi käännyttää ovelta pois.
Kuolen.
Kommentit (107)
No ainakin makuuhuoneen ovi lukkoon! Sinne ei kenenkään tarvii mennä oksentelemaan tyynyjen alle.
Onko teillä mahdollisuutta pitää ulkoilmajuhlia niin ettei vieraat tule sisälle ollenkaan? Huomiseksi ei tietenkään enää voi juhlatelttaa järjestää, mutta tulevaisuudessa ehkä.
Kauhea tilanne, olet varmaan siivonnut viimeisen päälle ja nyt se karjalauma tulee mellastamaan! Eikä juhlista voi oikein yhdelle perheelle siivouslaskua lähettää.
Mikä sotkuperhe? Olen aika uusi täällä eli voisitko antaa lisävalaistusta? Eikö heille voisi sanoa suoraan että omat jäljet voisi siivota?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:45"]
Miten joku voi luulla olevansa kutsuttu?
[/quote]
Meillekin on monta kertaa tullut joitain perheenjäseniä juhliin, joita ei olla erikseen kutsuttu. On siis joku tuparit tai lapsen synttärit, joihin on kutsuttu sisaruksia ja isovanhempia. Jos ei olla erikseen jotain tiettyä siskoa kutsuttu, niin on kyllä saattanut tulla ihan vain sen takia, että joku toinen sisko on valistanut juhlista. Ei siis mitään draamaa tai vihanpitoa, mutta joskus toivoo, että tulisi vain ne, jotka on erikseen kutsuttu. Täällä maalla vähän eri asia, kun tullaan vaan.
[/quote]
Sori OT mutta MITEN voi jättää jonkun siskoista kutsumatta? Järkyttävää, ihan eri asia kuin rajatun kaveriporukan kutsuminen. Meitä 2 siskoa + 2veljeä, lasten synttäreille kutsutaan aina kaikki.
Nyt nakitat muutaman läheisen vieraan sotkupoliiseiksi. Joka kerta kun joku " sotkuperheestä" toilaa niin ohjeista heitä päivittelemään isoon ääneen. Lisäksi olisi hyvä jos joku topakka täti-ihminen oikeasti komentaisi lapsia, päivitellen : eihän nyt noin sovi kylässä käyttäytyä.
Lukematta noita edellisiä ketjuja minun on vaikea kuvitella kuinka joku perhe saa huushollin vierailun aikana niin sotkuiseksi jotta ihan siivooja pitää tilata... Onko sinulla itselläsi joku pakkomielle puhtaudesta?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:45"]
[/quote]
Meillekin on monta kertaa tullut joitain perheenjäseniä juhliin, joita ei olla erikseen kutsuttu. On siis joku tuparit tai lapsen synttärit, joihin on kutsuttu sisaruksia ja isovanhempia. Jos ei olla erikseen jotain tiettyä siskoa kutsuttu, niin on kyllä saattanut tulla ihan vain sen takia, että joku toinen sisko on valistanut juhlista. Ei siis mitään draamaa tai vihanpitoa, mutta joskus toivoo, että tulisi vain ne, jotka on erikseen kutsuttu. Täällä maalla vähän eri asia, kun tullaan vaan.
[/quote]
Sori OT mutta MITEN voi jättää jonkun siskoista kutsumatta? Järkyttävää, ihan eri asia kuin rajatun kaveriporukan kutsuminen. Meitä 2 siskoa + 2veljeä, lasten synttäreille kutsutaan aina kaikki.
[/quote]
Minulla on kolme veljeä ja neljä siskoa, miehelläni on kaksi siskoa ja kuusi veljeä. Useimmiten kutsutaan vain isovanhemmat virallisemmin (eli soitetaan ja kutstutaan) ja muut vain ilmestyvät paikalle. Saatetaan puhua juhlista joissain edellisissä juhlissa (joita tämänkokoisella porukalla on harva se päivä..), muttei erikseen kutsuta sisaruksista ketään.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minulla on kolme veljeä ja neljä siskoa, miehelläni on kaksi siskoa ja kuusi veljeä. Useimmiten kutsutaan vain isovanhemmat virallisemmin (eli soitetaan ja kutstutaan) ja muut vain ilmestyvät paikalle. Saatetaan puhua juhlista joissain edellisissä juhlissa (joita tämänkokoisella porukalla on harva se päivä..), muttei erikseen kutsuta sisaruksista ketään.
[/quote]
Toihan on ihan ok, kohtelette kaikkia saman arvoisesti. Tarkoitin sitä jos kutsutaan vaikka kolmesta siskosta kaksi ja sitten päivitellään että pitikö sen kolmannenkin änkeä.
Onneksi ei ole yhtä paljon sisaruksia kuin teillä :D ja sori vielä aiheen vierestä keskustelu!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:45"]
[/quote]
[/quote] Olen se vanhapiikasisko jota ei yleensä kutsuta sisarusten perhetilaisuuksiin. Yritän olla hyvin cool asiasta, mutta äitini ei tajua sitä, että minua ei ole oikeasti kutsuta ja kuvittelee että minä eristäydyn. Niinpä hän aina soittaa ja kertoo että nyt olisi sellaista ja tällaista ja minunkin pitäisi mennä.. Enkä minä kehtaa kertoa, että ei minua ole kutsuttu, jostakin syystä se tuntuu nololta. No en minä mene, mutta äitini kärsii asiasta.
[/quote]
Ehdottomasti kerrot tästä äidillesi, joka varnasti ensin järkyttyy, mutta ottaa sisaruksiltasi selvää, mistä on kyse. En voi käsittää, miksi naimattomia sukulaisia ei kutsuttaisi, hehän ovat oikea aarre! Onko jostain väärinkäsityksestä kyse, olet joskus jättänyt menemättä vaikka on kutsuttu tms.?
Heip! Minulla heräsi mielenkiinto, että oletteko koskaan käyneet kylässä heidän luonaan? Millaiselta siellä näyttää?? (sensaatiohakuisesti)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:23"]
Heip! Minulla heräsi mielenkiinto, että oletteko koskaan käyneet kylässä heidän luonaan? Millaiselta siellä näyttää?? (sensaatiohakuisesti)
[/quote]
Ollaan käyty, kaksi kertaa. Siellä on todella sekaista, jopa siis niinä juhlapäivinä, joina ollaan siellä käyty. Lasten lelut levällään, tiskiä pöydillä. Heillä on koira, jonka tavaroita, ruokaa ja vettä saattaa olla ihan missä vaan. Koira saa myös hypätä ihmisten syliin sohvalle, makoilla lasten sängyillä ja näin toisella käynnillä sen juovan vessanpöntöstä vettä.
Siellä lapset ottivat pöydästä ruokaa ja kulkivat ruoka kädessä tai suussa ympäri kotia. Kukaan ei syönyt pöydässä, paitsi me. Heillä on pieni asunto, paikalla on siis ollut meidän perheen lisäksi molemmilla kerroilla ihan muutama ihminen, 2-3.
Nämä kaksi kertaa olivat kesällä ja lapset juoksivat eestaas ulos ja sisälle ilman kenkiä. Riekkuivat pihalla hiekkalaatikossa ja kiipeilivät puissa, tulivat välillä kotiin ja käsiä pesemättä ottivat taas jotain herkkuja pöydistä ja menivät takaisin ulos tai mitä vain.
Minulla oli koko ajan sellainen olo molemmilla kerroilla, että haluan äkkiä pois. Jos oltaisiin oltu vain muuten vain iltaa viettämässä, ei olisi ehkä niin ahdistanut, mutta näillä kerroilla oli juhlavaatteet päällä ja koko ajan sellainen olo, että ei kai vaan se koira hyppää syliin tai perheen lapset lähmäise kakkukäsillään mekkooni jotain.
ap
Kasvoin itse tuollaisessa sotkuperheessä, todella ikävää näin aikuisena opetella siistiksi :( Omille lapsilleni pidän todellakin kuria siisteyden suhteen.
En ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa. Soitat ja ilmoitat, että he eivät ole tervetulleita kotiisi nyt eivätkä koskaan muulloinkaan. Kerrot myös syyn. Jos he silti ilmaantuvat paikalle, käännytät heidät pois.
Mutta tämäkään ei varmaan onnistu, koska haluat lypsää samasta aiheesta vielä ainakin yhden ketjun.
Ilmoitat vain kuivasti, että ei kiitos. Ei auta muu. Joskus on tultava jyrkästi oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja tehtävä se, mikä sattuu kaikkia, mutta muuta tapaa ei ole millä ilmaista että näin ei voi vain toimia enää ja nyt raja on täysi. Tapaa perheen vanhemmat myöhemmin jossain vähemmällä porukalla, ja sano, että kyse on tästä.
En tarkistanut, mutta luulen vastanneeni sinulle johonkin noista ketjuistasi... eli sympätiani, ja meillä on myös läheisissä sotkuperhe, vieläpä sotkuinen suurperhe (5 lasta). Vahdin perheen ruokailut meillä tarkkaan ja olen tehnyt niin, että lapset syövät aina keittiössä, ja vanhemmat olkkarissa. Minä kyttään keittiössä kosteuspyyhkeiden kanssa ja aina kun joku yrittää karata pöydästä, komennan joko luovuttamaan herkut jos on kerran lopettanut ja pyyhkimään kädet tai sitten pitää istua takaisin pöytään. En siis vaan päästä heitä poistumaan pöydästä ennen kuin olen itse pyyhkinyt heidän kätensä, naamansa ja usein myös osittain vaatteensa. Kaikki lapsista syövät todella epäsiististi, ja naamat ovat poskia myöten ruuassa kun syödään, kädet käsivarsia myöten. Tiedän olevani epäkohtelias mutta en välitä. En halua tapetoida uudelleen vierailujen jälkeen tai lähettää sohvia johonkin kalliiseen pesulaan. Yleensä lapset sanovat, ettei tarvitse kun tarjoan niitä peppupyyhkeitä, mutta vastaan aina rauhallisesti, että meillä tarvitsee ja pyyhin ne käpälät ja naaman. Sitten kun on syöty, ruuat heti pois etteivät pääse enää uudelleen apajille. Viimeksi kyllä löysivät lieden päälle keittiöpyyhkeen alle piilotetun tahmean piirakan toista kattausta varten ja kulkivat rääppeet käsissään ympäriinsä. Otti päähän mutta pysyviä vahinkoja ei tullut. Vanhemmat eivät koskaan puutu käytökseen, nauravat ja pudistelevat päätään. Silloin kun lapsia oli vasta pari, ottivat kuvia makoisasti naureskellen esim. suklaakakkua päähänsä hieroneesta pienokaisesta.
Niin ja tarjoiluista - en koskaan tarjoa mitään suttaavaa, kun ko. perhe tulee kylään. MItä kuivempi ruoka sen parempi, ja suklaata tai mustikkaa ei ole koskaan. Hyviä ovat esim. ihan suolatikut, nakit ja popparit suolaisina, karkit ja muu kuiva naposteltava makeina. Keksejä mieluummin kuin kakkua, toskapiirakkaa mieluummin kuin jäätelöä. Kermaa en enää vatkaa piiraiden kaveriksi, koska kerran yksi lapsista luisteli keittiön lattialla mahallaan upotettuaan kätensä ensin kermavaahtokulhoon...
Nämä jutut pätevät tosin vain ruokailuihin ja ovat auttaneet jonkin verran. Sama meininki on kuitenkin myös leluissa ja olemisessa ylipäätään. Tolkutonta riekkumista ja kaikki lelut levitetään aina ympäriinsä - siis ihan kaikki. Siispä karsimme leluja ennen vierailuja. Siivoan itse ne lelut piiloon, jotka eivät saa mennä rikki (valmiiksi rakennetut legorakennelmat yms.) sekä erityisen tärkeät lelut. Lisäksi karsin pois paljon pikkuosia sisältäviä leluja, koska en jaksa siivota miljoonaa pikkutavaraa paikoilleen. Ja vielä - meillä on miehen kanssa diili, että suunnilleen tunnin päästä ruokailun loppumisesta ohjelmanumerona on ulkoilua pihakeinuilla ja kiipeilytelineillä. Aina kaikki lapset eivät lähde, mutta aika moni kuitenkin, kun mies toimii juhtana ja kantaa lapsia reppuselässä ja toimii muutenkin leikkiseremoniamestarina. Talvet ovat pahoja, kun ei päästä pihalle.
