Meikittömän elämä
"Miten sä pystyt meneen sinne ilman meikkiä?"
"Laitetaan ihan vähän ripsaria."
"Et sä haluis edes meikkivoidetta lainata?"
Toisinaan on hyvin huvittavaa, miksi en saisi kulkeä meikittä minne haluankaan. Aina on jossain joku, joka kummastelee ja ehdottaa, että voisi edes meikata minut, jos en itse sitä osaa tehdä. Kevään puolella olin laivalla ilman meikkiä ja baariinkaan en maskeeraa naamaani. Arkisin minulla ei edes käväise mielessä, että laittaisin meikkiä. Välillä tulee kuitenkin sellainen olo, että olen outolintu, kun kaikki muut meikkaavat ja tuntuvat katsovan hassusti, kun en itse halua saatika viitsi edes juhlatilaisuuksiin tälläytyä.
Onko täällä muita naisia, jotka eivät käytä meikkiä? Toisinaan tuntuu, että omassa pikkukaupungissani olen ainoa, joka kulkee naama paljaana.
Kommentit (204)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 01:05"]
Luomuus ja aito naiseus kunniaan, siskot!
-Mies 29v-
[/quote]
Vitiligo näyttääkin todella luonnolliselta! Kaikilla meillä kun ei ole tasainen ihonväri.
[/quote]
Pigmenttikato on haloo ehkä vähän eri asia...
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:16"]
Oikeasti, mua ei henk. koht. voisi vähempää kiinnostaa, onko jollain meikkiä vai ei.
Mutta se, että useat teistä meikittömistä vaikuttaa siltä että luulette olevanne meitä meikkaajia parempia ihmisinä. Hirveä todistelu omasta paremmuudestaan kun "mää en meikkaa niih antakaa nyt mulle mitali"
Joo, se vituttaa.
Jatkakaa.
[/quote]
Kerro lisää, miksi se sua vituttaa?
Meikkaamattomia ei uskoakseni häiritse se, että muut meikkaavat, vaan ne syyt meikkaamiseen... Kuten vaikkapa se, että joku meikkaa ''kunnioituksesta muita kohtaan''. Ja ''naisen tehtävä on olla kaunis!''.
198, Paitsi, että esimerkiksi aikaisemmin tässä keskustelussa meikkaamattomia kiukutti perusteeni meikkaamiselle, joita olivat esimerkiksi "aamuinen meikkihetki on rauhallinen, miellyttävä rituaali", "nautin meikkaamisesta", "se, että näytän hyvältä, vaikuttaa positiivisella tavalla itseluottamukseeni" tai "saan meikkaamisesta energiaa".
Kuka koskaan, missään, ikinä, on sanonut "Naisen tehtävä on olla kaunis!"?
Ei kukaan ole koskaan kummastellut. Juhliin lähtiessä on joskus tarjottu meikkiä.
Mulla ei ole koskaan ollut mitään huolta meikittömyydestä. Työympäristö on useimmiten ollut sellainen, että meikkiä ei ole ollut muillakaan, miehiä kun on suurin osa ollut.
Minä en todellakaan nauti meikkaamisesta enkä ymmärrä, että joku voi nousta aamulla puoli tuntia aikaisemmin vain siksi, että kun PITÄÄ meikata. Olen todennut kauneusunet ulkonäön kannalta paremmiksi.
Mitenköhän naiset ovat pärjänneet ennen meikkejä...jossain kohtaa kurtisaanien tavat tulivat hyväksytyiksi ja levisivät suuren yleisön pariin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 11:40"]
Miten ihmeessä tämmönen asia voi saada noin voimakkaita tunteita aikaan, puolesta ja vastaan? Tuo nyt kuitenkin on ihan jokaisen oma asia meikkaako vai ei. Älyvapaata tapella asiasta joka ei keneltäkään ole pois, ei se kenenkään ulkopuolisen ongelma pitäis olla meikkaako joku vai ei.
[/quote]
No ei pitäisi, mutta ovatko meikkaavat jotenkin kateellisia niille, jotka eivät meikkaa? Siis niille, joiden ei jostakin syystä "tarvitse" meikata, olipa se syy sitten uskonto, vahva itseluottamus, luonnonkauneus, laiskuus, tottumus tai työ, jossa meikkaaminen pikemminkin vähentäisi uskottavuutta kuin lisäisi sitä (miesvaltaisella alalla) tai mikä tahansa.
Tähän viittaa mm. tämän ketjun viesti, jonka mukaan meikittömät eivät muutenkaan huolehdi hygieniastaan vaan haisevat ties mille. Jokainen tavallinen tallaaja tietää, että se ei pidä paikkaansa ja kaikkein haisevimpia ovat huonosti meikatut.
Eipä se meikin käyttö eroa juurikaan esimerkiksi hiusten harjaamisesta. Kummallakin toimenpiteellä pyritään näyttämään paremmalta kuin oikeasti on. Jos joku on eri mieltä, saa perustella.
Minunkin meikkaamattomuutta ihmetellään joskus ja se häiritsee. Kaverit kysyivät viimeksi edellispäivänä miksen meikkaa ja olisivat halunneet meikata minut. En vaan halua naamalleni mitään maskia tm mikä tuntuu ja mitä tarvitsee tarkistaa aina välillä. Ripsari on ainoa meikki mitä omistan mutta sitäkin käytän hyvin harvoin (piilolinssien kanssa).
Ihoni on rasvoittuva/sekaiho joten meikki olisi joka tapauksessa pilalla muutaman tunnin sisällä. Mielestäni piirteeni ovat sellaiset ettei meikki edes sopisi minulle hyvin. En myöskään halua käyttää aikaani ja rahaani (mielestäni) turhuuksiin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:12"]Minunkin meikkaamattomuutta ihmetellään joskus ja se häiritsee. Kaverit kysyivät viimeksi edellispäivänä miksen meikkaa ja olisivat halunneet meikata minut. En vaan halua naamalleni mitään maskia tm mikä tuntuu ja mitä tarvitsee tarkistaa aina välillä. Ripsari on ainoa meikki mitä omistan mutta sitäkin käytän hyvin harvoin (piilolinssien kanssa).
Ihoni on rasvoittuva/sekaiho joten meikki olisi joka tapauksessa pilalla muutaman tunnin sisällä. Mielestäni piirteeni ovat sellaiset ettei meikki edes sopisi minulle hyvin. En myöskään halua käyttää aikaani ja rahaani (mielestäni) turhuuksiin.
[/quote] Kokeilin 80-luvulla kerran meikkejä. En tykännyt.
kuulostaa itserakkaalta, mutta mielestäni näytän kauneimmalta kun laitan palkkää meikkivoidetta. Jos laitan enemmän meikkiä, näytän samalta kuin kaikki muutkin. Sitäpaitsi tykkään kuulla kehuja siitä kuinka näytän ilman meikkiä paremmalta kuin muut meikin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 14:02"]
Olen huomannut, että meikkaamattomat naiset eivät myöskään huolehdi omasta hygieniastaan. He haisevat hielle ja vanhalle virtsalle. Tämän voi todeta jokainen esim. bussissa matkustaessaan. Meikkaamaton nutturapää on yleensä ahdistuneen oloinen ja todellakin haisee pahalta. Osalla huono hygienia selittyy mielenterveysongelmilla, mutta suoraan sanoen osa meikkaamattomista naisista haisee rehellisesti paskalta. Vaatetus on vanhaa ja halpaa useimmilla heistä eli siihenkään eivät kiinnitä huomiota. Elämänhallinta on heillä usein kadonnut.
[/quote]
En jaksanut ihan koko ketjua lukea läpi, mutta tää oli hauska. :) Täällä ilmoittautuu meikkaamaton Espoolainen lääkäri ja perheenäiti, joka ei ihan nyt tunnista itseään tuosta kuvauksesta. Meikata en viitsi, koska olen ihan kaunis ilmankin, meikit ärsyttävät silmiä ja meikkaamisesta olisi vaivaa. Siinä mielessä tuossa on perää, että en ole erityisen kiinnostunut vaatteistakaan, mutta ihan siistit vaatteet mulla yleensä on silti, ainakin jos täällä kaupungissa ollaan ja bussissa matkustan. :))
Luomuus ja aito naiseus kunniaan, siskot!
-Mies 29v-
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:55"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:32"]
[/quote]
Tarkoitin mihin perustui tämä lause: "Hah! Kuljepa viikko ihmisten ilmoilla kokonaan ilman meikkiä ja mieti sitten, onko jokaisen oma valinta." Sitä ennen ei taidettu omasta valinnasta puhua kyllä mitään. Ja miten taas tuohon lauseeseen liittyy miehet ja hameet?
[/quote]
Joku kirjoittu aiemmin meikkaavansa omasta tahdostaan koska on lapsesta asti rakastanut meikkejä. Voisin kuvitella että siitä oli kyse.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:48"]
Mulla on ainakin yksi kaveri, joka on valtavan kaunis meikittömänä. Hänellä on kaunis iho ja kauniit piirteet. Toinenkin tuli äkkiä mieleen. Muutama sellainenkin meikkaamaton on, joiden ulkonäölle pieni ehostus tekisi kyllä terää, mutta kun eivät sitä tunnu kaipaavan, niin hyvä niin.
Itse meikkaan aika paljon. Rakastan meikkaamista, niitä rauhallisia aamuhetkiä, kun istun hyvän musiikin soidessa meikkaamassa suuri kahvikuppi vierelläni. Meikkirituaalini on hyvin rauhallinen ja zen. Jos olen kiireessä, meikkaan mielummin hyvin vähän kuin väsään täyden maskin nopeasti hutiloiden.
Meikki, kuten kaunis pukeutuminen ja laitetut hiuksetkin, vaikuttavat suoraan olooni. Jos olen asussa, joka ei sillä hetkellä tunnu oikealta, olo on koko ajan vähän tympeä ja vaivaantunut. Meikittömyys ja laittamattomat hiukset saavat olon tuntumaan homssuiselta ja jotenkin vetämättömältä. Saan huolitellusta ulkonäöstä energiaa ja itsetuntoa. En pidä itseäni rumana meikkaamattomana, vähän valjun näköisenä vain. Huoliteltuna tulee jokin sellainen Look at me, I'm fabulous -energiaryöppy, jonka kauhean mielelläni otan vastaan kohdatakseni päivittäiset haasteet. Koska voin.
[/quote]
Eikö sua häiritse se että sun itsetunto on kiinni sun ulkonäöstä?
[/quote]
Tämä on pieni hippunen itsetuntoon vaikuttavien asioiden viidakossa, mutta ei, ei häiritse. Koen positiivisena sen, että johonkin itsessäni voin helposti vaikuttaa, ja nämä pienet ulkonäköhuolittelut ovat sellaista. Tämä on lähinnä verrattavissa siihen, olisinko ollut muutaman päivän käymättä suihkussa ja käyttämättä deodoranttia, vrt. olen suihkunraikas ja hyväntuoksuinen, ehkä parfymoitu. Myös tässä hajuni/tuoksuni vaikuttaa ihan suorassa linjassa mun itsetuntooni, vaikka ulkonäöllä ei tämänä kanssa ole mitään tekemistä. Pahanhajuisena olo vaan on paskempi. Myös tähän voin kuitenkin vaikuttaa, joten vaikutan ja teen sen mielelläni.
Yritän myös esimerkiksi sivistää itseäni eri tavoin, opiskella uusia kieliä, perehtyä uusiin asioihin, harrastaa monipuolisesti kulttuuria ja niinpäinpois. Tehdä itsestäni fiksumman, sivistyneemmän, älykkäämmän. Nekin parantavat mun itsetuntoani, tykkään itsestäni enemmän, kun tunnen, että olen kärryillä maailmasta ja pystyn keskustelemaan asioista, eri kielilläkin. Miksi en tekisi töitä sen eteen, että voisin pitää itsestäni enemmän? Sisäisesti, ulkoisesti, yltä ja päältä ja alta.
Meikkaan, mutta laitan vain ripsiväriä ja under eye concealeria. Hyvätkin ystävät pyytävät välillä minulta esim. puuteria lainaan, mutta en edes omista sellaista.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:58"]Olisi ihana olla meikitön, mutta iho on niin huono, etten pysty liikkumaan tuolla ulkona ilman. Siispä meikkivoidetta ja puuteria naamaan. Mitään huulipunia, ripsivärejä tai sellaisia en ole koskaan käyttänyt. Yritän vain saada ihon edes vähän tasaisemman väriseksi.
Harmi vaan, ettei mikään väri pysy nättinä koko päivää. Tavallaan tiedostan, että yritän ihan turhaan, koska olen ihan karsean näköinen meikkivoide naamassakin, mutta jotenkin vain sitä on tottunut laittamaan. Joku voi tietysti nyt tulla sanomaan, että jätä se pois, ei kukaan välitä, mutta saan oikeasti koko ajan ilkeitä huomautuksia rumuudestani. Ei oikein houkuta lähteä ihmisten ilmoille ilman meikkivoidetta.
[/quote]
No meikkaa myös kulmat kauniiksi, vähän ripsaria ja ehkä myös jotain kivaa huulipunaa niin jää se "karsea naama" ja huono iho näiden muiden varjoon! :)
Vierailija 15.08.2014 klo 00:55
Tarkoitin mihin perustui tämä lause: "Hah! Kuljepa viikko ihmisten ilmoilla kokonaan ilman meikkiä ja mieti sitten, onko jokaisen oma valinta." Sitä ennen ei taidettu omasta valinnasta puhua kyllä mitään. Ja miten taas tuohon lauseeseen liittyy miehet ja hameet?
Hamehöpinä liittyy siihen, että on olemassa tietyt sosiaaliset / yhteiskunnalliset normit, joita harva ihminen kyseenalaistaa. Ja naisten ''ulkonäöstä huolehtiminen'' on yksi näistä. Samoin kuin se, etteivät miehet saa käyttää kauniita kukkamekkoja.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:55"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:32"]
[/quote]
[/quote]
Joku kirjoittu aiemmin meikkaavansa omasta tahdostaan koska on lapsesta asti rakastanut meikkejä. Voisin kuvitella että siitä oli kyse.
[/quote]
No ei se ihan tuota selitä kyllä..
" Itse meikkaan aika paljon. Rakastan meikkaamista, niitä rauhallisia aamuhetkiä, kun istun hyvän musiikin soidessa meikkaamassa suuri kahvikuppi vierelläni. Meikkirituaalini on hyvin rauhallinen ja zen. Jos olen kiireessä, meikkaan mielummin hyvin vähän kuin väsään täyden maskin nopeasti hutiloiden.
Meikki, kuten kaunis pukeutuminen ja laitetut hiuksetkin, vaikuttavat suoraan olooni. Jos olen asussa, joka ei sillä hetkellä tunnu oikealta, olo on koko ajan vähän tympeä ja vaivaantunut. Meikittömyys ja laittamattomat hiukset saavat olon tuntumaan homssuiselta ja jotenkin vetämättömältä. Saan huolitellusta ulkonäöstä energiaa ja itsetuntoa. En pidä itseäni rumana meikkaamattomana, vähän valjun näköisenä vain. Huoliteltuna tulee jokin sellainen Look at me, I'm fabulous -energiaryöppy, jonka kauhean mielelläni otan vastaan kohdatakseni päivittäiset haasteet. Koska voin. "
AMEN!
äh, mä myönnän, että voisin sortua tuohon 'voisiks mä meikata sut?' -juttuun. Mulla on pari kaveria, jotka ei juuri koskaan meikkaa ja jos meikkaavat niin jälki on sen mukaista, kun ei ole harjoiteltu. Mä niin haluasin meikata heidät edes kerran. Ei mitään yliampuvaa, hieman ihonvärin tasoitusta, siistisin kulmat, vähän ripsaria ja pikkaisen poskipunaa. Heidän kaunutensa tulisi niin paljon paremmin esille, kun sitä hieman korostaisi. En tietenkään kommentoi mitään, mutta jos tulee puhetta niin saatan antaa vinkkejä yms. (jos se sopii tilanteeseen).
Onhan näitä muodonmuutosohjelmiakin, jossa naiset liputtaa meikittömyyden puolesta, koska kuvittelevat, etteivät ole meikin jälkeen omia itsejänsä. Sitten kun heidät meikataan asiantuntevasti ja luonnollisesti niin ajatusmaailma muuttuukin.. He huomaavat olevans avain pikkasen paranneltuja versioita itsestään.
Mulle on aivan sama meikkaako joku vai ei, mutta itse mä tykkään kaikesta tupsuttelusta :)