Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön, onko vaikea sanoa julkisesti että olet työtön?

Vierailija
14.08.2014 |

Itse olen ajatellut että on ihan normaalia olla välillä työtön, minä valmistuin aikoinaan suoraan kortistoon 1992, silloin tuli yhtäkkiset massatyöttömyydet, työttömyys oli 25%. Nyt joku sanoi että ei kaikki kehtaa mennä esim. oman liiton järjestämiin juttuihin jos ne on tarkoitettu työttömille jäsenille. Kuulemma kun on ollut ikänsä vakituisessa työsuhteessa, ja jäänyt työttömäksi, on todella paha paikka jollekin sanoa että olen työtön, kun kuulemma ihmiset päivittelee että ai jaa eikö sulla ole enää työpaikkaa. Minä olen ollut nytkin 2,5 vuotta työttömänä, eikä kukaan päivittele mitään.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aika harva ihminen voi työttömänä laiskotella, ainakaan nainen, minä ainakin hoidan lapset ja suurimman osan kotitöistä, ja harrastan vielä enemmänkin kaikkea kuin mitä ehtisin jos olisin töissä. Kun pääsen töihin, niin varmasti kotitöitä tulee välteltyä ja maattua sohvalla töiden jälkeen. Kummallinen ajatus että ilman työtä pitäisi vaan maata. Eihän työssäkäyvät ihmisetkään kaikkea vapaa-aikaansa vaan makaa, kesälomallakin on yleensä vaikka mitä projekteja odottamassa. Minullakin on töitä vaikka kuinka mitä en ehdi ja jaksa tehdä vaikka olen ollut kauan kotona, pihahommia, remontointia, valokuvia on koneella satoja jotka pitäisi järjestää ja teettää kuvia ja tehdä kuvakirjoja, boxissa on ohjelmia joita en ole ehtinyt katsoa ja hyllyssä kirjoja ja lehtiä jotka odottaa lukemista.

ap

Vierailija
22/53 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:32"]

Juuri ajattelin, että mahtaako ne olla aika vanhoja ihmisiä jotka häpeää tai ihmettelee työttömyyttä, luulisi että kaikki mun ikäiset jotka oli nuoria suuren laman aikaan ei ihmettelisi tai häpeilisi, vaikka kyllähän vanhemmat sukupolvet kai on nähneet muitakin suuria lamoja. Silloin ennen oli toki helpompaa kun kuka tahansa voi mennä lähes mihin tahansa töihin kun sattui oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.

Enemmän kuin joka kymmenes työikäinen ihminen on työtön, joten ei mikään harvinaisuus pitäisi kellekään olla, ja vielä ne päälle jotka tekee pätkätöitä tai on jossain höpöhöpökurssilla tai työharjoittelussa, puoli miljoonaa ihmistä etsii töitä, ja avoimia työpaikkoja on n. 50 000, mollin sivuilla näytti nyt olevan 12 610 paikkaa avoinna, ja jokainen voi itse katsoa montako niistä on sellaisia missä ei tienaa mitään kun on provikkapalkka tai oikeasti yrittäjyys kyseessä.

ap

[/quote]

En häpeä työttömyyttäni sinänsä, mutta monesti vain pääsee ihmisten kanssa helpommalla jos sen aiheen pystyy sivuuttamaan pienellä valkoisella valheella. Se on aihe, mistä tulee helposti riitaa ns. työn sankarien kanssa - etenkin kun itselläni on vahvat mielipiteet aiheesta ja olen muutoinkin paha suustani.

nro 12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, 

Älä  nolostele, työttömiä on nyt aivan älyttömän paljon. Jopa kokeneiden ja koulutettujen on tosi vaikea saada töitä. Älä siis ota itseesi! Olen itsekin ollut työttömänä, joten on omakohtaista kokemusta ja tiedän ettei se oo helppoa. Tee jotain mistä tykkäät, liiku, ulkoile, nuku riittävästi mutta pidä normaalista päivärytmistä kiinni, syö terveellisesti ja pidä itsestäsi huolta. 

