Mikä "normaali" taito sinulta puuttuu ?
Kommentit (180)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:16"]Mikäs logiikka alapeukuttajalla tällä kertaa on?
[/quote]Mulle taas tuli mieleen, että dissaavat ihmisiä, jotka eivät osaa jotain mitä alapeukuttaja pitää itsestäänselvyytenä.
Kärrynpyörää en oo koskaan osannut tehdä
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:21"]
Kärrynpyörää en oo koskaan osannut tehdä
[/quote]
Minä en edes tunne ketään kuka sen osaa tehdä.
siivoustaito. halu olla ihmisten kanssa tekemisissä.
Laulutaito. Siis en osaa laulaa oikeasti yhtään, en edes sen verran että kehtaisin laulaa "paljon onnea vaan". Harmikseni sävelkorvaa on sen verran, että kuulen kyllä laulavani nuotin vierestä... yksin joskus siis saatan jotain ulista, muut saavat tältä säästyä :)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:19"]
Uimataidottomat todennäköisesti ainakin alapeukuttaa näitä missä keskustellaan uimaopetuksesta.
[/quote]
Minä en alapeukuttanut niitä, mutta vaikka sinä et ehkä haluaisi myöntää, moni kokee liikuntaopetuksen nöyryyttävänä ja ahdistavana. Toki moni saattaa kokea minkä tahansa aiheen opetuksen itselleen sopimattomaksi, mutta liikunta kuitenkin eroaa esim. kemian opetuksesta.
En ole ainakaan toistaiseksi kuullut sanottavan, että kaikkien pitäisi harrastaa kemiaa oman hyvinvointinsa takia. Liikunnasta näin sanotaan, mutta silti sen opettelemisessa keskitytään vertailuun ja arvosteluun ja kaikkien oletetaan etenevän samassa tahdissa - niiden parhaimpien tahdissa.
Minua se rottingilla kiskominen ei auttanut yhtään, koska en voinut sen takia opetella uimaan omaan vauhtiini. Mitä hyödyttää, että joku vetää pitkin veden pintaa reunasta reunaan? Ei silloin 7-8-vuotiaana osannut ilmaista kiireiselle opettajalle, että hänen opetustapansa ei sovi minulle.
Uimahallissa oli sitäpaitsi minulle aivan liian kylmä. Jos olisin syntynyt trooppiselle saarelle, jolla on kaunis hiekkaranta ja kirkas vesi, pitäisin todennäköisesti uimisesta.
-52
Uimataito on toki liikuntaa, mutta se on myös taito joka voi pelastaa hengen tai uimataitoinen voi pelastaa uimataidottoman hengen. Siksi pidän kyseistä taitoa hyödyllisempänä kun esim. osata tehdä tuo yllä mainittu kärrynpyörä tai pelata pesäpalloa.
en osaa keittää kahvia enkä perunoita enkä osaa tutustua ihmisiin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:42"]
Uimataito on toki liikuntaa, mutta se on myös taito joka voi pelastaa hengen tai uimataitoinen voi pelastaa uimataidottoman hengen. Siksi pidän kyseistä taitoa hyödyllisempänä kun esim. osata tehdä tuo yllä mainittu kärrynpyörä tai pelata pesäpalloa.
[/quote]
Ei silloin jos paikkakunnalla ei ole uimahallia ja ala-asteen opettaja on lestadiolainen vanhapiika, joka kieltäytyy järjestämästä uimahallireissuja koulun puolesta. Pesäpallo kyllä opetettiin ja kai ne kärrynpyörätkin, päälläseisonta ainakin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:06"]
Ärrän sanominen :/ En vaan osaa. Vinkkejä?
[/quote]
Korvaa jossain sanassa r d:llä, esim. "tarkka" = "tadkka" tai "kidja" - kun sanan sanoo nopeasti monta kertaa, d alkaa kuulostaa ärrältä. Sitä kautta oppii päristämään.
En osaa (pysty) nostamaan jalkojani kattoa kohden jos makaan selälläni. Nähtävästi lähes kaikki pystyvät tuohon, minä en, ei myöskään äitini tai poikani. Samoin emme pysy kovin hyvin selkä suorana istunnassa lattialla niin että jalat ovat harallaan tai eteen päin (eli ns. pallonvieritysasento). Eli istumme mieluummin vaikka jalat polvista taakse päin taivutettuina.
Olemme todella notkeita (myös selästä), mutta tuohon asentoon se selkä ei vaan kykene.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:06"]
Ärrän sanominen :/ En vaan osaa. Vinkkejä?
[/quote]
Pyydäpä joskus hammaslääkäriä arvioimaan suulakesi ja kielesi koko r-äänteen muodostamista silmälläpitäen. Luulin itsekin, etten ole oppinut sanomaan ärrää, kunnes hammaslääkäri kerran totesi, että yläleukani on sen verran pieni ja suulaki sellainen, että kieli on mahdoton saada tärisemään siellä kunnolla. Tulee liian eteen, ihan hampaiden taakse. Sain siis aikanaan koulussa vuosia puheopetusta turhaan.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:03"]
En osaa (pysty) nostamaan jalkojani kattoa kohden jos makaan selälläni. Nähtävästi lähes kaikki pystyvät tuohon, minä en, ei myöskään äitini tai poikani. Samoin emme pysy kovin hyvin selkä suorana istunnassa lattialla niin että jalat ovat harallaan tai eteen päin (eli ns. pallonvieritysasento). Eli istumme mieluummin vaikka jalat polvista taakse päin taivutettuina.
Olemme todella notkeita (myös selästä), mutta tuohon asentoon se selkä ei vaan kykene.
[/quote]
Sama juttu, mutta selän sijaan syyksi paljastuivat liian lyhyet lihakset reisien takaosissa.
Aika monta omaa "taidottomuutta" tullut :D
Minäkään en osaa viheltää, joudun miettimään kaksi kertaa että kumpi oli vasen ja kumpi oikea, pullanleivonnan jätin kahden yrityksen jälkeen, neulomiseni jäljet ovat muutama surkuhupaisa reikäinen riekale ala-asteen jäljiltä... Enkä osaa small talk'ia tai tutustua muihin ihmisiin.
Oma, osaan pyöriä vain yhteen suuntaan, tanssiessa tai muutenkin, vasemmalle pyöriminen sujuu hienosti mutta samaa oikealle yrittäessäni kompastun omiin jalkoihini :D
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:03"]
[/quote]
Sama juttu, mutta selän sijaan syyksi paljastuivat liian lyhyet lihakset reisien takaosissa.
[/quote]
Mistähän tuollaiset lyhyet lihakset johtuvat? Jalkani ovat tosi notkeat, eli esim. spagaatissa eivät lihakset kiristä.
t. 75
En osaa uida sammakkoa, tehdä autolla mäkilähtöä käsijarrun kanssa tai tanssia varsinkaan vaihtoaskelilla.
Ei vain riitä motoriikka/käsityskyky noihin. Varsinkin tuo sammakko on ihan kauhistus kun ne kädet ja jalat eivät vain toimi siinä tahdissa kuin pitäisi, aina toinen unohtuu ja sitten pitää korjata koirauinnilla. Sitten meneekin ihan räpiköimiseksi ja avokilla on hauskaa. Hän tosin on kade että miten ihmeessä kukaan voi uida koiraa näin kovaa :)
Mäkilähtö käsijarrun kanssa ei onnaa kun pitäisi yhtaikaa pitää ratista kiinni, painaa/löysätä kahvaa, nostaa kytkintä ja painaa kaasua. Sitten pitäisi seurata vielä liikennettäkin.
Vaihtoaskel on vaikea tajuta koska siinä pitäisi kuulemma liikuttaa samaa jalkaa kahteen kertaan ennenkuin liikuttaa toista jalkaa. Eikä minulla ole rytmitajuakaan.
Joka päivä jaksan ihmetellä että miten ihmeessä osaan edes ajaa autolla (jos ei tietty lasketa tuota mäkilähtöjuttua ja taskuperuutusta mukaan).
Kerran kaaduin sykkelillä kun unohdin polkea ja vauhti loppui (tosin alkoholilla saattoi olla osuutta asiaan)
t: pökkelö ;-)