Hesarin mukaan pienissä yksiöissä piilee salakavala aikapommi - tutkijat varoittavat!
"Uusista yksiöistä jo 80 prosenttia hyvin pieniä"
"Tutkijat näkevät, että pienten asuntojen tuotanto on ”kestämättömän suurta” ja trendistä on koitumassa iso yhteiskunnallinen ongelma tulevaisuudessa."
Kommentit (131)
Aika paljon juuri noita uusia yksiöitä on vapaana nytkin vaikka luulisi että opiskelijat ovat tyhjentäneet jo markkinat. Ongelma lienee siis ihan todellinen.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vinkki ettei asunto tunnu ahtaalta:
- sisäistä mitä on konmari ja minimalismi ja toteuta sitä tavallasi
- vain tärkeimmät tavarat ja vaatteet: et tarvitse valtavaa kaappitilaakaan, sillä vaatteet kierrätät
- opettele sisustamaan: käyttämään tilaa vertikaalisesti! Katso mallia vaikka Ikean katalogista alkajaisiksi
Olen asunut tilapäisesti 24 m2 Hesan asunnossani kun tulin leikkaukseen ja olin sauvoilla 6 viikkoa, vaikka muuten asun 550 m2 talossa ulkomailla.
Rehellisesti sanottuna EN kokenut olevani kopissa, oikeastaan se oli helpompaa kun kaikki tarvittava oli siinä käsillä: jääkaapinkaan ei tarvitse olla suuri, vaatteita oli pari takkia, parit vaatekerrat ja alusvaatteet jne
Minulla on tehokas linjakeittiö jossa on työpöytätilaa noin 50 cm, mutta se riittää yksin kokkaavalle.
Minun vinkkini taas on se että kannattaa hankkia enemmän tilaa. Asun mieluummin muutaman kilometrin kauempana keskustasta, missä saan samalla rahalla 30 neliötä isomman asunnon. Mahtuu kummasti paremmin eikä tarvitse karsia tavaraa.
Olen asunut 35 m2 yksiössä. Siinä oli eteinen, kylpyhuone, olohuone ja ikkunallinen keittokomero. Huoneessa oli iso ikkuna. Asuisin ehkä vieläkin, jos olisi ollut parveke. Asunto oli ihanan valoisa, mutta kesällä kuuma, eikä silloin ollut vielä näitä nykyisiä kesähelteitä.
Noissa nyky-yksiöissä on hyvää se, että niihin ei ole tungettu saunaa, mutta kylppäritkin tuntuvat turhan isoilta. Onko kaikista yksiöistä tarkoitus tehdä myöhemmin asuntoja vanhuksille ja vammaisille?
Parempi ratkaisu on karsia tavaraa, jengi ylikuluttaa muutenkin liikaa ja asunnot ovat turhan isoja, rahaa ja energiaa kuluu hukkaan. On siis junttimaista elvistellä isolla asunnolla. Mutta se on sitten toinen asia että nuo nyky-yksiöt ovat kyllä karmeita ja niitä rakennetaan paikoitellen liikaa.
Vanhan malliset yksiöt ovat koteja, nuo uudet "avokeittökuutiot" ovat opiskelijaluukkuja. Neliömäärä voi siis olla sama, mutta ihan eri fiilis. Uskon hyvin että juuri noiden uusien liikarakentaminen on se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Parempi ratkaisu on karsia tavaraa, jengi ylikuluttaa muutenkin liikaa ja asunnot ovat turhan isoja, rahaa ja energiaa kuluu hukkaan. On siis junttimaista elvistellä isolla asunnolla. Mutta se on sitten toinen asia että nuo nyky-yksiöt ovat kyllä karmeita ja niitä rakennetaan paikoitellen liikaa.
