Miten voi olla, että virukset menevät maskista läpi vain sisäänpäin, mutta eivät pääse samaa teitä ulos? Selittäkää
Siis kun sanotaan, että maski suojaa muita, mutta ei itseä. Miten voi olla, että samasta materiaalista pääsee virus läpi vain toiseen suuntaan? Eikö kaiken järjen mukaan puuvillakangas päästä ihan samalla lailla viruksia myös ulospäin kuin sisäänkin? Eli miten niin muut ovat turvassa, jos minulla on kangasmaski, mutta itse saan kuitenkin muiden mahdolliset virukset?
Ja sama kysymys koskee tietysti kirurgisia suu-nenäsuojaimia myös.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun jossain on oikeasti vaarallinen virus, esim. ebola, niin on se ihme, etteivät vaan käytä näitä kertakäyttömaskeja ja epidemia loppuisi siihen.
Nämä maskit eivät pysäytä viruksia yhtään mihinkään suuntaan.
Niin, ebolahan ei tartu tehokkaasti pisaratartuntana kuten korona tai influenssa, joihin maskeista on hyötyä. Itse asiassa ebola saadaan aika hyvin pysäytettyä maissa, joissa on hyvä hygienia. Jos se tarttuisi kuten korona, se olisi pyyhkinyt jo koko Afrikan yli.
Jos joku yskii/aivastaa sinua päin ilman maskia, voit kuvitella leviävät pisarat kaartiona, joka lähtee henkilön suusta. Jos sinä olet sen kaartion toisessa päässä naamasi kanssa, niin voit kuvitella, että pisaroita leviää muuallekin kuin maskisi alueelle. Siitä ne kulkeutuvat myös sinulle.
Jos taas itse aivastajana pidät maskia, niin este on siellä kartion terävässä päässä, jolloin tarvitsee peittää paljon pienempi alue (eli nenä ja suu), jotta roiskeet voidaan estää. Tämän vuoksi maski on tehokkaampi estämään sinua tartuttamasta muita, kuin suojamaan sinua itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun jossain on oikeasti vaarallinen virus, esim. ebola, niin on se ihme, etteivät vaan käytä näitä kertakäyttömaskeja ja epidemia loppuisi siihen.
Niin, ebolahan ei tartu tehokkaasti pisaratartuntana kuten korona tai influenssa, joihin maskeista on hyötyä. Itse asiassa ebola saadaan aika hyvin pysäytettyä maissa, joissa on hyvä hygienia. Jos se tarttuisi kuten korona, se olisi pyyhkinyt jo koko Afrikan yli.
Niin, siis koronan merkittävä leviämistapa on nimenomaan aerosolit...
Vierailija kirjoitti:
Jos joku yskii/aivastaa sinua päin ilman maskia, voit kuvitella leviävät pisarat kaartiona, joka lähtee henkilön suusta. Jos sinä olet sen kaartion toisessa päässä naamasi kanssa, niin voit kuvitella, että pisaroita leviää muuallekin kuin maskisi alueelle. Siitä ne kulkeutuvat myös sinulle.
Jos taas itse aivastajana pidät maskia, niin este on siellä kartion terävässä päässä, jolloin tarvitsee peittää paljon pienempi alue (eli nenä ja suu), jotta roiskeet voidaan estää. Tämän vuoksi maski on tehokkaampi estämään sinua tartuttamasta muita, kuin suojamaan sinua itseäsi.
Olen kyllä huomannut, että nyt maskien vuoksi ihmiset aivastelevat ja pärskivät estoitta kohti muita. Jos pitäisi valita, niin olisin mieluummin samassa huoneessa sellaisen aivastajan kanssa, jolla ei ole maskia, mutta joka aivastaa hihaan, kuin sellaisen kanssa, jolla on maski ja joka aivastaa ilmaan. Jälkimmäisessä nimittäin niitä viruksia pääsee enemmän lentämään ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotka syntyvät suuremmista pisaroista. Aerosolit lasketaan pisaratartunnaksi; kuivat virukset eivät pölise ilmassa yksinään tartuttamassa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotka syntyvät suuremmista pisaroista. Aerosolit lasketaan pisaratartunnaksi; kuivat virukset eivät pölise ilmassa yksinään tartuttamassa ihmisiä.
Ilmateitse leviäviä tartuntoja nuo maskit eivät kuitenkaan estä. Ffp-suojaimet ovat tehokkaita, mutta koska niillä suojataan itseä, ei tarvise muiden maskittomuudesta huolehtia. Tällainen käytäntö voisi olla nykyistä kyräilyä ja riitelyä parempi.
Rään ja syljen se pitää pääosin sisällään, ettei lennä niin kauas. Kai nykyään muukin räkiminen ja ilmaniistäminen on vähentynyt, että enää heikkopäisimmät tekee niin.
Edelleen, niiden tarkoitus on pysäyttää pärskeet.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, niiden tarkoitus on pysäyttää pärskeet.
Mikä pärskeet? Jos aivastaa maskiin, ne pärskeet tulevat joko läpi tai vuotavat reunoilta ilmaan. Jos aivastaa hihaan, ne eivät lennä samalla lailla ilmaan. Kuinka paljon ihmiset muutenkaan pärskivät jatkuvasti?
Virukset pääsevät maskin läpi.
Vain nämä orjat käyttävät hengityksenestolappuja.
Täynnä formaldehydiä.
Sitäpaitsi täällä ei oo mitään sen kummempia viruksia.
Viruksia on aina ollut ja tulee olemaan.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000006581585.html