Asiallinen kysymys uskovaisille: mitä tekisit jos Raamattu paljastuisi pelkäksi
huijaukseksi, kokoelmaksi keksittyjä tarinoita? Miten se vaikuttaisi loppuelämääsi? Romahtaisitko täysin vai yrittäisit hyväksyä sen tosiasian ettei Jumalaa ole olemassa.
Kommentit (35)
keksittyjä tarinoitahan se vain onkin. Ei kai kukaan täysjärkinen muuta luule?
Niin, kaikkihan tässä elämässä on enemmän tai vähemmän uskonasiaa. Kysymys enemmänkin siitä mihin uskoo. Täysjärkisyyden kanssa asialla ei ole mitään tekemistä
Sepitettähän tuo kirja enimmäkseen on, vaikka siellä joitakin historiallisia henkilöitä ja tapahtumia esiintyykin.
kannattajien suurin ongelma on tässä tekstissä:
Näreaho ihmetteli myös Puolimatkan väitettä, että teismi muka toisi avoimuuden tieteelliseen keskusteluun tai tutkimuksen kenttään. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaisi? Mitä konkreettista teistinen perususkomus esimerkiksi biologian tasolla tieteeseen toisi? Mitä konkreettisia metodeja, selitysteorioita, selitysmekanismeja? Mikä on se konkreettinen mekanismi, jonka tämä teistinen perususkomuspaketti on viime vuosina tuonut tieteeseen?
– Viimeiseksi on tarjottu älykästä suunnittelua. Se on umpikuja. Mitä tarkoittaa suunnittelija? Kuka? Mitä? Missä? Milloin? Miten se määritellään? Joukko jotain henkiä jossakin? Jumala?
Näreaho kysyi, miksi meidän pitäisi ottaa juuri kristillinen Jumala perususkomukseksemme. Miksei suuri kurpitsa? Miksei joku muu? Mihin tällainen vaatimus perustuu? Perusteluja täytyy olla hiukan enemmän.
miten kreationistit ja ID:n kannattajat näkee tavallisen biologin tms. tutkijan elämän muuttuvan jos Intelligent Design otettaisiin lähtökohdaksi. Biologimme lukee aamulla lehden, juo aamukahvin, ajaa työpaikalleen ja --- mitä? Miten ID näkyy hänen tutkijan työssään?
miten kreationistit ja ID:n kannattajat näkee tavallisen biologin tms. tutkijan elämän muuttuvan jos Intelligent Design otettaisiin lähtökohdaksi. Biologimme lukee aamulla lehden, juo aamukahvin, ajaa työpaikalleen ja --- mitä? Miten ID näkyy hänen tutkijan työssään?
Helpotetaan, biologi tutkii vaikka jotain mikroskooppisen öttiäisen kantojen vaitelua. Laittaa mikroskoopin tulille, katsoo sinne ja ID miten? Missä? Miten näkyy raportoinnissa?
Varmaan olisin hiukan järkyttynyt jonkin aikaa... Mutta sitten olisin iloinen siitä, mitä kaikkea hyvää olen uskoni ja maailmankatsomukseni kautta saanut: ystävistä, tasapainosta, ilosta, anteeksiantamisen taidosta, rakastamisen kyvystä, luottamuksesta vaikeuksien keskellä... :) (Ja en minä väitä ettei näitä taitoja olisi ei-uskovilla, ennenkuin joku vetää palkokasvin kärsään. Itse vain olen oppinut ne uskon kautta. :D)
...En kyllä tiedä uskoisinko oikein siltikään, ettei Jumalaa ole olemassa... :D
Eroaisin heti miehestäni, tappaisin lapseni. Menisin panemaan exääni jota edelleen rakastan. Lopuksi ehkä tappaisin itseni kun tajuaisin, että ehkä siellä Raamatussa sittenkin oli ihan hyviä neuvoja vaikkei Jumalalta tulleetkaan. Oikeesti.
tarvitse tieteellistä todistusta, jos tarvitsee, se ei ole uskoa, vaan tietämistä.
Jumala on antanut itsensä julki Raamatussa. Uskon siihen.
Uskohan on nimenomaan uskon asia. Ei sellaista mahdollisuutta ole, että Raamattu voitaisiin todistaa satukirjaksi sen enempää kuin Jumalan sanaksikaan.
Jos todistettaisiin, että Raamattu on valhetta, elämäni ei silti romahtaisi. Joutuisin varmasti tällaisessa tilanteessa kriisiin, mutta elämä jatkuisi kuitenkin.
Itselleni moni kohta raamatussa on epäselvä, jotkut kohdat jopa ahdistavat. Näiltä osin voisin olla jopa helpottunut: ei noihin ahdistaviin helvetti- ynnä muihin kuvauksiin tarttekaan uskoa.
Ja sitten: mielestäni raamatun perusajatukset ovat toimivia, vaikka itse raamattu satua olisikin. Se, että voin armahtaa itseäni ja toisia, toimii IRL joka tapauksessa. Itse asiassa en ole löytänyt mitään niin toimivaa elämänfilosofiaa kuin sellaisen armollisen kristillisyyden, jossa kaikki synnit saadaan ja annetaan anteeksi. Se vapauttaa elämään. Lähinnä se, ettei tarvitse koko ajan kantaa hirveetä syyllisyyttä vaan saa olla ihan vapaasti iloinen, vaikka mokia tekeekin, niin se ainakin mua on kantanut. Eikä sellaiseen armahtavaan elämäntapaan välttämättä raamattua tarvita, vaikka tietty raamattu tällaiseen kannustaakin.
Eli tältä pohjalta.
Kirkkouskovainen
Jos joku niin väittäisi, en uskoisi. Jumala ei asu Raamatun lehdillä, vaan jokaisen uskovan sydämessä Pyhän Hengen kautta. Vaikka päättäisin että en enää usko, uskoisin kuitenkin sydämessäni.
En itseasiassa edes jaksa pohtia koko asiaa :)
En usko, että uskoni katoaisi minnekään, tai maailmani romahtaisi. En välttämättä uskoisi sitä ettei raamattu olisikaan " oikea" .
Etkö nyt ota itsellesi Jumalan paikkaa? Vai oletko vihitty papiksi?
8 tarkoittanee armahtamisella, että Raamatun oppeja noudattaen on helpompi olla armollinen itselle ja muille.