Minkä ikäisen antaisit matkustaa yksin junassa Hkistä Ouluun?
Olen jutellut kaverin kanssa, hänen mielestä 10v voisi yksin tuon matkan junalla matkustaa, jos on siihen halukas. Jos lapsi kysyttäessä haluaisi, antaisi mennä. Minun mielestä vasta n 15 vuotiaan antaisin matkustaa..
Mietin sitä, että mitä 10v osaisi tehdä jos jotain yllättävää tapahtuisi? En jättäisi kanssamatkustajien varaan lapsen turvallisuutta..
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse mennyt noin 7v asti yksin bussilla, lentokoneella ja junilla esim sukulaisille. Vanhemmat saattoivat aina tuoliin asti, oli tekemistä järjestetty ja konnarille/kuskille ym kerrottu määränpää ja taas vastassa oltiin aina. Joskus menin sisarusten kanssa, joskus yksin. Eikä ollut mitään hätää. Konnarikin kävi aina ohikulkiessaan kysymässä onko kaikki hyvin.
Ja olin 15 kun kotoa muutin pois. Lapset ovat erilaisia.
Millä vuosikymmenellä tuo tapahtui? Olen itse 1968 syntynyt ja ehkä 1980-luvulla oli turvallisempaa matkustaa mutta en todellakaan olisi omaa lastani 10-vuotiaana pitkälle junamatkalle yksin laittanut! Konnarit vaihtuvat eikä heidän asiansa ole vahtia joka hetki lapsia.
90-luvulta eteenpäin
Jäin miettimään onko hyvä idea että lapsella matkalla passipussi jossa hänellä rahaa, kelakortti, henkkarit ja kännykkä? Ja että se roikkuu kaulassa kokoajan. Teettekö muutkin näin kuten joku kirjoittaja kertoi?