Kootaan opas miten pärjätä vähäisillä rahoilla
Vähän väliä siis saa lukea miten ihmiset kituuttelevat rahoillaan tai toiset vain eivät osaa elää rahojensa mukaan. Tupakointi ja alkoholi voidaan jättää myös suoraan pois keskustelusta, koska niitä käyttävät varmasti tietävät, että niihin palaa rahaa.
Tarkoituksena olisi siis kerätä pieniä vinkkejä, joilla ihmiset pärjäävät vähäisten rahojensa kanssa. Ei siis myöskään mitään 10€ viikoksi ruokia vaan ihan tasaisen arjen pyörittämistä varten.
Itse olen yksinhuoltaja isä ja tällä hetkellä työtön, mutta rahaa jää kuitenkin oikein mukavasti käytettäväksi, joten voin aloittaa ihan pienillä vinkeillä, jotka seuraavat jatkokommenteissa. Eräänlainen peukutus- ja kommentointi ketju siis.
Se tietenkin laskee "pakollisia" kuluja, että olen mies. onhan naisilla yleensä meikit, useammat päällysvaatteet yms ihonhoitotuotteet. Joita miehillä harvemmin on.
Kyllä ME pystymme siihen!
Kommentit (186)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 14:28"]
Monet ehdottavat kirpputoreja ja niiden "ahkeraa kiertämistä". Miksi? Miksi siellä pitää koko ajan ravata? Jos tarvii esim takin, sitten kannattaa tietenkin ensin käydä katsomassa jos kirpparilta löytyy jotain, mutta ei siellä nyt tyhjän takia kannata juosta "jos löytyisi jotain kivaa halvalla".
[/quote]
Mä kierrän kirppareita säännöllisesti lastenvaatteiden takia, vaikka juuri nyt tarvetta ei olisi. Isommalle pojalle siistiä ja kivaa vaatetta löytyy jo todella harvoin, ja jos kävisin kirpparilla aina silloin kun tarvitsee jotain, todennäköisesti tulisi "tyhjä arpa", ja pitäisi mennä kotiin kaupan kautta. En osta kirppariltakaan mitään mitä ei tarvitse, mutta ennakoin tarpeita ja aloitan etsimisen hyvissä ajoin. Esimerkiksi nyt käytössä olevat vaatteet ovat löytyneet tyylillä yksi kerrallaan. Seuraavaa kokoa on taas jemmassa parin paidan verran, joten kiertely jatkuu, vaikkei just nyt tarvitse mitään.
Youtube on täynnä ilmaisia treenivideoita, ei tarvi maksaa ohjatuista tunneista.
Kaikkea saa käytettynä. Ja jopa ilmaiseksikin.
Fb> roskalavaryhmä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 15:51"]
Kyllä kirjastosta saa leffoja. Vanhoja tosin mutta ihan katseltavia. Esim. Isä Camillo on oikein hauska.
[/quote]
Kirjastosta saa leffoja ja uusia lehtiä ja musiikkia, esmes! En ollenkaan ymmärrä missä hevonkuusessa muka kirjastosta EI saa. Itse asun huitsinnevadassa ja kaikki tulee (maakuntakirjasto, minun tapauksessani PIKI) parissa päivässä meidän kyläkirjastoon.
Ja juu, en maksa enää sentin hyörylää yhdestäkään suomalaisesta aikakauslehdestä. (Enkä monta niistä enää viitsi edes kirjastosta lainata).
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:11"]
Kyllä kirjastosta saa leffoja. Vanhoja tosin mutta ihan katseltavia. Esim. Isä Camillo on oikein hauska.
[/quote]
Kirjastosta saa leffoja ja uusia lehtiä ja musiikkia, esmes! En ollenkaan ymmärrä missä hevonkuusessa muka kirjastosta EI saa. Itse asun huitsinnevadassa ja kaikki tulee (maakuntakirjasto, minun tapauksessani PIKI) parissa päivässä meidän kyläkirjastoon.
Ja juu, en maksa enää sentin hyörylää yhdestäkään suomalaisesta aikakauslehdestä. (Enkä monta niistä enää viitsi edes kirjastosta lainata).
[/quote]
No täältä hevonkuusesta ei ainakaan leffoja kirjastosta saa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:05"]
Yksi kalleimmista asioista ellei kallein on kertakäyttöisyys.
[/quote]
Kymmenen peukkua sinulle!
Hieno ketju! Tosi paljon hyödyllisiä vinkkejä oon saanut :)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitäs jos noin alkajaisiksi opettelisit nettikirjaston käytön; toimii näetsen jopa Äetsässä
Kroonisesti köyhänä (sairaus, työkyvyttömyys jne.) voin antaa vain pari vinkkiä, joilla saa asioihin muutosta:
1. Syö sesongin mukaisesti ja "suu säkkiä myöten". Uusimmassa Yhteishyvässä oli just sesonki-taulukko kasviksille, mutta myös kalalle ym. on olemassa omansa netissä. Sesonkituote on edullinen ja maukas.
2. Vie asiat pidemmälle. Jos sinulla on kaksi vuotta vanha kännykkä, kestäisikö se vielä vuoden tai kaksi? Jos vaatteessa on reikä, parsi se tai tee vaatteesta ihan uusi. Tarjoa itseäsi aktiivisesti erilaisiin kuluttajapaneeleihin, osasta saa hyvät ruoat + lahjakortin Stockalle tai vähintään suklaalevyn palkkioksi, kotiin vietäviä ruokatuotteita jne. Jos pärjäsit tämän päivän jämäruoalla, varmasti keksit myös huomiselle "tyhjästä" jotain syötävää? Pelkkä pasta vaikkapa itsetehdyllä kastikkeella ilman proteiinia kelpaa hyvin ateriaksi silloin tällöin. Jos on lihaa, puolita suositusmäärä, ja tarjoa se niin ettei pientä määrää huomaa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:49"]
Käytä hyväksesi kaikkia tuttavuuksiasi. Vieraile heillä ruoka-aikoina tai laita lapsesi vierailemaan. Pyydä myös jos heillä on vanhoja lasten vaatteita, tavaroita tai mitä tahansa. Anna myös ystäviesi kutsua sinut kahville ja anna heidän tarjota ja tilaa sitten aina runsaasti. Älä soita itse vaan odota että sinulle soitetaan. Käytä ilmaista sähköpostia. Lainaa avereilta kahvia ja teetä tai sokeria usein. Lainaa heidän tilaamansa lehdet. Käy syömässä työttömien ruokailuissa, jonota leipäjonossa, hae eu-kasseja. Syö aina runsaasti jos kaupoissa on tuotemaistiaisia.
[/quote]
Toimi näin jos haluat leimautua pihiksi ja päästä eroon ystävistäsi ;-)
2. Vie asiat pidemmälle.
Lyhyesti osasit ilmaista koko tämän keskustelun ytimen. Paljon kiitoksia sinulle!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 21:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitäs jos noin alkajaisiksi opettelisit nettikirjaston käytön; toimii näetsen jopa Äetsässä
[/quote]
Käytän nettiä ainoastaan puhelimella. Jos löydän nettikirjastosta hyvän leffan niin en kyllä tästä ruudulta ala niitä tihrustamaan.
Tiedä mitä etuja työnantajasi/liittosi/seurasi tarjoavat. Meillä on nopea netti firman piikkiin ja lisäksi erilaisia alennuksia työnantajan tuotteista. Näistä on apua pienipalkkaisessa perheessä kun tulee välttämättömiä hankintoja joita ei voi/ kannata ostaa käytettyinä.
[/quote]
Käytän nettiä ainoastaan puhelimella. Jos löydän nettikirjastosta hyvän leffan niin en kyllä tästä ruudulta ala niitä tihrustamaan.
[/quote]
Jepjep. Puhuu ihminen joka ei oo eläissään kattellu mitään yli 20 min.
SIIS niitä pidempiä kutsutaan elokuviksi. (Saa lainata kirjastoista ympär Suomen).
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:54"]
Onneksi en tarvitse sellaista opasta. Rahaa on!
[/quote]
Tässä nyt haetukaan sitä paljonko rahaa sulla on..
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:12"]
Ruoka: tee isoja annoksia kun joku on halpaa, pakasta annoksina. Soppa on maailman edullisin tapa syödä jääkaapin jämät maukkaasti. Soseuttamalla soppaan uppoaa hiukan epätaiteellisempiakin osia.
Pakastin: Pakasta kaikki ylijäävä fiksusti. Yllämainitut monikertaruoat, plus esim. puoli purkkia tomaattimurskaa jos tarvitset vain puolet, leivänkännykät, juustonloput raastettuna, lusikallinen kermaa... ruokaa ei kannata heittää pois. Se kermalusikallinen tekee hyvää kastikkeelle, eikä tarvitse ostaa koko purkkia kun vaan hulauttaa pakastepussin pohjalle jäädytetyn jämän sekaan.
Ilmaiset huvit: Kirjasto. Paitsi, että pääset lukemaan kirjoja ja lehtiä, kirjastossa on nykyään vaikka mitä aktiviteettia muksuille ja aikuisille. Ilmaiseksi.
Liikkuminen: onko auto välttämätön vai oikeasti välttämätön? Laske vuosittaiset kulut. Meillä autottomuus tulee huomattavasti halvemmaksi vaikka menisin kerran viikossa taksilla töihin ja takaisin (bussin sijaan) ja vuokraisin auton kolmeksi viikoksi loma- ja huvikäyttöön. Laske omat kulusi ja vertaa.
Kierrätys: erityisesti lasten kamppeita kannattaa kierrättää suoraan eikä kirpparin kautta. Erilaisia vaippoja voi vertailla kun vaihtaa muutaman hiekkalaatikkotuttavan kanssa.
Kimppakyyti modernilla tavalla: Tarvitsetko IKEAsta kaksi hyllyä Billyysi? Turha tehdä reissua itse, kysy, jos joku tuttavasi on menossa, anna ohjeet ja rahat. Isommat ostokset voi myös aina kimppauttaa, säästyy toimituskuluissa. Pätee erityisesti nettishoppaamiseen.
[/quote]
Nämä kaikki ovat tuttuja juttuja pienituloisille.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
SIIS niitä pidempiä kutsutaan elokuviksi. (Saa lainata kirjastoista ympär Suomen).
[/quote]
Mä tiedän ihan tasan tarkkaan mikä on elokuva. Nytkin tuossa telkkarissa elokuva pyörii, aika huono semmonen tosin. Mikä jukolauta siinä on niin vaikea ymmärtää että täällä perähikiällä ei kirjastossa ole oikeasti kuin muutama ikivanha lastenleffa, joilla mä en tee hittoakaan. Enkä mä niitä lähde lainaamaan lähimmän isomman kaupungin kirjastosta, tulis jo kallis leffa siinä vaiheessa.
[/quote]
Sinne perähikiän kirjastoon tuo kirjastotäti ison kaupungin kirjastosta leffoja. Kunhan vain viittit tilata. Eikä maksa mitään.
Keitin kesällä kahvit vanhoihin poroihin. Vettä vaan päälle ja ripaus uutta kahvinpurua.
Pannukahvia.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mä tiedän ihan tasan tarkkaan mikä on elokuva. Nytkin tuossa telkkarissa elokuva pyörii, aika huono semmonen tosin. Mikä jukolauta siinä on niin vaikea ymmärtää että täällä perähikiällä ei kirjastossa ole oikeasti kuin muutama ikivanha lastenleffa, joilla mä en tee hittoakaan. Enkä mä niitä lähde lainaamaan lähimmän isomman kaupungin kirjastosta, tulis jo kallis leffa siinä vaiheessa.
[/quote]
Sinne perähikiän kirjastoon tuo kirjastotäti ison kaupungin kirjastosta leffoja. Kunhan vain viittit tilata. Eikä maksa mitään.
[/quote]
Kai te nyt tiedätte että leffoja saa muualtakin ku kirjastosta?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:05"]
Kuten, ainakin 139 jo totesi olkaa hintatietoisa. Mutta älkää unohtako hintatietoisuuttanne, jos tai kun asioitte ns. tehtaanmyymälöissä. Itse hämmästyin kun kävin Iittalan tehtaan myymälässä ja osa siellä myynnissä olleista tuotteista maksoi enemmän kuin mitä itse maksoin vastaavista "normaalihintaisena" stockkalta, enkä laske hintaan nyt matkakuluja tms. Voi olla, että olisin säästänyt vielä enemmän, jos olisin jaksanut käydä etsimässä hakemaani useammassa marketissa. Täytyi saada vain tietyn astiaston määrättyä väriä. Säästöä mielestäni sekin, että yrittää ajatella ostoksistaan/ hankinnoissaan, että miten ne sopivat osaksi, niitä mitä jo on ja, kuinka niitä voi yhdistää toisiinsa. Yksi kalleimmista asioista ellei kallein on kertakäyttöisyys.
[/quote]
Iittalan astioita löytää edullisesti netistä käytettynä. Ei tarvitse ostaa marketista.