Tämä. Ihmisten kannattaa ottaa ohjenuoraksi kaikki se tavara joka mahtuu rinkkaan on tarpeellista eikä ihminen tarvitse yhtään sen enempää ja kaikki muu joka sinne ei mahdu on ylimääräistä, tarpeetonta, turhaa ja vie suotta tilaa. Kaikkien kannattaisi ryhtyä harrastamaan minimalismia ja opetella elämään mvähällä sillä se turhan tavaran haaliminen ei ole tervettä eikä ekologista. Sitten kun tavarasta on hankkiutunut eroon niin asunnossa on enemmän tilaa viettää aikaa ja elää ja samalla kokee itsensä paljon onnellisemmaksi, hyvinvoivemmaksi, kevyemmäksi ja olonsa paremmaksi.
Eihän tuollaisiin voi Helsingin nopeimmin kasvavat väestöryhmät (somalit yms. suurperheitä perustelevat) muuttaa. Ihan selvästi on taas kyse syrjinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Palvelujen ostaminen kuluttaa resursseja aivan samalla tavalla kuin kestotavaroiden ostaminen kotiin.
No, onneksi nuo uudet yksiöt ovat sijoiteltu yleensä vierekkäin näissä uusissa taloissa, joten siinä vaiheessa kun todetaan (tai myönnetään kunnolla) että niitä todellakin jää hirvittävästi yli, niitä voidaan alkaa myymään pareittain, kaksi yhden hinnalla. :D
Siitä sitten remppaamalla saa 2 x 25 m2 yksiöstä yhden näppärän 50 m2 asunnon.
no, ei kai tulevaisuudessa sinne yksiöön 10 ihmistä mahdu…
Vierailija kirjoitti:
"Pienimmissä yksiöissä sängyn paikka määrittää sisustuksen. Väljemmissä yksiöissä on enemmän vaihtelunvaraa."
XD
On se jotenkin ankeaa nukkua siinä hellan vieressä.
Nykyään nukutaan keittiössä koska:
-kaikissa asunnoissa pitää pystyä asumaan pyörätuolillisena, minkä takia kylppäri vie asunnosta kolmanneksen
-rakennusliikkeet maksimoivat asuntomäärän yhtä hissiä kohden, koska hissit on kalliita. Tulee kauheasti käytävää, jota ei voi myydä. Käytävä lykätään asunnon eteiseen, jolloin nekin neliöt voi myydä.
Älkää ostako, on ainoa keino.
Ennen pienessä hellahuoneessa saattoi helposti asua vaikka viisikin perhettä yhtä aikaa koska tehtaan palkka oli pientä. Ja silti kaikki olivat silloin onnellisia ja tyytyväisiä järjestelyyn. Nykyään saisi asua ihan yksin 20 neliön yksiössä, rahaa on enemmän kuin menneillä sukupolvilla ja silti kukaan ei ole enää onnellinen ja tyytyväinen vaan aina pitää marista ja valittaa.
Vanhoissa kerrostaloissa on hyviä yksiöitä. Niihin voisi remontoida hissit ja kevyet parvekkeet, ja ne olisivat tosi haluttuja.
Hissien rakentamista jopa yhteiskunta tukee, että vanha voi asua kotona.
Opiskeluaikoina asuin tuolla pari vuotta: https://www.voas.fi/house/Villitys?setlang=l2
Näyttävän remontoineen paikkaa mutta oli se aikoinaan luksusta päästä solusta asumaan 18,5 m2 "yksiöön".
Jos olisin sinkku, niin voisin vallan mainiosti asua tuollaisessa luukussa, edellyttäen että talo olisi rauhallinen.
Vierailija kirjoitti:
-kaikissa asunnoissa pitää pystyä asumaan pyörätuolillisena, minkä takia kylppäri vie asunnosta kolmanneksen
-rakennusliikkeet maksimoivat asuntomäärän yhtä hissiä kohden, koska hissit on kalliita. Tulee kauheasti käytävää, jota ei voi myydä. Käytävä lykätään asunnon eteiseen, jolloin nekin neliöt voi myydä.Älkää ostako, on ainoa keino.
