Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kootaan opas miten pärjätä vähäisillä rahoilla

Vierailija
15.08.2014 |

Vähän väliä siis saa lukea miten ihmiset kituuttelevat rahoillaan tai toiset vain eivät osaa elää rahojensa mukaan. Tupakointi ja alkoholi voidaan jättää myös suoraan pois keskustelusta, koska niitä käyttävät varmasti tietävät, että niihin palaa rahaa.

Tarkoituksena olisi siis kerätä pieniä vinkkejä, joilla ihmiset pärjäävät vähäisten rahojensa kanssa. Ei siis myöskään mitään 10€ viikoksi ruokia vaan ihan tasaisen arjen pyörittämistä varten.

Itse olen yksinhuoltaja isä ja tällä hetkellä työtön, mutta rahaa jää kuitenkin oikein mukavasti käytettäväksi, joten voin aloittaa ihan pienillä vinkeillä, jotka seuraavat jatkokommenteissa. Eräänlainen peukutus- ja kommentointi ketju siis.

Se tietenkin laskee "pakollisia" kuluja, että olen mies. onhan naisilla yleensä meikit, useammat päällysvaatteet yms ihonhoitotuotteet. Joita miehillä harvemmin on.

Kyllä ME pystymme siihen!

Kommentit (186)

Vierailija
41/186 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:18"]

[/quote]

Käytän nettiä ainoastaan puhelimella. Jos löydän nettikirjastosta hyvän leffan niin en kyllä tästä ruudulta ala niitä tihrustamaan.

[/quote]

Jepjep. Puhuu ihminen joka ei oo eläissään kattellu mitään yli 20 min.

SIIS niitä pidempiä kutsutaan elokuviksi. (Saa lainata kirjastoista ympär Suomen).

[/quote]

Mä tiedän ihan tasan tarkkaan mikä on elokuva. Nytkin tuossa telkkarissa elokuva pyörii, aika huono semmonen tosin. Mikä jukolauta siinä on niin vaikea ymmärtää että täällä perähikiällä ei kirjastossa ole oikeasti kuin muutama ikivanha lastenleffa, joilla mä en tee hittoakaan. Enkä mä niitä lähde lainaamaan lähimmän isomman kaupungin kirjastosta, tulis jo kallis leffa siinä vaiheessa.

[/quote]

Sinne perähikiän kirjastoon tuo kirjastotäti ison kaupungin kirjastosta leffoja. Kunhan vain viittit tilata. Eikä maksa mitään.

[/quote]

Kai te nyt tiedätte että leffoja saa muualtakin ku kirjastosta?

[/quote]

Minkälaisia elokuvia katsovat ne jotka lainaavat ne kirjastosta? Itse en ainakaan koskaan sieltä mitään mieleistä ole löytänyt, melko vanhaa suomalaista on suurin osa valikoimasta jonka olen nähnyt. Sentään tuoreempia näkee ihan televisiosta.

Vierailija
42/186 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:39"]

Olen ostanut kirppareilta vaatteita, mutta eipä niistä se kirpparin haju lähde monenkaan pesukerran jälkeen. Niin että käyttämättä on jääneet. Tietysti jos joku on suoraan omasta vaatekaapistaan tuonut kirpparille vaatetta myyntiin ja itse ostaa sen samana päivänä pois, ei döfää ole. Mutta useimmat ihmiset on säilöneet vaatteita vuoden pari varastoon ja sitten jos ne vielä myyntiin tuotua on kirpparilla useita päiviä, niin kyllä haisee.

Pesun jälkeen laita parvekkeelle kuivumaan, haju lähtee.  Jouduin joskus pesemään kaksikin kertaa sain raikkaan tuoksun.

Talvitakkia ei kannata ostaa jollei sitä pysty pesemään, kaikki eivät käytä huivia kauluksen suojana.

Mutta mulla on ylivoimaisesti paras säästövinkki. Hankkiudu eroon ylipihistä "ystävästäsi" tai seurustelukumppanista, joka sattumalta kyläilee luonasi aina ruoka-aikaan mutta ei itse koskaan tuo mitään mukanaan tai tarjoa mitään kotonaan, ja joka ehdottaa aina yhteisiä nettitilauksia sinun osoitteeseesi, jotta postikulut jäisivät vain sinun kontollesi hänen maksaessa vain tiukasti omat ostoksensa. Hänestä, joka ei osta kaupungilla koskaan mitään syötävää, mutta tulee seuraksesi ravintolaan tai kahvilaan tuijottamaan annostasi. Hänestä, jonka pihiyttä häpeät joskus niin paljon, että menet ja ostat sille omasta pussistasi sen, mitä ilman on surkeana kituuttanut vuoden.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/186 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikeasti köyhä, älä hanki lapsia. Säästät rahaa ja lapselta mielipahaa. Tiedän tämän köyhän perheen lapsena; ainainen kituuttaminen ja kaikesta säästäminen ja se, ettei koskaan saanut mitään hienoa mitä kavereilla oli, sai aikaan todella suurta murhetta. Vieläkin muistan miten musersi kun lelukaupan mainoslehdestä ei saanut koskaan valita mitään mieleistä. 

