Kuinka tyytymättömiä kolmevuotiaanne ovat? Mikä normaalia?
Poikani täytti juuri kolme. On ollut aina aika temperamenttinen tapaus, mutta nyt kesällä käytös on todella muuttunut raskaaksi kestää. Ehkä se tuntuu vain, koska olen ollut kuukauden kaikki päivät aamusta iltaan lapsen kanssa kahden. Toisaalta joskus tuntuu, että tämä ei ole normaalia uhmaikää.
Lapsi on pääsääntöisesti koko ajan huonolla tuulella. Eli hyvä tuuli lähinnä poikkeus. Itkeää, raivoaa, lyö minua, aivan kuin kiusallaan tekee sitä, mitä on kielletty. Puhuu ilkeitä. Yhtenä päivänä istui jäähyllä. Kuulin hänen laulelevan iloisesti, ja kun menin paikalle, oli lapsi kiusallaan piirrellyt tusseilla koko tapettiseinän täyteen. On joskus vahingossa piirtänyt pienen jäljen seinään, mutta tuon jälkeen ymmärtänyt, että puuha on kiellettyä. Katsoi vain minua ivallisesti ja jatkoi piirtämistä.
Leikkipuistossa juuri sanoi tuntemattomalle lapselle, että "sinä et osaa tätä niin kuin minä". Kantelee muista lapsista - usein ilman syytä. En voi uskoa, että tällaiseen käytökseen olen hänet kasvattanut.
Syöminen on vaikeaa, ja kun poika päättää olla syömättä, niin hän ei syö millään keinolla. Aiemmin tätä ei ollut.
Pukeminen on vaikeaa. Ja jos jalkaan tulevat "väärät" housut, niin lapsi raivoaa lattialla. Tai valittaa, että kengät ovat väärin (mitä eivät käytännössä voi olla). Ymmärtäisin tämän kotona kun on tylsää, mutta esim. puistossa, jossa on tekemistä tätä tapahtuu myös. Muut lapset katsovat huuli pyöreinä.
Ja se lyöminen. Täydellä nyrkillä lyö minua useita kertoja päivässä.
Olen yrittänyt lomalla keksiä aktiviteettia, mutta esim. eläintarhassa lasta ei huvittanutkaan katsoa eläimiä. Tai haluaa rannalle, mutta rannalla ei huvitakaan uida.
Olen ihan poikki henkisesti ja fyysisesti. Onneksi työt alkavat ensi viikolla. On sielläkin henkisesti keskenkasvuisia kiukuttelijoita, mutta ei sentään 24/7.
Kommentit (11)
Ei ole vaikea, suorastaan naurettavan helppo.Kiukuttelee kyllä ajoittain, mutta sen kestää kun sitä ei tapahdu jatkuvasti.Pukeminen on välillä vaikeaa samoin lähtemiset ylipäänsä jonnekin.Huijaan lasta saamalla huomion muualle, ja yleensä se onnistuu, ei kyllä aina.Jotkut lapset ovat luonteeltaan kateellisia ja se pitää hyväksyä.Siitä tuo lällättely ja kantelu kertoo.
Onko elämässä tapahtunut jotain muuta mullistavaa? Pienikin lapsi voi olla stressaantunut tai masentunut ja osoittaa sen noin.
Mites tuo lyöminen? Emme oikein tiedä mitä sille voisi tehdä. Kiellämme sen ja esim. lyömisestä menee lempilelu jäähylle, joskus poikakin. Ja luonollisesti kukaan aikuinen ei meillä lyö. Onkohan vain kyse kesälomasta ja siitä, että on ollut liikaa kotona. Ryhmä tekee varmaan hyvää, kun ei aina ole maailman napa?
Temperamentistahan on paljon kyse. Olisin vain toivonut lapsen kannalta, että hän olisi rauhallinen ja kiltti. Itse olen kuumaverinen, ja elämä olisi helpompaa, jos kaikkea ei tuntisi näin vahvasti.
Ap
Voi mahdollisesti olla uhmakas kausi, jos käytös on kovasti muuttunu yhtäkkiä (ilman että elämässä muita suuria mullistuksia). Mutta voi myös olla "jotain muuta".
Tosi hienoa, että olet hereillä asian suhteen. Monet vanhemmathan vain turtuvat lapsen käytökseen, eivätkä näe siinä "mitään ihmeellistä". Sinuna ottaisin ehkä ammattilaisten kanssa (neuvola, terveyskeskus) asian tiukasti puheeksi ja hakisin tukea ja apua. Tarvittaessa he ohjaisivat sinut eteenpäin. Koska lapsi käyttäytyy monesti erilailla kotona/vieraiden ihmisten kanssa, kirjaisin normipäivän tapahtumia ylös paperille. Sen perusteella helppo keskustella. Siinä selkiytyisi ammattilaisillekin, missä tilanteissa, kuinka usein, miten voimakkaasti lapsi reagoi.
Tsemppiä, ap!
Meillä myös temperamenttinen kolmevuotias tyttö. Kesä varsinkin (isompien kesäloman aika) oli todella vaikea. Tyttö oli melkein jatkuvasti pahalla tuulella. Kiukutteli joka asiasta eikä syöminenkään onnistunut (se on kyllä aina ollut haasteellista). Jatkuvaa kitinää ja mankumista. Henkisesti rasittavaa.
Nyt kun isommat meni takaisin kouluun niin tyttökin on paljon parempituulinen. Luulen että se johtuu siitä että hän huomaa ettei tarvitse jakaa kaikkea aikaa isompien kanssa. Vaikka vauva on vielä tässä lisänä niin tyttö on "helpompi" kuin esim. kesällä.
Neuvolassa ainakin terkka sanoi että 3-4 vuotiaana pitäisi helpottaa kun kärsivällisyyttä tulee lapsella lisää.
Mutta oikeastaan olen tuollaiseen käytökseen tottunut koska toiseksi vanhin lapsemme on luonteeltaan aivan samanlainen. Hänen kanssaan tosin tosin vieläkin päivittäin joistain asioista väännetään kättä (nyt 6v). Joten ehkä se ei tämän veen kanssa vielä helpota pitkällä tähtäimellä.
Viestini ilmeisesti katosi. Lyhyesti uudelleen.
Eli elämässä ei suurta mullistusta. Paitsi että minulle puhkesi sairaus (ei hengenvaarallinen tai muutenkaan elämistä kovasti vaikeuttava), joka järkyttänyt/masentanut/ahdistanut. Voi tietysti olla, että ahdistunut oloni ja lyhyt pinnani näkyy? Tosin kumpi on ensin, muna vai kana? Voi olla, että pinna on kireellä ja voimat loppu myös lapsen käytöksen takia. Mieheni ei suostu ajattelemaan, että jotain on vialla. Suuttuu, jos puhunkin siihen suuntaan. Eli kaipa menemme sitten pojan kanssa kahdestaan neuvolaan.
Ap
Viestini ilmeisesti katosi. Lyhyesti uudelleen.
Eli elämässä ei suurta mullistusta. Paitsi että minulle puhkesi sairaus (ei hengenvaarallinen tai muutenkaan elämistä kovasti vaikeuttava), joka järkyttänyt/masentanut/ahdistanut. Voi tietysti olla, että ahdistunut oloni ja lyhyt pinnani näkyy? Tosin kumpi on ensin, muna vai kana? Voi olla, että pinna on kireellä ja voimat loppu myös lapsen käytöksen takia. Mieheni ei suostu ajattelemaan, että jotain on vialla. Suuttuu, jos puhunkin siihen suuntaan. Eli kaipa menemme sitten pojan kanssa kahdestaan neuvolaan.
Ap
Meillä todella lutusessa iässä nyt 3v. Mutta jos pinnasi menee helposti niin siinä voi olla syy. Lapsi saa ylimääräistä huomiota sillä että käyttäytyy huonosti. Kyllä lapset osaa. Vaikuttaa vain siltä että hän on tylsistynyt ja haluaa huomiota. Ensin kyllä nyt kysyn kuinka paljon istut täällä keskustelupalstoilla ja lapsi saa leikkiä yksin. Laita vaikka kone kiinni ja vietä aikaa lapsen kanssa ulkoillen ja touhuten. Ei se rangaistuspenkki auta yhtään siihen että lapsi joutuu leikkimään yksin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 10:22"]
Meillä todella lutusessa iässä nyt 3v. Mutta jos pinnasi menee helposti niin siinä voi olla syy. Lapsi saa ylimääräistä huomiota sillä että käyttäytyy huonosti. Kyllä lapset osaa. Vaikuttaa vain siltä että hän on tylsistynyt ja haluaa huomiota. Ensin kyllä nyt kysyn kuinka paljon istut täällä keskustelupalstoilla ja lapsi saa leikkiä yksin. Laita vaikka kone kiinni ja vietä aikaa lapsen kanssa ulkoillen ja touhuten. Ei se rangaistuspenkki auta yhtään siihen että lapsi joutuu leikkimään yksin.
[/quote]
Lapsi on siis tänään isovanhemmilla. En roiku täällä kun lapsi on kotona. Olemme päivittäin retkeilleet,nähneet isovanhempia, muita lapsia. Eli kyllä sitä virikettä piisaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 10:22"]
[/quote]
Ja käyttäytyy myös muille kuin minulle samaan tapaan. Myös isälleen ja isovanhemmille. Tuskin me kaikki roikumme sentään AV:lla. Kiva, että lapsesi on "lutunen". Ole siitä tyytyväinen, sillä kaikilla näin ei ole vaikka mitä tekisi.
Ap
Pienikin sairaus äidillä saattaa suistaa lapsen turvallisuudentunteen raiteiltaan. Sinun sairautesi vaikutusta lapsen käytökseen ei kannata vähätellä, ne voivat hyvinkin liittyä toisiinsa.
Selitättehän riittävän painokkaasti, miksi ei saa lyödä tai muuten käyttäytyä huonosti? Lapsi oppii empatiaa eli asettamaan itsensä lyötävien paikalle, jos siitä keskustellaan riittävän vakavasti, sen sijaan että heitetään suoraan jäähylle tai lelu viedään.
En ihan uskoisi siihen, että hakee negatiivisella käytöksellä vain huomiota. Olettehan antaneet sitä muutenkin.