Olen aikuislukiosta ja sossu ei maksa mulle mitään. Vinkkejä?
Töitä pystyn tekemään 18 tuntia viikossa, nykyisessä paikassa pystyy tekemään vain täysiä päiviä, uus paikka haussa. Sossun mielestä tämän pitäisi riittää elämiseen, mitään rahaa ei irtoa. Asun 16 neliön kämpässä ja rahat ei riitä. Velkoja ei toistaiseksi oo, mutta nyt tilillä 2,80€ ja pitäis sillä selvitä loppukuu. Kävin äsken sossussa selittämässä tilanteen ja sanoivat että "omapahan on soppasi". Alk. Per. Koulutukseltani olen lähihoitaja, mutta en pysty niitä töitä tekemään. Jos en opiskelisi niin sossu maksaisi mulle reilu 1000€ kuussa. Mitä tässä nyt pitäisi tehä? Lopettaa koulu? Tarkoitus olisi hankkia 3 asteen tutkinto, mutta miten mä pääsen sisään jos en käy lukiota?! Tällä hetkellä tulee oksennettua 3-9 kertaa päivässä, helpottaa olo edes hetkeksi. Oon myös miettiny että ois vaan niin paljon helpompi olla olematta...
Sori sekava teksti kirjoitan kännykällä
Kommentit (112)
Hae sosionomiksi? Ei ole fyysistä ja lähärinä varmaan pääsee.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:28"]Krhm..
Paljonkohan ap:n kuukausitulot ovat?
Koska sossusta kyllä saa, jos ei mistään muualta, eli joko tienaat riittävästi tai sitten olet oikeutettu opintotukeen tai työmarkkinatukeen.
[/quote]
Nokun en saa! Just tulin sieltä ja sanoivat että en saa kun opiskelen turhaan! Kelalta saan 100€ asumistukea ja palkkaa saan n. 600€ kuussa =700 - vuokra 600€ - muut menot 100-150€= 0-(-50)€
[/quote]
Sori tuli monta kertaa. Unohin tosta myös koulukirjat
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:28"]Krhm..
Koska sossusta kyllä saa, jos ei mistään muualta, eli joko tienaat riittävästi tai sitten olet oikeutettu opintotukeen tai työmarkkinatukeen.
[/quote]
Nokun en saa! Just tulin sieltä ja sanoivat että en saa kun opiskelen turhaan! Kelalta saan 100€ asumistukea ja palkkaa saan n. 600€ kuussa =700 - vuokra 600€ - muut menot 100-150€= 0-(-50)€
[/quote]
Sori tuli monta kertaa. Unohin tosta myös koulukirjat
Koska aikuisopiskelija ei saa opintotukea, aikuiskoulutuksessa oleva on oikeutettu työttömyysturvaan. Tosin sulla on jo duunipaikka, joten tämä on vähän vaikea...
Nykyisessä työssäsi ei pysty tekemään kuin kokopäiväduunia? Miksi sitten saat palkkaa vain 600 kuussa? Okei, olen hyväpalkkainen kermaperse, enkä ihan ole kärryillä "alempipalkkaisista töistä" (vai miten tuo pitäisi ilmaista). Kai Suomessa nyt kuitenkin mistä tahansa KOKOAIKAISESTA työstä saa enemmän käteen kuukaudessa kuin € 600?
Aikuislukio on ymmärtääkseni myös rakennettu niin, että pystyy tekemään töitä samalla (mun pari tuttua on kirjoittaneet ylioppilaaksi kokoaikaisen työn ohella).
Toisekseen... Miksi ihmeessä käyt lukiota, kun et edes tiedä, mitä haluat jatkossa opiskella. Valkolakkihan ei automaattisesti avaa mitään ovia (vallankaan keskinkertaisilla arvosanoilla).
Nyt pientä tulevaisuuden suunnittelua kehiin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:40"]Hae sosionomiksi? Ei ole fyysistä ja lähärinä varmaan pääsee.
[/quote]
No kai sitä vois, mutta kun ei kiinnosta pätkääkään
Miksi saisit tonnin sossusta kuussa, jos et opiskelisi, mutta nyt et muka saa mitään mistään?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:42"]Koska aikuisopiskelija ei saa opintotukea, aikuiskoulutuksessa oleva on oikeutettu työttömyysturvaan. Tosin sulla on jo duunipaikka, joten tämä on vähän vaikea...
Nykyisessä työssäsi ei pysty tekemään kuin kokopäiväduunia? Miksi sitten saat palkkaa vain 600 kuussa? Okei, olen hyväpalkkainen kermaperse, enkä ihan ole kärryillä "alempipalkkaisista töistä" (vai miten tuo pitäisi ilmaista). Kai Suomessa nyt kuitenkin mistä tahansa KOKOAIKAISESTA työstä saa enemmän käteen kuukaudessa kuin € 600?
Aikuislukio on ymmärtääkseni myös rakennettu niin, että pystyy tekemään töitä samalla (mun pari tuttua on kirjoittaneet ylioppilaaksi kokoaikaisen työn ohella).
Toisekseen... Miksi ihmeessä käyt lukiota, kun et edes tiedä, mitä haluat jatkossa opiskella. Valkolakkihan ei automaattisesti avaa mitään ovia (vallankaan keskinkertaisilla arvosanoilla).
[/quote]
Työ ei oo kokoaikakaista vaan teen max. 18 tuntia viikossa. Enempää selkä ei kestä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:28"]
Ja mistähän syystä et saisi jos olisit työtön?
Krhm..