Teidän vieraat kuulostavat vielä pahemmilta, kun edes kenkiä ei viitsitä pitää. Sinuna viheltäisin pelin poikki tässä kohtaa ja laittaisin aamulla viestiä, että ikävää että tuli tällainen väärinymmärrys, mutta tällä kertaa juhlimme vain mummien ja kummien kanssa tms. ja nähdään me sitten vaikka hoplopissa joku päivä. Ei sinun tarvitse heitä ottaa sotkemaan, ja ihme kun tulevat siivouslaskun jälkeen.
Voithan laittaa aamulla viestin: Meille ei sovi tänään, nähdään myöhemmin. Palataan asiaan!
Älä valita vaan jätä heidät päästämättä kotiisi.
En käsitä miten tämä perhe enää tulee teille, minä ainakin loukkaantuisin ikihyviksi jos minulle sanottaisiin päin naamaa että mun lapset on liian sotkuisia, ja lähetettäisiin vielä lasku perään, koskaan en puhuisi mitään sellaisille ihmisille, en sanaakaan.
Itse en ole siivouksen suhteen turhan tarkka, en menetä keskittymiskykyäni pienessä sotkussa, saatan jättää imuroinnin väliin ja vain lakaista pahimmat roskat lattioilta jne. Eikä haittaa jos vierailevilta lapsista vahingossa kaatuu mehulasi tms. koska nimenomaan, meillä syödään pöydän ääressä ja omiltakin lapsilta joskus kaatuu lasi, ei ole niin vakavaa.
Mutta! Eräs tuttavaperhe on kuvaamasi kaltainen, sitä sotkemisen ja tuhoamisen määrää ei käsitä! Ei minua haittaa jos lapset levittävät kaikki lelulaatikot lattioille - nehän vain tutkivat mitä kaikkea on, ja ne on helppo yhdessä siivota takaisin laatikoihin ja hyllyyn. Lastenhuoneet on olemassa sitä varten, että siellä saa levitellä leluja. Mutta nämä kyseiset ipanat eivät jätä tutkailujaan leluihin ja lastenhuoneisiin, vaan ihan kaikkeen pitää koskea. Joudun jatkuvasti vahtimaan ja kieltämään lapsia kahvinkeittelyn jne seurustelun ohessa, mutta kaikkea en ehdi vahtia. Eräällä kyläilykerralla istuttiin vanhempien kanssa kahvipöydässä ruokailutilassa ja lapset leikkivät olohuoneen takaisessa lastenhuoneessa. Niin ainakin luulin. Pienempi (4v) oli käynyt kaikki olohuoneen lipastot läpi, samoin makuuhuoneiden vaatekaapit. Tiputellut rekistä juhlamekkojani, pyyhkinyt niiden paljettihelmoihin räkäänsä. Tunkenut lipaston laatikoita kiinni ja auki niin että niiden sisältö (tärkeät paperit) repaleina. Lasten sängyt oli myllätty, lahkeiden punteista kaikki hiekat tiputeltu patjoille. Meidän makuuhuoneestamme vekarat olivat löytäneet tyynyjen välissä pitämäni tuoksupussin, avanneet sen ja ripotelleet kuivakukat kokonaisuudessaan sänkyymme. Tihutyötä oli yritetty korjailla suhraamalla kukat ihan pieneksi nöyhtäksi ja silottelemalla ne oikein laajalti koko sänkyyn. Isompi oli löytänyt makuuhuoneen kaapista juuri saamani perintökellon (jonka olin sinne "siivonnut" kun en keksinyt sille vielä hyvää paikkaa seinältä), avannut sen kojeiston luukut ja purkanut osiin, siis jokaikisen vieterin ja mutterin ja viisarin. Nämä rähmäkäpälät ovat erittäin pinttyneessä liassa, haisevia otuksia, jotka saavat sekunnissa aikaan täyskaaoksen. Vanhempansa vain istuvat ja juovat sumppia, enkä minä raukka tajunnut että niitä pitää vahtia joka ikinen sekunti! Vessakäynnit noilla lapsilla on juuri sellaisia, että on vähän ruikittu yli ja sitten yritetty paikkailla tilannetta lotraamalla muutama litra vettä lattialle, heittämällä käsipyyhe sitten siihen imemään kosteutta, murusteltu saippua lavuaariin, tahmattu niillä käsillä kaikki purtilot läpi, että mitäs jänniä juttuja nämä onkaan, löydetty ylähyllyltä lasipurkki missä matkamuistokotiloita, käyty ne läpi ja pudoteltu osa patterin väliin jnejne. Lapset ja vanhempansa ovat tosi kultaisia, ihania, hauksoja, fiksuja ihmisiä, mutta voi perkele mitä täystuhoja ne lapset on!
