Onko teistä kukaan käyttänyt e-kirjastoa? Tarvitsisin apuja selkokielellä.
Kirjstosta voi lainata kirjoja myös sähköisessä muodossa. Miksi muka kirja voi olla varattu, jos se on digitaalisessa muodossa? Ja kirja pitää palauttaa samalla tavalla kuin fyysinen kirjakin? Jotenkin en nyt tajua miten tämä systeemi toimii. Voisiko joku selittää tämän selkokielellä?
Kommentit (20)
Kirjastoilla on e-kirjoihin tietty määrä lisenssejä, jos niitä on esim. 5, silloin kirja voi olla viidellä ihmisellä lainassa samaan aikaan. Kun laina-aika loppuu, kirja ”palautuu” automaattisesti, eli sen lainannut ei voi enää lukea sitä (jos ei lainaa sitä uudelleen). Kirjan voi kuitenkin palauttaa jo etuajassa, niin että se vapautuu muiden luettavaksi.
E-kirjoille on määritelty tietty määrä lisenssejä, eli montako lainaa kirjasto saa myöntää samaan aikaan, niitä ei voi siis lukea rajaton määrä ihmisiä. Jokaisesta myydystä lisenssistä kirjasto maksaa tekijälle tietyn summan. Ja kun e-kirja palautetaan, se vapautuu toisen lukijan käyttöön.
Kirjasto on ostanut sähköiset oikeudet tiettyyn määrään sähköisiä kirjoja. Ihan samalla lailla kuin ostetaan fyysinen kirja. Kyllä ekirjoissakin on tekijänoikeudet.
Kirja voi olla varattu, koska kirjasto on ostanut x määrän lukuoikeuksia ja sillä hetkellä ne ovat käytössä. Voit siis jäädä jonottamaan niinkuin normaalissakin kirjastossa.
Palautuminen tapahtuu automaattisesti kun laina-aikasi on lopussa, tai voit palauttaa kirjan sen luettuasi jo aikaisemmin niin se vapautuu seuraavalle.
Hölmöä muuten että kirjastosovelluksissa on tosiaan näitä kappalerajoituksia kun taas noilla storytel-ym sovelluksilla voi samaa kirjaa kuunnella/lukea ihan kuinka moni hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä muuten että kirjastosovelluksissa on tosiaan näitä kappalerajoituksia kun taas noilla storytel-ym sovelluksilla voi samaa kirjaa kuunnella/lukea ihan kuinka moni hyvänsä.
Storytelit sun muut on maksullisia, siinä se ero.
Siellä lukee kuinka monta kappaletta kutakin kirjaa on saatavilla. Jos ostat itsellesi e- kirjan tai äänikirjan, saat vaan sen kappaleen minkä ostat. Sama kirjastoilla, ne ostaa valikoimiinsa esim. yhden tai kaksi kopiota äänikirjasta ja vaan ne kaksi on lainattavissa. Kun olet lukenut tai kuunnellut, palautat niin seuraava saa kirjan. Jos unohdat palauttaa niin kirja palautuu automaattisesti sinä päivänä kun laina- aika loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Storytelit sun muut on maksullisia, siinä se ero.
Maksavat ne kirjastotkin lisensseistään.
Vastatataanpa vielä kerran. Yksi E-kirja voi olla lainassa kerrallaan vain yhdellä käyttäjällä, koska yksi kirja=yksi maksettu käyttöoikeus. Siksi muut joutuvat varaamaan vuoronsa. Kirja " palautuu" automaattisesti laina-aikadi loputtua. Myös kä on todella kätevää. Ei koskaan sakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Storytellussä ym vastaavissa, jokainen käyttäjä maksaa omasta käytöstään. Kirjastossa kirjasto päättää, monestakin teoksesta on tarvetta maksaa. Käyttäjät saa käyttää ilmaiseksi.
Tuo on niin hullu juttu ja minusta vaikea käyttää, en alkaisi.
Jos luet vain suomeksi tai ruotsiksi käytä jotain näitä pohjoismaisia e-kirjapalveluja.
Jos englanti taipuu, suuntaa Amazon piste comiin, tili sinne ja mobiiliin Amazon Kindle- sovellus. Kirjaudut selaimessa kaupan nettisivuilla tekemilläsi tunnareilla, seikkailet Zonissa etsien sopivaalukemista, 1 klikkaat e-kirjoja, menet appiin ja alat lukea niitä. Sen helpompaa ei ole. Systeemissä saa suoraoston sijasta myös klikattua ilmaiset näytteet laitteellesi (sample) sekä sijoitettua kiinnostavia Wish Listille. Audioita yleensä Audiblesta. Maksaa erikseen.
