Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri yrittää nyt ilmaistyöntekijäksi jonnekin

Vierailija
15.08.2014 |

kun ei oikeita töitä ole. Karenssin uhalla on hyvä kiristää ihmisiä. No ei minua, voin kyllä hakea sen rahan sossustakin. Minkä minä sille mahdan, että palkkatöihin ei pääse. Nytkin vain yksi alan paikka auki mutta siinä pitäisi näköjään lähes yksistään pyörittää koko paikkaa ja palkka tietenkään ei vastaa työmäärää.

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:39"]Minäkin näen nuo ilmaiset harjoittelut mahdollisuutena työntää jalka oven väliin enkä orjatyönä. Vaikka moni työnantaja saattaakin näitä sillä tavalla hyväkseen käyttää.

Nykyisen vakituisen työni sain juuri tälläisen 8e lisällä maksetun harjoittelun kautta. Kysyin ensin ko. paikkaan töihin pääsyä ja lopulta kyllästyin EI-OO vastauksiin ja päätin näyttää, että ne todella tarvitsee minut sinne. Tarjosin ilmaista harjoittelua ja sehän toki kävi.

Harjoittelun aikana aukesi uusi toimipiste ketjun sisällä, ja sinne menin vakituiseksi. Nyt olen edennyt firman sisällä esimiesasemaan.

Itsestään selvää toki on antaa sen harjoittelun aikana itsestään niin hyvä kuva kuin mahdollista. Eli olla mukava kaveri työkavereille (jos kutsutaan työajan ulkopuolella jonnekin illanistujaisiin ym, niin mukaan vain), ahkera ja omatoiminen työssä ja valmis joustamaan vuoroista ja tulemaan vaikka pää kainalossa töihin ennenmmin kuin jäädä saikulle jos vain mahdollista.

[/quote]

Tätäkin on syytä alapeukuttaa. On se kauhea juttu kun joku on saanut vakiön "ilmaistyön" kautta...

Vierailija
22/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:56"]Mites sitten tilanne, kun kesän lopussa tuli työkkäriltä työtarjous. Ei tietenkään mahollisuutta vakipaikkaan vaan muutaman kuukauden kestävä palkkatukityö. Siinä lapussa ei mitään mainintaa milloin viimeistään otettava yhteyttä.

Ja samaan aikaan etsin itselleni oman alan töitä jota opiskelin keväällä. Unohtui sitten koko tarjous kun sainkin töitä. Vakituisen paikan omalta alalta.

Noh. Nyt kuitenkin työkkärissä uhkailtiin että saatan saada karenssin kun en ollut yhteydessä työtarjouksesta. Ja olen nyt töissä osa-aikaisena.

Etsin kuitenkin koko ajan toista paikkaa että saisi täydet päivät.

Miten käy rahatilanteen jos työkkäri ihan vaan kyykyttääkseen sen karenssin antaa? Joudunko lopettamaan tämän työn vaan sen takia että ei ole varaa ajaa toiselle paikkakunnalle ja elää jollain sopan rahalla...

Mielestäni työkkärin pitäisi olla iloinen että itse sain töitä hommattua ja edes yritän.

Palkkatukityössä kaupungilla ei ole mitään järkeä olla varsinkin kun tietää ettei ole aikomustakaan vakinaistaa.

Kysyin aijemmin että oisko mahollista saada vakipaikka. Haastattelija nauroi mulle ettei nykypäivänä enää vakituista työtä saa.

Noh. Nyt mulla ois vakipaikka.

[/quote]

Oletko lukutaidoton? Katsos mitä siinä työtarjouksesa lukee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lukutaIDOTON OSAISI KIRJOTTAAKAAN, IDIOOTTI!

Vierailija
24/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:56"]

Mites sitten tilanne, kun kesän lopussa tuli työkkäriltä työtarjous. Ei tietenkään mahollisuutta vakipaikkaan vaan muutaman kuukauden kestävä palkkatukityö. Siinä lapussa ei mitään mainintaa milloin viimeistään otettava yhteyttä.

Ja samaan aikaan etsin itselleni oman alan töitä jota opiskelin keväällä. Unohtui sitten koko tarjous kun sainkin töitä. Vakituisen paikan omalta alalta.

Noh. Nyt kuitenkin työkkärissä uhkailtiin että saatan saada karenssin kun en ollut yhteydessä työtarjouksesta. Ja olen nyt töissä osa-aikaisena.