Vierailija
44/186 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sossusta kaikki mitä saat irti. Jos jossain on ilmaisia keittoja tai kahvitarjoiluja mene aina paikalle. Älä osta mitään ylimääräistä koskaan. Älä tilaa mitään puhelinmyyjiltä, lue kaikki annetaan ilmoitukset ja jos on jotain hyvää tavaraa ota se vastaan.

Vierailija
45/186 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee biojätepussit sanomalehdistä!

Vierailija
46/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:10"]

Mun äiti on äärimmäisen pihi.

Näin äitini yhtenä torstaina. Kertoi käyneensä kaupassa aamulla. Osti vain kolme maitoa viikonlopuksi!

[/quote]

Tuo on jo sairaalloisen nuukaa,onkohan ruokavalio kohdallaan????

[/quote]

Ehkä äitillä oli ennestään tarveaineet. Mutta on se tosi nuuka. Kerran osti kuivan ruisleivän 65 sentillä, se kuvastaa kyllä äitiä!

Vierailija
47/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä hyväksesi kaikkia tuttavuuksiasi. Vieraile heillä ruoka-aikoina tai laita lapsesi vierailemaan. Pyydä myös jos heillä on vanhoja lasten vaatteita, tavaroita tai mitä tahansa. Anna myös ystäviesi kutsua sinut kahville ja anna heidän tarjota ja tilaa sitten aina runsaasti. Älä soita itse vaan odota että sinulle soitetaan. Käytä ilmaista sähköpostia. Lainaa avereilta kahvia ja teetä tai sokeria usein. Lainaa heidän tilaamansa lehdet. Käy syömässä työttömien ruokailuissa, jonota leipäjonossa, hae eu-kasseja. Syö aina runsaasti jos kaupoissa on tuotemaistiaisia.

Vierailija
48/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on kaali tarjouksessa, 0, 79 euroa kilo...

Vierailija
49/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:10"]

Mun äiti on äärimmäisen pihi.

Näin äitini yhtenä torstaina. Kertoi käyneensä kaupassa aamulla. Osti vain kolme maitoa viikonlopuksi!

[/quote]

Tuo on jo sairaalloisen nuukaa,onkohan ruokavalio kohdallaan????

[/quote]

Ehkä äitillä oli ennestään tarveaineet. Mutta on se tosi nuuka. Kerran osti kuivan ruisleivän 65 sentillä, se kuvastaa kyllä äitiä!

[/quote]

Kuivasta leivästä saa hyvän kun sen lämmittää, ;)

Vierailija
50/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastimeen aina tarjouslihaa.

Leivät tee itse pakkaseen valmiiksi. Sienet ja mustikat metsästä. Vanukkaat tekee itse.

Vierailija
51/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion vielä muuttaa maalle takaisin. Viihdyn siellä.

Sitten viljelen vihanneksia jne.

Marjat saa sieltä, sitten perunat.

Kalaa järvestä.

Säästöä tulee ja mieli lepää.

Vierailija
52/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa itse hiukset tai pyydä perheenjäsentä avuksi leikkaamaan. Hiustenleikkuukoneen saa noin yhden parturikäynnin hinnalla ja sillä parturoi miehet ja pojat kätevästi.

Vierailija
53/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljen hiuksia on vaimo leikannut vajaa 20 vuotta!

Vierailija
54/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tippui kuulauden ruokalaskut puoleen kun aloin tekemään viikon ruokalistan etukäteen ja menin kerran viikossa kauppaan ostamaan kaiken tarpeelllisen listan kanssa.

Myös oikean kaupan löytäminen säästi. Eli tarpeeksi iso marketti, että löytyy isojakin pakkauksia (usein halvempaa). Silti ei saa olla citymarket/prisma tyylinen josta helposti tarttuu mukaan kaikkea muuta sälää (äitillä huono itsekuri jos kaunis kattila tarjouksessa :) )

Kaikki lastenvaatteet ja turhat tavarat huutonettiin tai tori.fi:lle. Tarpeeksi halvat hinnat tavaroille niin menevät kaupaksi..