[/quote]
Ei ap:n katsota olevan työmarkkinoiden käytettävissä, koska hän on osa-aikatyössä ja käy lukiota, joten ei saa työmarkkinatukea, ei mitään mahdollisuuksia. Opintotukea ei sivutoimisiin opintoihin ole saanut kuin joskus 80-luvulla; itse opiskelin silloin iltakoulussa merkonomiksi ja silloin sitä sai, mutta lopetettiin 90-luvulla.
[/quote]
En saisi työttömyyskorvausta vaikka en kävisikään töissä. Pakko sanoa että peruskoulun jälkeinen amis oli elämäni huonoin päätös
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:09"]Ai mikään taho ei auta?
Jos sossu on sanonut ettet saa rahaa, tulosi siis ylittävät sen rajan. Mieheni opiskelee aikuiskoulutuksessa (amis) ja saa kyllä opintotukea.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.
[/quote]
Mulla menee vuokran lisäksi 120€ kuussa
[/quote]Olisko mahdollista etsiä halvempi asunto?
Nyt taitaa ap:lla olla ihan muita ongelmia kun mitä tässä väittää. Ensinnäkin, kyllä sinne kolmannen asteen koulutukseen on mahdollista päästä ilman sitä lukiota, toisekseen, mikään mitä hänelle on ehdotettu, ei kelpaa. Kun ei kiinnosta jne.
Mutta joo miten vaan, se on hänen ongelmansa mutta nyt kysymys ap:lle. Minkä takia asut 16 neliön asunnossa josta maksat vuokraa 600e?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:28"]
Krhm..
[/quote]
Ei ap:n katsota olevan työmarkkinoiden käytettävissä, koska hän on osa-aikatyössä ja käy lukiota, joten ei saa työmarkkinatukea, ei mitään mahdollisuuksia. Opintotukea ei sivutoimisiin opintoihin ole saanut kuin joskus 80-luvulla; itse opiskelin silloin iltakoulussa merkonomiksi ja silloin sitä sai, mutta lopetettiin 90-luvulla.
[/quote]
En saisi työttömyyskorvausta vaikka en kävisikään töissä. Pakko sanoa että peruskoulun jälkeinen amis oli elämäni huonoin päätös
[/quote]
[/quote]
Koska opiskelu on niiden mukaan päätoimista
Ap, miksi et vastaa kysymyksiin siitä, että MIKSI opiskelet lukiossa?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:48"]Nyt taitaa ap:lla olla ihan muita ongelmia kun mitä tässä väittää. Ensinnäkin, kyllä sinne kolmannen asteen koulutukseen on mahdollista päästä ilman sitä lukiota, toisekseen, mikään mitä hänelle on ehdotettu, ei kelpaa. Kun ei kiinnosta jne.
Mutta joo miten vaan, se on hänen ongelmansa mutta nyt kysymys ap:lle. Minkä takia asut 16 neliön asunnossa josta maksat vuokraa 600e?
[/quote]
Koska pääkaupunkiseudulta en ole löytänyt halvempaa!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:39"]
Krhm..
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minkähän takia et saisi jos olisit työtön?
Mitä hyötyä sinulle on lukion käymisestä? Siis muu, kuin oppimisen ilo ja yleissivistys. Millä tavalla se hyödyttää työnsaantiasi tulevaisuudessa? Jos sinulla on jo toisen asteen koulutus, niin niillä papereilla voi hakea minne tahansa korkeakouluun, ylioppilastutkintoa siihen ei tarvita. Jos tarvitset preppausta jossain yksittäisessä aineessa, niin eikö niiden kurssien käyminen harrastuksenomaisesti iltaisin riittäisi?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:42"]Koska aikuisopiskelija ei saa opintotukea, aikuiskoulutuksessa oleva on oikeutettu työttömyysturvaan. Tosin sulla on jo duunipaikka, joten tämä on vähän vaikea...
[/quote]
Työ ei oo kokoaikakaista vaan teen max. 18 tuntia viikossa. Enempää selkä ei kestä.
[/quote]
"Töitä pystyn tekemään 18 tuntia viikossa, nykyisessä paikassa pystyy tekemään vain täysiä päiviä" Miten sä pystyt tekemään 18 tuntia viikossa jos siellä voi tehdä vain täysiä päiviä?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:52"]Mitä hyötyä sinulle on lukion käymisestä? Siis muu, kuin oppimisen ilo ja yleissivistys. Millä tavalla se hyödyttää työnsaantiasi tulevaisuudessa? Jos sinulla on jo toisen asteen koulutus, niin niillä papereilla voi hakea minne tahansa korkeakouluun, ylioppilastutkintoa siihen ei tarvita. Jos tarvitset preppausta jossain yksittäisessä aineessa, niin eikö niiden kurssien käyminen harrastuksenomaisesti iltaisin riittäisi?
[/quote]
No varsinaisesti en itsellään "tiedä" miksi olen lukiossa. Työkkärin ammatinvalintapsykologi suositteli lukiota ja sen aikana vielä miettimään minne haluaisin.
Ilmottaudu työttömäksi kokopäivätyön hakijaksi ja hae soviteltua päivärahaa. 300€ saa kuukaudessa tienata ilman, että päivärahan määrä vähenee ja loppuosasta palkkaa huomioidaan 50%.
Jos et ole työkykyinen, jää sairaslomalle ja hae sairauspäivärahaa.
Yk sin ker tais ta.
Okei vittu ihan sama. Mä lopetan lukion ja elän verorahoilla!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:28"]
Krhm..
[/quote]
[/quote]
Oikeastaan nuo aika herkästi lukevat esim. iltaopiskelun päätoimiseksi jos se johtaa tutkintoon. Esimerkkinä vaikka amk:n aikuislinjat iltaopiskeluna.