Olen aikuislukiosta ja sossu ei maksa mulle mitään. Vinkkejä?
Töitä pystyn tekemään 18 tuntia viikossa, nykyisessä paikassa pystyy tekemään vain täysiä päiviä, uus paikka haussa. Sossun mielestä tämän pitäisi riittää elämiseen, mitään rahaa ei irtoa. Asun 16 neliön kämpässä ja rahat ei riitä. Velkoja ei toistaiseksi oo, mutta nyt tilillä 2,80€ ja pitäis sillä selvitä loppukuu. Kävin äsken sossussa selittämässä tilanteen ja sanoivat että "omapahan on soppasi". Alk. Per. Koulutukseltani olen lähihoitaja, mutta en pysty niitä töitä tekemään. Jos en opiskelisi niin sossu maksaisi mulle reilu 1000€ kuussa. Mitä tässä nyt pitäisi tehä? Lopettaa koulu? Tarkoitus olisi hankkia 3 asteen tutkinto, mutta miten mä pääsen sisään jos en käy lukiota?! Tällä hetkellä tulee oksennettua 3-9 kertaa päivässä, helpottaa olo edes hetkeksi. Oon myös miettiny että ois vaan niin paljon helpompi olla olematta...
Sori sekava teksti kirjoitan kännykällä
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:05"]Soviteltua työttömyyspäivärahaa? Et kyllä tee lukiolla välttämättä mitään, hakukelpoisuushan sulla on jo jatko-opintoihin.
[/quote]
Sanonpa joku ala minne pääsen suht helposti lähihoitajan papereilla niin haen vaikka heti :S sotea en pysty enää tekemään
[/quote]
Ihan mihin vaan pääsee toisen asteen papereilla opiskelemaan.
[/quote]
Niin pääsee, mutta läheisten ja tuttujen kokemuksesta tiedän että on aivan helvetin vaikeaa, kun muilla on lukiosta kertynyt kuitenki myös lukumäärä yms.
[/quote]
Okei, et siis ole edes yrittänyt.
Ei pysty, ei voi, ei halua. Tästä on tietty hyvä lähteä ulkopuolisen neuvomaan, kun todennäköisesti mikään ei em. syistä käy. Ehkä tuunaat omaa asennettasi aluksi siten, että haet ratkaisun joka toimii ja jonka kanssa pystyy elämään vaikka se ei täydellinen olekaan. Tervetuloa oikeaan maailmaan.
Sossusta saa rahaa, jos muualta ei saa. Sossu vaan ei maksa jos sinulle kuuluu joku muu tukimuoto. Toisaalta ei taida maksaa myöskään yrittäjille.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:05"]Soviteltua työttömyyspäivärahaa? Et kyllä tee lukiolla välttämättä mitään, hakukelpoisuushan sulla on jo jatko-opintoihin.
[/quote]
Sanonpa joku ala minne pääsen suht helposti lähihoitajan papereilla niin haen vaikka heti :S sotea en pysty enää tekemään
[/quote]
[/quote]
Niin pääsee, mutta läheisten ja tuttujen kokemuksesta tiedän että on aivan helvetin vaikeaa, kun muilla on lukiosta kertynyt kuitenki myös lukumäärä yms.
[/quote]
[/quote]
Kerran olen yrittänyt, en tajunnut niistä kirjoita mitään(!) ja päsykokeet meni aivan persiilleen. Niin sano se ala minne minäkin pääsen
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:22"]Sossusta saa rahaa, jos muualta ei saa. Sossu vaan ei maksa jos sinulle kuuluu joku muu tukimuoto. Toisaalta ei taida maksaa myöskään yrittäjille.
[/quote]
Sossussa sanoivat että mun pitää lopettaa opiskelu ja mennä takaisin töihin joita en pysty tekemään!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:05"]Soviteltua työttömyyspäivärahaa? Et kyllä tee lukiolla välttämättä mitään, hakukelpoisuushan sulla on jo jatko-opintoihin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kerran olen yrittänyt, en tajunnut niistä kirjoita mitään(!) ja päsykokeet meni aivan persiilleen. Niin sano se ala minne minäkin pääsen
[/quote]
Ehkä menet työkkäriin puhumaan oppimisvaikeuksistasi? Niillä varmaan on sellainenkin asiantuntija jossain tarjolla? Tai sit ei ole, en tiedä. Pitäisi kuitenkin kaiken järjen mukaan olla jos noilla on noita opiskeluneuvojia muutenkin.
Krhm..
Paljonkohan ap:n kuukausitulot ovat?
Koska sossusta kyllä saa, jos ei mistään muualta, eli joko tienaat riittävästi tai sitten olet oikeutettu opintotukeen tai työmarkkinatukeen.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:20"]Ei pysty, ei voi, ei halua. Tästä on tietty hyvä lähteä ulkopuolisen neuvomaan, kun todennäköisesti mikään ei em. syistä käy. Ehkä tuunaat omaa asennettasi aluksi siten, että haet ratkaisun joka toimii ja jonka kanssa pystyy elämään vaikka se ei täydellinen olekaan. Tervetuloa oikeaan maailmaan.
[/quote]
En pysty koska meni selkä, sen takia en myöskään voi haikka haluaisin! Ainut ratkaisu minkä oon tähän mennessä keksinyt on se, että lopetan opiskelut ja makaan kotona!
Koetapa saada aika kuntoutuslääkärille. Jos joudut kouluttautumaan uudelleen terveydellisistä syistä, selvitä mahdollisuutesi kelan kautta kouluttautumiseen.
Onhan lähärillä sellaisiakin töitä, joissa ei tarvitse nostella ja kumarrella?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:28"]Krhm..
Koska sossusta kyllä saa, jos ei mistään muualta, eli joko tienaat riittävästi tai sitten olet oikeutettu opintotukeen tai työmarkkinatukeen.
[/quote]
Nokun en saa! Just tulin sieltä ja sanoivat että en saa kun opiskelen turhaan! Kelalta saan 100€ asumistukea ja palkkaa saan n. 600€ kuussa =700 - vuokra 600€ - muut menot 100-150€= 0-(-50)€
[/quote]
Nokun en saa! Just tulin sieltä ja sanoivat että en saa kun opiskelen turhaan! Kelalta saan 100€ asumistukea ja palkkaa saan n. 600€ kuussa =700 - vuokra 600€ - muut menot 100-150€= 0-(-50)€
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:28"]
Krhm..
[/quote]
Ei ap:n katsota olevan työmarkkinoiden käytettävissä, koska hän on osa-aikatyössä ja käy lukiota, joten ei saa työmarkkinatukea, ei mitään mahdollisuuksia. Opintotukea ei sivutoimisiin opintoihin ole saanut kuin joskus 80-luvulla; itse opiskelin silloin iltakoulussa merkonomiksi ja silloin sitä sai, mutta lopetettiin 90-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:33"]Onhan lähärillä sellaisiakin töitä, joissa ei tarvitse nostella ja kumarrella?
[/quote]
Tällä hetkellä teen pk sijaisuuksia Noi tunnit, lääkkeiden voimalla. Sijaisena noita nostoja on jonkin verran vähemmän kun vakkarina
Hae soviteltua työttömyyspäivärahaa. Nykyäänhän työttömyyspäivärahallakin saa opiskella jonkin aikaa.
Ap, miksi sä opiskelet lukiossa? Eihän se sinua mihinkään ammattiin valmista. Kolmannelle asteelle voit hakea jo lähihoitajan papereillasi. Eihän tuossa ole oikeastaan mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:28"]Koetapa saada aika kuntoutuslääkärille. Jos joudut kouluttautumaan uudelleen terveydellisistä syistä, selvitä mahdollisuutesi kelan kautta kouluttautumiseen.
[/quote]
Kävin kuntoutuslääkärillä silloin kun tuo selkä meni ja se pappa käski vaan napsia nappeja (joiden kanssa ei saa esim rattiin mennä, onko sit kiva nostella toisia)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:28"]
Krhm..
[/quote]
Ei ap:n katsota olevan työmarkkinoiden käytettävissä, koska hän on osa-aikatyössä ja käy lukiota, joten ei saa työmarkkinatukea, ei mitään mahdollisuuksia. Opintotukea ei sivutoimisiin opintoihin ole saanut kuin joskus 80-luvulla; itse opiskelin silloin iltakoulussa merkonomiksi ja silloin sitä sai, mutta lopetettiin 90-luvulla.
[/quote]
En saisi työttömyyskorvausta vaikka en kävisikään töissä. Pakko sanoa että peruskoulun jälkeinen amis oli elämäni huonoin päätös
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:13"]Hae opintotukea, ota lainaa. Näin muutkin opiskelijat joutuu elämään.
[/quote]
Ei aikuislukioon saa, niknkuin ei avoimeen yliopistoonkaan. Kumpaankin voi vaan mennä opiskelemaan kuka vaan, ei ole mitään yhteishakua.