Miten käy rahatilanteen jos työkkäri ihan vaan kyykyttääkseen sen karenssin antaa? Joudunko lopettamaan tämän työn vaan sen takia että ei ole varaa ajaa toiselle paikkakunnalle ja elää jollain sopan rahalla...

Mielestäni työkkärin pitäisi olla iloinen että itse sain töitä hommattua ja edes yritän.

Palkkatukityössä kaupungilla ei ole mitään järkeä olla varsinkin kun tietää ettei ole aikomustakaan vakinaistaa.

Kysyin aijemmin että oisko mahollista saada vakipaikka. Haastattelija nauroi mulle ettei nykypäivänä enää vakituista työtä saa.

[/quote]

Siinä lapussa lukee enemmän kuin selkeästi, että sinun tulee ottaa yhteyttä 5 arkipäivän kuluessa. Et voi vedota, että tekstiä ei ollut, koska se on siinä kirjepohjassa valmiina. Karenssi tulee ilman muuta.

Kaupungin palkkatukipaikat on tarkoitettu pitkäaikaistyöttömille ja ns. toivottomille tapauksille, joita ei muualle saada ja niiden tehtävänä on aktivoida työnhakijaa etsimään oikeasti töitä.

[/quote]

Luin sen tarkkaan ja miehenikin luki. Ei mitään mainintaa "milloin pitäisi ottaa viim. Yhteyttä".

Sen takia se sitten unohtuikin.

Keväällä olin opiskelemassa ja opiskelin pelkällä päivärahalla. En saanut pienintäkään korvausta edes sitä 9€/pvä. Ne sai jälkikäteen työkkärissä seliteltyä miksi en saa mitään.

Ja viime talven olin työttömänä. Kesän töissä.

Nyt vaan mietityttää haluaako työkkäri tuhota mun hyvin alkaneen työn mitättömän asian takia. Pelkällä sopan rahalla ei paljoa autolla ajella.

Vai nytkö ruvetaan halveksimaan osa-aikaista työtäkin? Arvostan tätä omaa työtä enemmän kuin mitä työkkäri mulle tarjos.

[/quote]

Niin, yleensä työpaikkailmoituksiin vastataan heti. Vain täydelliset lusmut vetoavat siihen, ettei ollut mitään päivää. Ohhoijaa. Mikä osa-aikatyö? Onko tää sun vakipaikka osa-aikainen. Anna mä arvaan, 0-jotain tunteja sopparissa.

Vierailija
25/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:56"]

Mites sitten tilanne, kun kesän lopussa tuli työkkäriltä työtarjous. Ei tietenkään mahollisuutta vakipaikkaan vaan muutaman kuukauden kestävä palkkatukityö. Siinä lapussa ei mitään mainintaa milloin viimeistään otettava yhteyttä.

[/quote] Minäkin olen kuullut tapauksesta, missä tyttö sai vakituisen paikan toisesta kaupungista. Hänen olisi pitänyt hakea jotain tukityöpaikkaa, mutta ei tietenkään hakenut, kun sai vakituisen työpaikan. Ilmoitti työkkäriin asiasta ja asian piti olla ok. Jonkin ajan perästä tuli päätös, että joutuu karenssiin, kun on kieltäytynyt hakemasta tukityöpaikkaa :)

[/quote]

Miten se karenssi työssäkäyvää haittaa?

Vierailija
26/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhotu

Vierailija
27/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla harvinaisen laiska ihminen. Mulla ei ole sitten tapana arvostella työttömiä, mikäli ovat sitä muuta kuin omasta halustaan. Mutta tämä ap... Ennemmin sossun luukulle kuin työkokeiluun, jossa sentään pysyisi kiinni työelämässä eikä syrjäytyisi kotiin. Joo, ymmärrän ettei sillä rahalla se olekaan niin mielekästä sitä hommaa tehdä, mutta se raha on huomattavasti enemmän kuin se minkä sossusta tuossa tilanteessa saisi. 

Ap kertoo jo aloituksessa että olisi oman alan työpaikka tarjolla mutta ei halua hakea, koska on liian rankka ja palkka on liian pieni. Jos oman alan työt ovat rankkoja, niin mitenkäs joku muu? Ei kaikilla muillakaan ole oman alan töitä, mutta jotain vaan on tehtävä silti. Tuolla myöhemmin taas ap kertoo tietävänsä kaiken omasta alastaan, joten hän ei voi oppia enää mitään. Luulisi niin hyvälle työntekijälle löytyvän työtä josta maksetaan asiallinen korvaus. 