Vaihtoehtoinen on Scribd piste com jolla on myös Scribd-niminen sovellus. Se toimii sittrn vain tasan kuukausimaksulla, ja noin kympin kuukausimaksuun sisältyy myös audiokirjat sekä koko e-kirjavalikoima. Siellä ei voi "ostaa omaksi".
Lisäkysymys. Miten saa kirjastokortin hankittua (Vantaalla)? Onnistuuko nykyään sähköisesti vai pitääkö käydä paikanpäällä? Minulla on ollut joskus 20 vuotta sitten kirjastokortti Helsingissä, mutta olen hukannut sen, eikä taida enää olla voimassakaan.
Jäi sanomatta; Zonissa voi sekä ostaa että vuokrata myöskin alta kympin kuukausimaksulla. Toki kaikki ei sisälly siihen mahdollisuuteen eivätkä audiot kuten Scribdissä koko valikoima.
Jos on Prime-tilaus, siihen kuuluu jotain e-kirjoja kirjoja ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lisäkysymys. Miten saa kirjastokortin hankittua (Vantaalla)? Onnistuuko nykyään sähköisesti vai pitääkö käydä paikanpäällä? Minulla on ollut joskus 20 vuotta sitten kirjastokortti Helsingissä, mutta olen hukannut sen, eikä taida enää olla voimassakaan.
Tottakai kirjastokortti pitää käydä hakemassa paikan päällä, jossa henkilöllisyys tarkistetaan.
Ja merkitään henkilö kirjaston asiakasrekisteriin.
Sähköisesti ei kirjastokorttia ei myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Helmet.fi etusivulla näkyy olevan info-laatikko. Sieltä löytynee tietoa myös kirjastokorttiasiasta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää käydä paikanpäällä. Ja henkkarit mukaan. Voi titetty nopeuttaa prosessia ja täyttää lomakkeen jo valmiiksi netissä.
Vaihtoehtoja kirjoitti:
Tuo on niin hullu juttu ja minusta vaikea käyttää, en alkaisi.
Jos luet vain suomeksi tai ruotsiksi käytä jotain näitä pohjoismaisia e-kirjapalveluja.
Jos englanti taipuu, suuntaa Amazon piste comiin, tili sinne ja mobiiliin Amazon Kindle- sovellus. Kirjaudut selaimessa kaupan nettisivuilla tekemilläsi tunnareilla, seikkailet Zonissa etsien sopivaalukemista, 1 klikkaat e-kirjoja, menet appiin ja alat lukea niitä. Sen helpompaa ei ole. Systeemissä saa suoraoston sijasta myös klikattua ilmaiset näytteet laitteellesi (sample) sekä sijoitettua kiinnostavia Wish Listille. Audioita yleensä Audiblesta. Maksaa erikseen.
Vaihtoehtoinen on Scribd piste com jolla on myös Scribd-niminen sovellus. Se toimii sittrn vain tasan kuukausimaksulla, ja noin kympin kuukausimaksuun sisältyy myös audiokirjat sekä koko e-kirjavalikoima. Siellä ei voi "ostaa omaksi".
Storytelissä ym on kyllä ihan pilvin pimen engannin-, saksan-, italian- ja espanjankielistäkin tarjontaa. Taisi olla saksakin. En ymmärrä näitä amazonien suosittelijoita kun ei sillä saa 30 eurolla kuin yhden kirjan kerrallaan tms tosi outo systeemi oli.
Onpa joistakuista hirveätä ettei joku käytä kirjastoja, rajoitu vain kotimaisiin kieliin ja paikalliseen surkeaan valikoimaan (Suomessa opiskellaan kai sitten vain tyhjän vuoksi muita kieliä), eikä tykkää itselle liian vaikeista systeemeistä :D
Olen huomannut vuosikymmenet jo sen olevan aina joillekin kova pala. Itse ei ole viitsitty nostaa opittua käyttötasolle niin pitää kiukutella niille jotka ovat viitsineet ja motivoituneet. Minkäs teet, kateus vie kalatkin merestä.
Käyttää mitä kukin käyttää, kannattaa muuten muistaa tämä:
mikäli lompakko häviää tulee heti kuolettaa myös kirjastokortit - ei vain pankkikortit. Niitä voi ikävä kyllä väärinkäyttää ja lasku lainatuista materiaaleista menee kirjastokortin omistajalle. Jossain yliopiston kirjastossakin, mietitään nyt, voi äkkiä tehdä hirveän vahingon kortin omistajalle. Tai tavallisen kirjaston puolella myös.
Jos käyttää korttia vain e-matskun lainaukseen, ei kannata edes kuljettaa lompakossa koko korttia turvallisuussyistä. Sama kuin jos omistaa luottokortin vain varalle, ei sitäkään.
Olen käyttänyt, mutta en valitettavasti osaa selkokieltä.