Vegaanit hoi! Mitä mausteita soijaan / tofuun että maistuisi edes joltain?
Haluaisin syödä enemmän kasvisruokaa ja soijarouhe + tofu sopivat kukkarolleni, niitä olisi kiva syödä useamminkin, tykkään myös koostumuksesta. Ongelma on vain se, että en osaa laittaa niistä maukasta ruokaa - pöperöni eivät yksinkertaisesti maistu miltään! Pystyn kyllä syömään ruokia, jotka eivät ole mitään erityisen hyviä, mutta kyllähän noista oikein laittamalla varmasti saisi muutakin kuin sahajauhon makuista vatsantäytettä.
Mitä mausteita kannattaisi siis käyttää? Tuntuu että perus suola + pippuri + chili ei mitenkään riitä esim. soijarouhekastikkeeseen (tomaattipohjainen), makua ei vaan ole ja syöminen on tympeää.
Kommentit (9)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:02"]
Tofua saa marinoituakin, ja sen voi tietenkin marinoida itse. Mutta se on parasta tehdä ennen kuin alkaa kypsentää ruokaa. Marinadin voi tehdä oman maun mukaan. Nopeimmin marinadin saa imeytymään, jos tofun viipaloi. Pikamarinadi on vaikkapa sellainen, että viipaloi tofun, kuivaa viipaleet talouspaperilla ja kaataa päälle soijakastiketta.
Soijarouhekastike kannattaa tehdä vaikkapa näin: kuullota sipulia hetken, lisää soijarouhe (kannattaa testata soijarouheen huuhtelemista etukäteen - sekin voi vaikuttaa makuun). Lisää nestettä tarpeen mukaan heti, ettei soijarouhe pala. Nesteessä voi olla kasvisliemijauhetta. Mausta tässä vaiheessa. Kannattaa käyttää suolan, pippurin ja chilin lisäksi jotain yrttejä, esim. oreganoa ja basilikaa. Rasvaakin pitää olla. Sitten lisää tomaattimurska ja hauduta.
[/quote]
Kiitos! Olipa kerrankin sopivan yksinkertaisia ohjeita että vähän huonompikin kokki uskaltaa yrittää :) Pitääkin vilkaista löytyykö kaapista vielä kasvisliemijauhetta ja soijakastiketta.
ap
Mä käytän eniten sitruunaa, limeä, tuoreita yrttejä ja mustapippuria. Tofussa joskus soijakastiketta ja vaikkapa savupaprikaa. :)
Kun teen soijarouheruokaa, niin liotan rouhetta ensin kuumassa vedessä, johon olen lisännyt kasvisliemikuution tai kasvisfondia. Muita mausteita, mitä käytän, on sipuli, valkosipuli, mustapippuri ja paprikajauhe, joita kaikkia laitan enemmän kuin vastaavaan ruokaan jauhelihasta tehtynä.
Soijarouhekastikkeeseen voi laittaa myös raastettuja kasviksia, esim. porkkanaa, juuriselleriä tai kesäkurpitsaa. Näitäkin kannattaa kuullottaa hetki ennen tomaattimurskan lisäämistä.
Vielä siitä soijarouheesta: nestettä kannattaa laittaa sen verran, että soijarouheesta saa "jauhelihamaista" massaa, jota voi sitten kuullottaa pannulla niiden mausteiden (ja mahdollisten kasvisten) kanssa ennen tomaattimurskan.
2
Soijarouheelle soijakastike. Tofu kannattaa marinoida.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:06"]
Kun teen soijarouheruokaa, niin liotan rouhetta ensin kuumassa vedessä, johon olen lisännyt kasvisliemikuution tai kasvisfondia. Muita mausteita, mitä käytän, on sipuli, valkosipuli, mustapippuri ja paprikajauhe, joita kaikkia laitan enemmän kuin vastaavaan ruokaan jauhelihasta tehtynä.
[/quote]
Kuinka paljon vettä pitäisi olla suhteessa rouheen määrään? Esim. jos laittaa soijarouhetta 2dl niin millaisessa määrässä vettä kannattaisi liottaa? Tosiaan huono kokki valitettavasti olen ja tuntuu että käytän ruoanlaitossa monasti aivan liikaa vettä, tulee laimeaa ruokaa...
ap
Mä käytän eniten sitruunaa, limeä, tuoreita yrttejä ja mustapippuria. Tofussa joskus soijakastiketta ja vaikkapa savupaprikaa. :)
[/quote]
Hedelmien mehut ja yrtit on minulla aivan liian vähäisessä käytössä olleetkin, voisin niitäkin kokeilla! Mitkä yrtit olisi hyviä? Aika vieras alue minulle ruokien suhteen nuo :)
ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:12"]
[/quote]
Kuinka paljon vettä pitäisi olla suhteessa rouheen määrään? Esim. jos laittaa soijarouhetta 2dl niin millaisessa määrässä vettä kannattaisi liottaa? Tosiaan huono kokki valitettavasti olen ja tuntuu että käytän ruoanlaitossa monasti aivan liikaa vettä, tulee laimeaa ruokaa...
ap
[/quote]
Suunnilleen saman verran vettä kuin soijarouhetta, 2 dl:lle rouhetta n. 2dl vettä. T:nro 5
Tofua saa marinoituakin, ja sen voi tietenkin marinoida itse. Mutta se on parasta tehdä ennen kuin alkaa kypsentää ruokaa. Marinadin voi tehdä oman maun mukaan. Nopeimmin marinadin saa imeytymään, jos tofun viipaloi. Pikamarinadi on vaikkapa sellainen, että viipaloi tofun, kuivaa viipaleet talouspaperilla ja kaataa päälle soijakastiketta.
Soijarouhekastike kannattaa tehdä vaikkapa näin: kuullota sipulia hetken, lisää soijarouhe (kannattaa testata soijarouheen huuhtelemista etukäteen - sekin voi vaikuttaa makuun). Lisää nestettä tarpeen mukaan heti, ettei soijarouhe pala. Nesteessä voi olla kasvisliemijauhetta. Mausta tässä vaiheessa. Kannattaa käyttää suolan, pippurin ja chilin lisäksi jotain yrttejä, esim. oreganoa ja basilikaa. Rasvaakin pitää olla. Sitten lisää tomaattimurska ja hauduta.