Joku tuossa ap:lta näytti kyselevän ammatinvaihtoa, tai ylipäätään mikä hänen nykyinen ammattinsa on, mutta ei taida ap:lla olla kiinnostusta vastata. Itse olen ajan myötä opiskellut useammankin ammatin itselleni, se kun on mennyt niin että jossain vaiheessa vaan vähenee oman alan työpaikat eikä niitä töitä ole tarjolla. Olen tehnyt myös muun alan töitä, miksei ap:kin voisi? 

Lopputuloksena näyttää siltä että ap:lla ei vain ole kiinnostusta tehdä mitään. Ei muillakaan ole työpaikkoja joissa palkka olisi iso, ja ilman että siellä tarvitsisi tehdä mitään. Se taitaa ap:n haave olla noiden kommenttien perusteella. 

Vierailija
28/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 17:11"]

Asennevamma, jolla saa elannon perheelle.

[/quote]

Eli yhteiskunnalta pitäisi saada ilmaiseksi rahaa tekemättä mitään vastineeksi? Mikset hae jonkin muun alan töitä tai ryhdy yrittäjäksi, jos tuo oman alasi avoin paikka ei ole sinulle mieluinen?

Vierailija 15.08.2014 klo 16:50

Kyllä pitää ja en hae enkä rupea.

Aika paha asennevamma.

Jos tuota tarkoitat niin kerrohan nyt mitenkä tuosta elanto revitään?

Vierailija
29/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:56"]

[/quote]

Siinä lapussa lukee enemmän kuin selkeästi, että sinun tulee ottaa yhteyttä 5 arkipäivän kuluessa. Et voi vedota, että tekstiä ei ollut, koska se on siinä kirjepohjassa valmiina. Karenssi tulee ilman muuta.

Kaupungin palkkatukipaikat on tarkoitettu pitkäaikaistyöttömille ja ns. toivottomille tapauksille, joita ei muualle saada ja niiden tehtävänä on aktivoida työnhakijaa etsimään oikeasti töitä.

[/quote]

Luin sen tarkkaan ja miehenikin luki. Ei mitään mainintaa "milloin pitäisi ottaa viim. Yhteyttä".

Keväällä olin opiskelemassa ja opiskelin pelkällä päivärahalla. En saanut pienintäkään korvausta edes sitä 9€/pvä. Ne sai jälkikäteen työkkärissä seliteltyä miksi en saa mitään.

Nyt vaan mietityttää haluaako työkkäri tuhota mun hyvin alkaneen työn mitättömän asian takia. Pelkällä sopan rahalla ei paljoa autolla ajella.

Vai nytkö ruvetaan halveksimaan osa-aikaista työtäkin? Arvostan tätä omaa työtä enemmän kuin mitä työkkäri mulle tarjos.

[/quote]

Olette molemmat lukutaidottomia. Siinä lukee kissankokoisin kirjaimin, että sinun on otettava yhteyttä työnantajaan 5 arkipäivässä.

[/quote]

Palasin takaisin.[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olette molemmat lukutaidottomia. Siinä lukee kissankokoisin kirjaimin, että sinun on otettava yhteyttä työnantajaan 5 arkipäivässä.

[/quote]

Heh pakko vielä kommentoida tätä.

Koska sitten me todella ollaan UMPISOKEITA koska ei edes kissankokoisin kirjaimin tuota lukenut.

Mutta. Totuus on se, että jos kaikki vaan kuorossa myötäilee työkkärin toimia, niin asiat ei tule paranemaan.

Päinvastoin. Huononee.

Ja tänäpäivänä kuka tahansa voi jäädä työttömäks. Sen takia meidän ei pitäisi puolustella sitä, miten huonosti työkkäri kohtelee työttömiä.

Vierailija
30/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:24"]

Mitä ilmaistyötä se on jos saa työttömyyskorvausta?

[/quote]

Eikös siitä saa enemmänkin kuin perus työmarkkinatuen?

[/quote]

Työmarkkinatuen tulee silloin olla yhtä suuri kuin hyväpalkkaisessa työssä.

[/quote]

No jos hyväpalkkaista työtä haluaa niin etsii sitten oikeaa työtä eikä suunnittele lähtevänsä sossun luukulle.

Vierailija
31/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 21:02"]

no seksin myynti on vähän arveluttavaa näin pienellä paikkakunnalla, kun kaikki tuntevat toisensa. Voisivat katsoa pitkään, jos notkuisin Osuuspankin nurkalla saalistamassa.