Tsemppiä!!

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:11"]

Hävettää, en kuuluta kenellekään asiaa ja kysyttäessä vastaan nolostellen. Päivät kuluvat tekemättä mitään, oma arvostus itseä kohtaan on ihan nollissa. Jos kymmenistä hakemuksista (joihin käytetty aikaa ja kirjoitettu varta vasten haettavaa yritystä varten) huolimatta ei pääse edes haastatteluun asti, täytyy varmaan olla sysipaska.

t. Nuori

[/quote]

Vierailija
24/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei ole ensisijaisesti koskaan työtön. Kaikki eivät edes koskaan tee töitä, jos ei ole aivan pakko. Siis jo ennestään varakkaat tai hyvin naineet. Ihmisen määrittely työttömiin vs työtä tekeviin on aika keinotekoista lopulta. Ja se, mitä ne ns. työtätekevät tekevät.. oikeastiko hyödyllistä? Monihan vaan menee työpaikalleen istumaan  tuoliinsa ja selailemaan nettiä. Kahvitauko, lounastauko kahvitauko. 

Monet ns. työpaikat ovat pelkkiä aikuisten ihmisten päivähoitopaikkoja, johon tosin moni on osannut keplotella itselleen kivat edut ja kuukausitulot. Joten itse en ainakaan mmitenkään erityisesti enää kunnioita ''töitä tekeviä'', kun niin moni vaan kuluttaa julkista rahaa tekemättä yhtään mitään merkittävää todellisuudessa. Valtion virkamiehet esimerkkeinä.

Ihminen, joka ei käy ''julkitöissä'', voi olla erinomainen bloggaaaja, kirjoittaja - maalaaja - muusikko - ystävyysshteiden ylläpitäjä - jne jne. Joten lopettakaa se itsenne määrittely joko työttömiin tai työllisiin.

Samanlaisia ihmisiä te olette, usein ehkä vain hitusen hienosyisempiä, kuin kyynärpäillä ''työelämään'' itsensä työntäneet varmoille tuloille.. 

Usko pois ;)

Vierailija
25/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut työtön heinäkuusta asti ja en kehtaa sanoa sitä suoraan. Jos joku kysyy niin sanon olevani opiskelija (käyn iltakoulua, joten sinänsä joo) tai keikkahommia (tarjoilen jossain tuttujen juhlissa). 

Vierailija
26/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi sanoa että toimii free lancerina. Tai tekee vaikka kääntäjän töitä netissä. ;)

Vierailija
27/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä ahdistaa, varsinkin kun aina hoetaan miten työttömät ja sossupummit sitä ja tätä..

Olen usein suoraan sanonut, että olen työtön. Haluaisin tavallaan osoittaa ihmisille, että tälläisiäkin työttömiä on: ei polta eikä istu baareissa, on aktiivinen vapaaehtoistyössä, tekee käsitöitä ja on valmis aina auttamaan muita, koska on niin paljon aikaa.

Jotenkin tuntuu, että joutuu puolustelemaan, kun osalla näkemys on että töihin vaan mennään tai sitten voi aina perustaa oman firman.

Vierailija
28/53 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaan sanoa, mutta minulta asiaa kysytäänkin yleensä tässä muodossa: "oletko  nyt missään töissä".

Vierailija
29/53 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon olevani kotirouva. Vaikea mieltää itseään "työttömäksi" kun olen omasta halusta poissa työelämästä enkä edes hae töitä.

Vierailija
30/53 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Olen vasta parikymppinen ja opiskelen kokopäiväisesti. Kesätöiden sijaan matkustin viime kesän, kun koulukaverit painoivat duunia. Suurin osa tekee osa-aikatyötä koulun ohella, minä en sitäkään. Opiskelukaverit luulevat kaiketi minun olevn rikkaasta perheestä, mutta todellisuudessa pystyn elämään opintotuella, sillä olen saanut asuinkustannukset todella alhaisiksi verrattuna moniin muihin. Pian aloitan oman alani työharjoittelun ja olen kyllä ylpeä voidessani sanoa, että käyn "töissä".

Vierailija
31/53 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän sama kuin ulosotto. Monet pitää uo:laisia ihan luusereina ja kappas sitten mieli muuttuukin kun tulevista vuokrahakemuksissa 100% on uo:laisia ja näytössä huomaa että ihan ihmisiä ovat silti. Tai jos joutuukin itse uo:hon. Sama homma työttömyyden kanssa. Työelämän kiitoradalla on helppo dissata työttömät luusereiksi kun ei tule kuvitelleeksi, että niin voisi joskus käydä itselle..

Mun mielestä ei uo eikä työttömyys tai mikään muukaan saa vähentää ihmisarvoa. Ne on elämän tiloja joita tulee vastaan. Kuka sairastuu ja kuka rakastuu.

Vierailija
32/53 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, hävettää ihan vitusti ja ahdistaa :( Kun haluis vaan olla töissä.

Vierailija
33/53 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kerron mieluummin olevani työtön, kun lto. Hävettää, kun jotkut kollegat purkavat tänne omaa ammattitaodottomuuttaa ja pahaa oloaan, eivätkä tajua, että tahraavat lastentarhanopettajien ja päiväkotien maineen!

Vierailija
34/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:43"]

Välillä ahdistaa, varsinkin kun aina hoetaan miten työttömät ja sossupummit sitä ja tätä..

Olen usein suoraan sanonut, että olen työtön. Haluaisin tavallaan osoittaa ihmisille, että tälläisiäkin työttömiä on: ei polta eikä istu baareissa, on aktiivinen vapaaehtoistyössä, tekee käsitöitä ja on valmis aina auttamaan muita, koska on niin paljon aikaa.

Jotenkin tuntuu, että joutuu puolustelemaan, kun osalla näkemys on että töihin vaan mennään tai sitten voi aina perustaa oman firman.

[/quote]

Juuri näin! Meidän työttömien pitää itse nostaa meidän omaa profiilia, sitä olen yrittänyt ja mennyt julkisuuteen puhumaan asiasta. Ei se ole työttömien vika että töitä ei ole, tietokoneet ovat vieneet paljon töitä, ja vievät koko ajan, samoin teollisuus on vienyt työpaikkoja halpatyömaihin, miten se voisi olla yksittäisen työttömän vika? Työn määrä vähenee sitä mukaa kun koneet tekee enemmän, ja työ muuttuu erilaiseksi, ei ruumiillisen työn tekijä voi alkaa niin vaan joksikin tietokoneen näpyttelijäksi. 

ap

Vierailija
35/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 22:30"]

Itse olen ajatellut että on ihan normaalia olla välillä työtön, minä valmistuin aikoinaan suoraan kortistoon 1992, silloin tuli yhtäkkiset massatyöttömyydet, työttömyys oli 25%. Nyt joku sanoi että ei kaikki kehtaa mennä esim. oman liiton järjestämiin juttuihin jos ne on tarkoitettu työttömille jäsenille. Kuulemma kun on ollut ikänsä vakituisessa työsuhteessa, ja jäänyt työttömäksi, on todella paha paikka jollekin sanoa että olen työtön, kun kuulemma ihmiset päivittelee että ai jaa eikö sulla ole enää työpaikkaa. Minä olen ollut nytkin 2,5 vuotta työttömänä, eikä kukaan päivittele mitään.

[/quote]

Jotenkin työtön kuulostaa pahalta.Jos joku kysyy,mitä teen,vastaan että etsin töitä. En siis vaan möllötä työttömänä vaan lähettelen hakemuksia ja käyn haastatteiluissa. Pointti oli kai kuitenkin työttömyyden häpeäminen? Ei se ole häpeän eikä päivittelyn aihe,jos asiaan ei voi itse vaikuttaa(töitä ei vain ole.)

