Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen aikuislukiosta ja sossu ei maksa mulle mitään. Vinkkejä?

Vierailija
15.08.2014 |

Töitä pystyn tekemään 18 tuntia viikossa, nykyisessä paikassa pystyy tekemään vain täysiä päiviä, uus paikka haussa. Sossun mielestä tämän pitäisi riittää elämiseen, mitään rahaa ei irtoa. Asun 16 neliön kämpässä ja rahat ei riitä. Velkoja ei toistaiseksi oo, mutta nyt tilillä 2,80€ ja pitäis sillä selvitä loppukuu. Kävin äsken sossussa selittämässä tilanteen ja sanoivat että "omapahan on soppasi". Alk. Per. Koulutukseltani olen lähihoitaja, mutta en pysty niitä töitä tekemään. Jos en opiskelisi niin sossu maksaisi mulle reilu 1000€ kuussa. Mitä tässä nyt pitäisi tehä? Lopettaa koulu? Tarkoitus olisi hankkia 3 asteen tutkinto, mutta miten mä pääsen sisään jos en käy lukiota?! Tällä hetkellä tulee oksennettua 3-9 kertaa päivässä, helpottaa olo edes hetkeksi. Oon myös miettiny että ois vaan niin paljon helpompi olla olematta...

Sori sekava teksti kirjoitan kännykällä

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:52"]Mitä hyötyä sinulle on lukion käymisestä? Siis muu, kuin oppimisen ilo ja yleissivistys. Millä tavalla se hyödyttää työnsaantiasi tulevaisuudessa? Jos sinulla on jo toisen asteen koulutus, niin niillä papereilla voi hakea minne tahansa korkeakouluun, ylioppilastutkintoa siihen ei tarvita. Jos tarvitset preppausta jossain yksittäisessä aineessa, niin eikö niiden kurssien käyminen harrastuksenomaisesti iltaisin riittäisi?

[/quote]

No varsinaisesti en itsellään "tiedä" miksi olen lukiossa. Työkkärin ammatinvalintapsykologi suositteli lukiota ja sen aikana vielä miettimään minne haluaisin.

[/quote]

Toihan on todella idiootti suunnitelma, varsinkin jos et saa itseäsi elätettyä sinä aikana. Lopeta se lukio ja ala tekemään töitä enemmän. Saat sinä muitakin kuin sote-alan töitä ilman oikeaa koulutusta, mene vaikka kaupan kassalle samalla kun pohdit mitä haluat tehdä. Samalla voit käydä vaikka iltaisin siellä aikuislukiossa.

Vierailija
102/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:52"]Mitä hyötyä sinulle on lukion käymisestä? Siis muu, kuin oppimisen ilo ja yleissivistys. Millä tavalla se hyödyttää työnsaantiasi tulevaisuudessa? Jos sinulla on jo toisen asteen koulutus, niin niillä papereilla voi hakea minne tahansa korkeakouluun, ylioppilastutkintoa siihen ei tarvita. Jos tarvitset preppausta jossain yksittäisessä aineessa, niin eikö niiden kurssien käyminen harrastuksenomaisesti iltaisin riittäisi?

[/quote]

No varsinaisesti en itsellään "tiedä" miksi olen lukiossa. Työkkärin ammatinvalintapsykologi suositteli lukiota ja sen aikana vielä miettimään minne haluaisin.

[/quote]

Toihan on todella idiootti suunnitelma, varsinkin jos et saa itseäsi elätettyä sinä aikana. Lopeta se lukio ja ala tekemään töitä enemmän. Saat sinä muitakin kuin sote-alan töitä ilman oikeaa koulutusta, mene vaikka kaupan kassalle samalla kun pohdit mitä haluat tehdä. Samalla voit käydä vaikka iltaisin siellä aikuislukiossa.

[/quote]

Oon hakenu jokaisesta kaupasta töitä 20 km säteeltä ja kaikista tultu kieltävä vastaus. Ovat jo ehtineet palkata siinä vaiheessa kun oon hakenut tai sitten haluavat antaa paikan jollekin jolla ei ole koulutusta tai sitten niiden mielestä mun työmatka ois liian pitkä. Ja kiitti ekasta vastauksesta josta tuli sellanen olo etten ehkä ookkaan ihan luuseri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No en silloin sitä tajunnut (kärsin masennuksesta) ihmettelin vaan neuvoa

Vierailija
104/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oon hakenu jokaisesta kaupasta töitä 20 km säteeltä ja kaikista tultu kieltävä vastaus. Ovat jo ehtineet palkata siinä vaiheessa kun oon hakenut tai sitten haluavat antaa paikan jollekin jolla ei ole koulutusta tai sitten niiden mielestä mun työmatka ois liian pitkä. Ja kiitti ekasta vastauksesta josta tuli sellanen olo etten ehkä ookkaan ihan luuseri

[/quote]

Ap, tuo "olen luuseri" asenne on PAHIN MOKA minkä voit tehdä. Nyt alat hakemaan itsellesi työtä, päivittäin katson ilmoitukset ja haet niihin saman tien. Laajenna hakualuettasi, varsinkin jos sinulla on auto käytössä. Ja samalla mietit nyt aktiivisesti, että mitä sinä haluat tehdä tulevaisuudessa. Syksylläkin on amk-haku, ehkä voisit jo siinä hakea jonnekin? Olet varmaan kuitekin miettinyt, että mikä sinua voisi kiinnostaa? Lukiossa hukkaan vaan aikaasi, koska sen jälkeen sinun on kuitenkin pakko taas opiskella lisää.

Vierailija
105/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukihakemus vaan vetämään.

Ja hyvä kun opiskelet. Koita keskittyä siihen.

Vierailija
106/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:17"]

Ap, kato otavan nettilukion sivut. Jos vain omatoiminen opiskelu sujuu, niin tuo on hyvä tapa saada lakki omalla aikataululla eikä ole aikasidonnainen 16-21 :) hyvin pystyisit lisäämään työtunteja ja tehdä kursseja kasaan esim viikonloppuisinkin

T. Nettilukion käynyt

[/quote]

Hei kertoisitko lisää tosta nettilukiosta? Millä tahdilla suoritit? Miten kurssit suoritetaan?
Lueskelin jo sivut, mutta ois kiva kuulla oikeita kokemuksia. Kuulostaa tosi hyvältä vaihtoehdolta.

T. eri kuin AP

Vierailija
107/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:40"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:17"]

Ap, kato otavan nettilukion sivut. Jos vain omatoiminen opiskelu sujuu, niin tuo on hyvä tapa saada lakki omalla aikataululla eikä ole aikasidonnainen 16-21 :) hyvin pystyisit lisäämään työtunteja ja tehdä kursseja kasaan esim viikonloppuisinkin

T. Nettilukion käynyt

[/quote]

Hei kertoisitko lisää tosta nettilukiosta? Millä tahdilla suoritit? Miten kurssit suoritetaan?
Lueskelin jo sivut, mutta ois kiva kuulla oikeita kokemuksia. Kuulostaa tosi hyvältä vaihtoehdolta.

T. eri kuin AP

[/quote]

1,5 vuodessa sain kurssit ja kirjoitukset kasaan. Kurssit suoritetaan omaan tahtiin ja omalla aikataululla. Kirjoitin ylioppilaaksi 2010 ja silloin oli vuosi aikaa suorittaa kurssi, jolle ilmottautui. Parhaimmillaan sain parissa tunnissa suoritettua kurssin, joihinkin meni sitten hiukan enemmän aikaa :) matematiikassa olin aikataulutetuilla ryhmäkursseilla mukana, jossa oli "oppitunteja". Opettajat pitivät nämä tunnit videoimalla opetustaan ja saimme seurata tuntia online.

Parhaiten tuo opiskelumuoto sopii ihmisille, jotka kykenevät omatoimiseen opiskeluun ja pysymään aikatauluissa. Itsekin siitä välillä kyllä lipsuin :) ylppäreissä oli kyllä pieni shokki, kun yhtäkkiä lyödään koe naaman eteen ja kaikki tieto pitää muistaa eikä voinutkaan hyödyntää nettiä. Nettilukiossa ei ole siis kokeita

Vierailija
108/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:40"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:17"]

T. Nettilukion käynyt

[/quote]

T. eri kuin AP

[/quote]

1,5 vuodessa sain kurssit ja kirjoitukset kasaan. Kurssit suoritetaan omaan tahtiin ja omalla aikataululla. Kirjoitin ylioppilaaksi 2010 ja silloin oli vuosi aikaa suorittaa kurssi, jolle ilmottautui. Parhaimmillaan sain parissa tunnissa suoritettua kurssin, joihinkin meni sitten hiukan enemmän aikaa :) matematiikassa olin aikataulutetuilla ryhmäkursseilla mukana, jossa oli "oppitunteja". Opettajat pitivät nämä tunnit videoimalla opetustaan ja saimme seurata tuntia online.

Parhaiten tuo opiskelumuoto sopii ihmisille, jotka kykenevät omatoimiseen opiskeluun ja pysymään aikatauluissa. Itsekin siitä välillä kyllä lipsuin :) ylppäreissä oli kyllä pieni shokki, kun yhtäkkiä lyödään koe naaman eteen ja kaikki tieto pitää muistaa eikä voinutkaan hyödyntää nettiä. Nettilukiossa ei ole siis kokeita

[/quote]

Kiitos! Miten meni kirjoitukset? Kuulostaa tosi hyvältä. :) Itse opiskelen tällä hetkellä etälukiossa, mutta kurssitarjotin rajoittaa todella paljon suoritustahtia. Täytyy laittaa nettilukio harkintaan.

Vierailija
109/112 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Etsi vähän edullisempi asunto pääkaupunkiseudun tuntumasta. Alle 500 euron et varmaan pääse, mutta tuntuvasti alle 600 euron kylläkin. Helsinki ja Espoo ovat kalliita, mutta esimerkiksi Kirkkonummelta löytyy kyllä jopa ihan yksiöitä alle 600 euron. Jos saat kiinteitä kuukausittaisia elinkustannuksiasi alennettua edes kolmellakymmenellä eurolla, tuo se ihan tuntuvasti lisää rahaa elämiseen.

2. Käy uudestaan lääkärillä ja pyydä lausunto selästäsi. Sinun TÄYTYY saada lääkärin allekirjoittama todistus siitä, ettet voi tehdä nostoja vaativaa fyysistä työtä. Käy siis selvityksessä eri lääkärillä kuin viimeksi ja vaadi, että kipusi ja sairautesi otetaan todesta. Ota joku tuttu tai sukulainen lääkäriin mukaan moraaliseksi tueksi. Kun selkävaivasi tunnustetaan, sinulla on perusteltu syy kieltäytyä lähihoitajan töistä eli työkkäri ei voi edellyttää sinua ottamaan lähihoitajan paikkoja vastaan, kun ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi.

3. Kun olet saanut lausunnon selästäsi, ilmoittaudu työttömäksi TE-toimistoon, minkä jälkeen anot työttömän tukia. Olet oikeutettu peruspäivärahaan TAI työmarkkinatukeen, tai vaihtoehtoisesti saat sitten itsellesi sopivampaa työtä. Työvoimatoimistoon tehdään työllistymissuunnitelma. Tässä suunnitelmassa huomioidaan myös työllistymistä auttava kouluttautuminen. Jos osaat fiksusti selittää asiasi, saatetaan iltalukio-opinnot laskea työllistymisopinnoiksi, jolloin niiden suorittaminen vielä vähän nostaa peruspäivärahan määrää.

4. Hae aktiivisesti vaihtoehtoja yliopistokoulutukselle. On hyvä olla varasuunnitelma, vaikka tähtäisikin yliopistoon. Katso siis ammattikorkeakoulututkinnoista ainakin pari sellaista, jotka voisit suorittaa, vaikkeivät ne kiinnostaisi maailman eniten. Tärkeintä olisi päästä pois noista sinun terveyttäsi rasittavista töistä. AMK-tutkinnoilla voi tehdä vaikka mitä. Monet yliopiston aloista ovat sellaisia, jotka eivät suoraan työllistä ammattiin, ellei oteta huomioon oikeustieteellisiä, lääketieteellisiä ja kasvatustieteellisiä opintoja.

Vierailija
110/112 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta väliäpä tuolla. Miksi te monet sanotte että kuntoutusrahaa ei lukio-opintojen ajaksi anneta? Ite oon lukiossa ja puoli vuotta jo saanut kuntoutusrahaa!

Vierailija
111/112 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeyttäisin aikuislukion ja ottasin sen 1000€ sossusta. Sitten lähettäisin niille kuvan kun makaan sohvalla kalja kädessä ja kuvan keskeyttämistodistuksesta. Viestiksi laittaisin niille vielä että: Kiitti vinkistä, lopetin koulun.

Vierailija
112/112 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lopeta koulua! Lukuisat eri tahot myöntävät stipendejä ja pieniä avustuksia. Itse sain lopulta kokoon summan, jolla hyvinkin oli jo merkitystä. Eli nyt vaan etsimään eri yhdistyksiä, säätiöitä jne. Nämä ovat aika hyvin "piilotettuja" ja töitä joutuu tekemään löytääkseen kaikki mahdolliset, samoin anomukset ovat joskus tosi pitkiä täytettäviä ja mukaan saattaa joutua kirjoittamaan hyvinkin henkilökohtaisia asioita. Mutta tämä toimii! Kokeile siis, jos tilanteesi todellakin on sellainen, ettet saa mistään muuta rahoitusta. Toki tämä vaatii sitä omaa aktiivisuutta...