[/quote]

Kyllä ne kohta alkaa katsoa muutenkin jos ihan elämäntapaloisijaksi alat

Vierailija
32/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei näyttäs olevan mitää alaa olleskaan ku on noi vaikee kertoo. Muaki kiinnostas, kelpais työ ku työ.

Vierailija
33/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin maksimin puoli vuotta työkokeilussa, josta minulle maksettiin korotettua työmarkkinatukea. Sossu ei laske korotusosaa tuloksi, joten rahaa jäi käteen melkein 200€ enemmän kuussa.

Työkokeilu oli todella mahtava kokemus. Minua opetettiin kädestä pitäen eikä mitään jätetty minun varaan. Ei siis esimerkiksi katsottu työntekijämäärää minut mulaan laskien, vaan olin ns.ylimääräinen suuri apu.

Työkokeilun jälkeen minut palkattiin samaiseen paikkaan vakkariksi.

En ymmärrä teitä tyhjänitkijöitä.

Vierailija
34/115 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:43"]

Harjoittelua ja työelämävalmennusta ei enää työkkäristä järjestetä, vaan työkokeiluja. Työkokeilussa kokeillaan ihan uuden ammatin sopivuutta itselle tai sitten testataan onko asiakkaalla työkykyä/osaamista siihen entiseen ammattiinsa. Työkokeilu järjestetään aina yhteistyössä asiakkaan kanssa. Miten ap:lle tämä työkokeilu perusteltiin? Palkkatukityöpaikat ei ole ilmaiseksi tekemistä, vaan niistä maksetaan tessin mukainen palkka.

[/quote]

Harjoittelun tai palkattoman työn teettämisen kutsuminen uudelle nimellä "työkokeilu" ei ole muuta kuin työvoimaviranomaisten omaa terminologista kikkailua, jolla yleensä vain heikennetään työttömän asemaa. Kutsuisin tätä hömppätoimintaa työvoimapoliittiseksi paritusrenkaaksi, jossa työtön voidaan uhkailemalla ja pakottamalla ajaa entistä huonompaan jamaan ja karenssiin, vain siksi, ettei hän hyväksy tai kerta kaikkiaan jaksa työskennellä epäinhimillisillä työehdoilla ilman työsuhteen etuja kuten palkkaa, lomaa, sairaslomaoikeutta tai eläkkettä.

Koko välityömarkkinapaskahuussi pitäisi laittaa luupin alle ja kaikki mahdolliset ilmaistyöt ja harjoittelut lopettaa sakkojen uhalla. Ainoastaan ammatillisen pätevöitymisen yhteydessä voisi olla rajattu työelämävalmennusjakso.  Silloin työnantajien olisi pakko palkata väkeä, mutta ns. "ilmaista" porukkaa ei olisi edes saatavilla missään kapasiteetissa. Tämä olisi reilua.  Mutta niin kauan kun maan ylin johto siunaa nykyistä kusetusjärjestelmää, työttömillä ei ole mitään toivoa paremmasta.

[/quote]

Minö puolestani en ymmärrä työttömiä, jotka tekevät työkokeilusopimukset ihan sokkona kyselemättä mitään. Sitten itketään sitä, että ollaan listalla ja tehdään ilmaistöitä, vaikka niin ei tarvitse olla! Ei työkokeilijan tarvitse tehdä töitä yksin, ei tarvitse kantaa vastuuta kuin omasta tekemisestä (ei esim. tarvitse laskea kassaa tai mennä yksin ajamaan jakeluautoa). Miksi ihmeessä työttömät ei kuuntele, kun työkokeilusta sovitaan? Että siinä kokeillaan ihan oikeasti, ei olla töissä. TYökokeilussa voi työnantajalle sanoa, että ei, en tee sitä tai tätä, koska minua ei ole siihen perehdytetty, mutta voin yhdessä ohjaajan kanssa sitä tehdä. Miksi työttömät itse opettaa työnantajat siihen, että he tekee mitä tahansa eikä noudata sopimusta?

Vierailija
35/115 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:48"]

Minö puolestani en ymmärrä työttömiä, jotka tekevät työkokeilusopimukset ihan sokkona kyselemättä mitään. Sitten itketään sitä, että ollaan listalla ja tehdään ilmaistöitä, vaikka niin ei tarvitse olla! Ei työkokeilijan tarvitse tehdä töitä yksin, ei tarvitse kantaa vastuuta kuin omasta tekemisestä (ei esim. tarvitse laskea kassaa tai mennä yksin ajamaan jakeluautoa). Miksi ihmeessä työttömät ei kuuntele, kun työkokeilusta sovitaan? Että siinä kokeillaan ihan oikeasti, ei olla töissä. TYökokeilussa voi työnantajalle sanoa, että ei, en tee sitä tai tätä, koska minua ei ole siihen perehdytetty, mutta voin yhdessä ohjaajan kanssa sitä tehdä. Miksi työttömät itse opettaa työnantajat siihen, että he tekee mitä tahansa eikä noudata sopimusta?

[/quote]Katsos kun on semmoisia PAIKKAKUNTIA, joissa työttömän pallottelu ja karenssiin ajaminen on vakio, koska valta on työnantajalla - pitäisi suurinpiirtein olla googlelasit tai jokin haastattelumikki nauhoittamassa todistusaineistoa ns. sovituista asioista. Ja PAIKKAKUNNILLA tarkoitin sitä, että se voi olla ihan yleinen käytäntö riippumatta työpaikasta eli aivan sama mihin menet, koska sama kyyti on luvassa siellä toisessakin paikassa, koska "sillä toisellakin paikalla venytetään lakeja".

Vierailija
36/115 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:39"]Minä olin maksimin puoli vuotta työkokeilussa, josta minulle maksettiin korotettua työmarkkinatukea. Sossu ei laske korotusosaa tuloksi, joten rahaa jäi käteen melkein 200€ enemmän kuussa.

Työkokeilu oli todella mahtava kokemus. Minua opetettiin kädestä pitäen eikä mitään jätetty minun varaan. Ei siis esimerkiksi katsottu työntekijämäärää minut mulaan laskien, vaan olin ns.ylimääräinen suuri apu.

Työkokeilun jälkeen minut palkattiin samaiseen paikkaan vakkariksi.

En ymmärrä teitä tyhjänitkijöitä.

[/quote]

Mulla meni lähes samalla tavalla asiat kun sulla. Mutta mitä nyt jaksoin tätä ketjua lukea niin taitaa ap haluta isopalkkaisen työn jossa ei tarvitse tehdä mitään. Semmosille ihmisille on turha yrittää puhua järkeä.

Vierailija
37/115 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, nuo on jo nähty missä tehdään hullun lailla pienellä palkalla. Samoin jos työnantaja on vain maksavinaan palkkaa, niin meikä on sitten tekevinään töitä.

Vierailija
38/115 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:24"]

Mitä ilmaistyötä se on jos saa työttömyyskorvausta?

[/quote]

Työttömyyskorvaus ja kulukorvaus ovat työn hinnoittelua kestämättömään alihintaan. Sitä paitsi eivät kerrytä eläkettä. Sinulla ei myöskään ole palkallista tai muuta "lomaa". Kokeile ihmeessä muutama vuosi niin huomaat SINÄKIN eron normipalkkatyöhön.

Sitten näitä ihmetarinoita siitä, kuinka joku saa välityömarkkinapestin kautta vakityön on todellisuudessa jokin promillen murto-osa. Työnantaja pelaa "työllistämisleikkiä" ainoastaan niin kauan kuin joku muu  (kela, työkkäri)maksaa palkan, työntekijän vakuutukset ym. maksut. Ja kun ilmaista työnhakijaa on jonoksi asti, kenestäkään ei enää haluta maksaa normaalikuluja.

Vierailija
39/115 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen voisi aina laittaa, että minkä alan työhön on saanut vakituisen paikan työkokeilun jälkeen. On nimittäin niin uskomaton väite. Täällä tuntuu joillekinh olevan ihan ok, että työ tehdään ilman palkkaa, yllyttävät siihen muitakin. Ei vanhempi ihminen enää mene siihen lankaan, kuin ihan pakon edessä.

Muistan yhdenkin tapauksen, rouva oli ollut ahkera ja kai odotti työllistymistä palkallisesti. Kun oli viimeistä päivää harjoittelussa, ei edes kiitosta tullut hänelle, kyllä oli pahalla päällä ja kirosi pitkät litaniat, mitä huijausta.

Vierailija
40/115 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskekaa yhteen kaikki saamanne työttömyyskorvaukset ja jakakaa summa niillä kuukausilla, jotka teette "ilmaistyötä". Taidatte päästä ihan hyville ansioille. Ei se työttömyyskorvaus ole mitään taivaasta tippuvaa ilmaisrahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän