Tiesittekö, että Suomessa ei saa enää uutta henkkaria ilman sormenjälkien antamista?
Uusi laki astuu voimaan 2.8.2021. Koskee kaikkia yli 12 v. Et siis saa oleskella omassa synnyinmaassasi ilman, että sormenjälkesi ovat rekisterissä. Olet rikollinen kunnes toisin todistetaan.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuulemma. En ole ajatellut hakea enää henkkaria sitten. Täytyy pärjätä ajokortilla vaan ja jos ei pärjää niin sitten jätän ne asiat tekemättä mihin henkkaria tarvittais mutta sormenjälkiäni en anna.
Niin minäkin muuten, mutta pankitili suljetaan mikäli sinne ei aika ajoin toimita uutta henkkaria...
Olen ollut Nordea pankin asiakas siitä saakka kun se on ollut olemassa. Käytännössä jo ennen sitä, koska olin tuon pankin asiakas jo silloin kuin se toimi nimellä Merita. Käytännössä noin 25 vuotta. Ikinä en ole pankkiin toimittanut henkkaria. Ja minulla on siellä useampikin toiminnassa oleva tili.
Minäkin olen ollut jo Meritan aikaan. Oletko saanut pyyntöjä toimittaa henkilöllisyystodistus?
En tietääkseni. Tosin en lueskele niitä nettipankin ilmoituksia. Jos pankilla on minulle tärkeää asiaa, osaavat soittaa tai vähintään lähettää paperikirjeen.
Sinun sormenjälkesi on jo kaikkialla ja Suomen valtio on varmasti muihin paikkoihin nähden kohtalaisen turvallinen säilytyspaikka sille.
T: Puhelinten sormenjälkitunnistin
Miten hitossa käänsit asian noin?😂 Minulle on ihan yks lysti onko sormenjälkeni tallennettu vai ei. Ei vaikuta elämääni mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kansalaisia vainotaan tällä tavalla. Jos ei aio poistua maastakaan, niin on todella törkeää kerätä sormenjäljet ilman, että on syyllistynyt rikokseen.
Eikö sulla muka ole passia ollenkaan?
Siihen on aina pitänyt antaa sormenjäljet.
Ja näinä aikoina ei koskaan tiedä, mitä saattaa tapahtuu.
On hyvä olla paperit kunnossa, jos joutuu jostain syystä joutuis nopeasti pakenemaan Suomesta, kuten vaikka hyökkäys, ydinonnettomuus, tai muu vastaavaa maassamme sattuu.
Jos täällä pystyy elämään tyypit, jotka pudottivat passinsa Välimereen, niin on aika kumma jos ei tavalliset suomalaisetkin pysty.
Kyllä Suomessa pärjää ilman henkilöllisyystodistusta (tai passia), mutta koetapa vaikka avata pankkitili, vuokrata tai ostaa asunto tai auto, hakea paketti postista (jos automaatti oli täynnä ja se vietiin sinne)... Hankalaa on ja osin jopa mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Sinun sormenjälkesi on jo kaikkialla ja Suomen valtio on varmasti muihin paikkoihin nähden kohtalaisen turvallinen säilytyspaikka sille.
En käytä puhelimen sormenjälkitunnistinta. Suosittelen vanhaa Nokialaista.
Vierailija kirjoitti:
Saisiko vähän parkua myös siitä, että jokaisella suomalaisella on pakko olla henkilötunnus? Sehän on melkein kuin Karhukoplan numerosarjat?
Mä voin ;D
*krhm *
VÄÄÄÄHH MIKSI MEILLÄ PITÄÄ OLLA HENKILÖTUNNUS?? IHAN KUIN OLTAISIIN VANKEJA NUMEROSARJOJEN KERA!!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuolla pysy piireissä. Kaikki kommunikoi WhatsAppilla ynnä muilla moderneilla pikaviestimillä. Tekstiviestit voi lukea kuka tahansa, joka on hieman asiaan perehtynyt. Ne viestit eivät ole salattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuulemma. En ole ajatellut hakea enää henkkaria sitten. Täytyy pärjätä ajokortilla vaan ja jos ei pärjää niin sitten jätän ne asiat tekemättä mihin henkkaria tarvittais mutta sormenjälkiäni en anna.
Niin minäkin muuten, mutta pankitili suljetaan mikäli sinne ei aika ajoin toimita uutta henkkaria...
Eivät ole multa mitään kyselleet. Tai yritti Danske pankki kerran mutta kun en lähettänyt, niin eivät voineet mitään.
Minulla juurikin danske pankki läväytti tilin kiinni melkein saman tien. Ei ole ollut tili käytössä puoleen vuoteen kun en ole päässyt hakemaan henkkareita. Aivan älytön juttu tämä henkkareriden kysely joka asiassa. Todistaa muka tili joka on ollut ahkerassa käytössä 2000-luvulta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa käänsit asian noin?😂 Minulle on ihan yks lysti onko sormenjälkeni tallennettu vai ei. Ei vaikuta elämääni mitenkään.
Voi vaikuttaa sitten kun tietomurto osuu sormenjälkipankkiin. Ja ennen sitä kun Suomi auliisti myy kansalaistensa sormenjälkidataa "anonyymiin tutkimuskäyttöön", kuten kansalaistensa terveystiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole multa mitään kyselleet. Tai yritti Danske pankki kerran mutta kun en lähettänyt, niin eivät voineet mitään.
Minulla juurikin danske pankki läväytti tilin kiinni melkein saman tien. Ei ole ollut tili käytössä puoleen vuoteen kun en ole päässyt hakemaan henkkareita. Aivan älytön juttu tämä henkkareriden kysely joka asiassa. Todistaa muka tili joka on ollut ahkerassa käytössä 2000-luvulta lähtien.
Ongelma ratkeaa vaihtamalla pankkia.
t. tyytyväinen Osuuspankin asiakas, jolta ei koskaan ole pyydetty henkkareita pankkiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuolla pysy piireissä. Kaikki kommunikoi WhatsAppilla ynnä muilla moderneilla pikaviestimillä. Tekstiviestit voi lukea kuka tahansa, joka on hieman asiaan perehtynyt. Ne viestit eivät ole salattuja.
Ja whatsapp levittelee sinun ja kaveriesi puhelinnumerot joka paikkaan :)
Miksi tekstiviestien pitäisi olla salattuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pahasti elämänhallinta hukassa, jos puoleen vuoteen ei ehdi henkkareita hakemaan. Muutenkaan en kyllä satuasi usko. Pankki on liikelaitos, joka ei tuollaisin perustein todellakaan luovu asiakkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka silloin kukaan on rikollinen?
Ootko kuullut hanskoista mitään ja hiukset siiliksi?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kansalaisia vainotaan tällä tavalla. Jos ei aio poistua maastakaan, niin on todella törkeää kerätä sormenjäljet ilman, että on syyllistynyt rikokseen.
On helppo tarkistaa että olet sen henkilökortin omistaja. Passeissa tämä on vaadittu jo pitempään. Poliisilla ei saa käyttää mitään näistä sormenjäljistä yhtään mihinkään rikostutkintaan jota sinä näköjään pelkäät. Miksi pelkäät jos mitään et ole tehnyt?
"Et siis saa oleskella omassa synnyinmaassasi ilman, että sormenjälkesi ovat rekisterissä."
En ole toistaiseksi oleskelulupaa suomeen tarvinut.
Jos ottasitte asioista ensin selvää. Sormenjälkiä ei anneta poliisille käyttöön edes rikosten selvitykseen. Ne ovat vain henkilökorttia varten. Mihinkään muuhun ei ole oikeutta niitä käyttää poliisillakaan.
Vierailija kirjoitti:
"Et siis saa oleskella omassa synnyinmaassasi ilman, että sormenjälkesi ovat rekisterissä."
En ole toistaiseksi oleskelulupaa suomeen tarvinut.
Itseasiassa sinulla on se oleskelulupa olemassa. Sen kun saa sillä, että syntyy Suomen rajojen sisäpuolella. Sen jälkeen lupa oleskella täällä on käytännössä ikuinen.
Mitenköhän muuten toi jatkuva käsissä on määrääminen vaikuttaa sormenjälkiin? Mulla oli jo ennen koronaa vaikeuksia antaa hyväksytyt sormenjäljet. Virkailija kysyi silloin, että käytänkö töissä paljon käsidesiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla muka ole passia ollenkaan?
Siihen on aina pitänyt antaa sormenjäljet.
Ja näinä aikoina ei koskaan tiedä, mitä saattaa tapahtuu.
On hyvä olla paperit kunnossa, jos joutuu jostain syystä joutuis nopeasti pakenemaan Suomesta, kuten vaikka hyökkäys, ydinonnettomuus, tai muu vastaavaa maassamme sattuu.
Hehheh, biotunniste otettiin passiin vasta 2009. Eli oot lapsi?
Minä annan sormenjäljet ihan vapaaehtoisesti. Käytännössä siis tunnustan olevani rikollinen eikö niin? :D