Ja mitä pienempi asunto niin sitä hauskemmaksi nämä menee. Itse olen asunut 24 neliön asunnossa jossa oli 13 neliön vessassa ja 3 neliön eteinen. Asumiseen ja keittiölle oli jätetty vain 8 neliötä tilaa, minkä takia asunnon vessan oli isompi kuin asuintila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-rakennusliikkeet maksimoivat asuntomäärän yhtä hissiä kohden, koska hissit on kalliita. Tulee kauheasti käytävää, jota ei voi myydä. Käytävä lykätään asunnon eteiseen, jolloin nekin neliöt voi myydä.Älkää ostako, on ainoa keino.
Ja mitä pienempi asunto niin sitä hauskemmaksi nämä menee. Itse olen asunut 24 neliön asunnossa jossa oli 13 neliön vessassa ja 3 neliön eteinen. Asumiseen ja keittiölle oli jätetty vain 8 neliötä tilaa, minkä takia asunnon vessan oli isompi kuin asuintila.
Joo, sama täällä. Mulla oli saman kokoinen asunto (juuri näitä uusia) jossa oli aivan suhteettoman kokoinen vessa ja eteinen. Ihan hirveästi normaalia asumista miettien hukkatilaa. En kotiutunut siihen koskaan vaan muutin samankokoiseen mutta vanhaan yksiöön, jossa elämiselle on enemmän tilaa. Vessa ja eteinen ovat just niin pienet kuin on riittävää. Asunto on ihana!
Ymmärrän esteettömyyden, mutta on järjetöntä rakentaa kaikista asunnoista neliöistä riippumatta esteettömiä. Käsiinhän noita tuntuu jäävänkin.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en näissä ymmärrä. Miten 37 neliön asunto voi olla yhdelle ihmiselle liian pieni, kun monet perheet ovat ahtautuneet henkilöä kohti neliömäärältään paljon pienempään tilaan? Uusperheen äitinä olisin taivaissa, jos saisin viettää vaikka viikonlopun tuollaisessa yksiössä, jota jutussa nyt kauhistellaan.
Itseäni viehättää ajatus miniasunnosta, mutta nykyisillä tavaroillani en mahtuisi sellaiseen. Kyse on siis fantasiasta. Samoin kuin ajatus valtavasta kartanosta täynnä antiikkia, jossa minä ja 10 dobermannia vaeltaisimme samettiviittoihin pukeutuneina. Tosiasiassa olisin varmaan sängyn alla piilossa kummituksia ja koirat olisivat muuttuneet Baskervillen koiriksi koko lauma.
Se mitä moni ei tajua on et uusissa miniasunnoissa vessa/kylppäri ja eteinen haukkaavat valtavan tilan. Vessan pitää olla esteetön eli käydä pyörätuolille/rollaattorille jne. Vanhoissa asunnoissa sentään nämä saattavat olla pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Miten se olemassaolevan, jo hankitun tavaran heittäminen pois on yhtään ekologisempaa kuin niiden pitäminen? Ennemminkin juuri käyttökelpoista tavaraa karsiessa kaikki siihen käytetyt luonnonvarat ja energia menee hukkaan kun ne on tuhlattu ihan tyhjän takia.
Olen kyllä noin 170 pitkä eli en ihan pätkä 😊
Ja tosiaan se asumistukihan tätä pienasuntotuotantoa pyörittää. Asumistuen saa 670€ saakka ja jos vuokra on yli tuon, toimeentulotuki maksaa.
Opiskelijoille ja eläkkeensaajille asumistuki on alhaisempi, heille maksetaan noin 500€ saakka. Mutta toimeentulotukea saa moni opiskelijakin ja yhä useampi eläkeläinen. Kela painostaa etsimään pienempää ja halvempaa asuntoa, mutta jos sellaista ei löydy, kela maksaa toimeentulotukena sen vuokran.
Eli käytännössä sitä vuokraa ei tarvitse maksaa itse, yhteiskunta maksaa.
🇺🇦🇮🇱