No sano suoraan, että ette tule. Olet kai aikunen ihminen ja pystys normaaliin kommunikaatioon?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:26"]
Miten sä voit jumankauta nainen olla noin munaton?! Sanot vaan topakasti, että niillä ei ole asiaa teidän kotiin, piste.
Se että leikit jotain hyvinkasvatettua marttyyriä ei selvästikään auta, joten aika vaihtaa pelitaktiikkaa!!!
[/quote]
En nyt sanoisi munattomaksi, jos olen todellakin sanonut suoraan ja vieläpä lähettänyt sen yli 300 euron siivouslaskun viime käynnin jälkeen. Näistä ei ole mitään hyötyä, eivät ymmärrä. Vaikka sanoisin suoraan, ettette te sikapossut oikeasti voi tulla meille, en kestä, en jaksa, en halua juosta lastenne ja teidän perässä rätti kädessä, ne eivät ymmärrä. Ovat monta kertaa sanoneet lapsillensa, että nyt pitää käyttäytyä siivosti ja yrittäneet parantaa tapansa, mutta mitään ei ole tapahtunut.
En osaa tehdä mitään enempää. En voi pilata kaikkien muiden tuttujen päivää sillä, että aiheutan jonkun ihmeellisen kohtauksen huomenna ovella käännyttäessäni heidät pois. Enkä voi aamulla laittaa mitään viestiä, että juhlat on peruttu, koska kaikki muut ovat tulossa ja varmasti ovat tämän sotkuperheen kanssa juhlien jälkeen yhteydessä.
ap
[/quote]
Oletko katsonut Solsidania ja Ovea? Sillekään kukaan ikinä sano mitään suoraan. Odottavat vaan, että se ymmärtäisi itse! :D
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:46"]
Miten muut ihmiset reagoi näihin sotkijoihin? Eikö kukaan puutu, tai sano mitään?
Etkö voi seistä ovensuussa ja sanoa että lapset ei nyt voi tulla sisälle? Kuullostaa tosi oudolle, että olet suoraan sanonut, mutta ei mene perille? Onko ne jotenkin vajaataitoisia tai vammaisia vanhempia?
[/quote]
Käyvät myös muilla, mutta ei ole tullut kamalasti puhuttua. Tiedän, että ainakin pari muuta tuttavaperhettä samoista ympyröistä ovat huomanneet tämän sotkun, mutta joko se ei niin ärsytä niitä tai sitten ovat samassa tilanteessa kuin minä.
Eivät ole vajaamielisiä vanhempia. Ovat sydämellisiä ja todella kivoja, mutta se siisteyskäsitys on vain uskomattoman erilainen kuin useimmilla muilla ihmisillä. Mua ei ahdista pätkääkään esimerkiksi kaikki metsäretket tai huvipuistot, joissa ollaan käyty. Ovat mukavaa seuraa ja aina on hauskaa. Sitten vaan, kun tämä perhe astuu kynnykseni yli, mulla menee kuppi nurin.
ap