Täytän seuraavaksi 35 enkä osaa päättää pitäisikö yrittää tehdä lapsi vielä
En tiedä onko lapsen saamisen halu vaan sitä, että on haikea olo, kun ainokainen on kohta teini, itsenäistyy kovaa vauhtia ja muuttanee pois kotoa n. viiden vuoden kuluttua. Tuntuu, että elämä jää tyhjäksi kun aikuisuutta olisi paljon vielä jäljellä. Toisaalta 35 - tai 36 tai 37 riippuen kuinka pian onnistuu - on aika vanha vauvan vanhempi. Ne kaikki rankat vaiheet kasvatuksessa olisi elettävä läpi uudestaan, ihan kuin mukavatkin. Ja se kaikkein eniten hirvittää, että seuraavan teini-ikäinen kanssa olisin sitten jo +50v! Sen ikäinen on jo aika vanha, ja täysin eri maailmassa nuoren kanssa. Nuorena aikuisena lapsen kanssa on ollut kuitenkin sen verran vähän sukupolvien välistä kuilua, että se helpottaa ymmärtämistä monesti.
Ajattelenko ihan liian monimutkaisesti asiaa? Toisaalta vauvan saaminen olisi ihana seikkailu, ihan kuin viimeksikin,eikä minulla muutakaan unelmaa elämääni oikeastaan enää ole. Toisaalta pelkään, että se olisikin hirveän sitova virhe, varsinkin se huomioon ottaen, kun maailma on mennyt aika hurjalla tavalla päin p:tä tässä viime vuosikymmenen kuluessa.
Mitenhän tällaisen päättää? Tunteella kai useimmat vetää sen päätöksen lopunviimein. Itse pyrkisin ottamaan järjen myös vahvasti huomioon tässä.
Kommentit (183)
Miksi AIKUISET ihmiset eivät ymmärrä edes perusasioita hedelmöittymisestä + raskaaksi tulosta!
Missä olitte biologian tunnilla?
https://www.vauva.fi/keskustelu/4248281/miksi-aikuiset-ihmiset-eivat-ym…
Vanha vauvan vanhempi?? No ei kyllä todellakaan ole, ihan normaali ikä.
Jääkäähän te parhaimman lisääntymisajan jo ylittäneet miettimään tehdäkö vai eikö tehdä.
LAPSIA MUUTEN SAADAAN, EI TEHDÄ.
Koska lapsen saaminen ei ole itsestään selvyys.
25v on vain 25% mahdollisuus tulla raskaaksi.
35v on vain 12% mahdollisuus raskautua.
40v vain 6% mahdollisuus raskautta.
Että repikäähän siitä te 35-40v!
Vierailija kirjoitti:
Jääkäähän te parhaimman lisääntymisajan jo ylittäneet miettimään tehdäkö vai eikö tehdä.
Minusta tykkäsi vähän aikaa sitten nettideitissä 41v nainen joka oli kirjoittanut profiiliin että ei lapsia, vielä ;).
Että vielä 41v iässä miettii että se on vielä mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AIKUISET ihmiset eivät ymmärrä edes perusasioita hedelmöittymisestä + raskaaksi tulosta!
Missä olitte biologian tunnilla?
https://www.vauva.fi/keskustelu/4248281/miksi-aikuiset-ihmiset-eivat-ym…
"Raskausmahdollisuudet huononevat jo 30–32 ikävuoden jälkeen."
"Yleinen ja väärä luulo on, että naisen mahdollisuudet saada lapsia vielä 35-40-vuotiaana ovat hyvät. Näin ei ole, vaikka nainen olisi hyvin terve, hyväkuntoinen ja ikäistään nuoremman oloinen. Hedelmällisyys ei ole kiinni näistä asioista."
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201804102200851996
Oliko sun tarkoitus loukata lapsia vanhempana saaneita/haluavia, vai ihanko tosissani noin hassuja mietit? 35 v ei ole mitenkään vanha lapsen saantiin nykyään. Kyse on kai siitä haluatko elää sitä elämänvaihetta enää uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tykkäsi vähän aikaa sitten nettideitissä 41v nainen joka oli kirjoittanut profiiliin että ei lapsia, vielä ;).
Että vielä 41v iässä miettii että se on vielä mahdollisuus.