Vierailija
36/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, työttömistä suurin osa on kuitenkin vain hetken työttömänä n. 3kk, vaihtuvuus on suuri, vaikka onkin sitten myös meitä pitkäaikaistyöttömiä joilla on parasta ennen päiväys mennyt, toisilla jo viimeinen käyttöpäiväkin. Työtön tarkoittaa sitä, että tällä hetkellä ei ole työpaikkaa, huomenna voi jo olla. Joillekin vain työtön tarkoittaa samaa kuin työtävieroksuva juoppo, eivät käsitä että kenestä tahansa voi tulla koska tahansa työtön, eikä silti siinä paikassa ala työtä vieroksumaan ja alkoholia käyttämään.

ap

Vierailija
37/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, pikemmin olen ylpeä siitä. Antaa lampaiden määkiä.

Vierailija
38/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hävettää.. Varsinkin kun asun yksin ja olen vielä "sossu pummina".

Kukaan muu kuin läheiset ei tiedä. Eikä se nyt muille varsinaisesti kuulukkaan..

TE toimistosta ei ole paljon apua ollut, opiskelen aikuislukiossa mutta työn haku päällä koko ajan. Ihan mitä vaan, koko päivä työtä , osa-aika työtä mutta ei vaan tärppää..

-20v nuori

Vierailija
39/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 02:38"]

Niin, työttömistä suurin osa on kuitenkin vain hetken työttömänä n. 3kk, vaihtuvuus on suuri, vaikka onkin sitten myös meitä pitkäaikaistyöttömiä joilla on parasta ennen päiväys mennyt, toisilla jo viimeinen käyttöpäiväkin. Työtön tarkoittaa sitä, että tällä hetkellä ei ole työpaikkaa, huomenna voi jo olla. Joillekin vain työtön tarkoittaa samaa kuin työtävieroksuva juoppo, eivät käsitä että kenestä tahansa voi tulla koska tahansa työtön, eikä silti siinä paikassa ala työtä vieroksumaan ja alkoholia käyttämään.

ap

[/quote]

Nämä tilastot työttömyyden kestosta kyllä valehtelevat. Kun joutuu aktivointitoimenpiteeseen, ei ole tilastoissa enää työtön. Kurssin/orjatyön tms. päätyttyä yleensä kuitenkin palataan takaisin työttömäksi, koska harva niistä oikeasti työllistyy. Tätäkin käytetään työttömien mustamaalaamiseen: se pitkään työttömänä ollut on ehkä vain kieltäytynyt ryhtymästä palkattomaksi orjaksi, ei siis ole yhtään sen epätoivoisempi tapaus kuin välillä "aktivoitu" työtön. Molemmat ovat käytännössä voineet olla yhtä kauan ilman oikeaa palkkatyötä. Näillä valheellisilla tilastokikkailuilla vain yritetään saada asiat näyttämään paremmalta: eli aina kun ilmoitetaan esim. yli vuoden työttömänä olleiden määrä, niin todellisuudessa se kertoo vain sen määrän työttömistä, jotka eivät ole olleet sinä aikana töissä ja/tai aktivointitoimenpiteessä. Todelliseen pitkäaikaistyöttömien lukumäärään pitäisi ehdottomasti laskea mukaan kaikki näissä humpuukitoimenpiteissä olevat. Mutta kun se ei poliittisesti sovi.

Vierailija
40/53 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin LinkedIn - sivulleni julkiseen profiiliini toimenkuvaksi "Looking for new opportunities." Google löytää sen eli asia on niin julkinen kuin mitä se oikeastaan voi olla. Tietty opiskelen samaan aikaan, mutta jos haluaa löytää töitä tuttujen tai sosiaalisen verkoston kautta niin on pakko kertoa etsivänsä töitä.