Onko sänkyjen petaaminen aikansa elänyt tapa?
Ennen kun asuttiin ahtaasti ja osa perheestä saattoi nukkua tuvan/olohuoneen puolella oli ihan ymmärrettävää, että sängyt suojattiin päiväpeitteellä. Ennen vanhaan myöskin hygienia oli huonompaa lakanat vaihdettiin harvemmin ja sänkyyn mentiin likaisempina.
Nykyään makuuhuoneissa ei enää oleskella, joten sänkyjä ei tarvitse peittää suojaamistarkoituksessa. Ulkonäönkin takia tuntuu turhalta, kun ei sänkyä näe kuin viisi minuuttia ennen kuin menee nukkumaan.
Peitetäänkö teillä sängyt? Miksi? Miksi ei?
Kommentit (53)
Meillä on aina nätit lakanat. Petaan sängyn laittamalla peitot suoraan. Päiväpeittoa emme enää käytä.
Meillä on nyt päiväpeitto, kun isäni löysi mulle sellaisen kirpparilta (kalastajanlangasta virkattu valkoinen peitto), mutta ei se taida ihan hirveän tarpeellinen olla. Mä petaan sängyn, jos muistan tai jos lajittelen sängyn päällä pyykkiä. Makuuhuoneessa ei juuri oleskella päivällä, eikä sinne muutenkaan tule katseltua. Päiväpeitto on siis vähän turha.
Petaan aina päiväpeiton sängylle. Tulee heti jotenkin siistimmän näköistä. Meillä makkari on hyvinkin näkyvillä, joten näe sängyn aina vessaan mentäessä yms, emme asu missään 200 neliön talossa jossa makkari on toisessa päässä taloa.
Toki tykkään myös sellaisista siisteistä petauksista missä lakanat ja tyynyt on aseteltu kivasti, mutta omaan silmään on sotkuisen näköistä jos tyynyt ja peitot on miten sattuu sängyllä päivästä toiseen.
Ei käytetä päiväpeittoja mutta täkit taitellaan "hotellitapaan" ja vuode on näin siisti. Päiväpeittojen tarkoitusta en ole koskaan ymmärtänyt. Meillä on lisäksi paksut untuvapeitot ja isot untuvatyynyt, päiväpeitto näyttää niiden päällä typerältä.
Pienessä asunnossa tykkään pedata ihan vain yleisen siisteyden vuoksi, ja usein vietän aikaa makkarissa käyttäen sänkyä istumapaikkana ja työskentelyalustana joten on mukavampi kun päiväpeite on päällä.
Kyllä peitetään. Mun rakkain harrastus on kirjan lukeminen väsähtäneenä ja hikijalkaisena. Joten päiväpeitto!
Olen sinkkuopiskelija, vieraita ei käy kovin usein. Paitsi miesvieraita, jotka lähtiessään jälkeeni ovat aina pedanneet sängyn. Muulloin se onkin petaamatta, suljen yleensä makuuhuoneen oven.
Petaan lähinnä, jos on vieraita tulossa. Muuten en jaksa, koen turhaksi, laitan mieluummin vaikka makuuhuoneen oven kiinni. Sitä paitsi eikö sellaistakin juttua ollut joskus, että pölypunkit muhivat juuri siellä pedatuissa sängyissä paremmin?
Päiväpeitto on ihan måste, vaikka petaisin sängyn vasta töistä tultua. Haluan mennä pedattuun ja siistiin sänkyyn iltaisin, siksi laitan päiväpeiton, vaikka sängyllä ei kukaan loikoilisikaan.
En halua, että ilmassa leijuva pöly kulkeutuu lakanoihin, enkä osaa rauhoittua illalla yhtä hyvin petaamattomaan sänkyyn. Bonuksena se, että joskus on kiva kölliä sängyllä päikkäreillä.
Ei pedata. Joillekin kanssaihmisille asia tuntuu olevan hirmu tärkeä (en tarkoita tätä ketjua), mulle on kyllä aivan yhdentekevää petaako muut vai ei.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:24"]emme asu missään 200 neliön talossa jossa makkari on toisessa päässä taloa.
[/quote]
Joissakin kodeissa on ovet.
Petaan kaikki sängyt ihan joka aamu, on siistin näköistä. Mulla on ihana tilkkutäkkityylinen päiväpeitto ja lapsilla on sellaiset kevyet intianpuuvillaiset. Petaaminen vaan kuuluu mun aamun perusrutiineihin, ihana palata siistiin kotiin!
Petaan 90% päivistä. Tuo heti järjestelmällisen ja siistin tunteen ja makkari näyttää kivalta, Näin vaikka en mikään siivousfriikki olekaan.
Meillä pedataan. Ennen asuttiin niin pienessä asunnossa, että makuuhuoneessa tuli oleskeltua paljon. Nykyäänkin katsellaan esim. elokuvia yleensä päiväpeiton päällä maaten tietokoneelta, koska meillä ei ole telkkaria. Mun mielestä sängyn petaaminen on pieni homma, joka tuo paljon viihtyisyyttä!
Tokkakai petaan, sängynpeittoni on kaunis. Olisi inhottavaa asua kodissa, jossa makuuhuoneen ovi olisi aina kiinni.
Petaan, mutta vasta töiden jälkeen kun teen muutenkin nopean siivouksen kotona. Meillä makuuhuone näkyy olohuoneesta ja heti jo ovelta tultaessa joten haluan että se on siisti, enkä tykkää pitää väliovia kiinni.
En petaa. Petaaminen on haitallista hygienialle.