Niin? Onhan se mahdollisuus olemassa. Jos ei syystä tai toisesta ole saanut lasta aiemmin ei se ole mahdotonta nelikymppisenä. Kaikilla ei ole tilaisuutta saada lasta nuorempana.
Olen saman ikäinen ja lapset nyt 11 ja 12. En aio kolmatta tehdä koska alunperinkin haluttiin kaksi.
Eihän kukaan täällä voi sinun puolesta näin isoa asiaa päättää. Toivottavasti asia ratkeaa, teet sitten kuinka päin tahansa :)
Vierailija kirjoitti:
Täytän seuraavaksi 35 enkä osaa päättää pitäisikö yrittää tehdä lapsi VIELÄ
Vielä?
Heh
Eikö ne mahikset jo aika pitkälle mennyt jo.
35v on vain 12% mahdollisuus tulla raskaaksi!!
Itse sain juuri vauvan 37-vuoden iässä. Ihanaa on ollut ja ei harmita yhtään että tähän vielä lähdettiin..isommat lapset jo 8 ja 11v. Nautin äitiyslomalla olosta kiireisten työvuosien jälkeen. Meillä onneksi aika hyvä tukiverkosto eli hoitoapuakin saadaan jos miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa halutaan jossain vaiheessa. Vauva on ollut helppo ja nukkuu hyvin. Sitä yövalvomista eniten jännitin etukäteen,että jaksaako sen samallalailla kuin nuorempana 😅
Tuntuu että osaa rennommin tämän vauva-ajan ottaa näin "vanhemmalla iällä" kaikinpuolin 😊
Raskausaika meni hyvin,joka kerta ollut jonkin verran pahoinvointia,mutta muuten ei ollut mitään ongelmia tälläkään kertaa.
Itse sain ensimmäisen lapseni 35-vuotiaana ja toisen 40-vuotiaana.
Näin myöhemmin toivon, että olisi tullut aloitettua aiemmin.
Haluaisin niin päästä olemaan myös mummi, jos ja kun se aika tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä?
Heh
Täyttä puppua. Useampi kuin joka viides lapsi syntyy Suomessa vähintään 35-vuotiaalle äidille. Vuosittain yli 10 000 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä?
Heh
Niin, kertalaakista. Mutta kukapa sitä nyt useampaa kiertoa yrittäisikään. Se on nyt tai ei koskaan!
-Biologiasta tietoinen.
Kyllä pitäisi, toivottavasti mies on eri kuin ensimmäisen lapsen, (geenilottoteoria, ei kaikkia munia samaan koriin)
Ihan hyvin näyttää riittävän populaa:
Mä sain ekan lapseni samassa iässä kuin ap on nyt. Lopulta lapsia tuli kolme, ja koen jaksavani oikein hyvin kun ei ole vertailukohtaa siihen, millaista olisi ollut nuorempana.
Ap:n pitää nyt itse miettiä, vieläkö on intoa elää uudelleen elämä lapsen kanssa. En ole itsekään ihan varma, haluaisinko aloittaa alusta siinä vaiheessa kun nämä lentävät pesästä. En siksi että olisin vanha - sama ihminenhän minä olen - vaan siksi että se on tehty jo.
Sain ainoakseni ensi yrittämällä 34 vuotiaana. Hän on nyt 18 eikä meillä mitään ikäkuilua ole, ehkä olen sitten itse niin lapsellinen. Mutta totta on että alkoi jo ikä rajoilla olemaan. Paras ikä olisi tulla vanhemmaksi viimeistään 30. Mutta eihän se ole mikään laki. Ei se vauva-aika väsytä, vaan teinin kanssa vääntäminen.
Ap ennättää siis vielä. Vauvat ovat ihaninta maailmassa.
Sisarusten ikäero olisi toki aika iso teillä..
Vierailija kirjoitti:
Suomessa porsitaan keskimäärin 30-vuotiaana ekan kerran.
Hölmö. Ihan nopeasti googlaamalla selviää, että porsimisikä Suomessa on 10 kk.
Sitä, miksi haluat puhua emakoista muiden puhuessa ihmisistä, voimme me vain ihmetellä. Mutta niinhän se on, että se joka härjillä ajaa, se härjistä puhuu.
Mietin samaa, mutta päädyin ainakin näillä näkymin siihen, että vauva sitoisi liikaa. Aloitan nyt ns. oman elämän.