Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen antaisit matkustaa yksin junassa Hkistä Ouluun?

Mitä missä milloin
31.07.2021 |

Olen jutellut kaverin kanssa, hänen mielestä 10v voisi yksin tuon matkan junalla matkustaa, jos on siihen halukas. Jos lapsi kysyttäessä haluaisi, antaisi mennä. Minun mielestä vasta n 15 vuotiaan antaisin matkustaa..
Mietin sitä, että mitä 10v osaisi tehdä jos jotain yllättävää tapahtuisi? En jättäisi kanssamatkustajien varaan lapsen turvallisuutta..

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

45v

Vierailija
2/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vanhin lapsi on 14 ja varmaan pärjäisi. Nuorempi 10 ja en ihan helpolla laittaisi yksin matkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Oulun junissa vielä se tikkaria äänekkäästi imevä perussuomalaismies?

Vierailija
4/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo reitti kun ei tarvitse junaa vaihtaa.

Vierailija
5/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyslaitokselta iskisin lapsen kapaloon ja mätkäsisin lippu kourassa Ouluun. 

Vierailija
6/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta ja aiemmasta yksin matkustamisen kokemuksesta. Minä lensin yksinäni jo 15 vuotiaana sukulaisten luokse.

Vierailija
7/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu lapsesta ja aiemmasta yksin matkustamisen kokemuksesta. Minä lensin yksinäni jo 15 vuotiaana sukulaisten luokse.

Lentokone on eri asia kuin juna

Vierailija
8/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon kanssa mentiin kahdestaan tuo matka alakouluikäisinä, ja vieläpä ennen kännykkäaikaa. Yksin voisin laittaa lapsen matkustamaan kun hän itse olisi siihen kypsä. Huolehtisin, että mukana on riittävästi evästä, käteistä rahaa, puhelin ja laturi. Tärkeät puhelinnumerot kannattaa olla myös paperilla. Apua kysytään konduktööriltä, tai sitten soitetaan omalle vanhemmalle, vastassa olevalle mummille tms. Olisin luottanut oman lapseni kymmenvuotiaana tuolle junamatkalle.

Vierailija
9/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mennyt noin 7v asti yksin bussilla, lentokoneella ja junilla esim sukulaisille. Vanhemmat saattoivat aina tuoliin asti, oli tekemistä järjestetty ja konnarille/kuskille ym kerrottu määränpää ja taas vastassa oltiin aina. Joskus menin sisarusten kanssa, joskus yksin. Eikä ollut mitään hätää. Konnarikin kävi aina ohikulkiessaan kysymässä onko kaikki hyvin.

Ja olin 15 kun kotoa muutin pois. Lapset ovat erilaisia.

Vierailija
10/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Toiset on reippaampia ja hyvät hoksottimet. Kaikilla ei ole.

Minusta n. 12-vuotiaana pitää viimeistään selviytyä vaihdottomasta junamatkasta.

Vierailija
11/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuljin alle 10- vuotiaana mummolaan yksin kahdella bussilla, mutta nykymaailmassa en ketään alle 12-vuotiasta yksin päästäisi noin pitkälle matkalle ja useimmille lapsille varmaan 14-15-vuotta on sopivampi alaikäraja.

Vierailija
12/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotiaan pojan ja 18-vuotiaana tytön.

Vierailija
13/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotiaan.

Vierailija
14/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkistä?

Vierailija
15/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsen kypsyydestä. Jos on ihan avuton yksin bussillakin kuljettaessa niin en päästäisi minkään ikäistä. Jos taas osaa busseilal kulkea yksin ja myös tarvittaessa vaihtamaan bussia niin 9v.

Vierailija
16/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkouluikäiset osaavat jo pistää vähän kampoihin pedofiilin sattuessa kohdalle.

Vierailija
17/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään voi olla eri matkustaa kuin 70 80 luvulla, luulen..

Ei kai konduktööri nykypäivänä jouda lasten perään katsomaan matkan aikana?? Ja jos jokin hätätilanne tulee, niin ehtiikö siinä alkaa konduktööriä etsimään (ei kai lasten perään katsominen edes ole heidän tehtävänsä) tai vanhemmille soittamaan? Oma lapseni on kertonut lyhyellä vaihtamattomalla bussireitillä ettei uskaltanut nukkua vaikka matka kesti vain kolmisen tunti, vaikka väsytti.

Ja kertovatko kaikki lapset jännityksrstään, etteivät vain "tuottaisi pettymystä" vanhemmilleen..

Vierailija
18/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain yllättävää tapahtuu, sillä lapsella on varmaan mukana puhelin?

Suorall reitillä 10v pärjää taatusti.. Jos vaihtoja, en laittaisi, kun tahtoo nuo aikuiset sekoilla niitten kanssa.

Vierailija
19/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta lentokoneeseen saa lapsille portilta portille palvelun eli henkilökunta huolehtii lapsen koneeseen ja koneen vaihdot yms ja toimittaa määränpäässä vastaanottajalle.

Mikäli nuorella on kokemusta junassa matkustamisesta noin 15 v päästäisiin yksin tutulle pitemmälle reitille.

Vierailija
20/42 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapset kulki busseissa yksin sellainen kyltti kaulassa. Kyltissä luki tyyliin "matkustan yksin"

Ei taida enää olla suositeltavaa. Silloin tosin kuskilla oli jonkinlainen rooli lapsen vahtimisessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi