Työtön, onko vaikea sanoa julkisesti että olet työtön?
Itse olen ajatellut että on ihan normaalia olla välillä työtön, minä valmistuin aikoinaan suoraan kortistoon 1992, silloin tuli yhtäkkiset massatyöttömyydet, työttömyys oli 25%. Nyt joku sanoi että ei kaikki kehtaa mennä esim. oman liiton järjestämiin juttuihin jos ne on tarkoitettu työttömille jäsenille. Kuulemma kun on ollut ikänsä vakituisessa työsuhteessa, ja jäänyt työttömäksi, on todella paha paikka jollekin sanoa että olen työtön, kun kuulemma ihmiset päivittelee että ai jaa eikö sulla ole enää työpaikkaa. Minä olen ollut nytkin 2,5 vuotta työttömänä, eikä kukaan päivittele mitään.
Kommentit (53)
Ymmärrän sellaisia työttömiä, jotka eivät ole menestyneet työelämässä ja nykyään on niin monenlaista ahdistusta ja masennusta. Kilpailu työpaikoilla kova ym. Monet asiat ovat myös automatisoituneet ja kaikille ei vaan työtä riitä
Minulle TE-keskuksessa tai mikä se tänäpäivänä taas onkaan korjasi minun olevan työnhakija ei työtön. Työhönosoituksethan ovat työtarjouksia, mikä on mielestäni huvittavaa, koska mielestäni ainoastaan työnantaja voi tarjota työtä.
Ei hävetä, mutta v*tuttaa kun jokainen katsoo asiakseen udella ja jauhaa asiasta, siis sellaiset ihmiset joille se ei kuulu!
Mä en häpeä enää. Tai kiellän itseäni häpeämästä ja rohkeasti kovalla äänellä pyydän työttömyyskorttia vilautellen alennusta museoista yms. missä sellaiseen on mahdollisuus. Mitä väliä. En ole työttömyyttäni itse valinnut, joten ei mun tarvitse sitä hävetä.
Ei hävetä, en ole omasta syystäni työtön vaan firma pisti kaikki pihalle. Olen kohta ollut vuoden työttömänä ja tästäkin ajasta olen puoli vuotta ollut kurssilla oppimassa uusia taitoja joita voisin ehkä hyödyntää tulevaisuudessa. Samalla haen aktiivisesti töitä ja olen ollut haastatteluissakin useita kertoja, se luo optimismia vaikken työtä olekaan saanut.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 22:39"]
Oho, pätkä tekstistä hävisi. Mut siis jos joku kysyy missä oon töissä niin kerron etten just nyt missään mut lähetin just pari hakemusta jne. ettei luule muo laiskaksi. Olo on muutenkin turha ja hyödytön.
Itsekin ajattelen ihmisistä jotka on olleet useamman kuukauden työttömänä, että niissä on jotain vikaa.
2
[/quote]
Ei ole vaikea sanoa. Mutta ymmärrän niitä ihmisiä hyvin joille on. Työttömyys tuntuu nykyään olevan melkeimpä kuin joku rikos.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 22:39"]Ei hävetä. Tilanne on nyt tämä, toivottavasti vuoden kuluttua menee paremmin. En halua määritellä ihmisarvoani sillä olenko työelämässä, ja jos joku pitää minua kakkosluokan kansalaisena koska olen työtön niin haistakoon p*skan.
[/quote]
Juurikin näin! *yläpeukku*
Joskus hävettää, useimmiten vituttaa ainainen kysely "ootkos vielä työtön?" "onkos töitä löytynyt?". Joskus ahdistaa hakea töitä, koska "pelkään" pääseväni. Tottakai haluan töihin, mutta olen elämässäni mennyt kokonaan uuteen työympäristöön vain kahdesti ja ahdistaa, jos en sopeudu uuteen paikkaan, koska vuoden työttömyyden jälkeen sosiaaliset taitoni ovat huomattavasti heikentyneet ja itsetunto laskenut lukuisien "valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun" -sähköpostien jälkeen. Kesätyöt ja harjoittelut ovat olleet suhteiden kautta tai työpaikoissa on ollut tuttuja jolloin on ollut helpompaa tulla osaksi työyhteisöä. T. 20v
Ei todellakaan ole. Olen ihan avoimesti tahallaan työtön enkä todellakaan häpeile sitä.
Työnteko olisi sitten niin suuri häpeä, että tuskin kehtaisin naamaani missään näyttää jos kävisin töissä. Onneksi töihin joutumisesta ei ole mitään mitään pelkoa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:13"]
Mä olen ollut työtön heinäkuusta asti ja en kehtaa sanoa sitä suoraan. Jos joku kysyy niin sanon olevani opiskelija (käyn iltakoulua, joten sinänsä joo) tai keikkahommia (tarjoilen jossain tuttujen juhlissa).
[/quote]
Ei hävetä. Kun en saa seksiäkään kunnolla mistään niin töitä ei tarvitse tehdä!
Ei todellakaan. Ei hävetä työttömänä olo. Päinvastoin olen ylpeä siitä että tulen toimeen pienellä kelan tuella. Olen oppinut elämään rahan kanssa tarkoin. Urheilen ja käyn salilla ja pyörällä kaikki reissut. Asun taajamassa. En omista autoa, kortti on. En ymmärrä niitä, jotka käyvät kokopäiväisesti työssä (kauan käyneet) ja mitään ei jää säästöön.