Meillä perheen ruokamenot ja yhteiset kulut otetaan yhdeltä tililtä johon molemmat laitamme kerran kuussa rahaa. Minä kuun eka päivä ja mies kuun 15. Näin ei tule vaikutelmaa, että tilillä on kauheasti nyft voinkin ostaa herkkuja ja muuta turhaa.

Vierailija
55/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:02"]Ongi omat ahvenet

[/quote]

Naapuri katiskallakin kannattaa käydä.

Vierailija
56/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:49"]

Käytä hyväksesi kaikkia tuttavuuksiasi. Vieraile heillä ruoka-aikoina tai laita lapsesi vierailemaan. Pyydä myös jos heillä on vanhoja lasten vaatteita, tavaroita tai mitä tahansa. Anna myös ystäviesi kutsua sinut kahville ja anna heidän tarjota ja tilaa sitten aina runsaasti. Älä soita itse vaan odota että sinulle soitetaan. Käytä ilmaista sähköpostia. Lainaa avereilta kahvia ja teetä tai sokeria usein. Lainaa heidän tilaamansa lehdet. Käy syömässä työttömien ruokailuissa, jonota leipäjonossa, hae eu-kasseja. Syö aina runsaasti jos kaupoissa on tuotemaistiaisia.

[/quote]

Tuolla käytöksellä ei ole pitkään kavereita.... !! :D Ei kai kukaan oikeasti käyttäydy näin??

Vierailija
57/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 14:12"]Meillä tippui kuulauden ruokalaskut puoleen kun aloin tekemään viikon ruokalistan etukäteen ja menin kerran viikossa kauppaan ostamaan kaiken tarpeelllisen listan kanssa.

Myös oikean kaupan löytäminen säästi. Eli tarpeeksi iso marketti, että löytyy isojakin pakkauksia (usein halvempaa). Silti ei saa olla citymarket/prisma tyylinen josta helposti tarttuu mukaan kaikkea muuta sälää (äitillä huono itsekuri jos kaunis kattila tarjouksessa :) )

Kaikki lastenvaatteet ja turhat tavarat huutonettiin tai tori.fi:lle. Tarpeeksi halvat hinnat tavaroille niin menevät kaupaksi..

Meillä perheen ruokamenot ja yhteiset kulut otetaan yhdeltä tililtä johon molemmat laitamme kerran kuussa rahaa. Minä kuun eka päivä ja mies kuun 15. Näin ei tule vaikutelmaa, että tilillä on kauheasti nyft voinkin ostaa herkkuja ja muuta turhaa.

[/quote]

Hyvä. Mitäs sitten kun ei ole autoa eikä pysty kerralla viikon ostoksia raahaamaan?

Vierailija
58/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat hyvää ja terveellistä, älä haksahda kalliisiin kaupan herkkuihin.

Tein äsken vispipuuroa, nam!

Vierailija
59/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 06:51"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 01:20"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 01:05"]Vastaan samaa kuin moni muukin:

- kasvispainotteinen ruoka

- kirpparit ja alet kunniaan

- pullojakin voi kerätä

- koittaa laittaa edes 5e/kk säästöön purkkiin ja mättää tilipäivänä viimeiset hilut lompakosta samaiseen purkkiin jos kykenee, pari kymppiäkin on iso raha kun on oikeasti p.a. jos tulee vaikka äkillinen hammaslääkärireissu ja siihen menee tililtä kaiki senhetkinen raha.

- eu-kassin maitojauhe

- kaikki itse leivotut

- kanisteri- ja palasaippua

- ei autoa.

[/quote]

Monesti miettiny tota saippuajuttua, tulis halvaks jos pystyis käyttää. Mutta vastaavasti menis rahaa kun pitäis ostaa kunnollista kosteusvoidetta jota saiskin lotrata sen verran että äkkiä se doven suihkusaippua onkin edullisempi :)

[/quote]

Oletko kokeillut hajustamatonta kanisterisaippuaa? Sopii hyvin herkällle iholle.

[/quote]

Mulla kuivattaa melkein kaikki :( En oo löytäny mitään muuta kun dovet mitkä ei kuivata niin pahasti. Mulla ei muuten ole herkkä iho, mutta erittäin kuiva.

Vierailija
60/186 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toi onkin helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi