Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen aikuislukiosta ja sossu ei maksa mulle mitään. Vinkkejä?

Vierailija
15.08.2014 |

Töitä pystyn tekemään 18 tuntia viikossa, nykyisessä paikassa pystyy tekemään vain täysiä päiviä, uus paikka haussa. Sossun mielestä tämän pitäisi riittää elämiseen, mitään rahaa ei irtoa. Asun 16 neliön kämpässä ja rahat ei riitä. Velkoja ei toistaiseksi oo, mutta nyt tilillä 2,80€ ja pitäis sillä selvitä loppukuu. Kävin äsken sossussa selittämässä tilanteen ja sanoivat että "omapahan on soppasi". Alk. Per. Koulutukseltani olen lähihoitaja, mutta en pysty niitä töitä tekemään. Jos en opiskelisi niin sossu maksaisi mulle reilu 1000€ kuussa. Mitä tässä nyt pitäisi tehä? Lopettaa koulu? Tarkoitus olisi hankkia 3 asteen tutkinto, mutta miten mä pääsen sisään jos en käy lukiota?! Tällä hetkellä tulee oksennettua 3-9 kertaa päivässä, helpottaa olo edes hetkeksi. Oon myös miettiny että ois vaan niin paljon helpompi olla olematta...

Sori sekava teksti kirjoitan kännykällä

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:42"]Koska aikuisopiskelija ei saa opintotukea, aikuiskoulutuksessa oleva on oikeutettu työttömyysturvaan. Tosin sulla on jo duunipaikka, joten tämä on vähän vaikea...

Nykyisessä työssäsi ei pysty tekemään kuin kokopäiväduunia? Miksi sitten saat palkkaa vain 600 kuussa? Okei, olen hyväpalkkainen kermaperse, enkä ihan ole kärryillä "alempipalkkaisista töistä" (vai miten tuo pitäisi ilmaista). Kai Suomessa nyt kuitenkin mistä tahansa KOKOAIKAISESTA työstä saa enemmän käteen kuukaudessa kuin € 600?

Aikuislukio on ymmärtääkseni myös rakennettu niin, että pystyy tekemään töitä samalla (mun pari tuttua on kirjoittaneet ylioppilaaksi kokoaikaisen työn ohella). 

Toisekseen... Miksi ihmeessä käyt lukiota, kun et edes tiedä, mitä haluat jatkossa opiskella. Valkolakkihan ei automaattisesti avaa mitään ovia (vallankaan keskinkertaisilla arvosanoilla). 

Nyt pientä tulevaisuuden suunnittelua kehiin. 

[/quote]

Työ ei oo kokoaikakaista vaan teen max. 18 tuntia viikossa. Enempää selkä ei kestä.

[/quote]

"Töitä pystyn tekemään 18 tuntia viikossa, nykyisessä paikassa pystyy tekemään vain täysiä päiviä" Miten sä pystyt tekemään 18 tuntia viikossa jos siellä voi tehdä vain täysiä päiviä?

[/quote]

Mun poika teki kolmena päivänä viikossa 6 tuntia, mistä tulee tuo sama. Eli ei ihan täysiä päiviä. 

[/quote]

Voi tehdä myös kahtena päivänä 9h..

Vierailija
22/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niin kuin mä tein. Päivätyö ja ILTAlukio. Simple as that. Lopeta marina. Ja mulla, niin kuin monella muullakin, oli lapsi huollettavana myös silloin. Ei se helppoa ole, mutta jos asenne on tuo niin taitaa olla aika toivotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:30"]

Jollain työkkärin tuella tai sitten kuntoutustuella jota saattaa saada jos saa joltain lääkäriltä lausunnon? Siis tukea ammatilliseen kuntoutukseen, joka sitten käytännössä kai jokin kuntoutustuki...

[/quote]

Kuntoutustukea ei saa aikuislukioon. Kokemusta on, valitettavasti. 

[/quote]

Korjaan itseäni. Ammatilliseen kuntoutukseen tarkoitettu Kelan tuki on nimeltään kuntoutusraha, eikä sitä saa aikuislukio-opintoihin, koska niistä ei valmistu ammattiin. Kuntoutustuki taas on sama kuin työkyvyttömyyseläke, ja se tosiaan on kokonaan toinen juttu.

[/quote]

Kokemusta samasta myös täällä. Lukion käyntiin ei saanut apuja, mutta jos se olisi jo ollut käytynä valmiiksi yliopisto-opinnot olisi voitu kustantaa. Ja jos olet saikulla niin lukio-opinnot ei saa sujua hyvin :D  Mistään et saa sit. Nähty on.

[/quote]

Älykäs ei saa sairastaa! Kuvitellaan heti, että huijaa... niinkuin nyt korkea äo antaisi immuniteetin "mielenterveysongelmia" vastaan. :D

Vierailija
24/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sosiaaliohjaaja yhden suuren kaupungin sosiaalitoimen etuusyksikössä, teen työkseni enimmäkseen toimeentulotukipäätöksiä. Aikuislukiossa opiskelevaa, kuten kaikkia syystä tai toisesta tulottomia opiskelijoita (siis ei oikeutta Kelan opintoetuuksiin) tuetaan täysimääräisellä toimeentulotuella pääsääntöisesti yhden kuukauden ajan, jonka jälkeen opiskelijalla tulisi olla järjestettynä jokin korvaava rahoitus opinnoilleen (sosiaalinen luototus, osa-aikatyö tms.). Ketään ei jätetä täysin ilman toimeentulotukea jatkossakaan vaikka korvaavaa rahoitusta ei järjestyisikään, mutta toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa 20-40 %. Perusteena tässä on toimeentulotuen luonne viimesijaisena etuutena sekä toimeentulotukilain mukainen velvoite jokaisen  huolehtia omasta toimeentulostaan, ts. kenenkään ei tulisi tieten tahtoen hakeutua sellaiseen tilanteeseen, että oikeutta ensisijaisiin etuuksiin (kuten opiskelijalla opintoetuudet) ei ole.

tämmöstä :)

Vierailija
25/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:42"]Koska aikuisopiskelija ei saa opintotukea, aikuiskoulutuksessa oleva on oikeutettu työttömyysturvaan. Tosin sulla on jo duunipaikka, joten tämä on vähän vaikea...

Nykyisessä työssäsi ei pysty tekemään kuin kokopäiväduunia? Miksi sitten saat palkkaa vain 600 kuussa? Okei, olen hyväpalkkainen kermaperse, enkä ihan ole kärryillä "alempipalkkaisista töistä" (vai miten tuo pitäisi ilmaista). Kai Suomessa nyt kuitenkin mistä tahansa KOKOAIKAISESTA työstä saa enemmän käteen kuukaudessa kuin € 600?

Aikuislukio on ymmärtääkseni myös rakennettu niin, että pystyy tekemään töitä samalla (mun pari tuttua on kirjoittaneet ylioppilaaksi kokoaikaisen työn ohella). 

Toisekseen... Miksi ihmeessä käyt lukiota, kun et edes tiedä, mitä haluat jatkossa opiskella. Valkolakkihan ei automaattisesti avaa mitään ovia (vallankaan keskinkertaisilla arvosanoilla). 

Nyt pientä tulevaisuuden suunnittelua kehiin. 

[/quote]

Työ ei oo kokoaikakaista vaan teen max. 18 tuntia viikossa. Enempää selkä ei kestä.

[/quote]

"Töitä pystyn tekemään 18 tuntia viikossa, nykyisessä paikassa pystyy tekemään vain täysiä päiviä" Miten sä pystyt tekemään 18 tuntia viikossa jos siellä voi tehdä vain täysiä päiviä?

[/quote]

Mun poika teki kolmena päivänä viikossa 6 tuntia, mistä tulee tuo sama. Eli ei ihan täysiä päiviä. 

[/quote]

Voi tehdä myös kahtena päivänä 9h..

[/quote]

Niin, ap:lta ois kiva kuulla että minkälaisissa pätkissä hän tekee tuon 18h? Ja miksi pystyy juuri tuon 18h viikossa tekemään?

Vierailija
26/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:59"]

Teet niin kuin mä tein. Päivätyö ja ILTAlukio. Simple as that. Lopeta marina. Ja mulla, niin kuin monella muullakin, oli lapsi huollettavana myös silloin. Ei se helppoa ole, mutta jos asenne on tuo niin taitaa olla aika toivotonta.

[/quote]

Mutta jos ap ei voi tehdä kun 18h viikossa töitä? Omien sanojensa mukaan, mutta kiinnostaisi kyllä tietää miksi näin on? 

Vierailija
27/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kato otavan nettilukion sivut. Jos vain omatoiminen opiskelu sujuu, niin tuo on hyvä tapa saada lakki omalla aikataululla eikä ole aikasidonnainen 16-21 :) hyvin pystyisit lisäämään työtunteja ja tehdä kursseja kasaan esim viikonloppuisinkin

T. Nettilukion käynyt

Vierailija
28/112 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:07"]

Mä olen sosiaaliohjaaja yhden suuren kaupungin sosiaalitoimen etuusyksikössä, teen työkseni enimmäkseen toimeentulotukipäätöksiä. Aikuislukiossa opiskelevaa, kuten kaikkia syystä tai toisesta tulottomia opiskelijoita (siis ei oikeutta Kelan opintoetuuksiin) tuetaan täysimääräisellä toimeentulotuella pääsääntöisesti yhden kuukauden ajan, jonka jälkeen opiskelijalla tulisi olla järjestettynä jokin korvaava rahoitus opinnoilleen (sosiaalinen luototus, osa-aikatyö tms.). Ketään ei jätetä täysin ilman toimeentulotukea jatkossakaan vaikka korvaavaa rahoitusta ei järjestyisikään, mutta toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa 20-40 %. Perusteena tässä on toimeentulotuen luonne viimesijaisena etuutena sekä toimeentulotukilain mukainen velvoite jokaisen  huolehtia omasta toimeentulostaan, ts. kenenkään ei tulisi tieten tahtoen hakeutua sellaiseen tilanteeseen, että oikeutta ensisijaisiin etuuksiin (kuten opiskelijalla opintoetuudet) ei ole.

tämmöstä :)

[/quote]

Ihan järjetön systeemi joka kannustaa eteenpäin pyrkimisen sijasta kotona makaamiseen ja syrjäytymiseen. Ihan kuin jossain olis työpaikka johon vaan marssitaan sisään. Olin yrittäjä kun jäin yksinhuoltajaksi. Lain mukaan olisin voinut hakea toimeentulotukea ja saada sitä 3kk + 3kk, koska yritys ei elättänyt perhettä, oli alle vuoden ikäinen. Mutta tämä yksi sossutäti päätti itsenäisesti että 3kk:n jälkeen minulle ei makseta mitään (vaikka päätös siitä kuuluisi jonkun lautakunnan tehtäväksi) ja kehotti lopettamaan yrityksen, saisinhan sitten työttömyysrahaa ja silloin voisin saada myös toimeentulotukea. Näin jouduin tekemään ja menettämään yritykseen vähistä rahoista sijoittamani tuhannet eurot. Sain sitten toimeentulotukea kun työttömyyspäivärahaoikeuttani selviteltiin ja aloitin samalla opiskelun yksityisessä opinahjossa, jolloin sain samaiselta sossuntädiltä kuulla että se ei ole mikään oikea koulutus eikä sillä mitään töitä saa. Suoraan kehotettiin elättämään sossupummina perhettä ja yrittäjänä ja opiskelijana sai kuulla olevansa joku suuremman luokan pahis. Ilmeisesti on tarkoitus olla niin vittumainen ja lannistava että jättää lakisääteisen toimeentulotukensa hakematta. Kun aloin saamaan työkkärirahaa en enää viitsi ottaa selvää saisinko toimeentulotukea päälle koska en jaksa kuunnella miten teen väärin pyrkiessäni elättämään itse perheeni. Yhteiskunta säästäisi siirtämällä nämä vittuilevat tädit kortistoon ja toimeentulotuen Kelan maksettavaksi jolloin sen maksamisessa ehkä noudatettaisiin laskelmia ja lakia eikä mielivaltaa ja pärstäkerrointa.

Vierailija
29/112 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ap normilukioon niin saat opintotukea,sen jälkeen vasta sossuun.

Vierailija
30/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole jo käyty läpi?

Vierailija
31/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:13"]

[/quote]

Tämän foorumin tekniikka on syvältä, kun painaa vastaa, niin mistään ei näy mihin viestiin on vastannut.

Vierailija
32/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:13"]

[/quote]

Tämän foorumin tekniikka on syvältä, kun painaa vastaa, niin mistään ei näy mihin viestiin on vastannut.

[/quote]
Siksi painetaankin "Lainaa"-nappia tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
33/112 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/112 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielenkiintoista, miten nuoria kannustetaan hankalissa tilanteissa opiskelemaan ainoastaan ammatillisiin opintoihin. Lukio-opintoihin ei missään tilanteessa kannusteta, vaikka potentiaalia olisi, vaan aina pitäisi hakea kaikenlaisiin toisen asteen ammatillisiin kouluihin, vaikka kiinnostusta sellaisiin ei ole. En tarkoita, että ammattikoulu olisi huono vaihtoehto, mutta esimerkiksi sairauden takia opinnoissaan viivästyneet nuoret eivät saa minkäänlaista kannustusta korkeakouluopintoihin.

Lähipiirissäni on pari tapausta, jossa masennus/syömishäiriö vei nuoren ihmisen kriittisessä iässä (16-22) hoidon piiriin ja pois opiskeluista. Kummatkin ovat nykyään opiskelukykyisiä, aina koulussa todella hyvin pärjänneitä nuoria naisia, mutta nyt heitä pakotetaan lähihoitajakursseille tai muihin vastaaviin ammatteihin, vaikka heillä on tavoitteet pitemmällä ja kummallakin lukio-opintoja takana todella hyvin numeroin. Ei ole helppoa tavoitella unelma-alaa yliopistolla, kun Kela, sossu ja TE-toimisto painostavat pikakursseihin pika-ammatteihin.

Vierailija
35/112 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullojen keruuta, kaikki mahdollinen myyntiin, menot nolliin, syöt niin paljon ku mahdollista aina kun joku tarjoaa.... puuroa, makaronia, nuudeleita, tonnikalaa. Näin siihen saakka että saat uuden työn.

Vierailija
36/112 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 01:06"]

Pullojen keruuta, kaikki mahdollinen myyntiin, menot nolliin, syöt niin paljon ku mahdollista aina kun joku tarjoaa.... puuroa, makaronia, nuudeleita, tonnikalaa. Näin siihen saakka että saat uuden työn.

[/quote]

Kukaan vähätuloinen ja oikeasti hintatietoinen ei osta nuudeleita tai tonnikalaa. Tonnikala on lisäksi äärettömän epäeettistä ruokaa ja tosiaan lähinnä keskihintaista proteiinia. En suosittele kenellekään.

Vierailija
37/112 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:48"]Nyt taitaa ap:lla olla ihan muita ongelmia kun mitä tässä väittää. Ensinnäkin, kyllä sinne kolmannen asteen koulutukseen on mahdollista päästä ilman sitä lukiota, toisekseen, mikään mitä hänelle on ehdotettu, ei kelpaa. Kun ei kiinnosta jne. 

Mutta joo miten vaan, se on hänen ongelmansa mutta nyt kysymys ap:lle. Minkä takia asut 16 neliön asunnossa josta maksat vuokraa 600e? 

[/quote]

Koska pääkaupunkiseudulta en ole löytänyt halvempaa!

[/quote]

Minulla 18 neliötä enemmän ja parikymppiä pienempi vuokra. Pk-seudulla. En ikimaailmassa muuttaisi 16 neliön koirankoppiin.

Vierailija
38/112 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin saan Kelalta työmarkkinatukea vaikka opiskelen aikuispuolella ja teen samalla töitä muutaman kerran viikossa opiskelujen ohella joten sieltä kannattaisi varmaan kysellä :)

Vierailija
39/112 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:28"]

Krhm..

Paljonkohan ap:n kuukausitulot ovat?

Koska sossusta kyllä saa, jos ei mistään muualta, eli joko tienaat riittävästi tai sitten olet oikeutettu opintotukeen tai työmarkkinatukeen.

[/quote]

Ei sossustakaan saa, ellei mene johonkin niiden valmiiksimääriteltyyn kategoriaan. Esimerkiksi itse olen ollut lähes tuloton vsta 2008, koska en suostunut lopettamaan sivutoimista opiskelua yo:ssa. Olen kroonisesti sairas, joten opiskelukin on ollut tuskaa ja vaihtoehto olisi lähinnä ollut sairauslomien putki eli kotona makaaminen. Suomessa ei tosiaan saa yrittää parantaa itse asemaansa millään tavalla, vaan pitää olla toimenpiteiden kohteena ja viranomaisten kyykytettävänä, jos haluaa niitä viimesijaisia etuuksia.

Olen tullut siihen tulokseen, että tarkoitus on nimenomaan estää köyhimpiä nousemasta parempaan asemaan, jossa he kilpailisivat taas hyväosaisiksi syntyneiden kanssa työpaikoista, opiskelupaikoista, apurahoista, erilaisista tunnustuksista jne. Koska todella monet esim. vakiviroissa olevat ovat lähes kyvyttömiä hoitamaan työtään ja työttömistä löytyisi paljon parempia, jos virkoja oikeasti kilpailutettaisiin, eikä jaettaisi hyvävelikauppaa.

Vierailija
40/112 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne kuntoutuslääkärille uudelleen.