Meikittömän elämä
"Miten sä pystyt meneen sinne ilman meikkiä?"
"Laitetaan ihan vähän ripsaria."
"Et sä haluis edes meikkivoidetta lainata?"
Toisinaan on hyvin huvittavaa, miksi en saisi kulkeä meikittä minne haluankaan. Aina on jossain joku, joka kummastelee ja ehdottaa, että voisi edes meikata minut, jos en itse sitä osaa tehdä. Kevään puolella olin laivalla ilman meikkiä ja baariinkaan en maskeeraa naamaani. Arkisin minulla ei edes käväise mielessä, että laittaisin meikkiä. Välillä tulee kuitenkin sellainen olo, että olen outolintu, kun kaikki muut meikkaavat ja tuntuvat katsovan hassusti, kun en itse halua saatika viitsi edes juhlatilaisuuksiin tälläytyä.
Onko täällä muita naisia, jotka eivät käytä meikkiä? Toisinaan tuntuu, että omassa pikkukaupungissani olen ainoa, joka kulkee naama paljaana.
Kommentit (204)
Tuo yksi feministityyppi... Käsittämätöntä, että meikkaava nainen olisi jotenkin antifeministinen, ja että meikkaus olisi pahempaa kuin kirkon vaino tai ympärileikkaus. Lähinnä tulee mieleen, ettei tällainen henkilö ole perehtynyt feminismiin lainkaan.
Huomaa kyllä tässäkin ketjussa minkä takia yleensä kauniit, hoikat, meikkaavat naiset ovat huomattavasti mukavampia ihmisiä kuin nämä "kaikki muut ovat paskaa ja pinnallisia kuin minä, kuljen juuttisäkissä ja en ainakaan meikkaa!".
Itsestään huolehtivat naiset ovat myös sellaisia kavereilleen, että kannustavat, ovat ystävällisiä, eivät yritä tuhota toisen itsetuntoa jne.
Itse en siis ole edes mielelläni missään tekemisissä minkäänlaisten homssuiitojen kanssa, en sen takia miltä ne näyttää, vaan sen ilkeyden takia, ja sen tarpeen takia (mikä niillä tuntuu kaikilla olevan) saada muistakin naisista samanlaisia kuin ne. Vain he ovat oikeanlaisia naisia ja oikeanlaisia ihmisiä, ja se kyllä kuuluu kaikille, jotka jaksavat kuunnella niiden juttuja siitä miten vääränlaisia ihmisiä esim. meikkaajat ovat.
Tuo meikkaamisen vertaaminen sukupuolielinten silpomiseen oli kyllä pohjanoteraaus, ja kertoo tietystä ihmistyypistä kaiken oleellisen.
Miten ihmeessä tämmönen asia voi saada noin voimakkaita tunteita aikaan, puolesta ja vastaan? Tuo nyt kuitenkin on ihan jokaisen oma asia meikkaako vai ei. Älyvapaata tapella asiasta joka ei keneltäkään ole pois, ei se kenenkään ulkopuolisen ongelma pitäis olla meikkaako joku vai ei.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 03:33"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 03:09"]
En voi sietää näitä tietyn tyyppisiä luomufemakkoja, jotka ovat kärkkäitä arvostelemaan mielestään "vääränlaisia" naisia ja feminismiin vedoten yrittävät pakottaa heidät luomaansa kapeaan muottiin - siis tekevät tasan sitä samaa mistä miehiä syyttävät.
[/quote]Jos meikkaaminen on miesten miellyttämistä ja naista sortaviin normeihin alistumista, kuten heidän teesinsä kuuluu, niin onko yksilön itsensä kannalta sitten jotenkin parempi lopettaa se pelkästään näiden hihhulien vaatimuksesta ja muuttaa ulkonäkönsä heidän mieltymyksiään vastaavaksi? Minä en näe näissä tilanteissa mitään eroa. Kummassakin jokin ryhmä haluaa kontrolloida naisia - ensimmäinen lähinnä oletetusti, jälkimmäinen suoraan ja röyhkeästi.
[/quote]
Tässäkö ei siis löydy vaihtoehtoa jossa tekee kuin itse haluaa ja parhaaksi näkee?
Älyttömän lapsellinen keskustelu (kröhöm, väittely pikemminkin...) aikuisilta ihmisiltä. Eikö pääasia ole, että jokainen saa meikata tai olla meikkaamatta jos se tuntuu itsestä kaikkein parhaimmalta? Onko se teiltä jotenkin pois? Jokainen saa olla sellainen kun haluaa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:18"]Helppohan se on täällä niiden huudella, joilla on luonnostaan megaripset, kuulas iho eikä silmäpusseja!
Ihanaa, kun ihmiset saavat Suomessa vapaasti näyttää miltä haluavat, eikä meikkaaminen ole paheksuttavaa. :)
[/quote]
Mutta kumpaakin paheksutaan. Meikkaat tai et niin kumpikin on näköjään yhtä huono juttu.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:39"]
Huomaa kyllä tässäkin ketjussa minkä takia yleensä kauniit, hoikat, meikkaavat naiset ovat huomattavasti mukavampia ihmisiä kuin nämä "kaikki muut ovat paskaa ja pinnallisia kuin minä, kuljen juuttisäkissä ja en ainakaan meikkaa!".
Itsestään huolehtivat naiset ovat myös sellaisia kavereilleen, että kannustavat, ovat ystävällisiä, eivät yritä tuhota toisen itsetuntoa jne.
Itse en siis ole edes mielelläni missään tekemisissä minkäänlaisten homssuiitojen kanssa, en sen takia miltä ne näyttää, vaan sen ilkeyden takia, ja sen tarpeen takia (mikä niillä tuntuu kaikilla olevan) saada muistakin naisista samanlaisia kuin ne. Vain he ovat oikeanlaisia naisia ja oikeanlaisia ihmisiä, ja se kyllä kuuluu kaikille, jotka jaksavat kuunnella niiden juttuja siitä miten vääränlaisia ihmisiä esim. meikkaajat ovat.
Tuo meikkaamisen vertaaminen sukupuolielinten silpomiseen oli kyllä pohjanoteraaus, ja kertoo tietystä ihmistyypistä kaiken oleellisen.
[/quote]
Itsestään voi huolehtia kyllä muillakin tavoilla kuin meikillä. Minä ainakin huolehdin itsestäni, olen siistin näköinen enkä millään tavalla homssuinen, vaikka en voikaan meikata. Kavereista meikkaa osa, osa ei. Ei se tee kenestäkään huonoa ihmistä ettei meikkaa, tuollainen yleistäminen sen sijaan on ehkä hiukan kyseenalaista. Minkä ihmeen takia mulla olis tarve lytätä kenenkään itsetuntoa? Ne meikkaa jotka voi/tahtoo, ne ei meikkaa jotka eivät voi kuten minä, tai eivät muuten vain sitä halua tehdä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:39"]Harva nainen on kaunis ilman mitään meikkiä. Ylimeikkaaminen taas on turhaa. Meikitön nainen on yleensä epävarma itsestään ja sen näkee myös muussa pukeutumisessa (homssuiset vanhanaikaiset vaatteet). Mallit yms. on sitten ihan eri asia. Lestoiltahan on meikkaaminen kielletty, mutta itsehän ovat tiensä valinneet.
[/quote]
Ei luoja mitä yleistämistä. :D Meikittömät ovat homssuisia? Noh, meikkaavat ovat sitten pinnallisia bimboja, eikös?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:16"]
Mitäs jos miehet lähtisivät häihin kauhealla parransängellä ja tukka pystyssä?
Meikkaaminen on niin edullista ja helppoa nykypäivänä, että sentään ne karseimmat silmäpussit voisi juhlia varten peittää. Minusta suunnilleen sama kuin hampaiden harjaus. Itsestään huolehtiminen osoittaa myös sitä, että kunnioittaa muita. Tai mikäs siinä tietysti, jos haluaa näyttää väsyneemmältä ja vanhemmalta kuin muut ikäisensä, ei kai se ole keneltäkään pois.
[/quote]
Ei mulla ole silmäpusseja, enkä kyllä näytä miltään väsyneeltä. Sen sijaan meikit naamassa näytän pandalta, mulla kun silmät ei kestä yhtään minkäänlaisia meikkejä. Mun on siis helppo valita meikittömyys. Ei se ole koskaan ollut kenenltäkään pois etten meikkaa, eikä minulta ole pois että muut meikkaavat :)
[/quote]
Eiköhän se oo tullu jo kaikille selväksi, että oot allerginen. Kyllä varmaan ihan kaikki hyväksyy sen syynä olla meikkaamatta. Kuljetko kaupungillakin kyltti kaulassa, jossa lukee: Allerginen meikille, älä tuu sanomaan.
Haluaisitko kuitenkin meikata, jos et olisi allerginen? Oletko vähän katkera?
Minusta on outoa, miten monet muuten meikittä kulkevat kokevat tarpeelliseksi meikata kuitenkin juhliin, esimerkiksi häihin. En ymmärrä, miten meikkaaminen liittyy kohteliaisuuteen tai juhlaparin huomioimiseen. Eihän miehetkään (ainakaan kovin monet) meikkaa, ovatko he sitten aina epäkohteliaita, kun tulevat väsynein tummin silmin töihin/juhliin? En voi käsittää, miten jotkut ajattelevat, että naisten ja vain ja ainoastaan naisten tulee meikata esimerkiksi asiakaspalvelutöissä. Miten se naisen paljas kasvo voi olla niin kauhistus, kun taas miehen ei? Olen itsekin ollut asiakaspalvelutöissä. Sain paikan vaikka hain sitä meikittä. Ja töissäkin olen - hui kauhistus sentään - ilman meikkiä. Kyllä minä pidän huolen siististä vaatetuksesta ja siitä ettei hiukset sojota rasvaisena päässä. En todellakaan ala ostella kalliita meikkituotteita ja opettelemaan meikkausta vain siksi, että joidenkin mielestä naisen on pakko meikata kelvatakseen tälle yhteiskunnalle. Käytän rahani mieluummin johonkin, joka oikeasti kiinnostaa minua itseäni. Ja se ei ole meikkaaminen.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:16"]
Meikkaaminen on niin edullista ja helppoa nykypäivänä, että sentään ne karseimmat silmäpussit voisi juhlia varten peittää. Minusta suunnilleen sama kuin hampaiden harjaus. Itsestään huolehtiminen osoittaa myös sitä, että kunnioittaa muita. Tai mikäs siinä tietysti, jos haluaa näyttää väsyneemmältä ja vanhemmalta kuin muut ikäisensä, ei kai se ole keneltäkään pois.
[/quote]
Ei mulla ole silmäpusseja, enkä kyllä näytä miltään väsyneeltä. Sen sijaan meikit naamassa näytän pandalta, mulla kun silmät ei kestä yhtään minkäänlaisia meikkejä. Mun on siis helppo valita meikittömyys. Ei se ole koskaan ollut kenenltäkään pois etten meikkaa, eikä minulta ole pois että muut meikkaavat :)
[/quote]
Eiköhän se oo tullu jo kaikille selväksi, että oot allerginen. Kyllä varmaan ihan kaikki hyväksyy sen syynä olla meikkaamatta. Kuljetko kaupungillakin kyltti kaulassa, jossa lukee: Allerginen meikille, älä tuu sanomaan.
[/quote]
En todellakaan kulje :D Ja ei, en muuten ole katkera. Mulla on ihan toisenlaiset arvot elämässä.
Keskustelun ydin on siis se, että naisen PITÄÄ olla kaunis ja vaikka väkisin eli meikkaamalla. Ja eniten tätä "kauneutta" vaativat toiset naiset. Miksi? Tuntevatko he olonsa todella niin uhatuksi jos kanssasisar kulkee meikittä?
Ja kyllä, tässä on pohjimmiltaan kyse samasta asiasta kuin sukupuolielinten silpomisesta. Turhaa hurskastella. Naiset vaativat toisilta naisilta tiettyä tapaa, ei tässä ole kyse tippaakaan miehistä. Tai ei ainakaan miesten vaatimuksista. Kyse on vaan meikkausta vaativien naisten epävarmuudesta sukupuolten välisessä kilpailussa ja naisten kesken tapahtuvassa kilpailussa.
Hoh hoijaa. Ei ihan uskoisi, että vielä 2000 luvulla naiset ovat näin takapajuisia.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Pakko minunkin nyt kommentoida. Miksi niiden ei-allergisten sitten kuuluisi meikata?
Kaikki tuntemani ei-meikkaavat ovat hiuksiltaan ja vaatteiltaan erittäin siistejä ja huoliteltuja. Moni vetää jopa pidemmän korren siihen meikattuun verrattuna. Meikkaavat usein panostaa vain siihen naamaan, hiuksilla ei niin väliä kunhan ripset näkyy.
Uskon, että kyse on kauneuskäsityksestä! Ennen meikkasin ja pidin meikattua lookkia kauniina esim näyttävät silmät. Nyt aikuisena ja äitinä ihailen luonnollisuutta ja täyttä meikittömyyttä. Ennen ihmettelin (jopa ääneen, sori) meikittömiä naisia, ja mietin miten meikillä heistä olisi saanut kauniimman. Nyt taas katson pakkelikerrosta, että miten paljon kauniimpi moni oisi ilman meikkiä. Myös kun katson vanhoja kuvia itsestäni ällöttää meikkikuvat, ja ihastuttaa ne harvat luonnolliset freesit kuvat, joita ennen inhosin! kauneus on todellakin katsojan silmissä!
Mä ihailen naisia jotka ovat oikeasti luonnonkauniita, olisinpa itsekin sellainen. Kavereissa on sekä niitä jotak meikkaa ja niitä jotka eivät ole meikanneet koskaan. Itse meikkaan arkisin mutta pystyn liikkumaan kaupassa, salilla ym. ilman meikkiä ja olen viettänyt 11kk intissä täysin ilman meikkiä :) Mun naamani on niin kirjava ja valju, että vaatii apua meikistä,jotta voisin näyttää parhaalta itseltäni, se minulle suotakoon.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:16"]Oikeasti, mua ei henk. koht. voisi vähempää kiinnostaa, onko jollain meikkiä vai ei.
Mutta se, että useat teistä meikittömistä vaikuttaa siltä että luulette olevanne meitä meikkaajia parempia ihmisinä. Hirveä todistelu omasta paremmuudestaan kun "mää en meikkaa niih antakaa nyt mulle mitali"
Joo, se vituttaa.
Jatkakaa.
[/quote]
mä oon niin samaa mieltä tän kirjotuksen kaa. Nää meikkaamattomat koko ajan kyseenalaistaa täällä , siltä tää keskustelu vaikuttaa ja sitten me jotka meikataan ihan ku puolustaisimme meikkaamistamme
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:57"]
Minusta on outoa, miten monet muuten meikittä kulkevat kokevat tarpeelliseksi meikata kuitenkin juhliin, esimerkiksi häihin.
[/quote]
No kyllähän moni meikkaavakin laittaa sitten vahvemman meikin juhliin? Miten tämä eroaa, meikkaamaton haluaa näyttää vähän enemmän laitetulta juhlavassa tilaisuudessa, ihan kuten meikkaava haluaa näyttää vielä enemmän laitetulta ja laittaa siksi vahvemman meikin?
Ja lisäisin vielä, että, sen lisäksi että mielestäni nainen nyt vaan on kauneimmillaan ilman meikkiä ja jopa vähän homssuisena ("rentona"), niin en myöskään halua tunkea iholleni ja elimistööni yhtään ylimääräisiä kemikaaleja ja aineita, mitä ei ole pakko.
Rakkaat, meikkaamattomat naiset. Aiempia lausuntojani tarkentaakseni:
1. Se, että saan energiaa aamuisesta meikkiseremoniastani, ei tarkoita, ettenkö saisi energiaa muistakin asioista. Tämä on yksi niistä. Uskon kyllä, että myös miehet ja meikkaamattomat naiset ovat löytäneet kanavat, joilla tuoda energiaa aamuihinsa. Minulla se on (muunmuassa) tämä, eikä hävetä ollenkaan.
2. Se, että ehostautuminen vaikuttaa positiivisesti itsetuntooni, ei tarkoita, että koko itsetuntoni olisi siitä kiinni tai että ulkonäkö ylipäätään määrittäisi koko itsetuntoani. Minulle se on kuitenkin osa sitä - ja rohkenen väittää, että useimmille on, meikkasi tai ei.
3. En edellytä meikkaamista muilta, en katso meikkaamattomia nenänvartta pitkin, en sano kenellekään, että sun pitäisi ehkä meikata. Tehkää mitä tahdotte! Minä pidän ehostautumismahdollisuutta etuoikeutena, ylellisyytenä ja jopa ihanana harrastuksena, ja se, että jotkut jättävät tämän mahdollisuuden käyttämättä syystä tai toisesta, ei hetkauta minua millään tasolla.
Rinnastukset ympärileikkauksiin tuntuvat vähän kaukaa haetulta. Jos jollekulle meikkaaminen, tai meikkaamattomuus, aikaansaa samantyyppisiä seuraamuksia kuin sukuelinten silpomisella, esimerkiksi loppuelämän kestäviä kipuja ja vaivoja, tuhottua seksuaalisuutta, täysin vietyä ja runneltua itsemääräämisoikeutta sekä kuolemanvaaraa, ongelma on varmaan enemmän henkilössä itsessään kuin huulipunaputkilossa tai sitä vapaaehtoisesti käyttävissä kanssaeläjissä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:30"]Hauskaa, että meikittömät ja meikittömyyden puolestapuhujat kuvitellaan aina sellaisiksi, joilla on luonnostaan kuulas ja täydellinen iho, ei finnejä, ei silmäpusseja, ei väsymyksen merkkejä jne. Ei omalla kohdallani kyse ole ainakaan siitä, että olisin jotenkin "täydellinen" ilman meikkiä, en todellakaan ole. Minulla on välillä kuivia ihottumaläiskiä naamassa, yleensä aina muutama finni siellä täällä, kesällä otsa on ollut täynnä finnejä. Mulle tulee helposti silmäpussit ja tummat silmänaluet, iho on muutenkin aika kirjava jne. Minä vaan en halua meikata, olen tyytyväinen itseeni tällaisena kuin olen ja jos en ole, niin haluan opetella olemaan.
Kauneus on minullekin tärkeää ja tottakai arvostan ja tykkään katsoa kauniita asioita, mutta minun mielestäni kauneus nyt vaan on jotain ihan muuta kuin meikki, vaatteet ja värjätty tukka. Mun mielestä jokainen nainen on kauneimmillaan ilman meikkiä, just suihkusta tulleena. Arvostan luonnollisuutta ja sitä, että itsevarmuus (ns. sisäinen kauneus) näkyy ulospäin. Se on kaunista.
[/quote]
Arvostan noita samoja asioita, ja silti meikkaan. En oikein tajua vastakkainasettelun määrää noin niin kuin yleisesti tässä ketjussa.